maussie_1
door maussie_1 Feb 21, 2010 om 09:46
Geldzaken & recht

Tijdelijk postadres verlenen.

Ik verleen tijdelijk mijn adres aan een familielid,die niet bij mij woont of ingeschreven staat.Heeft dit gevolgen voor de belastingdienst?Ik ontvang huursubsidie-zorgtoeslag en heffingskorting.Kom ik omdat iemand mijn adres gebruikt niet in de problemen?

73449 14 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2010 om 09:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Verzoek familielid om
p/a te laten vermelden. Bij instanties ook opgeven dat dit alleen een postadres is.

Familielid staat niet ingeschreven op uw adres, dus verwacht ik geen problemen bij de belastingdienst.

Ik ken wel een familie lid die problemen kreeg met schuldeisers van degene die het postadres van dit familielid gebruikte.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2010 om 10:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag maussie,

Misschien is het een idee dat het familielid een postbus neemt, dan weet je zeker dat je geen enkel risico loopt of problemen krijgt.

vr.gr.

maussie_1
door maussie_1 - Feb 21, 2010 om 10:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hey tdehond en aurora1
bedankt voor jullie antwoord,een postbus is overwogen,maar wij dachten dat dit de makkelijkste oplossing was.Nu kan ik gelijk (belangrijke) post aan haar geven.Het is een tijdelijke oplossing en ik verwacht geen schuldeisers want het is een betrouwbaar en op tijd betalend persoon.Ik heb al rondgesurft op internet om iets te vinden over de risico's van een tijdelijk postadres afgeven,maar ik kan nergens iets vinden.Dus vandaar mijn vraag hier gesteld.

vladja
door vladja - Feb 21, 2010 om 10:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zorgtoeslag is individueel, daarvoor maakt het niet uit met hoeveel personen je bent.

Een andere zaak is huursubsidie. Daarvoor is niet bepalend of iemand op een adres ingeschreven staat of niet, maar waar iemand - volgens de belastingdienst - verblijft.

Als uw adres als postadres gebruikt wordt, zal de belastingdienst ervan uitgaan, dat dat de werkelijke verblijfplaats is. Haar inkomen wordt bij uw inkomen opgeteld om te zien of u nog in aanmerking komt voor huursubsidie (huurtoeslag). Dat zal dan niet het geval zijn, waardoor de belastingdienst de volledige huurtoeslag terug eist.

U moet dan bewijzen dat zij daar niet werkelijk verblijft etc. Hoe gaat u dat bewijzen? Ondertussen moet u terugbetalen. De belastingdienst kan ook een boete opleggen en rente eisen over het - volgens hun - onterecht ontvangen bedrag.

De heffingen betreft dat reinigingsrecht, rioolrecht etc.? Heeft u daarvoor kwijtschelding of vermindering wegens een 1-persoonshuishouden?

Staat die persoon wel ergens anders officieel ingeschreven?

Vladja

Staat

maussie_1
door maussie_1 - Feb 21, 2010 om 11:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja,de persoon staat in een andere gemeente ingeschreven-heeft er een huurhuis,maar vanwege omstandigheden in de thuissituatie verblijft zij bij een vriendin,maar wil niet haar post naar haar huidige adres gestuurd hebben,en ook niet naar de vriendin waar ze nu (logeerd) want misschien logeerd ze volgende maand weer ergens anders.In afwachting van wat er gebeuren gaat-krijgt zij het huis toegewezen of niet-is mijn adres dan tijdelijk haar postadres

lelyonnais
door lelyonnais - Feb 21, 2010 om 11:39
109 Antwoorden / 24 Vragen

Zorgtoeslag is individueel, daarvoor maakt het niet uit met hoeveel personen je bent

@Vladja, wil u zo vriendelijk zijn mij te verklaren over bovenstaande zin? Want zoals ik het lees, zou ik akuut zorgtoeslag kunnen aanvragen voor mijn vrouw!
.....en voor zover ik weet worden alle personen op een woonadres in 1 groep ingedeeld! Mis ik iets???

m.v.g. Robert

jos-euro
door jos-euro - Feb 21, 2010 om 11:44
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Maussie, Je hoeft geen enkel probleem te verwachten voor de zorgtoeslag en de huurtoeslag. In tegenstelling tot het antwoord van Vladja, kijkt men bij de belastingdienst niet naar het postadres maar naar de inschrijving bij het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Zorgtoeslag is niet persoonlijk, maar men kan één, op hetzelfde adres wonende, toeslagpartner hebben. Volg hiervoor deze tool. Bij huurtoeslag kijkt men naar het aantal medebewoners en hun inkomen. Succes, Jos

vladja
door vladja - Feb 21, 2010 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat de bewijslast door de belastingdienst bij u wordt gelegd, raad ik u aan om het familielid een postbus te laten nemen (als dat mogelijk is). Waarom risico lopen als dat vermeden kan worden?

Krijgt uw familielid zorgtoeslag? Dan is het gezamenlijke adres bekend bij de belastingdienst.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 21, 2010 om 14:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jos-euro,

Beste Maussie, Je hoeft geen enkel probleem te verwachten voor de zorgtoeslag en de huurtoeslag. In tegenstelling tot het antwoord van Vladja, kijkt men bij de belastingdienst niet naar het postadres maar naar de inschrijving bij het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie).

Dat had je gedroomd. Uiteraard kijkt de belastingdienst als eerste naar het GBA. Dat is het simpelst om te zien.

De sociale dienst kijkt naar de werkelijke situatie van samenwonen. Of de ander ergens anders geregistreerd staat in het GBA doet niet terzake voor bijstandsverlening c.q. bijstandsfraude.

De Sociale Verzekeringsbank zegt dat AOW-ers "samenwonen", als veel met elkaar optrekken en (vaak) samen eten. Ook al slapen ze ergens anders en staan ze apart ingeschreven, worden ze toch gerekend een gezamenlijke huishouding te voeren, dus gehuwden AOW elk.

Studiefinanciering controleert scherp of een student echt uitwonend is en niet ergens anders alleen ingeschreven staat om een uitwonende beurs te krijgen.

En dan gaat de belastingdienst alleen uit van het GBA om te beoordelen of je recht hebt op een toeslag???

Vladja

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2010 om 14:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Wie is mijn toeslagpartner?

Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

1. U hebt een huisgenoot aangewezen als fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
2. U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
3. U hebt samen een kind.
4. 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
5. U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
6. U bent pensioenpartners.
7. U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.

Uitzondering voor de huurtoeslag

Staat uw partner op een ander adres ingeschreven en hebt u huurtoeslag? Dan hebt u voor de huurtoeslag geen toeslagpartner.
Bron: klik op hier
( http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/ )
-------------------------------------------------
Als degene, die uw woonadres gebruikt als postadres, kan aantonen dat deze elders woont, krijgt u m.i. geen problemen.

maussie_1
door maussie_1 - Feb 21, 2010 om 14:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

dat dacht ik ook,tdehond.
zij staat ingeschreven in een andere woonplaats en heeft daar een huurhuis.dus dat is toch bewijs dat ze niet bij mij woont..maar ik bel morgen voor de zekerheid het belastingkantoor op,want een gewaarschuwd mens telt voor twee..

tdehond
door tdehond - Feb 21, 2010 om 15:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=maussie schreef op zondag 21 feb 2010, 14:59]dat dacht ik ook,tdehond.
zij staat ingeschreven in een andere woonplaats en heeft daar een huurhuis.dus dat is toch bewijs dat ze niet bij mij woont..maar ik bel morgen voor de zekerheid het belastingkantoor op,want een gewaarschuwd mens telt voor twee..

Lijkt mij een goed idee. U bent nu onzeker gemaakt. En dan is het altijd verstandig om bij de bron ( de belastingdienst) uw vraag te stellen.

pe
door peus33 - Jun 17, 2010 om 11:28
9 Antwoorden / 1 Vragen

Via een zogenaamd briefadres kan je zelfs iemand inschrijven zonder in de problemen te komen. Je verleent dan iemand die bijvoorbeeld dakloos is een officieel communicatie adres.

http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=900597

Let wel:
Verder geldt:
* De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijk toestemming voor de inschrijving op zijn/haar woonadres. Zo staat deze garant dat u via hem of haar bereikbaar bent.

lo
door louisvis - Jan 5, 2011 om 15:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een totaal antwoord zou ik een telefoontje plegen met het buro voor rechtshulp in je wijk of gemeente deze geven je precies uitleg over welke instantiemoeilijk kunnen gaan doen en waarover.Deze mensen weten alles over rechten en plichten per gemeente.Veel sukses.