mi
door mike1995 Dec 30, 2017 om 21:00
Geldzaken & recht

Parkeerboete

Hallo,

Afgelopen zomer ben ik op vakantie geweest in Croatie.
Ik ben toen een dag naar een stad geweest maar mijn auto stond fout geparkeerd ( geen kaart om daar te parkeren ) en heb hiervoor een boete gekregen van 130 kuna ( ongeveer 20 euro ).
Nou heb ik nooit geweten dat ik daar mag parkeren omdat ik niet alles kan lezen maargoed...
Ik heb de boete destijds niet direct betaald maar wou dit thuis doen.
Toen ik thuis kwam en de maanden daarna heb ik nooit een brief gehad met een acceptgiro of een andere vorm.
nou heb ik gister een brief gekregen van een deurwaarde die mij een bedrag van €287 euro oplegt voor de parkeerboete. (4 maanden later )
Kan ik deze boete aanvechten omdat ik nooit een boete in de brievenbus heb gekregen of moet ik gewoon het bedrag betalen?

met vriendelijke groet,
Mike

3856 14 Rapporteer

costnix
door costnix - Dec 30, 2017 om 21:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zal vast wel een parkeerverbodsbord hebben gestaan met het onderbord: “Zabranjeno je parkirati”

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 30, 2017 om 21:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gefeliciteerd u komt met stip binnen op de 1e plaats van onzinnige excuses
Nou heb ik nooit geweten dat ik daar mag parkeren omdat ik niet alles kan lezen

Ik haal altijd de 3 en 8 door elkaar,. Mag ik nu straffeloos 180 op de snelweg?

tenormin
door tenormin Dec 30, 2017 om 22:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, je weet best dat de zin niet vloeiend loopt: "nou heb ik nooit geweten dat ik daar mag parkeren".;-)

Nee hoor, rij maar lekker 180, goeie auto dan. Geflitst zal je niet worden, die leest ook 130. Goeie jaarwisseling trouwens.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 31, 2017 om 09:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin, ik doelde eigenlijk niet op het deel wat je aanhaalt maar meer op het deel dat ts het niet kon lezen, dus niet begreep en dan toch de auto daar neerzet zonder navraag te doen.
Als ik in het buitenland iets niet snap vraag ik aan een local wat de bedoeling is, zo geregeld en 99 van de 100 keer hebben ze ook nog goede tips.

ol
door old fellow - Dec 30, 2017 om 21:55
90 Antwoorden / Vragen

Ik heb de boete destijds niet direct betaald maar wou dit thuis doen.  Dat was dus niet slim

Kan ik deze boete aanvechten omdat ik nooit een boete in de brievenbus heb gekregen of moet ik gewoon het bedrag betalen?

Aanvechten? Nee, tikkie te laat. Betalen? Ja, als u "toen" had betaald had u dat nu ongeveer € 267 bespaard.

ne
door neodutchio - Dec 30, 2017 om 21:59
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De boete niet betaald worden op de manier zoals het op de beschikking staat. U wist niet dat u niet mocht parkeren en wist schijnbaar ook niet hoe er betaald moet worden. Tja, direct navragen was goedkoper geweest dan afwachten. U heeft gegokt en verloren.

marita5
door marita5 - Dec 30, 2017 om 22:24
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mike1995 ,

Boete uit het buitenland ,

Landen waar je echt op moet letten zijn Griekenland, Ierland, Italië en Kroatië. Die landen hebben het verdrag niet ondertekend en sturen nog steeds hun eigen, soms wat schimmige boetes.

Hoe vaag die boetes ook zijn, volgens DAS kun je ze maar beter betalen. "Anders heb je kans dat je bijvoorbeeld bij de grens wordt aangehouden."

Bron : rtlnieuws.nl

aurora1
door aurora1 - Dec 31, 2017 om 00:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een domme smoes. Als u de regels in buitenlanden niet kent en wilt (her)kennen kunt u maar beter daar geen auto rijden.
U bent dan ook een gevaar op de weg.
Natuurlijk moet u betalen. Kijk op de site van de ANWB hoe het met bekeuringen in het buitenland werkt en de betalingen ervan.

kc
door kcdb - Dec 31, 2017 om 10:38
113 Antwoorden / 2 Vragen

Opvallend hoe de zaken hier weer verdraait worden. TS ontkent helemaal niet dat hij verkeerd geparkeerd heeft. Hij geeft alleen aan dat hij de sanctie die hierop staat, € 20,00, niet in Kroatië betaald heeft. Hij verwachtte dat hij die sanctie thuisgestuurd zou krijgen, waarna hij die zeer waarschijnlijk gewoon betaald zou hebben.

TS verbaasd zich er over dat die sanctie niet naar hem thuis is gestuurd, maar wel in handen is gesteld van een deurwaarder, met de nodige meerkosten. Nu TS niet weet hoe te handelen legt hij deze vraag hier op het forum voor.

TS zou ik aanraden hierover eens contact met de ANWB op te nemen, want ergens in het hele traject lijkt er ergens een fout gemaakt te zijn.

ma
door malhy2 Dec 31, 2017 om 10:43
309 Antwoorden / 13 Vragen

Heerlijk wat een fijn antwoord en zoveel beter dan van de betweters hierboven.
Sjapoo.

Ed

aurora1
door aurora1 Dec 31, 2017 om 19:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u leest de reacties niet of niet goed? Dat heb je met wijsneuzen die graag commentaar op reageerders leveren. Bijv. die met de tip over de ANWB niet gelezen of heeft u dat overgeschreven?

mi
door mike1995 Jan 1, 2018 om 20:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt u begrijpt mij!
Idd ik vind het vreemd, Stel dat de bon onder mijn ruit was weggehaald hoe zou ik het dan ooit kunnen weten?
Morgen bel ik de deurwaarde en zal ik even navragen waarom de bon niet direct was doorgestuurd.

jo
door jorisw - Dec 31, 2017 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar even terug naar het begin: waarom heb je die 2 tientjes daar eigenlijk niet direct betaald? Je kan er maar vanaf zijn denk ik dan.

panter22
door panter22 - Dec 31, 2017 om 11:05
6599 Antwoorden / Vragen

Volgens deze site is de boete in 2016 voor fout parkeren 300 kuna, ca. €40.
https://www.generali.nl/autoverzekering/met-de-auto-naar/kroati%C3%AB/boetes-in-kroati%C3%AB/
En dat bedrag had je niet op zak en je kreeg de keus weer te betalen toen je thuis was? Of dacht je dat het wel mee zou vallen met die boete.
Vogens de site van de ANWB had je de boete binnen 8 dagen moeten betalen. Heb je niet gedaan.
https://www.anwb.nl/vakantie/kroatie/informatie/verkeersboetes
Heb je de boete via de EPC gekregen? En gaat de boete nu via de rechtbank en moet je daarom deurwaarderskosten betalen?

marita5
door marita5 - Jan 3, 2018 om 11:48
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Mike1995 ,

Lees deze informatie eens door  , klik op de rode regel .( lees ook de reacties benedenaan )

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/7b16365b-ae56-4c08-87ac-283b7f81f495/parkeerboete-kroatie-niet-betaald-dwangsom-gerechtsdeurwaarders-ontvangen

mi
door mike1995 Jan 3, 2018 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de informatie!
Raar idd hoe veel mensen dit wel niet krijgen lijkt er op of er een soort spelletje wordt gespeeld zodat ze extra veel kunnen verdienen.

marita5
door marita5 Jan 3, 2018 om 13:34
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , er zijn inderdaad veel mensen in dezelfde situatie als u ,.

ge
door gerrit250 - Jan 3, 2018 om 12:11
37 Antwoorden / 4 Vragen

Verkeersborden zijn internationaal. Stond daar dan geen gewoon bord "parkeerverbod"
Je hebt een boete gekregen en die simpelweg niet betaald. Het beste is altijd die boete meteen ter plekke te betalen. Denken dat ze je toch niet meer vinden of het erbij laten omdat je buitenlander bent ,zoals dat in het verleden wel gebeurde, kun je vergeten. Dat blijkt ook nu weer.

Dat je daar de taal niet kunt lezen stoort de overheid (ook in nederland) zich niet aan. Natuurlijk had je het beste die 20 Euro meteen kunnen betalen. Ik dacht dat bij een niet betaalde buitenlandse parkeerboete je rechtstreeks uit het betreffende land de boete krijkt opgestuurd. Ze kunnen, als ze een verdrag hebben, bij de RDW je adres opvragen waarna je de boete in de brievenbus krijgt. Heb je echt geen brief thuis gekregen? Je kunt trachten die deurwaarder uit te leggen hoe het gegaan is. Maar of die deurwaarder de boete verminderd betwijfel ik.  Ook de deurwaarder kost geld en hanteert een minimum tarief aan zijn kosten(Staat ergens op hun website) Ik vermoed dat die boete zo hoog is omdat je de betalingstermijn hebt overschreden. Ook in Nederland gaan de boetes aanzienlijk omhoog als je niet op tijd betaald.

Mijn advies NU is meteen betalen, ter voorkoming van meer ellende.

ma
door manwijf - Jan 3, 2018 om 13:59
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het geeft in ieder geval geen pas TS zo de maat te nemen. Er zijn n.b. een paar honderd van dit soort gevallen, blijkt. Wie weet speelt dit ook nog in andere EU-landen. Betreft gewoon een crimineel zootje. Kan er niets anders van maken. Vooropgezet zorgen dat je niet kunt betalen, boete's opsparen en dan een advocaat nemen. Riekt naar de misdaad. Zouden wij eens met onze buitenlandse gasten moeten flikken. Zou het land ontploffen.

jo
door jorisw Jan 4, 2018 om 10:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zo, dat zijn veel niet onderbouwde aannames in 1 bericht....

marita5
door marita5 - Jan 4, 2018 om 10:27
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Mike1995 ,

Uit mijn link van 3 jan om 11.48 .

Aanvulling (4-1-2018):

Inmiddels hebben wij contact gehad met het Europees Consumenten Centrum. Zij gaan nader onderzoeken of zij iets kunnen doen.

Ons advies voor nu is contact op te nemen met het deurwaarderskantoor en aan te bieden het verschuldigde parkeergeld te betalen. En kwijtschelding of uitstel te vragen voor de in rekening gebrachte kosten.

bron : anwb.nl