Vr
door Vragensteller2015 Dec 10, 2015 om 10:44
Geldzaken & recht

Rentemiddeling bij OBVION basishypotheek niet mogelijk,waarom

Bij OBVION gevraagd naar rentemiddeling voor onze hypotheek maar dit kon bij een aflossingsvrije basishypotheek niet, alleen mogelijk bij een z.g obvionhypotheek. Op de vraag waarom nog geen antwoord ontvangen.

Met groet,  Wim Butink

4897 3 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2015 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is ook nog of u er wel wijzer van wordt.

yv
door yvette ten brink - Jan 5, 2016 om 12:13
1 Antwoorden / Vragen

Rentemiddeling obvion basis hypotheek

Ik heb ook bij Obvion gevraagd of rentemiddeling mogelijk is. In mijn geval is het zelfs noodzakelijk, anders zal ik hoogstwaarschijnlijk mijn huis moeten verkopen. Op TV pretendeert de bank mee te denken met mensen in een lastige situatie. Ik heb met het preventie-team van Obvion gebeld, maar die zeggen niks te kunnen doen. Is dit meedenken?

Groeten Yvette ten Brink

sa
door sandercas - Jan 27, 2016 om 17:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij ervarenhet zelfde probleem bij de Obvion, echter zonder ook maar enige duidelijkheid waarom bij deze hypotheek vorm het niet mogelijk is en bij de overige wel. Uiteraard staat er in de hypotheek overeenkomst niets over vermeld daar rentemiddeling in 2009 nog niet bestond.

Rentemiddeling heeft in de meeste gevallen weldegelijk grote voordelen, daar de maandlasten flink omlaag kunnen. Het is ook niet zo dat de bank de rente die voor een bepaalde periode is vast gezet niet ontvangt, echter word dit uitgespreid/verdeeld over een langere periode.

Methode 1, zuivere rentemiddeling
Bij deze methode wordt de rente die je nog moet betalen gemiddeld met de nieuwe lagere rente.

Stel je hebt een hypotheek die nog 3 jaar vaststaat tegen 5 procent rente. Je spreekt met de bank af dat je een nieuwe rentevaste periode neemt van 10 jaar.
De huidige lage rente voor deze periode is 2,5 procent.

Je gaat dan voor 3 jaar 5 procent betalen en voor de 7 jaar daarna 2,5 procent.
Gemiddeld kom je dan op een rente van 3,25 procent: (3x5) + (2,5 x 7) / 10 = 2,5.

Methode 2, uitsmeermethode
Bij deze methode betaal je een nieuwe rente voor de nieuwe looptijd.
Bijvoorbeeld 2,5 procent voor 10 jaar.

De boete die je eigenlijk moet betalen voor het openbreken, betaal je nu niet in een keer maar in termijnen. Hij wordt verdeeld en als een percentage van je hypotheekrente bovenop de lage rente geteld. In het voorbeeld gaat het dan om een opslag van 0,9 procent. De nieuwe hypotheekrente wordt dan: 2,5 + 0,9 = 3,4 procent.