f1
door f1981 May 20, 2012 om 19:59
Geldzaken & recht

samenlevingscontract & onderwaarde woning

Dag,

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nog niet echt het antwoord op heb gevonden...:

Situatie:
Partner en ik hebben in oktober 2008 een huis gekocht inc kk voor 220.500 euro. Helaas gaat onze relatie niet meer en hebben we besloten om er een punt achter Tt zetten. We hebben dit. Huis destijds gekocht met een NHG garantie. Huis is nu 2x getaxeerd op 175.000. Onderwaarde van 40.000 omdat de hypotheek nu op 215.000 euro staat. Delen door twee en je hebt een restschuld van 20.000 pp omdat mijn expartner hier in wil blijven wonen. Zij kan de hypotheek dragen en ik zou dus sek 20.000 moeten betalen. Ik weet niet of ik nu direct een huis wil kopen en weet ook niet of ik in Nederland blijf. Ik heb al aangegeven wanneer je in de situatie zit dat je er met gemak in. Kan blijven en voor de rest geen omkijken hebt naar een nieuw huis oid dat je ook meer op de blaren moet zitten. Echter hoorde ik dat ik wellicht aanspraak kan doen op de NHG en dat deze dus mijn schuld overneemt. Klinkt in dit geval als utopia maar heb daar mijn vraagtekens bij natuurlijk. Klopt dit? Ik heb een voldoende salaris om iets dergelijks aan te schaffen maar betekend het dan ook dat ik een lening MOET afsluiten om haar te betalen of kan ik het dus afhandelen met mijn NHG?

1524 4 Rapporteer

geld_wolf
door geld_wolf - May 20, 2012 om 20:35
90 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult geen aanspraak kunnen maken op de NHG. Temeer omdat de ex-partner de hypotheek kan betalen: Zie:

Uit elkaar en huis verkopen

Als jullie besloten hebben uit elkaar te gaan, maar jullie bezitten een koopwoning? Dan zul je deze in veel gevallen moeten verkopen. Is het huis gekocht met een Nationale Hypotheek Garantie en blijkt het huis bij verkoop minder waard dan de hypotheek? Dan kan het Waarborgfonds van de NHG bij verkoop van de woning, de restschuld op zich nemen. Voorwaarde hierbij is dat een van beide inkomens wegvalt, bijvoorbeeld als gevolg van een relatiebreuk. Denk eraan dat de hypotheekverstrekker tijdig op de hoogte gesteld moet worden van jullie betalingsproblemen. Daarnaast moeten de betalingsproblemen niet van tijdelijke aard zijn.

Jij zal de restschuld moeten betalen aan je ex. De vraag is of je hypotheeknemer wilt meewerken aan het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Als jij of jullie met een restschuld uit hoofdelijke aansprakelijkheid blijven zitten, zal het afsluiten van een lening lastig tot niet mogelijk zijn.

Sterkte in de huidige situatie.

marcel75
door marcel75 - May 21, 2012 om 12:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NHG kun je alleen aanspreken bij verkoop met verlies. Nu moet je de woning gaan verdelen zodat je ex enig eigenaar wordt. Hiervoor moet je langs de notaris. Op dat moment zal ook geregeld worden dat je niet meer aansprakelijk bent voor de hypotheek (ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid). Voordat je kosten gaat maken is het raadzaam om eerst aan de bank te vragen of ze wel ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid willen verlenen.

sw
door swat1500 - May 21, 2012 om 13:11
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Dat doet de bank alleen als zij een nieuwe hypotheek kan afsluiten. Ik vermoed echter dat die nieuwe hypotheek niet hoger zal zijn dan de huidige taxatiewaarde van het huis en f1981 en zijn/haar aanstaande ex het resterende bedrag van de oude hypotheek zelf zullen moeten ophoesten.

marcel75
door marcel75 - May 21, 2012 om 14:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Swat1500
Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid is ook mogelijk zonder dat er een nieuwe hypotheek wordt afgesloten en komt in de praktijk ook op dit moment nog regelmatig voor.

Daarnaast moet de vetrekkende partij in geval van onderwaarde de helft van de onderwaarde ophoesten naar de achterblijver. Precies het omgekeerde van overwaarde, waar de vertrekkende partij geld mee krijgt.