ri
door rissiejjj Nov 1, 2010 om 11:24
Geldzaken & recht

Oudere ketel dan gezegd in koopwoning

Hallo,
Ik had even een vraag.
Wij hebben in Juni dit jaar een woning gekocht.
Zowel op funda als in het koopcontract stond vermeld dat er een ketel aanwezig is van 2008.
Nadat wij een service pakket af wilden sluiten voor de ketel kregen wij van de controleur te horen dat dit geen ketel van 2008 betreft maar van 2004. Heel erg vervelend natuurlijk, want na een leeftijd van 5 jaar word het bedrag ook hoger voor het service pakket.
Aangezien de woning een ex-huurwoning betreft hebben wij ook de verhuurder gebeld met onze vraag of dit kon kloppen. Ook door hen werd ons verteld dat het inderdaad een ketel betreft van bouwjaar 2004 en hij is begin 2005 geplaatst.

Wat kunnen wij hier verder mee?

Het is niet alleen erg vervelend dat de kosten voor het service pakket hoger worden, maar ook is bij de controle al een mankement vastgesteld die gerepareerd is.

Daarbij was bij het bezichtigen van de woning (voor de koop) ons opgevallen dat de druk erg laag was op de ketel. Dit hebben wij natuurlijk bij de makelaar geëist dat dit nagekeken en eventueel hersteld zou worden. Tijdens de koop was dan ook de druk perfect op peil. Nu nadat wij hier al een tijdje wonen viel het mijn moeder (de koper) op dat er op een leiding van de verwarming boven plakband zat. Nadat dit eraf gehaald was bleek er een lek te zitten, en ook nu stroomde de ketel leeg. Dit is inmiddels gerepareerd door mijn broer, maar wel veel waterschade op het laminaat.
Dit plakband heeft er dus al gezeten voordat de koop gesloten werd, dus dit betrof ook al een mankement.

Valt hier nog iets te verhalen op de makelaar of kan dit alleen verhaald worden via verzekering?
Veel vragen, maar ik hoop dat er een duidelijk antwoord op is.

4573 18 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 11:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je ziet dat de druk laag is en doet verder geen onderzoek? Tja, dan sta je niet al te sterk. Zeker niet nu je moeder vrij eenvoudig het plakband weet te vinden. Ook geef je aan dat je de ketel wel bekeken hebt.

Maakt je zaak er allemaal niet sterker op.

Hooguit zou je het er op kunnen gooien dat je ketel ouder is dan verwacht. Maar daarmee kun je geen al te grote schadevergoeding verwachten. Denk daarbij aan de helft van de waarde van een ketel en dat is zo'n € 800,-- a € 1.000,--.

De schade die is veroorzaakt doordat je zelf het plakband er af hebt gehaald zonder de waterdruk van het systeem te halen valt al snel onder eigen schuld.

Heb je dit al voorgelegd aan de verkoper? Dat had je eigenlijk al heel snel na de aankoop moeten doen. Er zijn nu al 5 maanden voorbij. De verkoper kan dan ook stellen dat de schade is ontstaan tijdens de verhuizing en dus eigen schuld is.

Nogmaals: leg het verschil in bouwjaar van de c.v.-ketel voor aan de verkoper. Daarvoor zal hij een verklaring moeten geven en vraag om een schadevergoeding. Een redelijke vergoeding is de helft van de waarde van een ketel. De economische levensduur is immers ook met de helft afgenomen. Een gemiddelde ketel wordt vaak in 10 jaar afgeschreven. Er is ineens 5 jaar extra van af gesnoept.

ri
door rissiejjj - Nov 1, 2010 om 11:50
26 Antwoorden / 6 Vragen

Wij zijn 2 vrouwen alleen, dus echt onderzoek doen kunnen wij niet. Wij hebben erop aangedrongen dat de ketel onderzocht zou worden door een gespecialiseerd bedrijf. Dit is dus ook gebeurd, maar doordat er in de ketel zelf GEEN mankementen zaten hebben zij hem bijgevuld en verder niks gedaan. Wij gingen er dus vanuit dat dit in orde was en dat hiermee het probleem verholpen was, dat gewoon door de leegstand van de woning dit was gebeurd (of dat de ketel leeggemaakt was door weet ik veel wat voor reden). Bij plakband ga je niet meteen uit van een lekkage, dus dit is eraf gehaald, en toen bleek dat het hier om een lekkage ging hebben wij gelijk alles afgesloten. Toen is ook meteen de boel gerepareerd. Maar zoals ik al zei, wil niet onszelf in een kastje schuiven, maar vrouwen hebben nou eenmaal minder verstand van dit soort zaken...

Voor de rest, bedankt voor het antwoord betreffende het leeftijdsverschil van de ketel!.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 11:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

rissiejjjj,
Dat je een vrouw bent, maakt het nog niet dat je zelf niets hoeft te onderzoeken. Een man kan ook heel weinig verstand van cv-ketels hebben. Daarvoor moet je altijd een specialist inschakelen.

Als koper van iets, maar zeker een woning, heb je een vergaande onderzoeksplicht. Helemaal als de woning wordt verkocht door een verhuurder. Die heeft namelijk niet in de woning gewoond en kent niet alle ins en outs van de woning.

Het was raadzaam geweest een volledige bouwtechnische keuring te laten doen en daarbij ook de cv-ketel/installatie mee te laten nemen. Dan had je dit vooraf geweten en had je dit meteen aan de verkoper kunnen voorleggen.

Alleen als je een dergelijk onderzoek hebt laten doen, voldoen je tegenwoordig nog echt aan je onderzoeksplicht als koper.

pino123
door pino123 - Nov 1, 2010 om 11:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Marcel,

Dit ben ik niet geheel met je eens! Ten eerste was de verkoper op de hoogte van de oudere ketel, daardoor is hier sprake van misleiding. Daarnaast is het gebrek wel opgemerkt, doordat hier specifiek op gereageerd is door de aankopers van het pand met de vraag of dit opgelost kon worden. Weghalen plakband is geen eigen schuld indien je hebt gevraagd om een oplossing, naar mijn weten is een stuk plakband geen oplossing, maar eerder verdoezeling van een bestaand gebrek!

Daarnaast heb je volgens mij 1 jaar de tijd om dit soort gebreken aan de orde te stellen!

Als er wordt aangegeven dat het wordt opgelost, moet het ook worden opgelost!

pino123
door pino123 - Nov 1, 2010 om 11:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat laatste ben ik wel weer met je eens, aangezien het van belang is als aankoper je inderdaad niet overal van op de hoogte kan zijn. In het geval van aankoop van een voormalige huurwoning had ik dit meteen laten doen.

stacey
door stacey - Nov 1, 2010 om 12:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-- naar mijn weten is een stuk plakband geen oplossing, maar eerder verdoezeling van een bestaand gebrek! --

Wel een Zichtbare verdoezeling dan, dus geen Verborgen gebrek......

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 12:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pino,
Nergens staat dat het zichtbare plakband nog niet was aangebracht bij de bezichtigingen. Uit het verhaal van TS maak ik juist op dat het er wel al was maar geen aandacht aan besteed is.

De termijn van 1 jaar is nergens op gebaseerd. Je moet namelijk met bekwame spoed melding maken van gebreken. In de praktijk betekent dat dat je binnen 1 week na constatering van het gebrek, dat gemeld moet hebben. Maar dan moet je ook wel kunnen tonen dat je niet eerder op de hoogte was van het gebrek en het gebrek er al was op het moment van de koop. Als je al een jaar ergens woont, heb je zelf ook het nodige aan een woning gedaan waardoor jezelf ook de schade veroorzaakt kunt hebben.

ri
door rissiejjj - Nov 1, 2010 om 12:11
26 Antwoorden / 6 Vragen

Allereerst, bedankt voor de antwoorden.
Wij hebben al contact gehad met de verkopende partij, dit is een makelaar die samenwerkt met de verhurende partij.
De makelaar zou contact met ons opnemen betreffende dit probleem, dit is helaas niet gebeurt, wij hebben er vanochtend weer achteraan gebeld, maar de betreffende persoon was wederom niet aanwezig, benieuwd of hij ditmaal wel terug gaat bellen.
Naar mijn mening is dit een makelaar die de kantjes ervanaf loopt, heel de tijd beloofd hij dingen, maar er moet wel meerdere malen op aangedrongen worden alvorens hij actie onderneemt.
Wij hopen dus ditmaal dat er wel gereageerd word met een passende oplossing.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 12:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rissie,
Je hebt in dit geval helemaal niets met de makelaar te maken. Die is door de verkoper alleen maar ingeschakeld om de woning te verkopen.

De klachten die jij hebt moet je rechtstreeks indienen bij de verkoper. Laat die makelaar er lekker buiten. Die zal namelijk niet al te hard voor je gaan lopen. Hij is immers door de verkoper ingeschakeld en al betaald voor deze transactie.

Dus gewoon contact opnemen met de verkoper en daar regelen. Die kunnen ook toezeggingen doen, de makelaar niet. En van de verkoper zal de eventuele schadevergoeding/oplossing moeten komen. Van niemand anders.

ri
door rissiejjj - Nov 1, 2010 om 12:19
26 Antwoorden / 6 Vragen

Ik brief alles wat er gezegd word door naar mijn moeder. En krijg dus zojuist te horen dat zij ook al contact heeft opgenomen met de eigenlijke verkoper, de verhuurder dus... Deze sturen haar door naar de makelaar, zij zijn de bemiddelende partij volgens hen, dus zij willen niks doen.
T word er niet makkelijker van blijkt wel.
Ik heb dit ook puur voor mijn moeder gepost, zij is degene die de acties moet ondernemen natuurlijk, ik ben puur een inwonend kind.
Ik hoop dat wij nog wat verder komen...

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 12:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan rest op dit moment niets anders dan een aangetekende brief aan de directie van de verkoper sturen waarin je je klachten opsomt, hun aansprakelijk stelt voor de schade en om vergoeding van de schade en/of oplossing van het probleem verzoekt.

Dat doorschuiven naar de makelaar is namelijk onzin. Je moeder heeft zaken gedaan met de verkoper, niet met de makelaar. Dat de verkoper via de makelaar zaken wilde doen is hun probleem. Nu heb je niets meer met de makelaar te maken.

Je kunt natuurlijk altijd een kopie van die brief aan de makelaar sturen.

Wat ook nog wel eens helpt is de brief eerst per e-mail (met ontvangst- en leesbevestiging) sturen en meteen daarna het origineel per post versturen. Scheelt weer in de tijd.

ri
door rissiejjj - Nov 3, 2010 om 13:04
26 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo,
Nog eventjes weer een vervolg op het verhaal.
We zijn zojuist terug gebeld door de makelaar, zij bieden ons een vergoeding van €250,-.
Hier kunnen wij gewoon niet mee akoord gaan, hoe moeten wij nu verder?

marcel75
door marcel75 - Nov 3, 2010 om 13:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rissiejjj,
Tussen niet kunnen en niet willen zit een groot verschil natuurlijk. Heb je al een brief gestuurd naar de directie van de woningbouw?

Die € 250,-- kun je ook gewoon aannemen. Het bouwjaar van een ketel had je immers relatief eenvoudig vooraf kunnen nagaan. Gewoon het onderhoudsboekje er bij pakken. En dat mag gewoon tijdens de bezichtigingen. Dat moet je zelfs eigenlijk als koper doen, wil je iets van onderzoek doen.

pino123
door pino123 - Nov 3, 2010 om 13:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou een tegenvoorstel doen van €1000,-- (helft van de waarde van de ketel, aangezien deze opeens 5 jaar ouder blijkt), Marcel als er zowel op Funda als in het koopcontract staat dat de ketel uit 2008 komt, ga ik ook niet onder een ketel kruipen om dit te controleren. Er is hier gewoonweg een fout gemaakt, dat kan gebeuren, maar niet alles kan vallen onder eigen onderzoek. Ook hier heeft zowel de verkopende partij als de makelaar verantwoordelijkheid te nemen.
Daarnaast zou ik ook afdwingen dat ze het onderdeel met het plakband maken.

marcel75
door marcel75 - Nov 3, 2010 om 14:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pino,
Hoe gek het ook moge klinken, het is juist aan jou als koper om ook je ogen open te houden en relatief eenvoudige zaken zelf te controleren. Als er bijvoorbeeld een kruipruimte onder een huis is, moet je daar als koper ook in gekeken hebben om een claim in te kunnen dienen ivm zwam en/of schimmels. Dat doet ook menig koper niet en zal zeker niets over vermeld zijn op funda.

Je mag als koper nu eenmaal niet achterover leunen in de veronderstelling dat de verkoper je alles wel even verteld en altijd de waardheid spreekt. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid.

Maar ik zit nog steeds met de vraag of er nou al een brief aan de verkoper is gestuurd. Ik zou die € 250,-- wel alvast aannemen, maar dan als voorschot en niet tegen finale kwijting.

ri
door rissiejjj - Nov 3, 2010 om 17:50
26 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kreeg zojuist te horen van mijn moeder dat er bij aankoop van de woning een sticker op de ketel heeft gezeten dat het bouwjaar 2008 betrof, deze is toen verwijderd van de ketel door de makelaar bij de laatste bezichtiging.

De brief aan de verkoper word deze week opgesteld, ook zijn we via rechtsbijstand aan het kijken wat zij zeggen over de situatie.

Daarbij, wij zijn ook niet dom, wij hebben alles gecontroleerd voor de koop.
Onder de vloer gekeken, op zolder gekeken, mijn oom die in de bouw zit meegenomen om te kijken. Alles is dus gedaan, en tja op de ketel zat een sticker dat hij uit 2008 afkomstig was, dat hij daadwerkelijk uit 2004 afkomstig is, is pas gezien toe de ketel open werd gemaakt, bouwjaar stond in een code IN de ketel. Hierna zijn wij verder gaan informeren en hebben wij van de verkopende partij (de ex-verhuurder) te horen gekregen dat hij inderdaad uit 2004 was.

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 08:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rissie,
Niemand heeft gezegd of willen zeggen dat jullie dom zijn hoor! Er komen alleen regelmatig soortgelijke vragen langs van mensen die helemaal geen onderzoek hebben gedaan.

Gelet op de informatie die je nu extra gegeven hebt, blijf ik er bij dat je de verkoper rechtstreeks moet aanspreken. Ook goed dat je de rechtsbijstand hebt ingeschakeld.

Mocht het er op aankomen en jullie kunnen aantonen aan de je onderzoeksplicht te hebben voldaan (waar het in mijn ogen wel naar uit ziet) dan zou de helft van de waarde van een nieuwe ketel naar mijn mening reeël zijn (zoals ik eerder ook al aangaf).

ri
door rissiejjj - Nov 4, 2010 om 14:04
26 Antwoorden / 6 Vragen

Het klopt dat er vast ook veel mensen zijn die geen onderzoek doen.
Wij hebben destijds onderzoek gedaan en alles op foto's vastgelegd, ook foto's van de ketel, alleen deze is van te veraf genomen om de sticker te kunnen ontcijferen,,, Helaas, had gehoopt dat het niet nodig was geweest. Ben nu nog bezig om de foto te verduidelijken zodat de sticker toch leesbaar gaat worden.