je
door jeap Jul 10, 2013 om 14:48
Geldzaken & recht

Rechten bij telefonische aanvragen

Ik heb op 18 juni een telefoontje gehad van de BasicMedia Group met de mededeling dat wij tot 31-12-2013 een gratis vermelding hadden in de Gemeentegids.nl. Vanaf 1-1-2014 zal die gratis vermelding worden overgezet naar een prijs van 550 Euro per jaar. Op de vraag van de medewerker of ik hier mee door wilde gaan heb ik duidelijk, diverse malen, gezegd NEE. Zij kon zich hierin vinden. Op mijn vraag waarom een gratis vermelding ineens naar een kostenplaatje van 550 Euro kon gaan had zij geen antwoord. Nu komt het; zij vroeg of ik bezwaar had om een en ander via een opnamebandje wilde bevestigen heb ik ja gezegd. Hierbij was ik in de stellige overtuiging dat het om een afzegging was en heb dus de verkeerde antwoorden gegeven. Het ging namelijk toch om een aanmelding. Ik heb vervolgens nog gevraagd of ik een en ander op de mail of via de post bevestigd kon krijgen. Dit werd bevestigd. Wat schetst mij verbazing? Op 27 juni krijg ik een rekening van 550 Euro (Ex BTW) voor de gedane afspraken. Hierop heb ik direct dezelfde dag een e-mail gestuurd met een afzegging voor deze "zaken". En de volgende dag een aangetekende brief. Ik heb ook het bedrijf gebeld om een en ander telefonisch toe te lichten, maar de medewerker daar was zo "professioneel" dat hij tot twee keer aan toe de telefoon gewoon er op gooide. Nu krijg ik van een Juristen buro (met hetzelfde telefoonnummer van de Media Group) een eerste aanmaning met de belofte tot juridische stappen. Mag dit nu zo maar? En wat kan ik doen? Ik ben immers totaal op het verkeerde been gezet en voel mij ernstig bedrogen.

5874 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 10, 2013 om 14:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U bent ook bedrogen. Het beste kunt u contact opnemen met het Steunpunt Acquisitiefraude
klik HIER
Goed dat u aangetekende brieven hebt verstuurd en mails, waarin u de overeenkomst betwist. Deze truc wordt constant uitgehaald. En men trapt er ook steeds weer in, helaas.

dearagain
door dearagain - Jul 10, 2013 om 18:16
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*informeer ook even bij het MKB en de KvK wat je nog meer kunt doen

he
door hendrik78 - Jul 13, 2013 om 15:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit bedrijf staat op hetzelfde bedrijf ingeschreven als ondernemergids.nl. Deze heeft identiek dezelfde handelswijze.
Formeel gezien staan ze in hun recht ware het niet dat ze middels misleiding een klant een soortement aankoop laten doen.
Dit wordt de politie gezien als poging tot oplichting en het is aanbevolen hier aangifte van te doen. Daarnaast kunt u melding doen bij het steunpunt aquisitie fraude (SAF).

De eigenaar van BasicMedia BV heeft verschillende bedrijfjes ingeschreven bij de kvk onder 1 adres (vrij opvraagbaar).
Bij de SAF is ondernemergids.nl al bekend en als u meldt dat dit onder dezelfde eigenaar valt zal dit alleen maar bijdragen tot een snelle oplossing.

Inmiddels loopt er politie onderzoek naar de eigenaar van deze bedrijven.

pl
door plubbers - Jul 16, 2013 om 08:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jeap schreef op woensdag 10 jul 2013, 14:48]Ik heb op 18 juni een telefoontje gehad van de BasicMedia Group met de mededeling dat wij tot 31-12-2013 een gratis vermelding hadden in de Gemeentegids.nl. Vanaf 1-1-2014 zal die gratis vermelding worden overgezet naar een prijs van 550 Euro per jaar. Op de vraag van de medewerker of ik hier mee door wilde gaan heb ik duidelijk, diverse malen, gezegd NEE. Zij kon zich hierin vinden. Op mijn vraag waarom een gratis vermelding ineens naar een kostenplaatje van 550 Euro kon gaan had zij geen antwoord. Nu komt het; zij vroeg of ik bezwaar had om een en ander via een opnamebandje wilde bevestigen heb ik ja gezegd. Hierbij was ik in de stellige overtuiging dat het om een afzegging was en heb dus de verkeerde antwoorden gegeven. Het ging namelijk toch om een aanmelding. Ik heb vervolgens nog gevraagd of ik een en ander op de mail of via de post bevestigd kon krijgen. Dit werd bevestigd. Wat schetst mij verbazing? Op 27 juni krijg ik een rekening van 550 Euro (Ex BTW) voor de gedane afspraken. Hierop heb ik direct dezelfde dag een e-mail gestuurd met een afzegging voor deze "zaken". En de volgende dag een aangetekende brief. Ik heb ook het bedrijf gebeld om een en ander telefonisch toe te lichten, maar de medewerker daar was zo "professioneel" dat hij tot twee keer aan toe de telefoon gewoon er op gooide. Nu krijg ik van een Juristen buro (met hetzelfde telefoonnummer van de Media Group) een eerste aanmaning met de belofte tot juridische stappen. Mag dit nu zo maar? En wat kan ik doen? Ik ben immers totaal op het verkeerde been gezet en voel mij ernstig bedrogen.

pl
door plubbers - Jul 16, 2013 om 08:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Precies zoals je omschrijft. Ik heb echter in eerste instantie niks met de factuur gedaan. Nu heb ik het gemeld aan mijn rechtsbijstand verzekering. We zijn in afwachting.

ka
door karel.b - Jul 22, 2013 om 14:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jeap,
Zit er als schot in je zaak?

si
door simonc - Jul 30, 2013 om 12:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ook benieuwd. Heb met dezelfde oplichters te maken gehad. Heb duidelijk te kennen geven, ik betaal niks, start maar een zaak. Heb natuurlijk wel aangetekend schrijven gestuurd en hier een vage reactie op gehad. Bellen heeft geen zin. Je krijgt of een lomperik aan de lijn die aangift: we sturen nooit voor niets facturen, gewoon betalen... Of de verbinding wordt verbroken.

Hoop wat van Jeap te horen!

ze
door zengin - Aug 17, 2013 om 01:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hij hoort inderdaad thuis in de cel. Hij is trouwens maar 24 jaar. Ipv dat hij iets van zijn leven gaat maken en een echte baan zoekt, zit hij in de criminele activiteiten en afpersingen. Triest....

ka
door karel.b - Aug 17, 2013 om 14:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is goed om te zien dat er meer mensen zijn die deze heer geen warm hart toe dragen.
Ben bezig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over deze meneer zijn collega's en zijn bedrijfjes.
Dus ik hoop dat dit forum zeer levendig blijft en dat met alle verzamelde gegevens in een keer een streep door deze meneer z'n rekening kan worden gehaald.

ze
door zengin - Aug 21, 2013 om 15:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

En vandaag heet de oplichter Josua. Zeg 'Joshua', waag het niet nog eens te bellen. Ook niet met een andere alias. Ben trouwens heel benieuwd of het wel rechtsgeldig is als meneer met meerdere aliassen zaken probeert te doen.

ze
door zengin - Aug 21, 2013 om 16:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

En anders maak ik je echt naam bekend :)

sj
door sjits - Aug 27, 2013 om 20:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij zijn benadert door dit bedrijf . Dreigen met een dagvaarding is hen ook niet vreemd.
Het geluk is dat de bond er voor ons mee bezig is. Van hen hoorden wij dan ook dat ze geen poot hebben om op te staan.

re
door renskej - Jan 11, 2014 om 10:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op 30 december 2013 is onze Stichting telefonisch benaderd door De Gemeentegids.nl om weer opgenomen te worden in de gids voor 2014. Ik ging ervan uit dat dit onze plaatselijke gids was waar wij ieder jaar in staan. De telefoniste gaf aan dat het bedrag weer net als vorig jaar 250 euro was.
Na enige aarzeling van dit toch wel hoge bedrag voor een vermelding van 4/5 regels heb ik toegezegd. Ik zou later teruggebeld worden door een andere medewerker. Heb wederom aangegeven dat wij dit wel weer wilden en dit telefoongesprek is opgenomen. Er zou een e-mail gestuurd worden ter verificatie van de gegevens en vervolgens zou onze Stichting geplaatst worden.
Heb ruggespraak gehouden met andere bestuursleden en zij konden zich een betaling in de gemeentegids niet herinneren en terugvinden. Vervolgens hebben wij op opdracht proberen te annuleren maar dit was niet meer mogelijk. Via de bandopname was er inmiddels een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen die niet meer herzien kon worden.
Ik voel mij misleid en ervaar dit als oplichting. Wij zijn inmiddels op de site geplaats, maar hebben nog geen factuur ontvangen. Ik heb de afdeling verkoop gevraagd ons per direct van de site af te halen en aangegeven dat wij de factuur niet gaan betalen. Als reactie geven zij ons aan dat als wij niet binnen de termijn betalen ze het uit handen geven. Ik heb inmiddels melding gedaan bij de SAF. Wat is verder verstandig om te doen?

zoekster
door zoekster - Jan 11, 2014 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=renskej schreef op zaterdag 11 jan 2014, 10:11] Als reactie geven zij ons aan dat als wij niet binnen de termijn betalen ze het uit handen geven. Ik heb inmiddels melding gedaan bij de SAF. Wat is verder verstandig om te doen?

Verstandig is niet te betalen. Ze geven het uit handen aan een incassobureau dat ze zelf leiden. U kunt ze nog een keer een aangetekende brief sturen, dat ze u (de stichting) hebben misleid, door te zeggen dat u al een overeenkomst bij ze had lopen en dit een zogenaamde verlenging zou zijn. U beroept zich hierbij op dwaling.

Niet dat ze zich daar iets van aantrekken, maar dit soort bedrijven probeert u dusdanig onder druk te zetten zodat u toch betaalt. De enige manier om geld bij uw stichting lost te peuteren is via de rechter, daar blijft dit soort tuig doorgaans ver van.

Neemt niet weg dat u uitermate onverstandig heeft gehandeld door als een kip zonder kop zomaar aan de telefoon akkoord te gaan, zonder eerst eens behoorlijk te checken. Hopelijk heeft u uw lesje geleerd.