sp
door spoofman Jan 20, 2009 om 20:12
Geldzaken & recht

Reiskosten dochter naar school

Hallo hierbij een vraag van mij.

Onze dochter is 16 en is klaar met haar school.

Doordat de wet in 2007 veranderd is moet ze nu ineens tot haar 18 naar school.

Ze zit nu op een school die hier 25 kilometer vandaan ligt.In eerste instantie zou ze met de trein gaan maar dat bleek per jaar €1000 te kosten.Ik heb toen besloten om een scooter voor haar te kopen zodat ze zo naar haar school toe kan zonder dat ze met trein en bus moet.Nu is mijn vraag of de reiskosten hiervan ook bij de belasting aftrekbaar zijn aangezien het wel 250 kilometer per week is en de scooter rijdt niet op water.

Alvast bedankt voor de moeite

19451 9 Rapporteer

fred120464
door fred120464 - Jan 21, 2009 om 02:48
35 Antwoorden / 7 Vragen

het lijkt mij zoals u de vraag stelt alsof u graag hebt dat de wet anders is en alsof u graag wilt dat u dochter aan het werk gaat en ondanks dit uw beklag doet ik persoonlijk vind die wet niet verkeerd het is zelfs een genot dat kinderen door moeten tot 18 jaar en zoals ik lees was het o.v te duur en koopt wel een scooter alsof dat niets kost ( jeugd verzekering en brandstof) en de o.v rijd ook niet op water en dan nog daarbij alle risico's en als ze hierbij haar rijbewijs al heeft ook deze ook een prijskaartje maar waar het ook om gaat is dat ik denk dat u hierbij niets terug kunt vinden of kunt krijgen van de belasting ( persoonlijk ben ik al blij dat mijn kids wel naar school gaan e/o kunnen)

vader van 2 kids

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jan 21, 2009 om 13:45
84 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is het voor u aantrekkelijk om een aanvraag in te dienen voor : TEGEMOETKOMING STUDIEKOSTEN VOOR OUDERS VAN LEERLINGEN TUSSEN 12 EN 18 JAAR.

Dit is een regeling voor ouders die minder draagkrachtig zijn en de tegemoetkoming is dan ook afhankelijk van het inkomen. U kunt een formulier aanvragen hiervoor en dit kan ook nog terwijl het studiejaar al bezig is. Veel mensen weten niet van het bestaan van deze regeling. Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van deze regeling en was er erg bij gebaat als alleenstaande ouder.

Destijds waren de formulieren verkrijgbaar bij de gemeentes en stonden in hetzelfde rek als de formulieren van de IB-Groep voor studiefinanciering. Dus ik zou zeggen : even zoeken hoe je eraan komt.   Veel succes!!

ho
door hoorn23 - Jan 21, 2009 om 14:03
10 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas de reis en verblijfs kosten zijn niet aftrekbaar!(zie belastingen:onder studie kosten)

Willi

an
door ansgr - Jan 21, 2009 om 17:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uw dochter moet naar school totdat zij een startkwalificatie behaald heeft (diploma havo of vwo of mbo minimaal nivo 2). Voor de wetswijziging waren jongeren leerplichtig tot aan het eind van het schooljaar waarin ze 17 geworden waren. Zo groot is dat verschil dus niet. De overheid gaat ervan uit, dat deze kosten betaald worden uit de kinderbijslag. Bovendien is er voor mensen met een laag inkomen de mogelijkheid om een tegemoetkoming in de studiekosten aan te vragen, zoals al eerder opgemerkt. Dezelfde overheid heeft overigens ook een paar jaar geleden het schoolgeld voor 16- en 17-jarigen afgeschaft.

wi
door winter2009 - Jan 21, 2009 om 17:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Reis en verblijfs kosten zijn HELAAS niet aftrekbaar....

Gr Ton

Ps

Let net op de reactie van dhr fred120464, zeer zwak!.....

te
door terpstra - Jan 21, 2009 om 18:23
174 Antwoorden / 5 Vragen

Winter 2009.  Uw opmerking is onjuist.

Geen enkel kind is met 16 jaar klaar met school.

Eigenlijk ben je dat nooit, hoewel het dan scholing heet.

Dat was honderd geleden al zo!

De opmerking van de heer Fred is een terechte!

Vraag; welk beroep kun je uitoefenen als je als zestien jarige al uitgestudeerd bent.?                                                                    En dan wel de "eigen broek kunnen ophouden".

Groet en inzicht. Henk

canarische
door canarische - Jan 21, 2009 om 18:40
15 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo,

Ja het is jammer dat de reiskosten van bus en trein zo hoog oplopen. Onze zoon is 16 en gaat naar school in Emmen. Hij loopt twee dagen stage in Stadskanaal. De rest van de week, drie dagen moet hij dan naar school . Dit kost ons 85 euro per maand. In de provincie Groningen krigen MBO leerlingen GEEN vergoeding van de reiskosten. In de provincie Drenthe echter wel.Dit is ook een hele kromme situatie.Ja van dit soort dingen wordt ik niet vrolijk. En een maand is zo weer voorbij.

wi
door winter2009 - Jan 21, 2009 om 20:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo Henk, onjuist?

Helemaal mee eens dat men door moet studeren, maar...

De vraag is, of reiskosten aftrekbaar zijn.

Dan moet FRED niet met dit soort teksten aankomen, DAT is ZWAK… en dan druk ik mij nog ZWAK uit.

Zoals ik lees was het o.v te duur en koopt wel een scooter alsof dat niets kost ( jeugd verzekering en brandstof) en de o.v rijd ook niet op water en dan nog daarbij alle risico's en als ze hierbij haar rijbewijs al heeft ook deze ook een prijskaartje maar waar het ook om gaat is dat ik denk dat u hierbij niets terug kunt vinden of kunt krijgen van de belasting ( persoonlijk ben ik al blij dat mijn kids wel naar school gaan e/o kunnen)

Ton

sc
door schola1910 - Jan 22, 2009 om 07:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

de tegemoetkoming studiekosten is inderdaad een 1e mogelijkheid.

Als u in een situatie zit met een laag inkomen (uitkering) of net daarboven, dan kunt u ook bij de gemeentelijke sociale dienst , met alle bewijstukken van de reis-en studiekosten, een bijzondere bijstandsuitkering aanvragen. Dit kan pas als de kosten de tegemetkoming overstijgen en u moet het dus kunnen bewijzen.

Sommige gemeenstes doen hier moeilijk over, maar bij wet is dit eind vorig jaar wel geregeld en zal uw gemeente dus wel moeten.

Als u hier niet mee uit komt kunt u ook hulp vragen bij de soc. raadslieden, juridisch loket of maatschappelijk werk in uw woonplaats.