ro
door ron530 Aug 22, 2011 om 17:24
Geldzaken & recht

Overname Hypotheek

Hallo experts, een goede kennis van mij heeft met haar toenmalige vriend een huis gekocht, de relatie is 2 jaar geleden op de klippen gelopen. De hypotheek is op beider naam afgesloten en loopt door dwarsliggen van de ex nog steeds. Nu is er een lichtpuntje, ex heeft een nieuwe vriendin en is bereid in het huis te blijven wonen en de hypotheek over te nemen samen met zijn nieuwe vriendin.
Nu de vraag, omdat er geen wisseling van eigenaar ( ex is hoofdbewoner) maar een verandering in de contracten, is er dan overdracht belasting verschuldigd.

M.v.g.

Ronald.

7300 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2011 om 20:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ze zijn beiden eigenaar neem ik aan? Dan wijzigt er wel degelijk wat in de eigendom. Je vriend zal naar de notaris moeten om de verdeling te regelen.

Als ze ieder voor de helft eigenaar zijn, kunnen ze een beroep doen op een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting.

rj
door rjw - Aug 22, 2011 om 20:56
3278 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 22 aug 2011, 20:16]Ze zijn beiden eigenaar neem ik aan? Dan wijzigt er wel degelijk wat in de eigendom. Je vriend zal naar de notaris moeten om de verdeling te regelen.

Als ze ieder voor de helft eigenaar zijn, kunnen ze een beroep doen op een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting.

Maar gaat dit ook op als de nieuwe vriendin de nieuwe mede-eigenaar wordt? Zij koopt in feite 50% van het huis van de ex-vriendin.

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2011 om 21:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En dat is dus niet slim. De nieuwe partner moet juist geen eigenaar worden. Dan moet er inderdaad overdrachtsbelasting over de helft van de waarde betaald worden. Gaat die relatie dan over, dan moet er weer overdrachtsbelasting betaald worden.

Beter/verstandiger/goedkoper is om een akte van verdeling op te laten stellen waarbij vriend enig eigenaar wordt. Vervolgens gaat vriend met nieuwe partner een samenlevingscontract aan waarin een meer-/minderwaarde-clausule is opgenomen. Via die weg doet de nieuwe partner ook mee in de waardestijging en daling van de woning en betaal je geen overdrachtsbelasting.

De vrijstelling waar ik het eerder over had gaat overigens alleen op als de verhouding minstens 40:60 is.

rj
door rjw - Aug 22, 2011 om 21:34
3278 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 22 aug 2011, 21:00]En dat is dus niet slim. De nieuwe partner moet juist geen eigenaar worden. Dan moet er inderdaad overdrachtsbelasting over de helft van de waarde betaald worden. Gaat die relatie dan over, dan moet er weer overdrachtsbelasting betaald worden.

Beter/verstandiger/goedkoper is om een akte van verdeling op te laten stellen waarbij vriend enig eigenaar wordt. Vervolgens gaat vriend met nieuwe partner een samenlevingscontract aan waarin een meer-/minderwaarde-clausule is opgenomen. Via die weg doet de nieuwe partner ook mee in de waardestijging en daling van de woning en betaal je geen overdrachtsbelasting.

De vrijstelling waar ik het eerder over had gaat overigens alleen op als de verhouding minstens 40:60 is.

Ben ik met je eens dat dat de mooiste oplossing is, maar dat gaat alleen als de vriend voldoende inkomen heeft uiteraard. Als beide inkomens nodig zijn wordt het een ander verhaal.

marcel75
door marcel75 - Aug 22, 2011 om 21:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RJW,
Nee hoor. Nieuwe partner kan ook schuldenaar zijn bij de hypotheek zonder eigenaar te zijn. Je kunt dan alleen geen NHG krijgen, dat is een nadeel. Maar daarvoor is ook een oplossing. Verdeel de woning vrij van overdrachtsbelasting, draag vervolgens het 1/1000e onverdeeld aandeel in de woning over aan de nieuwe partner en de NHG gaat wel weer goed.

Is er van NHG geen sprake, dan kan vriend voor het geheel eigenaar worden en de nieuwe partner dus mede-schuldenaar. Via het samenlevingscontract doet ze dan toch mee in de meer- en minderwaarde en heeft ze in elk geval nog iets in handen bij uit elkaar gaan.

bosbess
door bosbess - Aug 22, 2011 om 22:15
354 Antwoorden / 40 Vragen

Marcel, ik vind al die mogelijkheden om onder de overdrachtsbelasting uit te komen heel interessant, maar als ik de nieuwe vriendin was, zou ik beslist geen hypotheekverplichtingen op me willen nemen zonder ook mede-eigenaar van het huis te worden. Die meer- en minderwaarde is inderdaad "iets", maar vormt toch bepaald geen tegenwaarde voor haar deel van de hypotheekschuld. Dan zou ik er toch liever voor kiezen om overdrachtsbelasting te betalen dan alleen maar een enorme schuld op me te nemen zonder dat daar een aandeel in het huis tegenover staat..

marcel75
door marcel75 - Aug 23, 2011 om 08:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bosbess,
Onder aan de streep (financieel gezien dus) pakt het voor de nieuwe vriendin gelijk uit. Alleen betaald ze dus geen overdrachtsbelasting over de helft van de waarde. Die moet je ook maar even ophoesten. Daarnaast zou de nieuwe vriendin de koopsom aan de ex moeten voldoen. Dan is een samenlevingscontract toch echt een stuk goedkoper en heeft dezelfde uitwerking. En het scheelt bij uitelkaar wederom overdrachtsbelasting. Ik zie jouw bezwaar dan ook alleen als een gevoelsmatig bezwaar, verder niet. In economische zin is ze immers mede-eigenaar.

Door met het samenlevingscontract te werken, kun je ook nog bepalen dat de nieuwe vriendin alleen meedoet voor de waardedaling en stijging die tijdens de samenwoning ontstaat. Maak je haar mede-eigenaar, dan doet ze ook mee in de waardestijging en daling van voor de samenwoning.

In jouw redenering zouden nu nog heel veel vrouwen mede-eigenaar van een huis moeten worden omdat het vroeger "goed" gebruik was om de woning op naam van de man te zetten.

ro
door ron530 - Aug 23, 2011 om 18:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die ex en zijn nieuwe vriendin zijn niet aan de orde wat die doen en hoe ze de boel afsluiten zal mijn kennis worst wezen. Feit, ex neemt de hypotheek over en daarmee ook de woning, hij verhuist immers niet. Ik ben er niet echt mee op de hoogte maar de woning wisselt niet van eigenaar dan zou het toch van de gekke zijn dat er voor de tweede maal overdrachtsbelasting betaald moet gaan worden. 1 keer bij aankoop woning en nog een keer als de kennis de woning gunt aan de ex.

bosbess
door bosbess - Aug 23, 2011 om 18:48
354 Antwoorden / 40 Vragen

Marcel, het was geen gevoelsmatig bezwaar van mij, maar ik had het niet goed begrepen. Nu is het me duidelijk.

Ron, als Marcel op de proppen komt met een oplossing, die ongunstig zou zijn voor de nieuwe vriendin, dan schiet je kennis er ook niets mee op. Je moet mensen nooit onderschatten en zeker je tegenpartijen niet. De kans zou groot zijn, dat vriend en nieuwe vriendin een voor hen ongunstige regeling doorzien en dan komt er geen deal.

Met de oplossing die Marcel aanreikt wordt én niet twee keer overdrachtsbelasting betaald én de nieuwe vriendin wordt niet benadeeld. Zo zijn alle bezwaren weggenomen.

marcel75
door marcel75 - Aug 23, 2011 om 19:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ron,
Daarom is er ook een vrijstelling in de wet opgenomen. De eigendom wijzigt namelijk wel als je namelijk wel als ze samen eigenaar geworden zijn en de ex nu enig eigenaar moet worden. Als ze ieder voor de helft eigenaar zijn, dan gaat de vrijstelling op, maar dan moet de nieuwe partner dus geen mede-eigenaar worden.

De ex zal je kennis moeten uitkopen als er overwaarde is (woning is meer waard dan er aan hypotheek op zit). Als de hypotheek hoger is dan de waarde van de woning, dan zal je kennis zich moeten uitkopen. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een schenking en dus moet er dan belasting betaald worden.

ro
door ron530 - Aug 24, 2011 om 18:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In het nu lopende accoord is het zo geregeld, mijn kennis die nu nog op de hypotheekakte staat dus nog mede eigenaar van de woning is geeft in wezen haar aandeel in de woning op. kortom hij het huis en de hypotheek, de kennis ontslagen van alle verplichtingen, hoe hij dat verder regelt met zijn huidige vriendin is zijn eigen pakkie an. Omdat de ex in het huis blijft wonen en ook op de hypotheekakte staat hoeft er m.i. niet nog eens overdrachtsbelasting betaald te worden?.

Met excuus ik hier er een echte leek in.

marcel75
door marcel75 - Aug 24, 2011 om 19:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de ex nog schuldenaar is voor de hypotheekakte maakt niets uit voor het of niet van toepassing zijn van de vrijstelling. Als je kennis en de ex gezamenlijk eigenaar zijn geworden van de woning en de eigendomsverhouding tussen de 40:60 zit, dan is de vrijstelling voor de overdrachtsbelasting van toepassing.

Als er overwaarde in de woning zit, heeft je kennis recht op de helft van de overwaarde. Is de hypotheek hoger dan de waarde van het huis, dan moet je kennis zich uitkopen en de helft van de onderwaarde vergoeden aan de ex.

ro
door ron530 - Aug 25, 2011 om 14:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik lees wel dat dit een materie is waar je niet zo makkelijk uitkomt, en dat mijn kennis maar beter, nu het principe accoord er ligt de overdrachtsbelasting betaald. Nu nog 2 % van de taxatiewaarde. Blijkt wel dat samenwonen en binnen een korte tijd zulke financiële verplichtingen aangaan grote gevolgen voor beide partijen kunnen hebben.

Bedankt voor de hulp.

Ronald.

marcel75
door marcel75 - Aug 25, 2011 om 16:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Maar hoezo moet er dan wel overdrachtsbelasting betaald worden? Ze zijn toch samen eigenaar geworden en hebben er samen gewoond? Dan voldoe je aan de voorwaarden. Zou er wel overdrachtsbelasting betaald moeten worden, dan komt die voor rekening van de verkrijger en dat is de ex.