ja
door janet54 Aug 2, 2007 om 13:35
Geldzaken & recht

Prijs op artikel geldt, hoe werkt dit bij internetaankopen?

Ik heb schoolboeken besteld bij Bol.com. Als je de boeken opzoekt via het isbn no. dan staat er als het boek inbeeld verschijnt dat bol 5% korting geeft op het (nederlandse) boek. Bij schoolboeken loopt dat lekker op en het is dan ook een geode reden om je boeken bij bol te bestellen. Toen ik de hele bestelling wilde gaan afronden kwam er een mededeling in beeld dat als ik de korting wilde dat ik dan bepaalde gegevens moest invullen over de opleiding enz. Dit geprobeerd te doen lukte niet want de opleiding (havo) stond er niet bij en kwam ik er achter dat je alleen korting krijgt als de opleiding MBO?HBO of Wo is. Dit staat verder niet vermeld alleen als je de bestelling af wil ronden kom je daar achter.

Gaat in dit geval ook op "de prijs die op het artikel vermeld staat betaal je" zoals dat in de winkel geldt?

Groet janet.

404 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag janet54,

In principe geldt de prijs die op/bij het artikel staat, maar................er zit wél een addertje onder het gras. Op de site kan staan "druk- en zetfouten voorbehouden". Ook als dat er niet staat is er nog een probleem. De verkoper kan altijd weigeren om het artikel voor die prijs te leveren. Er is dan géén sprake van een rechtsgeldige koopovereenkomst, tenzij een rechter zich hierover uitspreekt, dat er wél sprake is van een koopovereenkomst. Dat kan je dus een hoop geld kosten voordat je je gelijk haalt met altijd de kans dat je de rechtzaak zult verliezen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

--dat als ik de korting wilde dat ik dan bepaalde gegevens moest invullen over de opleiding enz. Dit geprobeerd te doen lukte niet want de opleiding (havo) stond er niet bij en kwam ik er achter dat je alleen korting krijgt als de opleiding MBO?HBO of Wo is. --

Als er voorwaarden gesteld worden voor een kortings(actie) dan gelden die gewoon, daar is niets vreemds aan.

Zijn veelal voorwaarden die gesteld worden voor actie`s.

Voldoe je niet aan de voorwaarden dan krijg je dus ook geen korting.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janet,

De voorwaarden staan gewoon op de site van Bol.com. Klik bij het tabblad "boeken" in de linkerkolom op "school & studie". Ga naar de onderkant van het scherm en hier staan alle voorwaarden. Al voordat je iets bestelt, kun je dit al lezen.

Ik citeer (vet/cursief van mijn hand):

Voorwaarden:

  1. De garantie geldt van 1 augustus tot 31 oktober 2007 bij bestelling van minimaal 4 boeken van je boekenlijst (alleen hbo en wo) in één bestelling, zowel voor Nederlandse als Engelse boeken.
  2. Op Nederlandse boeken is de Wet op de vaste boekenprijs van toepassing. Bij bol.com krijg je op deze studieboeken de maximale korting die wettelijk is toegestaan: 5%.

Het spijt me dat ik geen beter bericht voor je heb.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank je wel voor je reactie.

Nog een vraagje, dat weigeren een artikel voor de prijs te verkopen die erop staat, gaat dat ook in de winkel op? Mag de winkelier ook weigeren het artikel te verkopen?  Of moet deze verkopen voor de vermelde prijs mits dit geen duidelijke vergissing is.

Bij elk boek dat je in beeld krijgt staat weer die 5% korting vermeld er is dus geen sprake van een zet of drukfout.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor je antwoord.

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, ik heb het nu ook gevonden in de voorwaarden.

Ik vind wel dat het heel goed "verstopt" is. Ook vind ik dat het op de site wel wat duideliker vermeld mag staan als je niet eerst de voorwaarden doorleest ( wie doet dat?) dan krijg je toch al snel de indruk dat je gewoon die 5% korting krijgt.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=1001004004869269

Pas als je gek gesproken in het magazijn van de winkel komt dan kom je er achter dat het voor jou niet opgaat.

Ik zou de vergelijking willen maken met een artikel met afprijssticker maar als je bij de kassa komt krijg je te horen dat je niet de goede leeftijd hebt om de korting te krijgen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

--als je niet eerst de voorwaarden doorleest ( wie doet dat?) ---

oa IK !

Het is de bedoeling dat je/iedereen dat doet, dat zou een hoop achteraf problemen voorkomen..........

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag janet54,

Je schrijft: Nog een vraagje, dat weigeren een artikel voor de prijs te verkopen die erop staat, gaat dat ook in de winkel op? Mag de winkelier ook weigeren het artikel te verkopen?  Of moet deze verkopen voor de vermelde prijs mits dit geen duidelijke vergissing is.

In principe moet juridisch gezien de verkoper het produkt verkopen met de prijs die daar bij staat, of het nu een gewone winkel of een internetshop betreft, maakt geen verschil (tenzij het een kennelijke vergissing is). Maar..........................de praktijk is anders. De verkoper zal meestal in zo'n situatie aangeven dat hij de koop NIET afsluit (ook al sta je in je gelijk) en dan kun je de overeenkomst alleen maar afsluiten nadat een rechter besluit dat de verkoper wél het produkt had moeten verkopen tegen de geadverteerde prijs. Dat afdwingen is een dure en tijdrovende zaak en omdat het meestal niet over grote bedragen gaat,  maken de meeste consumenten er geen werk van.

Nogmaals vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar...............

Nu dan een etalage waarin een jurkje geprijst stond voor laten wij zeggen 19,95 euro maar op het desbetreffende jurkje in die winkel een prijs van 39,95 euro.
De vrouw in kwstie reclameerde op dat moment niet en betaalde dus (met ook wat andere kleding) die 39,95.
In dat geval had zij dus in principe die (binnen)prijs van 39,95 wel geaccepteerd terwijl het duidelijk een niet fout geprijst artikel was omdat de aanbieding in de etalage gewoon aanwezig bleef.

Ik kon niet anders dan concluderen dat deze mevrouw dus later niet kon reclameren.
Wel voor het afrekenen, maar niet meer daarna.

Wel Read? Had ik daarin gelijk?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 2, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grootvader,

Ik denk dat hier hetzelfde opgaat, maar je zit wel in een grijs gebied. In de etalage staat heel duidelijk:

€ 19,95

Terwijl in de winkel een klein kaartje hangt dat aangeeft:

€ 39,95

Voor de consument is het dan heel aannemelijk dat € 19,95 het juiste (speciale aanbiedings-)bedrag is en dat het oude kaartje nog aan het artikel hangt. De redeniring is vrij logisch als je de puntgrootte van de letter in ogenschouw neemt.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 3, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Simpel, MBO of HBO invullen, that's it!

Succes.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2007 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet ook de school invullen dus ik ga er van uit dat ze het wel zullen controleren. Ik heb de bestelling helaas al gedaan anders had ik het nog wel willen proberen want ik vind het onzinnig dat het mbo en hbo wel korting krijgt en de andere middelbare scholen niet.

Ik zal het zeker voor een volgend jaar onthouden.