LP
door LPonsen Feb 18, 2017 om 10:47
Geldzaken & recht

Pensioen geld uitbetaald

Goedemorgen mede Kassa gebruikers,

Ik krijg binnenkort een contract waarbij mijn pensioen geld uitbetaald wordt, dus krijg ik mijn loon + pensioen geld. Deze wordt normaal gespaard en vrijgegeven als je op leeftijd bent, maar deze krijg ik direct uitbetaald.

Maar nu is het probleem eigenlijk, als ik alles samen bereken, dan komt het boven de grens voor huursubsidie.

Telt de uitbetaling van pensioen geld mee als inkomen?

Alvast bedankt!

4566 12 Rapporteer

ja
door janf43 - Feb 18, 2017 om 11:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

Goed nieuws voor de belastingbetaler.

wi
door wilhelmina59 - Feb 18, 2017 om 11:08
512 Antwoorden / 0 Vragen

Pensioen is ook inkomen;-)
Maar zonder gekheid, heeft u hier voor getekend, wat is uw leeftijd.
(Afkoop)  zitten voorwaarden aan

LP
door LPonsen Feb 18, 2017 om 11:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het nog niet 100% zeker of het zo gaat, kan ook zijn dat ik het verkeerd heb begrepen. Ik probeer informatie te zoeken voordat er nog een gesprek komt. En mijn leeftijd is tussen de 25-30 jaar, ik wilde het veilig wegstoppen dus spaarrekening openen (is net iets flexibeler vindt ik). Contract is nog niet getekend.

Ik kon zelf niet vinden, dus. Vandaar de vraag. Bedankt voor je tijd :)

wi
door wilhelmina59 Feb 18, 2017 om 11:34
512 Antwoorden / 0 Vragen

Goed navragen. Je bent nu dief voor zowel je huidige als je toekomstige portemonnee, als je je pensioen nu netto laat uitbetalen.
Vraag dit eerst heel goed na (denk dat het naar een geblokkeerde rekening wordt doorgeboekt)
Verder is niet geblokkeerd spaargeld vermogen dat op een gegeven moment tegen je kan worden gebruikt.

ro
door ronny530 - Feb 18, 2017 om 11:11
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Voor uw bruto inkomen maakt het niet uit of u uw pensioen afdracht aan u wordt uitgekeert of in een pensioenfonds gestopt wordt. De dienst toeslagen kijkt naar het bruto inkomen en niet naar wat u netto over houd.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2017 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk maakt dat verschil. Afgedragen pensioenpremie is niet belast.

hansje klein
door hansje klein - Feb 18, 2017 om 11:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waar u in ieder geval NIET moet na-vragen ...

De BelastingTelefoon aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele verkeerde antwoorden van zijn medewerkers, terwijl dit voor consumenten mogelijk grote financiële consequenties heeft.

fr
door frans56 - Feb 18, 2017 om 13:11
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ja ALLE uitkeringen tellen BRUTO mee voor de berekening van uw huurtoeslag.   Een optie zou wellicht zijn om uw pensioengeld, als dat tenminste mogelijk is, uit te stellen.  In veel pensioen staat de tekst: (in die van mij wel tenminste)  "uitstel van de uitkeringsdatum is mogelijk zolang de persoon nog in loondienst is, Daarvoor dient zijn/haar werkgeven een verklaring in te vullen"   Zoek even uit in het regelement van uw pensioen uitvoerder of uw pensioenfonds deze regeling ook hanteerd.

Cookies
door Cookies Feb 18, 2017 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pensioen uitstellen, is hier helemaal niet van toepassing. TS is nog geen 30 jaar!

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2017 om 13:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Prima toch? Dan hoeft de belastingbetaler dat niet voor u te betalen maar kunt u zelf volledig uw broek ophouden.

getty
door getty - Feb 18, 2017 om 16:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het een afkoop van het pensioen betreft, geldt dit als bijzonder inkomen en mag u de belastingvragen dit inkomen voor de huurtoeslag buiten beschouwing te laten. Dit geldt niet voor de zorgtoeslag, alleen voor de huurtoeslag. Via de site van de belastingdienst kunt u als u zoekt op bijzonder inkomen, daar een formulier voor vinden om dit aan te vragen.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2017 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een bankspaarrekening openen en aan uw werkgever vragen of die pensioenpremie daar op gestort kan worden.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat uw werkgever de door hem verschuldigde prnsioenpremie aan u gaat uitbetalen.

U moet dat beslist verkeerd begrepen hebben.

fi
door fisbel - Feb 18, 2017 om 22:24
851 Antwoorden / 3 Vragen

Getty hierboven geeft de juiste informatie. Uw pensioenuitkering lijkt een afkoopsom klein pensioen te zijn. De pensioenuitvoerder mag onder bepaalde voorwaarden het kleine pensioen tot € 467,89 (2017) per jaar afkopen en het bedrag van de afkoopwaarde in 1 keer uitbetalen. Door de afkoop wordt uw jaarinkomen hoger. Dit heeft consequenties voor de huurtoeslag. Immers: hoe hoger het inkomen, des te lager is de huurtoeslag.

Getty wijst op de regeling dit inkomen als bijzonder inkomen voor de huurtoeslag aan te merken. Onmiddellijk na uitbetaling van het bijzondere inkomen (de afkoop) kunt u de belastingdienst verzoeken het inkomen als bijzonder inkomen te beschouwen. Het inkomen telt gewoon mee voor de aangifte inkomstenbelasting, maar wordt buiten beschouwing gelaten voor de huurtoeslag. Lees hier

U vult het formulier: verzoek bijzondere situatie huurtoeslag in. U hoeft alleen maar vraag 1,2,7 en 8 in te vullen. Denk u eraan een kopie van de bruto afkoopsom mee te sturen. Lees hier

wi
door wilhelmina59 Feb 19, 2017 om 11:30
512 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat niet om afkoop, maar aanvang dienstverband. Afkoop geschied achteraf, na beeindiging dienstverband.Wat je dus niet moet willen. Er wordt aan gewerkt om dit probleem op te lossen omdat op deze manier geen mens meer iets opbouwt voor zijn/haar oude dag.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2017 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ fisbel

De Ts werkt nog niet eens voor die baas, dus er kan helemaal geen sprake zijn van afkoop van een klein pensioen. Hij heeft nog helemaal niets opgebouwd.

zw
door zwaardvis - Feb 18, 2017 om 23:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En anders (bv als uw reguliere inkomen net boven de huurtoeslag grens ligt) bestaat de mogelijkheid om een gift te doen aan een ANBI erkende Culturele instelling.
Dan mag je 125% van je gift in mindering brengen op je bruto inkomen, minus een drempel van 1%.
Zo kan het dat bij een inkomen van 20.000 euro door een schenking van 1000 euro te doen, je 1250 - 200 drempel = 1050 kunt aftrekken en daarmee onder de huurtoeslag grens belanden. In bepaalde gevallen kun je daarmee dan 2070 euro huurtoeslag op jaarbasis krijgen, en 480 euro minder belasting betalen en ook nog eens 140 euro extra zorgtoeslag krijgen. Zo'n gift van 1000 euro kan in theorie dus 2690-1000=1690 netto opleveren voor jou en 1000 euro voor dat theater of museum. Ja, Nederland heeft een raar belasting- en toeslagenstelsel.....