se
door semmy11 Jul 26, 2012 om 14:44
Geldzaken & recht

Schulden aflossen bij CJIB hoelang duurt dit?

Goedemiddag,

Het is een erg lang verhaal maar ik zal proberen het kort maar krachtig te omschrijven.
Eind december wilde mijn vriend overstappen van Rabobank naar ING. Hij maakte gebruik van de overstapservice. Hij kreeg geen post over internetbankieren en hij kon ook niet bij zijn geld. Na maanden bellen met ing en langsgaan op het kantoor van de ING kreeg hij niks anders te horen van ja meneer wij weten het ook niet hier staat op de computer dat het allemaal goed gegaan is. Na maanden kreeg hij dan een nieuwe internetbankieren inlogcodes en kon hij iig internetbankieren. Zijn geld stond er niet op en bij de ING snapten ze het ook niet meer waarom het geld er nog steeds niet op stond. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat hij schuld had bij zorg en zekerheid en hij had hier al diverse brieven van gekregen. Bij hem thuis is het een rommel en hij zegt dat hij ze niet heeft gezien, hij woont eigenlijk bij mij en is ook weinig thuis. Maar daarom stond het geld dus niet op zijn rekening. Loonbeslag blijkbaar? Hij heeft een brief van het CJIB gekregen en moest akkoord geven voor in een keer betalen. Op dit moment is daar 4 a 5 weken overheen gegaan en is er nog steeds geen geld. Hij heeft gebeld naar de CJIB en mevrouw zegt dat hij een brief in de brievenbus krijgt met daarop een soort van bevestiging dat het allemaal goed is gegaan. Ze beloven elke week dat hij het geld einde vd week moet hebben.. maar tevergeefs..

Nu is mijn vraag wat is de procedure en hoelang duurt dit meestal bij het cjib? Wie houdt zijn geld vast?..en wat zou er precies aan de hand kunnen zijn geweest? Hij kan wel geld ontvangen en versturen met internetbankieren dus er is iig geen bankbeslag. Maar al maanden leeft hij zonder geld en er is totaal geen uitzicht over hoelang dit nog gaat duren!

4789 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jul 26, 2012 om 15:00
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is ook kort en krachtig: "geen idee".
Er is kennelijk sprake van een unieke samenloop van gebeurtenissen die kennelijk een vertragend effect heeft op de overdracht van de bankrekening(en) en de daarop staande saldi.

Het komt mij voor dat het CJIB beslag heeft gelegd op (een deel van) het saldo bij de Rabobank of dat uw vriend bij de Rabobank in de min staat. Bedragen waar een beslag op ligt kunnen niet zomaar worden overgedragen naar een andere bank en ook een negatief saldo zal niet naar een nieuwe bank overgedragen kunnen worden.

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 15:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je zal eerst een overzicht van de schuld moeten krijgen. Hoeveel, waarvoor en hoeveel er inmiddels op afgelost is. Het CJIB kan voor verschillende instanties incasseren.

Werkt je vriend en is er loonbeslag gelegd? Dan kan je bij de baas informeren voor hoeveel van het loon beslag is gelegd. Daar zit een maximum aan van wat ze in beslag mogen nemen.

Ook mag er tot het volle saldo beslag worden gelegd op het saldo van de bankrekening. Dat is kennelijk bij de Rabo gebeurd. Want er is geen geld overgeboekt naar de ING. Dus bij de Rabo moet jouw vriend navraag doen.

Als jouw vriend een zorgtoeslag ontvangt, mag er voor betaling van (achterstallige) premie beslag gelegd worden op de zorgtoeslag. Op achterstallige premie zorgverzekering wordt een inningsboete gelegd, waardoor de maandpremie met zo'n € 30,-- poer maand verhoogd wordt..

Vriend zal eerst zijn administratie "bij moeten werken" om te weten wat de stand van zaken is qua schulden etc. Dan kan hij pas verder een plan opstellen om uit deze situatie te komen.

Vladja

se
door semmy11 - Jul 26, 2012 om 15:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 26 jul 2012, 15:10]Je zal eerst een overzicht van de schuld moeten krijgen. Hoeveel, waarvoor en hoeveel er inmiddels op afgelost is. Het CJIB kan voor verschillende instanties incasseren.

Werkt je vriend en is er loonbeslag gelegd? Dan kan je bij de baas informeren voor hoeveel van het loon beslag is gelegd. Daar zit een maximum aan van wat ze in beslag mogen nemen.

Ook mag er tot het volle saldo beslag worden gelegd op het saldo van de bankrekening. Dat is kennelijk bij de Rabo gebeurd. Want er is geen geld overgeboekt naar de ING. Dus bij de Rabo moet jouw vriend navraag doen.

Als jouw vriend een zorgtoeslag ontvangt, mag er voor betaling van (achterstallige) premie beslag gelegd worden op de zorgtoeslag. Op achterstallige premie zorgverzekering wordt een inningsboete gelegd, waardoor de maandpremie met zo'n € 30,-- poer maand verhoogd wordt..

Vriend zal eerst zijn administratie "bij moeten werken" om te weten wat de stand van zaken is qua schulden etc. Dan kan hij pas verder een plan opstellen om uit deze situatie te komen.

Vladja

bedankt voor het antwoord!
Ik ga er even achteraan zitten. Mijn vriend zegt dat al zijn salaris beslag op wordt gelegd en dat er geen beslagvrije voet geldt nu.

Kun je bij de CJIB de status ook navragen? Dat doet hij al 3 weken en ze zeggen steeds dat het geld er einde vd week erop staat. En dat er een brief onderweg is. nog steeds is er geen geld te bekennen!

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 15:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de beslagvrije voet lees hier...Schuldinfo.

Als vriend nog thuis woont (daar ingeschreven staat) is de beslagvrije voet zeer laag, zie ook : het beslagvrije voet normenoverzicht, in Basisbedrag beslagvrije voet (aanklikken).

Bellen met het CJIB heeft weinig zin. Schrijf een aangetekende brief met ontvangstbewijs, waarin je een overzicht etc. opvraagt. Dan ligt het verzoek vast. Daarna kan je gaan bellen waar het antwoord blijft.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 26, 2012 om 17:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vrees dat de inkomsten nog steeds bij de Rabobank binnen komen, als deze rekening bij overstappen al in debet heeft gestaan, zet de Rabo je niet over naar een nieuwe bank. Het CJIB heeft de situatie nog moeilijker gemaakt want door deze handeling " Hij heeft een brief van het CJIB gekregen en moest akkoord geven voor in een keer betalen" een zal in deze zin één zijn.

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 17:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vrees dat de inkomsten nog steeds bij de Rabobank binnen komen, als deze rekening bij overstappen al in debet heeft gestaan, zet de Rabo je niet over naar een nieuwe bank.

Waar het geld binnenkomt wordt niet bepaald door de Rabobank. Dat bepaal je zelf door dat bij de betreffende uitbetalers (werkgever, belastingdienst voor toeslagen, etc.) een wijziging door te geven.

Dat staat volkomen los van het feit of de Rabobank een rekening al dan niet wil overhevelen naar een andere bank.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 26, 2012 om 18:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De overstapservice kent wel voorwaarden en regelt niet alles, eigenlijk enkel de makkelijke zaken. Het nieuwe rekeningnummer moet wel door de vriend van vraagsteller aan de werkgever/uitkeringsinstantie doorgegeven worden. Heeft de vriend dit nagelaten (waar ik niet van uit ging) dan is het loon al die tijd op de Raborekening gestort.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 26, 2012 om 18:23
252 Antwoorden / 68 Vragen

Lang verhaal, maar waarom belt u niet gewoon eventjes naar dat CJIB op en gelijk ook maar ff naar die banken?

geld_wolf
door geld_wolf - Jul 26, 2012 om 19:06
90 Antwoorden / 0 Vragen

mijn eerste gedachte......... je wordt voor de gek gehouden en wel hierom:

- het CJIB kan geen enkel beslag leggen. Dat kan enkel een gerechtsdeurwaarder met een vonnis
- ook al zou er beslag zijn gelegd, dan houdt meneer minimaal de beslagvrije voet over.
- bij een overstapservice worden gelden die naar de oude rekening worden gestort voor de duur van 3 maanden automatisch naar de nieuwe rekening geboekt. Op de oude rekening vindt geen mutatie plaats.
- het kunnen ontvangen en overschrijven middels internet zegt niks over een bankbeslag.
- de overheid kan zonder aankondiging schulden incasseren van de bankrekening. Het CJIB is geen overheid.

Eigenlijk kan je het heel simpel controleren:
- kopie bankafschriften ING opvragen
- kopie uitkering of loonspecificaties.

Op de loonstrook moet staan naar welk rekeningnummer een eventuele betaling aan derden heeft plaatsgevonden (beslag).
Als er bankbeslag heeft plaatsgevonden staat dat op het bankafschrift en daarbij krijgt hij zowel van de beslaglegger als van de bank hierover een brief.

Succes ermee.

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 19:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gofwolf,

Het CJIB is een overheidsinstantie, die zonder tussenkomst van de rechter rechtstreeks beslag kan leggen op alles wat voor beslag in aanmerking komt. Inkomsten, banktegoeden, vermogen, geldswaardige papieren, inboedel, noem maar op.

Alleen bij inkomsten uit loon, uitkering (overheid, pensioen of anders voor levensonderhoud) moet rekening gehouden met de beslagvrije voet. Voor de rest mag alles in beslag genomen worden, dus ook het gehele banksaldo.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 19:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

gofwolf moet geld_wolf zijn.

geld_wolf
door geld_wolf - Jul 26, 2012 om 20:47
90 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 26 jul 2012, 19:27]Gofwolf,

Het CJIB is een overheidsinstantie, die zonder tussenkomst van de rechter rechtstreeks beslag kan leggen op alles wat voor beslag in aanmerking komt. Inkomsten, banktegoeden, vermogen, geldswaardige papieren, inboedel, noem maar op.

Alleen bij inkomsten uit loon, uitkering (overheid, pensioen of anders voor levensonderhoud) moet rekening gehouden met de beslagvrije voet. Voor de rest mag alles in beslag genomen worden, dus ook het gehele banksaldo.
Vladja

Het CJIB dient wat betreft voor Mulderfeiten gewoon een vonnis halen. Bij andere zaken kunnen ze een dwangbevel uitbrengen. Er is in beide gevallen een deurwaarder nodig om dit te kunnen doen. Dat het dan een deurwaarder is die toevallig voor het CJIB werkt of in dienst is, is een detail.

En het CJIB is geen overheidsinstantie, het is in orgaan wat in opdracht werkt van de overheid maar ook voor bv het college van zorgverzekeraars.

Als het CJIB een dwangbevel uitvaardigt, kan zij zonder verdere aankondiging aan betrokkene beslag leggen.

vladja
door vladja - Jul 26, 2012 om 21:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

geld_wolf,

En het CJIB is geen overheidsinstantie

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en valt onder de verantwoordelijkheid van het Directoraat-Generaal Jeugd en Sanctietoepassing.

Hoezo, geen overheidsinstantie???

Voor wat betreft de inning van vorderingen:

Verhalen
Wanneer een verschuldigd bedrag ondanks aanmaningen niet is betaald binnen de gestelde termijn, dan kan het openstaande bedrag worden verhaald op een bankrekening. Het CJIB kan er ook voor kiezen een deurwaarder in te schakelen om het openstaande bedrag te innen.

Inzetten van dwangmiddelen
Soms levert de inzet van een deurwaarder geen resultaat op. In dat geval heeft het CJIB een aantal middelen tot zijn beschikking om iemand ertoe te dwingen het verschuldigde bedrag alsnog te betalen.

Vladja