Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 11:39
Geldzaken & recht

SNS rekent €750 voor overhevelen van geld naar bankspaarrekening van mijn ex.

Mijn ex-man en ik hebben 2 bankspaarrekeningen (geblokkeerde spaarrekeningen ivm lijfrente) bij de SNS. Dit geld moet verdeeld worden en dat betekent dat de helft van het bedrag op mijn bankspaarrekening naar mijn ex zijn bankspaarrekening overgemaakt dient te worden. Dit kunnen wij niet zelf, dat moet de SNS voor ons doen. Dit is een interne handeling en gaat naar een gelijk product, ook een bankspaarrekening, waardoor er geen sprake is van fiscale inhouding.
Ik heb bij 2 andere maatschappijen ook nog lijfrentes lopen, die voor de helft overgeheveld worden en uitkeerd naar het bankspaarproduct van de SNS. Deze handeling wordt gewoon zonder kosten uitgevoerd.

De SNS rekent hier €750 voor!!!

Ik word gebeld door een financieel adviseur van de SNS bank. Hij vraagt mij het convenant naar hem toe te sturen en dan maakt hij het in orde.
Door goed navragen van mijn kant blijkt uiteindelijk dat wij €375 p.p moeten betalen voor de uitvoer hiervan!!! Hij kan het niet anders maken, dit zijn de regels zegt hij. Onderbouwing van het tarief geeft hij niet.... het enige dat hij zegt is dat er een rapportje opgemaakt dient te worden....

Mijn ex en ik zijn echt met stomheid verslagen...
Dat er €5 of €10 transactiekosten worden gerekend voor het intern overboeken van rekening A naar B zouden we kunnen begrijpen, maar €750??
Wat zijn mijn rechten?

2055 7 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Feb 15, 2021 om 11:43
11572 Antwoorden / 51 Vragen

Bel eens naar een andere plaats waar een sns zit en stel daar uw vraag. Het zou zomaar kunnen dat er juridsche papieren moeten worden gemaakt oid, juridisch = duur.

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 13:45
Antwoorden / 1 Vragen

De SNS heeft overal hetzelfde nummer...

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2021 om 11:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162 en deze als de reactie voor u ongwenst is https://www.snsbank.nl/particulier/service/in-beroep-bij-een-klacht.html en m.i. kunt u ook navraag doen bij de Ombudsman van www.kifid.nl

Ik zie hieer niets over kosten zoals u noemt: Gezamenlijke rekening na scheiding of uit elkaar gaan - SNS Bank

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 14:05
Antwoorden / 1 Vragen

'Ik zie hieer niets over kosten zoals u noemt: Gezamenlijke rekening na scheiding of uit elkaar gaan - SNS Bank'

Dat klopt, omdat dit geen gewone bankrekening betreft. Het betreft een geblokkeerde bankspaarrekening voor het opbouwen van pensioen.
Bij een gewone bankrekening kun je zelf geld overmaken aan wie je wilt. Nu kan dit niet.
Dit bedrag kan alleen aangesproken worden als:
- je het wilt afkopen en dan komt de fiscus direct om de hoek kijken en betaal je flink wat belasting hierover
- door echtscheiding het geld verdeeld moet worden en dan overgehevelt wordt naar een soortgelijk product, zodat er geen fiscale inhouding plaats gaat vinden.

Bedankt voor de links naar de websites voor meer info.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2021 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Scheiden kost nou eenmaal beddestro.

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt helemaal, echter hier moet een transactie plaatsvinden van mijn rekening naar een andere rekening en de SNS stelt dat dit MOET met tussenkomst van een SNS financieel adviseur die hiervoor €375 aan mij vraagt om deze transactie uit te voeren en aan mijn ex €375 vraagt om het op zijn rekening (die er al is bij de SNS) te mogen ontvangen. Specificatie en onderbouwing van de kosten en datgene wat hij voor mij en mijn ex daadwerkelijk komt er niet. Ja, hij moet een rapportje opstellen zegt hij....... Transactiekosten snap ik nog , maar advieskosten van totaal €750 ?????

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2021 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk gewoon geldklopperij, maar het komt omdat het een "comples" product is, en dan mogen ze die "advieskosten" rekenen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 15, 2021 om 12:18
6599 Antwoorden / Vragen

Welke bankspaarrekening je ook kiest, je mag geen geld van de rekening opnemen. Soms staan banken dit wel toe, maar dan betaal je een forse boete. Daarnaast betaal je een boete aan de Belastingdienst en moet je met terugwerkende kracht alsnog inkomstenbelasting betalen over de ingelegde bedragen. Hierdoor is je bankspaarrekening tussentijds beëindigen vrijwel nooit interessant.
https://informatie.spaarrente.nl/geblokkeerde-spaarrekening

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

Je mag inderdaad geen geld van een geblokkeerde bankspaarrekening opnemen. Echtscheiding is een uitzondering hierop. Je kunt het geld dan vrij laten komen, maar dan komt de fiscus inderdaad om de hoek kijken en kost je dit veel geld. Dit doen wij dan ook niet.
Als tijdens een echtscheiding het geld verdeeld moet worden tussen beide partners, dien je een verzoek tot afkoop in te dienen wegens echtscheiding. Vervolgens zetten we het weg op een exact zelfde bankspaarproduct, waardoor er geen sprake is van fiscale inhouding.

ASR en AVERO Achmea gaan mijn lijfrenteverzekeringen ook splitsen en overhevelen naar een gelijksoortig product, zodat dit geen fiscale gevolgen heeft. Dit mag en kan alleen omdat hier sprake is van een echtscheiding en dit in het convenant staat. ASR en Avero rekenen hiervoor geen kosten. De SNS bank daarentegen €750!!!!

Wat zijn mijn rechten? Dit is te bizar voor woorden

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Feb 15, 2021 om 13:21
809 Antwoorden / Vragen

Een Bankspaarrekening is geen gewone rekening dit is een financieel product. En kijk uit, ook de Blaauwe Aenslagh wil ook nog wel eens een graantje meepikken bij dit verhaal. tenzij het bedrag weer wordt weggezet.

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 14:24
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is helemaal correct en bij ons wordt het betreffende bedrag weer weggezet op eenzelfde bankspaarproduct als de mijne.
Dus ik zie niet in waarom ik €375 zou moeten betalen om deze transactie te laten uitvoeren en mijn ex €375 moet betalen om geld op zijn rekening gestort te krijgen. Voor mij ontbreekt alle logica....

panter22
door panter22 - Feb 15, 2021 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt met een adviseur gesproken en die kost €125 per uur.
https://www.snsbank.nl/particulier/pensioen/sns-lijfrente-sparen/aanvragen.html

Ju
door Juudflower Feb 15, 2021 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt. Het eerste gesprek was gratis en dit ben ik maar aangegaan, echter ik hoef geen vervolggesprekken meer. Wij weten precies hoe het zit en er hoeft alleen maar een transactie uitgevoerd worden. Slechts €4000 overboeken naar eenzelfde bankspaarrekening binnen de SNS volgens de wettelijke regels die bij een ieder bekend zijn en die duidelijk in het convenant staan....

De SNS verplicht mij om dit via een financieel adviseur te laten lopen en deze brengt zowel mij als mijn ex €375 in rekening!
Mij, omdat het geld van mijn rekening naar een andere rekening overgemaakt moet worden.
Mijn ex, omdat hij geld op zijn (bestaande) rekening gestort krijgt!!!

Andere maatschappijen, zoals AVERO en ASR, maken het gewoon in orde zonder kosten.

Ik begrijp het werkelijk waar niet...

rj
door rjw Feb 15, 2021 om 20:24
3281 Antwoorden / 5 Vragen

SNS heeft ook een zorgplicht. Om die te kunnen nakomen is het logisch dat zij wel willen dat het goed geregeld wordt. En als anderen dit soort complexe transacties "gratis" doen hebben ze de kosten ergens anders in versleuteld. SNS is tenminste transparant.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 15, 2021 om 17:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Naast het overboeken naar 2 nieuwe rekeningen moeten ze ook met de Belastingdienst regelen dat beide personen niets hebben opgenomen,
en dat  het een Echtscheiding betreft met doorlopende nieuwe rekeningen voor beide  personen.

Jammer dat je niet  2 aparte polissen had genomen, bij afsluiten nauwelijks duurder en   als je het doet,  meestal achteraf voor niets.
Uw Ervaringsdeskundige die nog steeds niet uit elkaar is.