fa
door fam-nap@live.nl Feb 26, 2016 om 13:07
Geldzaken & recht

Oude vordering zorgpremie

Ik ben erachter gekomen dat er nog vorderingen openstaan van de zorgpremie van 2007 ,2008 en 2009.Dit is heel vreemd want na contact met incassobureau kwam ik erachter dat alle dossiers gesloten zijn en de vriendelijke mevrouw daar gaf aan dat er hoogstens een bedrag van rond de 300 kon open staan .Na ellenlange telefoongesprekken met het zilveren kruis ben ik er nog steed niet uit,want er is geen correspondentie hierover geweest na het sluiten van de dossiers.Heel vreemd toch!!En het zilveren kruis blijft erbij dat we dit moeten betalen.Wat kan ik eraan doen?

5867 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2016 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u bent in gesorek met het incassobureau en met het ZK? Maar wie maant u dan nu aan over die vermeende openstaande posten?

En er zou dus wel € 300 open "kunnen" staan? Wat is dat voor raar verhaal?

me
door mein33 - Feb 26, 2016 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heeft u over de aangegeven jaren geen zorgpremie betaald, of gaat het om een bedragen welke nog openstaan en betrekking hebben op het eigenrisico en/of de eigenbijdrage.
Betaal vooralsnog even niets als er geen gespecificeerde nota wordt verstrekt.

La
door Lachebekje - Feb 26, 2016 om 18:07
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste FAM-NAP,

komen de bedragen u wel bekend voor en heeft u hiervoor ooit eerder een rekening ontvangen ?
Voor rekeningen geldt dat er een 'verjaringstermijn' is. In het kort betekent het dat als u rekeningen heeft openstaan voor het jaar 2007, 2008, 2009 heeft openstaan en u daar 5 jaar niets van heeft gehoord dat ze 'verjaard' zijn en niet meer inbaar zijn voor de verzekeringsmaatschappij. Of dat in uw geval ook het geval is kan ik niet beoordelen, de vordering kan ook 'gestuit' zijn tussentijd.
Meer informatie over de verjaringstermijn vind u in de volgende hier.

marita567
door marita567 - Feb 26, 2016 om 21:07
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Fam - Nap ,

Verjaring zorgpremie zorgverzekering

Sinds 2009 is er een verzwaard traject om niet betaalde zorgpremies alsnog te innen:

  1. Bij twee maanden premieachterstand biedt de zorgverzekeraar binnen 10 werkdagen een betalingsregeling aan. Dit is met een machtiging tot automatische incasso.
  2. Bij vier maanden premieachterstand en niet betalen krijgt u een waarschuwing, een aanmaning en wordt u gewezen op de extra kosten en gevolgen bij een achterstand vanaf 6 maanden.
  3. Bij zes maanden achterstand moet de zorgverzekeraar dit melden bij het College voor zorgverzekeringen, CVZ. De premie wordt daarmee een bestuursrechtelijke premie plus 30% boete.
  4. Langer dan 6 maanden. Als u betaald hebt wordt ook dit gemeld aan het CVZ. Bij niet betalen volgt incasso of schuldsanering.
De vordering verjaart 5 jaar na de laatste aanmaning of brief over de premie van een bepaald jaar .

bron : financieel.infonu.nl

besseldekker
door besseldekker - Feb 26, 2016 om 21:32
123 Antwoorden / 0 Vragen

Fam-Nap, het is misschien verstandig uw mailadres te verwideren. Anders loopt u kans op allerlei ongewenste berichten.

Ter verduidelijking zou nog wel wat uitleg gewenst zijn:

(a) "Ik ben erachter gekomen":  hoe precies? Bericht van incassobureau? Of van ZK?
(b) "zorgpremie": gaat het dus daadwerkelijk om premiebetalingen, en niet om eigen risico of eigen bijdrage?
(c) "alle dossiers gesloten zijn": ziektedossiers? betalingsdossiers? of nog andere?
(d) Wanneer was dan die laatste correspondentie voor de jaren:
(d1) 2007
(d2) 2008
(d3) 2009?
Dit in verband met mogelijke verjaring. Maar de termijn moet dan inderdaad wel vijf jaar bedragen; bij nieuwe correspondentie treedt stuiting op, en gaat de termijn opnieuw lopen.
(e) Herkent u dat bedrag van "rond de 300"? Kunt u thuisbrengen waar het bij hoort?

ro
door ronny530 - Feb 26, 2016 om 21:39
2796 Antwoorden / 41 Vragen

U bent er niet toevallig achter gekomen want er zal een brief van een incassobureau in de brievenbus gedeponeerd zijn anders had u nu nog niet geweten dat er een vordering openstaat. Het lijkt mij stug dat Z.K. u geen brieven stuurt om alsnog tot betaling over te gaan terwijl u klant bij u bent. Met excuus maar weet u nog of u 9 jaar geleden zijnde 2007 wel de voledige premie danwel het eigen risico heeft voldaan, u waarschijnlijk niet maar het Z.K. wel.

besseldekker
door besseldekker - Feb 27, 2016 om 10:14
123 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vragen waren eigenlijk aan Fam-Nap gericht, en niet aan Ronny530. Ik denk dat de eventuele antwoorden van Fam-Nap méér duidelijkheid kunnen geven. Die kunnen namelijk op feiten zijn gebaseerd, niet op speculaties.

Cookies
door Cookies Feb 27, 2016 om 10:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ronny530 reageert ook niet op jou! Zijn reactie is gericht aan topicstarter.

besseldekker
door besseldekker Feb 27, 2016 om 10:36
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u daarin niet helemaal gelijk heeft, met permissie. Misschien kunt u mijn vragen nogeens herlezen. Overigens doet dit alles er weinig toe: het gaat mij om verduidelijking van vraagsteller. Anders komen we niet echt verder, maar blijven we speculeren. Wie heeft er nu werkelijk baat bij speculatie? Nogmaals, over de feiten beschikt alleen Fam-Nap.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2016 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@besseldekker

Als er geen andere gebruikersnaam genoemd wordt, is de reactie uiteraard voor de Ts bestemd. Maar ook uit de reactie van @ronny530 blijkt nergens dat hij op u reageert.