De
door De vogel Jul 13, 2016 om 09:38
Geldzaken & recht

Terugbetalingsverplichting scholingsovereenkomst

Beste,

Ik heb een scholingsovereenkomst bij een detacheringsbureau. Om werkzaam te zijn als KCC medewerker moet je verplicht een introductiecursus volgen en heb je een inwerktraject van 10 dagdelen. De kosten hiervan bedragen in totaal €750.

Er werd mij beloofd direct een baan te kunnen aanbieden bij de gemeente.  Mijn contract is op 25-6-2016 ingegaan. De week er na zou ik gelijk kunnen beginnen. Echter, aan de einde van de week (1 juli) kreeg ik een telefoontje van de vestigingsmanager dat er geen werk meer is. Iemand anders die ze in dienst hadden, had zijn werk niet goed uitgevoerd waardoor de gemeente niemand meer van het detacheringsbureau wilde hebben. De vestigingsmanager zou voor werk zoeken bij andere gemeenten hier in de omgeving. Echter, ik ben er een beetje klaar mee omdat ik al een tijdje zonder werk zit. Zij gaven mij hoop, omdat ik dacht dat ik gelijk kon beginnen.

Ik ga nu per september het onderwijs in en heb ook een baan aanfeboden gekregen. Mijn vraag is nu of ik onder het contract uit kan komen?

Ik heb alleen een introductiecursus gevolgd en heb geen inwerktraject gehad.

In het contract wordt  het volgende aangegeven:
Werknemer is verplicht tot terugbetaling van de aan hem verleende scholingskosten in geval:
A. werknemer op eigen initiatief besluit om zich niet aan de afspraken te houden of als het dienstverband  o.g.v. dringende redenen in de zin van art. 7:677 lid 1 BW  wordt beëindigd. Werkgever heeft het recht de Door hem gedragen kosten (750€) terug te vorderen:
- in de eerste 3 maanden het volledige bedrag van de introductiecursus en inwerktraject
- in de vierde maand 70% van het volledige bedrag en in de vijfde maand 40%.

3316 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2016 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee wat een KCC medewerker is, maar u moet dus betalen voor die cursus en om twee weken ingewerkt te worden?

Als u al iets terug moet betalen, is dat natuurlijk alleen het bedrag voor die cursus, want ingewerkt bent u niet.

U kunt een en ander ook navragen bij het Juridisch Loket in uw gemeente. Kijk op Google.

De
door De vogel Jul 13, 2016 om 10:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik twijfelde zelf een beetje over de terugbetaling, omdat ik dus alleen een cursus heb gevolgd.

Een KCC medewerker werkt als klantcontactcentrum en frontoffice burgerzaken bij de gemeente.

ja
door jackyh - Jul 13, 2016 om 10:14
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dacht u nou werkelijk dat iedereen door betaling van 750 euro een baan zou krijgen?  Van welke wereld bent u. U gaat nu het onderwijs in. Ik hou m'n hart vast.

De
door De vogel Jul 13, 2016 om 10:21
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jackyh,

Wie heeft het erover dat je door betaling van 750€ een baan krijgt. Ik raad u aan om even de tekst opnieuw lezen, want u begrijpt er niet veel van wat ik heb geplaatst. Wellicht is het handig om de tekst goed door te nemen voordat u reacties plaats.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2016 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Wat is dat nou voor dwaze reactie? Misschien de vraag nog eens lezen?

ja
door jackyh Jul 13, 2016 om 12:29
953 Antwoorden / 4 Vragen

Graag een beetje soepel van geest. Door de voorwaarden te volgen en hiervoor 750 euro te betalen zou een baan worden aangeboden.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 13, 2016 om 10:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er werd mij beloofd direct een baan te kunnen aanbieden bij de gemeente.
En dat heb je zwart-op-wit?

Je bent natuurlijk wel akkoord gegaan met dat contract.
Handtekening eronder gezet?
Je zult ze dus de tijd moeten geven om je een baan te bezorgen.

Ik ga nu per september het onderwijs in en heb ook een baan aangeboden gekregen.
Een baan in het onderwijs dus?
Heb je al contact gehad/overlegd met dat detacheringsbureau?
Of houden die vast aan de terugbetalingsregeling van het contract?

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 13, 2016 om 11:07
423 Antwoorden / 4 Vragen

KCC = Medewerker Klanten Contact Centrum
Dus eerste aanspreekpunt gemeente

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2016 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Soepel van geest? Nog maar eens lezen dus.