na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 07:50
Geldzaken & recht

Stilzwijgend verlenging

mensen ik heb met spoed snel advies nodig . want ik had een 6 maanden contract die was dinsdag afgelopen . gisteren was ik vrij vandaag moet ik werken en ik krijg vandaag pas of morgen een nieuwe contract . maar wordt mijn contract nu jiet stilzwijgend verlengd omdat dinsdag mn laatste dag was en ik op dinsdag geen nieuwe contracy heb gehad ?? en moet ik er vandaag voor tekenen voor het nieuwe contract ?

6394 11 Rapporteer

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 2, 2017 om 07:57
355 Antwoorden / Vragen

Beste Nadia,

Het contract wordt stilzwijgend verlengd onder dezelfde voorwaarden als het voorgaande contract, tenzij er vooraf duidelijke afspraken met de werkgever zijn gemaakt. Lees hier meer over een uitspraak van de Hoge Raad betreffende dit onderwerp.

Succes!

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 08:07
Antwoorden / 3 Vragen

ik heb maandag zelf om een gesprek gevraagd want had nog niks te horen gerkregen en toen zeiden ze hij wordt verlengd met een contract van 3 maanden ? dus heb ik dan nog steeds recht op stilzwijgend verlenging . ze zijn ook niet verbonden aan een cao

getty
door getty Feb 2, 2017 om 08:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je hebt recht op het contract wat ze je mondeling hebben verteld. Niets anders.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 2, 2017 om 09:23
355 Antwoorden / Vragen

Beste, Uiteraard moet u, zoals 'UwJurist' hieronder ook aangeeft, wel eerst gaan werken voor er sprake kan zijn van een verlenging. U geeft in uw vraagstelling aan dat u vandaag moet werken dus ik ging er in mijn reactie vanuit dat dit van toepassing is. Als u is meegedeeld dat u een contract van drie maanden krijgt en u bent hiermee akkoord gegaan, dan is er sprake van een rechtsgeldige mondelinge overeenkomst.

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:39
Antwoorden / 3 Vragen

ookal ben ik zelf een gesprek aangegaan ?? want hun waren het vergeten !

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:40
Antwoorden / 3 Vragen

dus ik heb slapende honden wakker gemaakt ???

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 2, 2017 om 13:10
355 Antwoorden / Vragen

Wat er gebeurt zou zijn als u niets had gezegd zal niemand ooit weten, maar het was voor u een belangrijk onderwerp om zekerheid over te krijgen en die zekerheid hebt u nu.

pino123
door pino123 - Feb 2, 2017 om 08:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Rijkelijk laat om je daar druk over te maken, maar dat terzijde.

Dus ja, je contract wordt verlengd, mocht je dat niet willen zou ik maar even heel snel gaan bellen, want schriftelijk opzeggen heeft nu geen zin meer.

uwjurist
door uwjurist - Feb 2, 2017 om 08:59
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw contract is (hooguit) pas stilzwijgend verlengd nadat u vandaag weer begonnen bent met werken. Dus niet zoals hierboven gesteld wordt.

En hebt u geen aanzegging ontvangen? Dat moet van te voren.

Als u niet verder wil, moet u niet gaan werken. Opzeggen is niet nodig zoals hierboven gesteld wordt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:44
Antwoorden / 3 Vragen

mn contract liep 31 januari af. ze hebben niks laten weten over verlenging ook niet een mand van te voren want ze waren het vergeten . ik heb zelf maandag gevraagd hoe het zat met mn contract . en toen werd er mondeling verteld datie verlengd wordt met 3 maanden . maar ik had nog geen contract gekregen van 3 maanden. gistere  was ik vrij . ik ben vandaag pas begonnen met werken . dus zonder nieuwe contract . en omdat mm baas weet datie het vergeten was . heeftie mij net mn nieuwe contract gegeven maar ik heb nog niet getekend ? dus wordt mm contract stilzwijgend verlengd ??

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 12:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat maakt het voor u uit, of het stilwzijgend is of niet? Komt men nu met andere voorwaarden? Voor de aanzegplicht maakt het ook geen verschil.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ro
door ronny530 - Feb 2, 2017 om 09:01
2790 Antwoorden / 41 Vragen

Het hangt er een beetje van af wat er in het oude contract staat geschreven. Als daar in staat dat het contract van rechtswege op een bepaalde datum eindigd dan heeft u nu feitelijk geen werk meer. De werkgever kan u een nieuw contract aanbieden maar dat hoeft niet en de voorwaarden kunnen verschillen met het oude contract.

brainless
door brainless Feb 2, 2017 om 09:45
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat eerste mag/werkt niet meer zo. De werkgever moet dan alsnog ruim (minimaal 1 maand) van te voeren melden of je contract/overeenkomst echt wordt beëindigd.

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:42
Antwoorden / 3 Vragen

ja dat hebben ze ook niet gedaan een maand van te voren aangeven want hun zijn het vergeten en ik heb zelf maandag gevraagd om een gesprek

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 12:51
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat werkt nog steeds zo. Enkel niet voldoen aan de aanzegplicht maakt niet dat de tijdelijke overeenkomst doorloopt. Deze eindigt van rechtswege, alleen is de werkgever een boete verschuldigd van maximaal een maandsalaris voor het niet of te laat aanzeggen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Feb 2, 2017 om 09:39
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nadia2017 ,

Mijn tijdelijk contract loopt binnenkort af

De werkgever moet u uiterlijk èèn maand voor het einde van het tijdelijk contract aangeven of het contract verlengd wordt of niet. Dit moet schriftelijk gebeuren. Doet de werkgever dit niet? Dan heeft u recht op een aanzegvergoeding. Uw werkgever moet u dan een schadevergoeding van maximaal één maandsalaris betalen. Is de werkgever te laat met aanzeggen? Dan is de vergoeding lager.

Deze verplichting heeft de werkgever niet als:

  • uw tijdelijk contract korter is dan 6 maanden;
  • u een tijdelijk contract heeft voor een project of vervanging van een zieke collega;
  • er geen einddatum in uw tijdelijk contract staat.
  • Wat moet ik doen als de werkgever de aanzegvergoeding niet betaalt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:06
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Als u gewoon voldoet aan de vraag om te komen werken, dan is er niets aan de hand en is sprake van stilzwijgende verlenging. Gaat u niet werken (of als u niet bent gaan werken) dan kan de werkgever aannemen dat u de overeenkomst van rechtswege heeft beëindigd. M.i. gaan werken c.q. hoop dat u dat heeft gedaan wilt u die baan behouden.

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:50
Antwoorden / 3 Vragen

ze hebben me niet op de hoogte gesteld datie verlengd zou worden of nie . rn al helemaal niet 1 maand van te voren . want maandag had ik het zelf gevraagd aan hun. en toen gaven ze mondeling aan datie verlengd wordt. ik ben vandaag op mn werk en heb contract net gekregen maar nog jiet getekendd

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wilt u nu die baan, of wilt u die niet?

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:55
Antwoorden / 3 Vragen

wel

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u om die boete komt, wordt uw contract over drie maanden echt niet meer verlengd en staat u op straat.

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 13:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ze heeft al gewerkt, dus is er al verlengd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verlenging van nu, is voor drie maanden.

uwjurist
door uwjurist Feb 2, 2017 om 17:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, hoor, want daar heeft ze niet voor getekend, dus is het een stilzwijgende verlening voor (dezelfde periode van) 6 maanden of onbepaalde tijd. Schoenmaker, hou je bij je leest ...

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pardon?

na
door nadia2017 Apr 18, 2017 om 00:56
Antwoorden / 3 Vragen

hoi tijger1 nou ik heb mijn lesje geleerd, ik ga volgende keer op mijn eerste gevoel af . en dat was idd dat ik er toch dat mncontract niet verlengd zou worden. wat een spijt zeg van die aanzegboete.

tijger1
door tijger1 Apr 18, 2017 om 08:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begrijp ik het goed dat uw contract niet verlengd is? Ook niet met drie maanden?

uwjurist
door uwjurist - Feb 2, 2017 om 12:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door nadia2017 2 feb. 2017 om 12:44 mn contract liep 31 januari af. ze hebben niks laten weten over verlenging ook niet een mand van te voren want ze waren het vergeten . ik heb zelf maandag gevraagd hoe het zat met mn contract . en toen werd er mondeling verteld datie verlengd wordt met 3 maanden . maar ik had nog geen contract gekregen van 3 maanden. gistere  was ik vrij . ik ben vandaag pas begonnen met werken . dus zonder nieuwe contract . en omdat mm baas weet datie het vergeten was . heeftie mij net mn nieuwe contract gegeven maar ik heb nog niet getekend ? dus wordt mm contract stilzwijgend verlengd ??

Wat maakt het voor u uit, of het stilwzijgend is of niet? Komt men nu met andere voorwaarden?

Voor de aanzegplicht (waar men niet aan heeft voldaan). maakt het geen verschil. U hebt al recht op die boete van een maandsalaris door deze fout van de werkgever.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 12:56
Antwoorden / 3 Vragen

mn eerste contract was een contract van 6 maanden vandaar . heb ik dan ook recht op een 6 maanden contract nu ??

en hoe moet ik dat indienen die boete van een maandsalaris ?

uwjurist
door uwjurist - Feb 2, 2017 om 13:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door nadia2017 2 feb. 2017 om 12:56 mn eerste contract was een contract van 6 maanden vandaar . heb ik dan ook recht op een 6 maanden contract nu ?? en hoe moet ik dat indienen die boete van een maandsalaris ?

Gelukkig is het probleem nu eindelijk duidelijk. U hebt recht op een contract op dezelfde voorwaarden (of zelfs een vast dienstverband als u er al 2 jaar werkt/dit uw vierde overeenkomst zou zijn, cao afwijkingen daargelaten.

Geef dit dus aan en geef ook aan dat u recht hebt op de aanzegboete (vergoeding wegens niet aanzeggen) van een maandsalaris. Persoonlijk zou ik echter daarbij zeggen dat u daar geen aanspraak op zult maken als het samen eens bent over de verlenging van 6 maanden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 17:43
Antwoorden / 3 Vragen

en als hij er niet mee eens is, waar moet ik die aanspraak gaan maken ??  want ben al klaar met werken en heb mn contract nog niet getekend.  en mijn bass is niet verbonden aan en cao. heb ik dan nog recht op die stilzwijgende verlenging en die boete ?

uwjurist
door uwjurist - Feb 2, 2017 om 17:51
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door nadia2017 2 feb. 2017 om 17:43 en als hij er niet mee eens is, waar moet ik die aanspraak gaan maken ??  want ben al klaar met werken en heb mn contract nog niet getekend.  en mijn bass is niet verbonden aan en cao. heb ik dan nog recht op die stilzwijgende verlenging en die boete ?

Ja, u hebt er recht op zoals ik al aangaf. Zo is het arbeidsrecht dat ik zeer goed ken.

U gaat toch morgen of zo weer werken? Kaart het dan alsnog aan. Als uw werkgever het weigert, zult u hem schriftelijk hiertoe moeten dwingen. Als u dat niet zelf wil of kunt, kan dat met hulp van een jurist (zoek er een gespecialiseerd in arbeidsrecht).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 21:09
Antwoorden / 3 Vragen

dank u zeer . ja ik heb wel al het gevoel dat hij het soieso gaat weigeren aangezien hij ook een compagnion heeft . ( 2 bazen dus ) . dus ik moet zo snel mogelijk een jurist zoeken uit mn stad . maar kan ik dat ook maandag pas doen ? of moet ik het zo snel mogelijk doen ?

uwjurist
door uwjurist Feb 3, 2017 om 12:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet dit zo snel mogelijk doen nadat blijkt dat u er met werkgever niet uitkomt. De jurist hoeft niet in uw stad te zitten, maar moet er wel verstand van hebben.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op uw strepen gaat staan, kunt u over zes maanden de WW in.

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 21:10
Antwoorden / 3 Vragen

hoe bedoelt u ?

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 21:31
Antwoorden / 3 Vragen

bedoelt u hwt positief of negatief ??

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Positief of negatief? U moet toch wel begrijpen dat als u nu die aanzegboete gaat eisen, en die verlenging van uw contract met zes maanden, ook al hebt u daar recht op, u over zes maanden sowieso op straat zult staan?

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 22:41
Antwoorden / 3 Vragen

ja maar als ik dat allemaal niet doe dan sta ik over 3 maanden op straat toch ??

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u dacht nu al op straat te staan.

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 22:43
Antwoorden / 3 Vragen

nee nu niet ?

na
door nadia2017 Feb 2, 2017 om 22:45
Antwoorden / 3 Vragen

hun hebben me vandaag pas een contract gegeven voor 3 maanden. en hun zijn dus echt nie van plan om mij een vast contract te geven. vandaar dat ik dit gewoon ga aankaarten dan wordt mn contract nog verlengd met 6 maanden ? vind jij dat niet verstandig dan ??

uwjurist
door uwjurist Feb 3, 2017 om 12:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het gewoon vriendelijk aankaarten op de wijze die ik eerder aangaf. Op uw strepen gaan staan kan altijd nog.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

na
door nadia2017 Feb 7, 2017 om 19:28
Antwoorden / 3 Vragen

hoi ' uwjurist ' ,

ik vraag me nu toch weer af wat ik nu kan doen.

want ik heb contact opgenomen met een advocaat en die geeft aan dat ik geen recht heb op een stilzwijgende verlenging omdat ik zelf om een gesprek vroeg. en ookal is het mondeling besproken . wat kan ik nu doen ??  de advocaat gaat er vanuit dat ik gwn nog 3 maanden kan werken

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 7, 2017 om 20:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar hoe dan ook begrijp ik dat u liever 6 maanden in een rotsfeer wilt werken ipv 3 maanden in een rotsfeer

na
door nadia2017 Feb 8, 2017 om 19:09
Antwoorden / 3 Vragen

rotsfeer daar laten ze zelfs niks van merken . ze doen alsof ze het menen en herhalen het tig keer per week dat ze me een vast contract willen geven . maar geloof er zelf helemaal nietss van . maar ik heb soieso wel recht op die aanzegboete omdat ze te laat waren met informeren over nieuw contract . vraag me af of ik dat na die 3 maanden ook mag indienen ?? dan kunnenze het wel krijgen van me als mn contract nie verlengd word.met die belovende praatjes van ze

na
door nadia2017 Feb 8, 2017 om 19:11
Antwoorden / 3 Vragen

want ik vraag dus letterlijk af waarom ik nie minstenst een 2 de contract kreeg van 6 a 12 maanden ipv 3 manden ? wat zou daar dan de reden van zijn ??? weet jij dat toevallig dan ?? ben benieuwd . dat is dus iets waar ik niet in trap of mischirn gwn niet snap

getty
door getty Feb 8, 2017 om 19:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga gewoon aan het werk zou ik zeggen

na
door nadia2017 Feb 9, 2017 om 16:41
Antwoorden / 3 Vragen

dat doe ik toch ook maar helaas maar 3 maanden nog