Kn
door Knorrepoes Feb 28, 2021 om 17:49
Geldzaken & recht

Te lage gemeentelijke belastingaanslag

We hebben van de gemeente een aanslag  gekregen voor de gemeentelijke belastingen. Echter, die is veel te laag, omdat er zaken ontbreken. We hebben 2 huizen (1 te koop) en de zaken zijn door elkaar gehaald. Zo vragen ze voor 1 huis de rioolbelasting en voor de andere de afvalstoffenheffing. Maar niet dus voor beide. En zo zijn meer posten niet voor beide huizen opgenomen.

De gemeente heft het niet meer zelf, dat gaat nu via een commerciële partner (samen met andere gemeenten) en dar is het dus waarschijnlijk fout gegaan.

De vraag is dus, moeten we de gemeente hierop wijzen ? Of gewoon betalen en een eventuele juiste aanslag/correctie afwachten ?

1124 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 28, 2021 om 17:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij verstandig om de gemeente daar op te wijzen ja.

Kn
door Knorrepoes Feb 28, 2021 om 18:09
3 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag is of we hiertoe verplicht zijn...

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 18:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moreel of wettelijk?

Kn
door Knorrepoes Feb 28, 2021 om 18:46
3 Antwoorden / 5 Vragen

wettelijk. Moreel denken we er inderdaad nog over na ja.

diumenge
door diumenge Feb 28, 2021 om 18:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben geen jurist en had de oorspronkelijk vraag initieel als een morele vraag gezien. Ik denk niet dat jullie verplicht zijn dat de melden, de gemeente is volgens mij wel gerechtigd om de fout later te herstellen.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 28, 2021 om 17:54
7207 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou gewoon het gevraagde betalen en wachten op de correctie, wel zo gemakkelijk.

ge
door gewicht - Feb 28, 2021 om 18:36
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had  paar dagen terug ongeveer hetzelfde, wel riool en afvalstoffenheffing maar geen w.o.z. heffing.
Ik wacht liever af voordat er zaken door elkaar gaan lopen. De Gemeente komt er echt wel gauw genoeg achter.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2021 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk wachten, maar dan niet klagen als de aanslagen alsnog, maar op een ongelegen moment, komen.

getty
door getty - Feb 28, 2021 om 18:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En dan over een paar jaar weer hier de vraag posten of u moet betalen net zoals bij uw vorige vraag?

gewoon even bellen dus

tenormin
door tenormin Feb 28, 2021 om 19:08
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Valt mee @getty, vorige vraag was van 20 Februari 2021. Geen jaren.

getty
door getty Feb 28, 2021 om 19:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bedoel vanaf nu over een paar jaar...

tenormin
door tenormin Feb 28, 2021 om 19:23
16845 Antwoorden / 108 Vragen

oh okay @getty, maar ik denk dat ze de vraag dan ook vergeten zijn. Haha, net zoals ik: een vraag over kaas en na jaren (straal vergeten)  dezelfde. Dan voel je je dom, haha.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2021 om 19:11
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@knorrepoes, gewoon even contact met de Gemeente opnemen: betalen moet u toch. Moreel kan men nog al eens de pest in hebben om.... maar je komt er toch niet onderuit: je ziet zelf de fout. Dus maar oplossen voor het een langlopend iets gaat worden (en de kosten hoger).

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2021 om 19:39
11564 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou EN deze aanslag(en) betalen EN toch even vragen of ze geen fout gemaakt hebben. Ik zou in elk geval zeker euro's reserveren, want ze willen altijd geld, en precies als het u niet uitkomt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2021 om 21:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: betalen maar ook de Gemeente wijzen op de fout die is gemaakt. Dat kan mogelijk latere 'ellende' voorkomen omdat u weet dat het foutief is.

Ps. Het orgaan dat int is zal geen commerciële organisatie zijn maar een inter gemeentelijk samenwerkingsorgaan. Hoe dan ook is men bij uw Gemeente verantwoordelijk voor de juistheid..

rj
door rjw - Mar 1, 2021 om 13:09
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon melden. Als het andersom zou zijn, zou je dat zelf ook waarderen neem ik aan.