sl
door slingshot Mar 24, 2008 om 11:43
Geldzaken & recht

Rente op spaartegoeden na overlijden

Hallo,

Ik weet niet of dit de plek is om de vraag te stellen, maar ik kan niet echt een duidelijke categorie vinden. Zit ik verkeerd mijn excuses alvast!

Dan de vraag: als iemand komt te overlijden worden de bankrekeningen bevroren, zodat hier geen geld en dergelijke meer van kan worden opgenomen. Wordt er echter nog wel rente opgebouwd? En dient bij de verdeling van de nalatenschap en de aangifte van de succierechten hiermee rekening te worden gehouden?

Alvast bedankt voor de antwoorden !

1495 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja de renteopbouw gaat  gewoon door er word bij de succesierechten niet belast maar bij de erfgenamen meegeteld in box3 als er dus het saldo hoger is dan de vrijstelling .

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als het een of meer rentedragende rekeningen betreft en NEEN als het rekeningen betreft die NIET rentedragend zijn zoals bijv. een zakelijke rekening-courant bij de Rabo-Bank. Zo'n rekening geeft uitsluitend kosten dus wordt het saldo lagen naarmate de rekening langer geblokkeerd blijft.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, dat betekent dat bij de uiteindelijke uitkering door de executeur ook de rente moet worden verdeeld in dezelfde verhouding als de bedragen op de rekening zelf toch?

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

de rente dient in dezelfde verhoudingen te worden verdeeld (uiteraard, het behoort bij de nalatenschap.) Zo de rekening uitsluitend kostendragend zou zijn worden die ook verdeeld conform de verklaring van erfrecht c.q. testament. De executeur kan zich wel 1% van de nalatenschap als kosten voor zichzelf aanrekenen.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rente behoort niet tot de nalatenschap, maar valt al vanaf het moment van overlijden in het box 3 vermogen van de erfgenamen. De rente tot het moment van overlijden moet dus worden meegenomen bij de aangifte en de verdeling.

Aangezien de rente echter op de rekening is bijgeschreven is het het makkelijkst als de executeur ook de later ontstane rente overmaakt naar de erfgenamen.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2008 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel dus dat de rente wel degelikjk moet worden meegenomen in de verdeling en als zodanig, bij de nog onverdeelde boedel behoort. (Dus de nalatenschap) Dat is onverlet het moeten opnemen van het aan de erven toekomende, ook al is het nog onverdeeld, in box 3, maar dat was de vraag niet. Hoe dan ook, nog eventueel te verwachten rente behoeft NIET, beter nog, moet niet worden opgegeven want de totale rente is nog niet bekend en was er in ieder geval niet op het moment van overlijden. Alleen zaken waarvan de vordering, eventueel al bestond op het moment van overlijden behoren tot de nalatenschap, letterlijk gesteld.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit,
De rente valt wel in een onverdeeldheid, maar niet meer in de nalatenschap. Maar het systeem dat ook de rente op het moment van verdelen moet woren uitgekeerd blijft hetzelfde.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

zeg ik toch ook!?

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Nee hoor helemaal fout, mijn vader is november 2007 overleden, en geloof me ik heb de grootste moeite om zijn rekeningnummers op te zeggen. Die blijven namelijk gewoon bestaan en kan je alleen opzeggen als je schriftelijk reageert als erfgename (aangetoond)!, en ja je krijgt ook gewoon rente en/of kosten voor nieuwe pasjes en zo....Uiteindelijk kreeg ik via de belastingdienst een aangifte inkomstenbelasting dat ik als zijn dochter over het jaar dat hij nog in leven was aangifte moest doen en met dat formulier kon ik opeens zijn rekeningnummers opzeggen. Dus niets gaat automatisch hoor!!!!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben wel vergeten te vertellen dat alle transacties na het overlijden dienen te worden overlegt met de belastingdienst. Dus kort gezegd je mag niets verdelen voor de BD daar toestemming voor heeft gegeven. Doe je dat met de familie wel vooraf dan worden de bedrage die zijn worden opgenomen meegenomen in je eigen aangifte inkomstenbelasting (dus betaal je dubbel), heb het zelf gehad, vorige maand!

ve
door verwijderd - Mar 26, 2008 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Lucia,

De belastingdienst bepaald niet wie de erfgenamen zijn, dat moet via een notaris worden uitgezocht. Alleen de erfgenamen mogen rekeningen opheffen en verdelen. Voor het doen van opname's van rekening heb je zeker geen toestemming van de belastingdienst nodig, maar van de overige erfgenamen (tenzij het kosten zijn die geen uitstel kunnen dulden).

Voor de bepaling van de omvang van de nalatenschap wordt volgens de Successiewet gekeken naar de sterfdatum van de overledene. Later gemaakte kosten/ontvangen rente vallen in beginsel buiten de nalatenschap (belangrijkste uitzondering hierop zijn kosten van de uitvaart).

ve
door verwijderd - Mar 26, 2008 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

xxlucia86@ hoe komt u daarbij?? Je behoeft helemaal niet eerst toestemming te hebben van de belastingdienst voor transacties!! Zou helemaal te gek zijn ook, "big brother is not yet watching all of it".

Transacties als betalingen van debiteuren, verrekeningen met erfgenamen, kosten van notaris en noem maar op kunnen gewoon worden uitgevoerd. Dat gaat de BD werkelijk niets aan (behoudens de eventuele aspecten waarvan naderhand opgave nodig is.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2008 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps U heeft dus op geen enkele wijze toestemming nodig van de belastingdienst om te verdelen! Wel moet worden voldaan aan de voorwaarden als gesteld in de verklaring van erfrecht of executele!