corry1961
door corry1961 Feb 11, 2010 om 19:41
Geldzaken & recht

Order plaatsing van mn ( minderjarige) dochter

ik had even een vraagje.
mijn dochter heeft op de website van VistaPrint even rondgeneust,en een foto van haar kat ge-update.
met de bedoeling,om te kijken wat het eventueel zou kosten om een kalender te maken van die kat erop.
dit,heeft ze echter zonder medeweten van mij (haar moeder) gedaan.,ik ben er pas gisteren achter gekomen dat ze dit begin februari,toen ze die week bij haar vader woonde,op de laptop van haar vader heeft aangemaakt.
maar ze heeft wel mijn adres gegevens gebruikt,overigs zonder het huisnummer, en een straatnaam die heel fout geschreven is,en een postcode die niet klopt,op te geven.
nu verlangt vistaprint dat de betaling alsnog gedaan wordt.
ik heb hun uitgelegt zowel telefonisch als per email dat er sprake is van een onbedoelde bestelling,ik krijg dit als antwoord terug:
Geachte , Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Vistaprint, waar u meer indruk maakt voor minder.

Helaas is het onmogelijk om na het plaatsen van de bestelling hier nog veranderingen in aan te brengen, aangezien ons productie proces geheel geautomatiseerd is. Vandaar dat wij ook aan onze klanten vragen om de inhoud van hun document goed te controleren voordat men de bestelling plaatst.
Op deze manier kunnen wij de enorme kostenbesparingen die deze verregaande automatisering biedt aan onze klanten doorgeven.

de bestelling staat dus nog steeds klaar,in afwachting van om betaald te worden.
moet ik hier nu al voldoen,of is er een andere weg om hier niet aan te voldoen?
aangezien de bestelling geplaatst is door een minderjarige..
wat trouwens ook te zien is op de persoonlijke gegevens,daar de straatnaam fout geschreven is en de postcode niet klopt,en ook het huisnummer ontbreekt!
groet Corry

1222 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 11, 2010 om 19:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat je nog zou kunnen proberen is de rechtshandeling vernietigen omdat dochter minderjarig is. Als ouder heb je die mogelijkheid. Het moet dan wel gaan om een rechtshandeling die ongebruikelijk is voor een minderjarige met de leeftijd van je dochter. Is je dochter 8 dan is het zeker ongebruikelijk, is ze bijna 18 dan zal het wel eens een ander verhaal kunnen worden. Maar proberen kun je het zeker.

Door de rechtshandeling te vernietigen, vervalt de vordering ook. Het feit dat het hele systeem geautomatiseerd is is het probleem van Vistaprint. Dan moeten ze maar een betere beveiliging inbouwen omdat aankopen door minderjarigen tegen te gaan.

corry1961
door corry1961 - Feb 11, 2010 om 20:01
16 Antwoorden / 9 Vragen

hallo marcel.

hoe gaat dat in zijn werk,de rechtshandeling vernietigen? ik heb daar nog nooit van gehoord namelijk..
mn dochter is trouwens 11 jaar..dus minderjarig

lelyonnais
door lelyonnais - Feb 11, 2010 om 20:06
109 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb sterk de indruk dat uw dochter nieuwsgierig was hoe zoiets loopt op vistaprint. Gezien al die verkeerde gegevens was het een "proef" , alleen heeft ze net ietsje te ver in het proces geklikt en zo doen een opdracht gegeven.

Vista print is verder altijd "correct" maaaaar....er zitten valkuilen in. Zo heb ik een jonge meisje die ook zoiets wou doen en daarmee was begonnen net op tijd kunnen stoppen, anders zat ze vast aan het opdracht + extra kosten!

Heeft uw dochter op een aanbieding gereageerd, kan het meevallen met die kosten!

m.v.g. Robert

marcel75
door marcel75 - Feb 11, 2010 om 20:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt mij dan geen normale handeling voor een 11 jarige (maar ik ben geen rechter). Je stuur een brief (zowel aangetekend met handtekening retour als per normale post) aan Vista waarin je aangeeft wat er gebeurt is, dat jij als ouder het ouderlijk gezag hebt over je 11 jarige dochter, je geen toestemming hebt gegeven voor de rechtshandeling en dat je op grond daarvan en het bepaalde in artikel 234 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek de rechtshandeling hierbij vernietigt.

corry1961
door corry1961 - Feb 11, 2010 om 20:14
16 Antwoorden / 9 Vragen

hallo robert..
de kosten zijn te verwaarlozen..7,95 maar daar gaat het me niet zo zeer om..gaat mij erom dat een kind dit zomaar kan doen.
en ik heb haar al honderden keren op dr hart gedrukt,,geeen gegevens van je plaatsten op het internet,geen telefoon nummer plaatsten.
nou alles staat vermeld in haar account( want die heeft ze moeten maken bij vista print) alleen adres e.d is fout gespeld.
maar dochter was blijkbaar inderdaad nieuwsgierig,en vondt die kalender wel leuk met haar kat erop..
maargoed,ik ben dr niet blij mee

groet corry

kiran
door kiran - Feb 11, 2010 om 20:18
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@corry1961

In principe hoef je niets te doen. De dochter is minderjarig. Maar ... dat kan je niet aantonen, je kan zelf ook achter het toetsenbord hebben gezeten.
En Vistaprint kan nu wel sommeren te betalen. Maar waarheen sturen?

Die foto/kalender zal niet aankomen.
Straatnaam en postcode fout/geen huisadres.

Het gestelde dat een bestelling automatisch is aangemaakt en er daarna geen veranderingen meer kunnen worden gemaakt, dat klopt. Al maak je een fout door in plaats van 1 3 foto's te bestellen - je zit eraan vast.

Je zou er nog eens op kunnen hameren dat de dochter minderjarig is, maar of dat nog zoden aan de dijk zet? Er is niet te zien wie de bestelling geplaatst heeft.
M.i. geen coulance = betalen. Het is ook een 'op maat gemaakt produkt' dus geen zichttermijn o.d.

Misschien als troost een leuk linkje voor de dochter om de kat alsnog te vereeuwigen in een album, en/of dan door te sturen naar haar vriendinnen.
Het album maken is gratis tot 1 gb. Ook daar kan je een kalender laten maken van je foto's. (tegen betaling, dus oppassen Corry! :))
klik hier voor gratis fotoalbum maken.

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 11, 2010 om 20:18
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Corry, ik zou dan die brief sturen, maar niet aangetekend, anders kan je net zo goed betalen.
Mail ze dat de brief onderweg is, en als het kan, scan de brief en stuur hem als bijlage.

marcel75
door marcel75 - Feb 11, 2010 om 20:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gelet op het relatief geringe bedrag zou ik dan ook de optie van sonjaatje kiezen, waarbij ik bij de e-mail dan wel zowel lees- als ontvangstbevestiging zou aanvinken.

lelyonnais
door lelyonnais - Feb 11, 2010 om 20:39
109 Antwoorden / 24 Vragen

Inloggen gegevens veranderen en uw eigen wachtwoord zoeken. U moet betalen zoals Kyran als zei, en bovendien is het niet te bewijzen dat u het niet heb gedaan.

Als u doch moet betalen, wil u ook de gekochte waren hebben neem ik aan.

m.v.g. Robert

stacey
door stacey - Feb 11, 2010 om 21:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-- je geen toestemming hebt gegeven voor de rechtshandeling en dat je op grond daarvan en het bepaalde in artikel 234 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek de rechtshandeling hierbij vernietigt.--

Kun je mi nooit hard maken, per slot van rekening is ouder Wel verantwoordelijk voor computergebruik kind, en onbewijsbaar dat je het niet zelf hebt gedaan of er naast stond/toestemming voor hebt gegeven..........
Typefouten worden ook door volwassen wel eens gemaakt dus spelfout in adres is ook geen bewijs dat het een kind betreof........

Dit is natuurlijk beetje anders dan wanneer een kind een winkel inwandeld en van een verkoper een dure scooter `meekrijgt`.............

stacey
door stacey - Feb 11, 2010 om 21:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--gaat mij erom dat een kind dit zomaar kan doen.--

Toch ook beetje eigenverantwoording, oa controle en educatie over computergebruik/risico`s en ik zou mijn zoon het bedrag van z`n zakgeld laten betalen, kans dat het nog een keer gebeurd als de gevolgen `voelbaar` zijn dan stuk kleiner ;-)

erik008
door erik008 - Feb 11, 2010 om 22:12
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In hun eigen algemene voorwaarden stelt vistaprint dat je 18 jaar moet zijn om gebruik te mogen maken van de website.
Echter Vistaprint stelt bij aanmelden niet de vraag hoe oud je bent.
Hierdoor vindt ik het aannemelijk dat een kind de fout kan maken en een bestelling plaatst.
Ook de lijst met de gratis producten die niet gratis zijn dragen hiertoe bij.

Aangezien het een klein bedrag is zou ik het er op aan laten komen en niet betalen.

Als het pakje alsnog aan komt. op het postkantoor er een retour sticker op laten plakken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 12, 2010 om 01:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Corry,

Misschien krijg je recht.... Maar principerijderij kost relatief veel energie. En waarvoor? Gezien het bedrag, zou ik het er niet op aan laten komen. Het zou je een hoop trammelant besparen. Brieven naar Vista en incassobureau enz.

Maak er een cadeau van voor haar verjaardag o.i.d. en spreek haar nog eens nadrukkelijk toe.

Maar vergeet met dat laatste ook haar vader niet. Je mag van hem verwachten dat hij niet alles van haar toelaat op zijn laptop! Zij werkt daar als minderjarige onder zijn verantwoording en hij dient toezicht te houden op haar internetgebruik. Ze kan wel op ik weet niet welke sites surfen waar zaken op staan waar zij nog lang niet aan toe is of eigenlijk nooit aan toe moet komen...

En ik vind ook dat vader dit verjaarscadeau mag betalen, omdat hij zijn toezicht heeft verzaakt!

Zo vraagt ook ons kleinkind van bijna 9: Opa, mag ik op de laptop? (deze staat de hele dag aan in de woonkamer) Ik: Je hebt toch zelf een computer? Zij: Ja, maar daar kan ik niet mee op internet. Of: Die doet het niet.
Wanneer ik geen tijd heb om er bij te zitten, dan komt ze niet achter mijn computer, want ik heb zorgen genoeg.... Zo'n afspraak zou je ook met haar vader kunnen maken.

Hardware ERror MAN.

ro
door romaden - Feb 12, 2010 om 14:39
3 Antwoorden / 2 Vragen

beste mevrouw,

aangetekend versturen om u de order van uw minderjarige dochter te annuleren kost 6,75 en de order 7,95, waar gaat het om!!!!