he
door henk keizer May 28, 2011 om 00:58
Geldzaken & recht

Schiphol fouilleren

Op schiphol voor een reis naar Thailand door de bodyscan (vervanger voor fouilleren).
Mijn vrouw en ik worden beiden hierna apart gezet voor een handmatige fouillering, omdat wij voor de veiligheid een katoenen mapje om de nek hadden met contant vakantiegeld en paspoorten. De beambten telden het geld 5.000 euro, en maakten de opmerking dat ze dit dit aardig veel vonden.
Ik vond van niet voor 7 weken Thailand.
Mijn vraag is echter: Hoe ver gaan de bevoegdheden van dit beveiligingspersoneel, dit heeft m.i. niets met veiligheid te maken waar in hun voorschriften expliciet vemeld staat waar zij op dienen te controleren

10073 27 Rapporteer

stacey
door stacey - May 28, 2011 om 01:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ze controleren niet alleen voor veiligheid, zijn wel meer regels, zie het probleem verder ook niet zo.

--Er geldt een importbeperking voor contant buitenlands geld. U mag per persoon niet meer dan voor een waarde van US $ 10.000,- aan buitenlandse valuta het land invoeren. Voor girale invoer bestaan geen beperkingen. U mag maximaal 50.000 Thaise Baht contant het land uitvoeren. --Info

Ze mogen dus je cash natellen, en voor hun is dat een hoop geld, meer dan een jaarloon wellicht (kwam ik ergens tegen : --Een maandsalaris in armere streken van zo`n 3.000 Thai Baht ( € 70) is heel normaal-- ) dus hun opmerking lijkt me dan ook niet zo vreemd.

stacey
door stacey - May 28, 2011 om 01:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zit verkeerd te lezen, dacht dat contole bij Thaise douane was.....
maar Nederlandse douane mag ook je cash geld checken,
er zijn regels betreffende uit- en invoer van cash geld.

hutch
door hutch - May 28, 2011 om 02:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Henk,

u heeft gelijk. Dat beveiligingspersoneel is hun bevoegdheden te buiten gegaan. Zij hadden alle recht om in dat tasje/mapje te kijken, maar NIET het geld tellen.

Zij hadden op dat moment de Douane er bij moeten halen en de Douane is dan wel bevoegd om het geld te tellen.

Ook die opmerking (dat ze dit dit aardig veel vonden) slaat werkelijk nergens op en hadden zij ook niet mogen zeggen.... wat een amateurisme.

U mag max. 10.000 euro meenemen voordat u zich moet verantwoorden. En neemt u 100.000 euro mee, en u kunt dit verantwoorden (!!) is er verder ook niets aan de hand. Of dat op dat moment slim van u is, om zoveel geld cash mee te nemen, is uw eigen zaak en NIET dat van dat beveiligingspersoneel.

Gr. Hutch

rj
door rjw - May 28, 2011 om 08:05
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@hutch, ze mogen best zeggen dat ze dat veel vinden (en dat is het ook, 5000 euro cash in deze tijd). Ze mogen er alleen niks tegen doen. Je kan het ook als een goedbedoelde waarschuwing zien van die mensen, maar daar schijn je tegenwoordig ook al mee moeten uitkijken....

de motormuis
door de motormuis - May 28, 2011 om 22:04
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ik vind dit onverstandig om zoveel cash geld mee te nemen. Wat gebeurt er als het geld wordt gestolen of als U het verliest ?? Is het dan : Jammer maar helaas.
Want de meeste (reis)verzekeringen keren niet uit bij verlies of diefstal van zoveel cash geld.Ook tijdens verblijf inThailand zou het dan in een kluis bewaard moeten
worden en niet zo op de kamer op op het lijf bewaren.
En in Thailand is alles toch vrij goedkoop. U heeft dan naar Thaise begrippen zo'n
6 jaarsalarissen contant bij U.

birdies
door birdies - May 28, 2011 om 22:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@motermuis: ik meen toch een heel andere vraag gelezen te hebben.

diumenge
door diumenge - May 28, 2011 om 23:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Irrelevante reacties over de hoeveelheid geld en of het verstandig is om dit contant mee te nemen, daar gaat de vraag niet over. Ik vind het overigens een redelijk normaal bedrag, komt neer op 100 euro per dag. Voor een Thai misschien veel geld, maar als je daar je vervoer, hotel en eten van moet betalen dan kom je er aardig mee uit (als je niet voor de aller goedkoopste hotels kiest).

Verder sluit ik me helemaal aan bij de opmerking van Hutch hierover. De enige juiste reactie.

mr
door mrphylos - May 30, 2011 om 13:24
11 Antwoorden / 0 Vragen

De beveiliging in dit geval valt onder de koninklijke marechaussee en zij hebben wel de bevoegdheid om personen en bezittingen nader te controleren bij eventuele verdenkingen/verdachte gedragingen cq ter controle van de controle.

Opmerkingen hierover daarin tegen zijn onprofessioneel maar kunnen ook ter uitlokking van enige op of aanmerkingen van de "verdachte"

an
door ankhor - May 30, 2011 om 13:47
122 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hutch, ze mogen zelfs niet fouilleren, tenzij onder supervisie, die is er dus.
En ze mogen zeker geld tellen want ze staan onder supervisie, want anders kunnen mensen enorme bedragen zwart geld het land uit smokkelen.
En je kan meteen zien wat je als beveiliger verdient als ze 5000 al veel vinden . ;o)
Nu is 5000 euro dus niet teveel, en de opmerking hadden ze beter niet kunnen maken. misschien was het gewoon dat een opmerking en niet zozeer vanuit de functie.

ob
door obelix2 - May 30, 2011 om 13:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

@ankhor.
1. Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

2. Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wien de vervolging is gericht. (Sv 50 , zie ook , 52 , zie ook e.v., 63 , zie ook , 167 , zie ook , 181 , zie ook )

3. De aan de verdachte toekomende rechten komen tevens toe aan de veroordeelde tegen wie een strafrechtelijk financieel onderzoek is ingesteld of te wiens aanzien op een vordering van het openbaar ministerie als bedoeld in artikel 36e , zie ook van het Wetboek van Strafrecht niet onherroepelijk is beslist. (Sv 126 , zie ook e.v.)

Aan al deze artikelen voldoen ze niet dus geen verdachte.

Een veiligheids beambte heeft alleen het recht om OPPERVLAKKIG het lichaam af te tasten.
Dus niet om inhouden te controleren.

Mocht er dan iets gevonden worden zal men het BEVOEGD GEZAG in moeten schakelen.

DUS: antwoord op de vraag.

JA ze zijn hun boekje te buiten gegaan.
In dit geval Marrechausse of Politie.

ob
door obelix2 - May 30, 2011 om 14:01
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ankhor heeft zijn bericht aangepast in de tijd dat ik aan het schrijven was.
Hierdoor komt bovenstaand bericht vreemd over.
Het beveiligings personeel is geen beëdigde ambtenaar, en daarom NIET bevoegd om fouilleringen uit te voeren ook niet onder supervisie.

wimmi20
door wimmi20 - May 30, 2011 om 14:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 28 mei 2011, 01:27]Hoi,

Ze controleren niet alleen voor veiligheid, zijn wel meer regels, zie het probleem verder ook niet zo.

--Er geldt een importbeperking voor contant buitenlands geld. U mag per
Dit antwoord heeft niets met de vraag te maken.
Het geld werd op Schiphol geteld en niet in Thailand.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==

persoon niet meer dan voor een waarde van US $ 10.000,- aan buitenlandse valuta het land invoeren. Voor girale invoer bestaan geen beperkingen. U mag maximaal 50.000 Thaise Baht contant het land uitvoeren. --Info

Ze mogen dus je cash natellen, en voor hun is dat een hoop geld, meer dan een jaarloon wellicht (kwam ik ergens tegen : --Een maandsalaris in armere streken van zo`n 3.000 Thai Baht ( € 70) is heel normaal-- ) dus hun opmerking lijkt me dan ook niet zo vreemd.

wimmi20
door wimmi20 - May 30, 2011 om 14:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik reageerde even te vlug.
Ik had de correctie van Stacey nog niet gelezen.
Ik meen dat je maximaal 10,000 euro mag uitvoeren.
Surveillanten van een beveiligingsbedrijf gaat dit geen bal aan.

dobby
door dobby - May 30, 2011 om 15:38
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 14:01]Ankhor heeft zijn bericht aangepast in de tijd dat ik aan het schrijven was.
OT: is er dan eindelijk een edit functie?? Heeft even geduurd.. maar uiteindelijk dan toch.. Nice *grin*

ha
door harryromijn - May 30, 2011 om 17:11
272 Antwoorden / 0 Vragen

Of en correct: geen idee, maar.. tip: als je naar Thailand gaat, gewoon je NL bankpasjes mee nemen ( liever drie dan een, gezien de kans op verliezen of beschadigen)
Er zijn daar beduidend meer geldautomaten (ATM) dan hier in NL, en je wisselkoers is dan BEDUIDEND beter dan welke andere betaalvorm dan ook.
Met creditcard is bovendien bijna overal te betalen.
Cash kost je al gauw 10% t.o.v. pinnen.

En de ziekenhuizen incl de tandartsen daarin.. over die kwaliteit durven wij hier in NL niet te dromen zelfs. Doet het NU pijn ? Dan gaan we NU daar iets tegen doen. Niet als in NL: over 9 weken of nog beroerder gezien de wachtlijst
Wel bankpas meenemen ( en in Euro's afrekenen ) , factuur + doktersrapport meenemen voor uw zorgverzekeraar!

Groeten,
Harry , Thai Trade Service B.V.

bharmsen
door bharmsen - May 30, 2011 om 17:23
32 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn in Thailand toch ook banken om te pinnen een terechte opmerking en wat de fouillering betreft dit gebeurd op vrij willige basis je kunt ook wachten op de marechaussee maar of je dan je vliegtuig nog haalt?

groetjes ben2

tenormin
door tenormin - May 30, 2011 om 19:40
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De bevoegdheden van het beveiligingspersoneel is precies wat het woord inhoud: beveiliging. De body scan helpt ze daarbij; ze mogen ook fouilleren als daar in hun ogen aanleiding toe is én ze mogen in het tasje om uw nek kijken om te kijken naar de inhoud. En dat is wat ze mogen. Zou u € 100.000 bij u hebben gehad dan past dat niet in het tasje om uw nek. (grapje). Het geleverde commentaar gaat dus het boekje te buiten; over wat en hoeveel geld u meeneemt (in de wettig toegestane hoeveelheid) is niet hun zaak. Andere adviseurs die menen dat u beter pasjes mee zou moeten nemen hebben in zoverre gelijk dat het (kleine) beetje schommeling op de wisselmarkt u wat meer geld zou opleveren. Ik neem aan dat u dit ook wist en er voor koos om cash bij u te hebben en dat is uw goed recht. Risico dat het gestolen kan worden is er ook met het stelen van pasjes. Deze medewerker heeft gewoon de grens overschreden met zijn commentaar.

stacey
door stacey - May 30, 2011 om 20:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 13:57]@ankhor.
1. Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
2. Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wien de vervolging is gericht. (Sv 50 , zie ook , 52 , zie ook e.v., 63 , zie ook , 167 , zie ook , 181 , zie ook )
3. De aan de verdachte toekomende rechten komen tevens toe aan de veroordeelde tegen wie een strafrechtelijk financieel onderzoek is ingesteld of te wiens aanzien op een vordering van het openbaar ministerie als bedoeld in artikel 36e , zie ook van het Wetboek van Strafrecht niet onherroepelijk is beslist. (Sv 126 , zie ook e.v.)

Aan al deze artikelen voldoen ze niet dus geen verdachte.----

JA ze zijn hun boekje te buiten gegaan.
In dit geval Marrechausse of Politie.

Je hoeft op schiphol nergens van verdacht te worden om gefouileerd te worden......
Dus ze zijn hun boekje niet te buiten gegaan.
Betreft hier ook niet Wetboek van Strafrecht.......

En de beveiligers die fouilleren zullen daartoe bevoegd zijn maar als je dat niet geloofd kun je natuurlijk altijd vragen of ze even de marechaussee erbij halen zodat je je vliegtuig kunt missen............ ;-)

--Douane
In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het geen douanebeambte die uw paspoort controleert, maar marechaussee.
Douanebeambten houden zich bezig met de in- en uitvoer van goederen.
Op de Nederlandse vliegvelden heeft de Koninklijke Marechaussee de verantwoordelijkheid over het fouilleren van burgers.

Schiphol is aangewezen als een veiligheidsrisicogebied.
-->>Dit betekent dat Overal op Schiphol PREVENTIEF gefouilleerd mag worden
.--

--Preventief fouilleren is fouilleren zonder dat er een verdenking tegen de persoon in kwestie bestaat

--De bevoegdheden die de Koninklijke marechaussee heeft in het kader van de beveiliging van de burgerluchtvaart vloeien voort uit de Politiewet 1993. De Koninklijke marechaussee is op grond van artikel 6 van die wet belast met de uitvoering van een aantal politietaken, waartoe ook de taken op het terrein van de beveiliging van de burgerluchtvaart behoren.--

Begrijp overigens het probleem niet zo, ik heb liever dat ze goed controleren en iedereen veilig zijn eindbestemming bereikt dan dat er laks gedaan wordt en je nooit op je bestemming aan komt...........
Je weet ook hoe het werkt als je vliegt, wil je niet gefouilleerd neem je de bus......

wimmi20
door wimmi20 - May 30, 2011 om 21:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Stacey,
een burger beveiliger mag op Schiphol niet zomaar fouilleren omdat het een risicogebied is.
Dat mag die beveiliger alleen maar op een daartoe aangewezen plaats.
Bij de toegang naar het vliegtuig bv.
Verder hebben deze beveiligers geen enkele bevoegdheid op een luchthaven.
Dat bhet geld werd geteld is de onbeschaamdheid ten top, en de opmerking helemaal.
Een "rondlopende" bezoeker op de luchthaven mag alleen gefoulleerd worden door een opsporings ambtenaar.
Dan hoeft er niet eens verdenking te zijn, want de luchthaven is aangemerkt als risicogebied.

ob
door obelix2 - May 30, 2011 om 21:51
9 Antwoorden / 2 Vragen

@ Stacey,
je wil mijn antwoord verbeteren en coorigeert mij met betrekking tot het foulleren door een veiligheids beambte,
2 regels verder schrijf je zelf dit:
Op de Nederlandse vliegvelden heeft de Koninklijke Marechaussee de verantwoordelijkheid over het fouilleren van burgers. "

EN DUS NIET DE BEVEILIGER.
ook al is het een risico gebied, dan nog heeft alleen het bevoegd gezag de mogelijkheid te foulleren.

zou leuk zijn, ik laat een appie als risico gebied verklaren en dan mag iedere beveiliger daar foulleren. (ECHT NIET)
Ook dat mag niet, ze mogen je alleen staande houden, niet fouilleren.
Ook al ga je accoord met de voorwaarden die je algemeen accepteert als je de winkel in gaat.
Alleen Politie of Marechaussee mag fouilleren.

Het laatste hier over gezegd hebbende!!!!!

Lsk520
door Lsk520 - May 30, 2011 om 22:23
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 21:51Ook dat mag niet, ze mogen je alleen staande houden, niet fouilleren.

Aobelix;
Eerst deze discussie van een afstand gevolgd en wederom tot de conclusie gekomen dat alleen Stacey weet waarover hij praat.
Als er weer iemand duidelijk aantoont het verschil niet te weten tussen "aanhouden" en "staande houden" dan houdt het al snel op....

En appie vergelijken met een door de overheid aangewezen risicogebied slaat natuurlijk nergens op. De overheid wijst aan, simpel.
En beveiligers mogen wel degelijk fouilleren als ze in een risicogebied als zodanig zijn aangewezen.We zijn nl. niet in een winkel...
Maar goed, ga jij maar lekker proberen stennis te schoppen,op Schiphol gaan ze geen discussie met je aan. Oppakken en even de cel in om af te koelen: mis je je vlucht en je mag nog even een flinke boete betalen!

Tevens ga je

stacey
door stacey - May 30, 2011 om 22:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 21:51]@ Stacey,
je wil mijn antwoord verbeteren en coorigeert mij met betrekking tot het foulleren door een veiligheids beambte,
Alleen Politie of Marechaussee mag fouilleren.

Het laatste hier over gezegd hebbende!!!!!

Hé wijsneus en dat geldt ook voor wimmie20,
ik verzin het echt niet zelf hoor !!--

---Artikel 6

1. Fouillering geschiedt door het aftasten van de kleding of het onderzoeken van afzonderlijke kledingstukken voor zover dat noodzakelijk is voor doeltreffende controle.

2. Fouillering wordt uitgevoerd door één of meer beveiligingsmedewerkers van hetzelfde geslacht als de passagier, tenzij de passagier uitdrukkelijk heeft ingestemd met fouillering door een beveiligingsmedewerker van het andere geslacht.

3. Fouillering vindt plaats in een afgezonderde ruimte indien de passagier of de betrokken beveiligingsmedewerker de voorkeur daarvoor kenbaar heeft gemaakt.

4. Fouillering vindt plaats in het bijzijn van een tweede beveiligingsmedewerker indien de passagier of de betrokken beveiligingsmedewerker de voorkeur daarvoor kenbaar heeft gemaakt.

5. Indien fouillering niet goed mogelijk blijkt of onvoldoende is om de aanwezigheid van voor bedreiging geschikte voorwerpen vast te stellen, wordt daarvan onverwijld mededeling gedaan aan de Koninklijke marechaussee.--
Besluit Beveiliging Burgerluchtvaart

stacey
door stacey - May 30, 2011 om 22:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 21:51] zou leuk zijn, ik laat een appie als risico gebied verklaren en dan mag iedere beveiliger daar foulleren. (ECHT NIET)

--Preventief fouilleren
Naast de mogelijkheid voor gemeenten om veiligheidsrisicogebieden aan te wijzen, zijn er ook andere mogelijkheden.
Zo kunnen de officier van justitie en de regering ook gebieden aanwijzen.

Bij het Besluit opsporing terroristische misdrijven zijn door de regering als veiligheidsrisicogebied aangewezen:
- Binnenhof Den Haag
- centrale stations van de vier grote steden
- luchthavens en de daaraan grenzende gebieden -
-kerncentrale Borssele-
- Mediapark Hilversum-- Bevoegdheden Fouilleren

ir
door irenevdberg - May 31, 2011 om 00:48
6 Antwoorden / 2 Vragen

Jullie werken zeker in de beveiliging en weten daarom het antwoord.
De beveiliging op Schiphol is heel anders dan de beveiliging op diversen andere locaties, De beveiliger op Schiphol heeft wel degelijk het recht om te fouilleren, en zeker niet alleen maar oppervlakkig. Wat het controleren van inhoud aangaat ook daartoe hebben zij het recht. De beveiliging op Schiphol mag heel veel en zijn daartoe gemachtigd, daar behoeft dus geen KMAR beambte bij geroepen te worden. Dit gebeurd alleen wanneer een passagier zich verdacht opstelt of zich verdacht maakt og heeft gemaakt.

wimmi20
door wimmi20 - May 31, 2011 om 01:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tp schreef op maandag 30 mei 2011, 22:23][quote=obelix2 schreef op maandag 30 mei 2011, 21:51Ook dat mag niet, ze mogen je alleen staande houden, niet fouilleren.

Aobelix;
Eerst deze discussie van een afstand gevolgd en wederom tot de conclusie gekomen dat alleen Stacey weet waarover hij praat.
Als er weer iemand duidelijk aantoont het verschil niet te weten tussen "aanhouden" en "staande houden" dan houdt het al snel op....
TP, u zit er knap naast.
Beveiligers mogen helemaal niet fouilleren in een risicogebied.
De burgemeester van bv Amsterdam heeft diverse gebieden aangemerkt als risicogebied.
Deze gebieden hebben dezelfde veiligheids status als een luchthaven.
Dit zijn bv de wallen en de Bijlmermeer.
U gaat mij toch niet vertellen dat een winkelbeveiliger in dat gebied de klanten van de supermarkt gaat onderzoeken op wapens ?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En appie vergelijken met een door de overheid aangewezen risicogebied slaat natuurlijk nergens op. De overheid wijst aan, simpel.
En beveiligers mogen wel degelijk fouilleren als ze in een risicogebied als zodanig zijn aangewezen.We zijn nl. niet in een winkel...
Maar goed, ga jij maar lekker proberen stennis te schoppen,op Schiphol gaan ze geen discussie met je aan. Oppakken en even de cel in om af te koelen: mis je je vlucht en je mag nog even een flinke boete betalen!

Tevens ga je

wimmi20
door wimmi20 - May 31, 2011 om 01:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een vreemde zaak,
ik heb het stukje hierboven niet geschreven.
Alleen het stukje beveiligers mogen niet fouilleren in een risicogebied tot de kruisjes is van mijn hand. Een vreemde zaak hoe mijn stukje verminkt is geplaatst.

wimmi20
door wimmi20 - May 31, 2011 om 03:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb mij nog eens extra wetenschappelijk op het probleem van TS gestort.
Na googleloeren ben ik tot de volgende wetenschappelijke conclusie gekomen.
Kijk bij Google onder luchtvaartwet en bevoegdheid burgerbeveiligers.
Een burgerbeveiliger mag op de gehele luchthaven naar de identiteit van een aanwezige vragen, en men moet wettelijk gezien hieraan gehoor geven.
Op de speciale plaats waar de beveiliger een passagier voor het instappen onderzoekt aan het lichaam mag, en kan de beveiliger strafbare feiten constateren die hij daarna onmiddellijk aan een opsporingsambtenaar moet melden.
Dit betreft feiten die op dat moment strafbaar kunnen zijn of nog strafbaar kunnen worden.
Het tellen van geld behoort naar mijn mening bij die bevoegdheid omdat er een limiet is aan het uit te voeren geldbedrag.
En als u twijfelt aan mijn woorden : de Koningin is het met mij eens, kijk maar wie de wet heeft ondertekend.