da
door daphy Jun 28, 2014 om 11:47
Geldzaken & recht

Remeha calenta onredelijke? rekening voor 3 en 1/2 jaar oude ketel!

Mijn nog geen 4 jaar oude ketel lekte. Remeha gebeld (want ik denk dat valt nog wel (gedeeltelijk) onder garantie). Die doen echter geen zaken met particulieren ik moest mijn installateur bellen waar ik de ketel in onderhoud heb.

Oorzaak lekkende slangen. Ik heb de monteur gezegd dat dit toch wel (deels) onder garantie zou vallen. Maar ja de monteur heeft daar natuurlijk niets over te zeggen.

Krijg ik van de installateur een rekening van 223.12 euro’s! Voor hem zal het makkelijker zijn de rekening bij mij te leggen dan verhaal halen bij Remeha?

Rekening gespecificeerd Excl. BTW:
87 euro voor de slangen.
16.94 autokosten
91.84 voor 1,75 uur montage. Van die 1.75 uur is de monteur een uur kwijt geweest om de slangen op te halen, die hij niet in zijn bus had liggen!

Nu heb ik 2 vragen.
Is het redelijk dat ik een uur extra montage moet betalen, omdat de monteur die slangen niet bij zich had?
Bij wie moet ik in protest gaan, omdat ik vind dat ik recht heb op een deugdelijk product. Dat het mij niet normaal lijkt dat binnen 4 jaar slangentjes vergaan? Bij de installateur of bij Remeha?

3753 17 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 28, 2014 om 12:08
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u de ketel gekocht of gehuurd? Als u de ketel heeft gekocht moet met garantie claims bij de verkoper zijn en dus NIET bij importeur of fabrikant.
Hoeveel jaar garantie heeft u bij de aanschaf gekregen?
Als de garantie termijn is verlopen heeft u geen recht meer op garantie. U heeft we recht op goed werkend produkt dat, gezien de aard van het produkt ook na 4 jaar goed zou moeten functioneren.
Als de monteur de slangen gaat halen is hij nog steeds voor u aan het werk. Het zou wellicht anders kunnen zijn als de aard van het defect bekend was en hij de slangen vergeten zou zijn mee te nemen. Men kan geen onderdelen bij zich hebben voor elk denkbaar probleem.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2014 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo daphy,

Voor (eventuele) garantie moet je bij de verkoper zijn en niet bij de importeur.
Maar ik kan me voorstellen dat slangen NIET onder de garantie vallen.
Kijk hiervoor eens in je garantievoorwaarden.
Als je vóó'r de reparatie opgegeven hebt dat het om lekkende slangen gaat, dan had de monteur die bij zich moeten hebben. Zou dan even bij die zaak reclameren.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2014 om 14:05
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me, uiteraard als leek, als je als klacht opgeeft dat de ketel lekt, de monteur wel slangen bij zich zou moeten hebben. Maar goed, die had hij niet. Lijkt me toch een punt om de confrontatie over die slangen aan te gaan. Maar denk niet dat juist die slangen onder garantie zullen vallen.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er had net zo goed een koppeling kunnen lekken of een leiding, dus dat uur voor die slangen is terecht.

En het lijkt me dat u na zo'n tijd slangen onder de garantie vallen.

Maar dan nog: slangen in een cv ketel? Daar zitten normaal leidingen in van metasl.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2014 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Herstel.

En het lijkt me dat u na zo'n tijd slangen onder de garantie vallen.

Moet zijn: niet onder de garantie vallen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 28, 2014 om 16:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens Feenstra die vrijwel elk merk als Lease aanbied moeten ketels tenminste 12 jaren mee gaan!

Wel is elke 2 jaren onderhoud en controle noodzakelijk dus is dat uitgevoerd?

Leverancier, zowel de DHZ die via Warmteservice kocht als failliete installateurs komen voor dus waar claimen die dan?

Remeha heeft wel vaker storingen elders en dat ze nu ook al matige kwaliteit rubbers monteren?

Mijn Advies;

Mail eens naar Remeha en stuur deze link van kassa forum...waar geheel Nederland kan lezen dat je elke 4 jaren dus 3x een slang moet vervangen waar alle andere merken liever slangen monteerde die tenminste de Feenstra Lease periode van 12 jaren vol hielden......

Als ze dit Topic zien heb je een redelijke kans dat ze uit Coulance toch uitbetalen.... en ook Remeha mag natuurlijk hun kant van het verhaal hier schrijven.....

Een handig DHZer tje die wel eens vaker succes had omdat vele goede merken niet geheel Nederland kwijt willen raken!

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2014 om 16:59
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 jun 2014, 15:00]Er had net zo goed een koppeling kunnen lekken of een leiding, dus dat uur voor die slangen is terecht.

En het lijkt me dat u na zo'n tijd slangen onder de garantie vallen.

Maar dan nog: slangen in een cv ketel? Daar zitten normaal leidingen in van metasl.

Er zitten wel degelijk slangen in de cvketel, wat dacht je bv. van de condensopvanger.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2014 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Dat is bij mij een leiding.

da
door daphy - Jun 28, 2014 om 18:42
36 Antwoorden / 4 Vragen

@ swat1500 Het is een gekochte ketel, bij lease zijn reparatiekosten toch niet voor de leaser?

Mijn ketel krijgt ieder 1,5 jaar een onderhoudsbeurt. Dus heeft de ketel in die 3,5 jaar, 2 beurten gehad. Daar is Remeha ook duur in, want bij mijn vorige ketel hoefde ik buiten het onderhoudscontract nooit iets bij te betalen. Bij Remeha moet je elke keer een onderhoudssetje betalen. De ene keer setje A en de andere keer setje B. Setje A kostte 23.92 en setje B kostte 34.73.
Als het normaal is dat slangen het binnen 4 jaar begeven, dan zouden die toch in het onderhoudssetje moeten zitten?
Nu is het bekend dat de ketel die ik heb een maandagmorgen ketel is. Google maar eens op “remeha calenta problemen”.

da
door daphy - Jun 28, 2014 om 18:59
36 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn installateur weet welke ketel ik heb en als het normaal is dat slangetjes gaan lekken binnen 4 jaar dan zou de monteur toch wel een doosje met slangetjes in zijn bus hebben liggen?

ph
door philip36 - Jun 28, 2014 om 21:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet hoever de installateur bij u vandaan woont, maar de tijd van de zaak naar u en terug moeten ook betaald worden.
Het extra uur wat u zegt zou best deze tijd kunnen zijn.
De tijd voor het ophalen van onderdelen is naar mijn mening het risico van de installateur en hoeft u niet te betalen.
Wat voor tijd zou in dat geval dan redelijk zijn? Geen enkele tijd.

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2014 om 23:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb dezelfde ketel waarvan het voordeel is dat deze zelf aangeeft waneer onderhoud nodig is. Dat is gemiddeld elke 2 jaar. Als, zoals u vermeld, er bij elke onderhoudsbeurt, wat vervangen moet worden zou ik maar eens overwegen de installateur te vervangen. Bij mijn vorige ketel had ik ook zo'n firma die het nodig vond onderdelen te vervangen en daar een forse rekening voor te presenteren. Vervangen onderdelen mocht de monteur mij niet geven, die moest hij inleveren bij zijn baas voor controle van de werkzaamheden????? Na controle door een andere installateur bleek er weinig vervangen en/of schoongemaakt te zijn. Ik heb tot op heden geen problemen met deze ketel (inmiddels 5 jaar) maar mogelijk ben ik dan een bofkont.

da
door daphy - Jun 29, 2014 om 10:50
36 Antwoorden / 4 Vragen

Halo Gerbera,

Jouw ketel is uit 2009 en de probleemketels zijn van 2010 en 2011. Ik kwam nu dit op het forum tegen.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/remeha-calenta-cv-ketel/

Die onderhoudssetjes zijn (verplichte) standaard setjes van Remeha. Althans dat zegt mijn installateur

gerbera
door gerbera - Jun 29, 2014 om 11:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Voor wat betreft de onderhoudsetjes. Dit wordt ook door de ketel aangegeven, en hoeft beslist niet elke anderhalf jaar. Als voorbeeld, bij code 6 op het display dient set B gebruikt te worden. In dat geval knippert op de ketel het lampje afwisselend rood en groen. Dus op voorhand een willekeurig setje vervangen is de kosten onnodig opjagen. Dus toch maar een andere onderhoudsfirma inschakelen ? Als deze niet de moeite neemt contact op te nemen met Remeha is dat een slechte zaak.

da
door daphy - Jul 4, 2014 om 17:11
36 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb net (16.37 uur) de volgende e-mail gestuurd aan de installateur met een cc aan consumenten@remeha.nl
Binnen een kwartier werd ik door Remeha gebeld!! TOP! Ze had al geprobeerd met de installateur te bellen maar die waren niet bereikbaar. In ieder geval willen ze overleg met de installateur over de kosten van de slangen.
Pluim voor Remeha (so far)

Geachte lezer,

Ik heb op 23-06-2014 een rekening van u ontvangen voor de reparatie van mijn Remeha Calenta ketel (uit 2010!) van 3 en een half jaar oud.
Ik ben het niet eens met de rekening. U had, voor u tot reparatie overging, contact moeten opnemen met Remeha (Dit heb ik ook tegen de monteur gezegd), want het is niet normaal dat binnen drie en een half jaar de geconstateerde gebreken (lekkende slangen) aanwezig zijn. Zeker niet omdat de ketel al twee keer een standaard onderhoudsbeurt heeft gehad binnen 3 jaar. Als het normaal is dat de slangen zouden gaan lekken hadden die slangen in het onderhoudspakket A of B moeten zitten.

Tevens ben ik het niet eens met de gedeclareerde arbeidstijd. De monteur had de slangen niet in zijn bus liggen en moest die ophalen. Die tijd (ongeveer een uur) wordt mij aangerekend. Het is uw keus om die slangen niet op voorraad in de bus te hebben. Het is bij jullie bekend welke ketel ik heb en dat de klacht “lekkage” was. Dan is het ook wel een teken aan de wand, dat de monteur de slangen niet bij zich had. Dat duidt er op dat het niet een normaal probleem is bij een zo´n jonge ketel.

In de wet staat dat een gekocht product moet voldoen aan wat ik ervan mag verwachten. Van een product als een cv ketel mag ik verwachten dat zo’n apparaat de 1ste jaren zonder problemen werkt. (Zeker als de ketel al vaker een onderhoudsbeurt heeft gehad dan echt nodig is). Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de ouderdom van de ketel.

Omdat ik de kosten niet onnodig wil laten oplopen, of toestanden wil krijgen met een incasso bureau, betaal ik de rekening maar laat u bij deze weten dat ik de rekening onder protest betaal. Dit betekent dat ik mij het recht voorbehoud om op deze betaling terug te komen.

Ik ga er van uit dat u alsnog contact zult opnemen met Remeha, teneinde het probleem op een bevredigende manier op te lossen.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk, of via e-mail, te reageren op mijn e-mail.
Met vriendelijk groet,

pi
door pieterwolters - Jul 4, 2014 om 17:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jun 2014, 14:05]Lijkt me, uiteraard als leek, als je als klacht opgeeft dat de ketel lekt, de monteur wel slangen bij zich zou moeten hebben. Maar goed, die had hij niet. Lijkt me toch een punt om de confrontatie over die slangen aan te gaan. Maar denk niet dat juist die slangen onder garantie zullen vallen.

Dan kan zo'n monteur wel een vrachtwagen nemen als je van alles onderdelen bij je moet hebben.

da
door daphy - Jul 4, 2014 om 17:34
36 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters

Wat een onzin... in een vrachtwagen passen honderden COMPLETE ketels!
Het slangendoosje was 12*13*20 cm MAX.