jo
door jose123 Jun 23, 2010 om 13:09
Geldzaken & recht

Tweede hypotheekverlener wil het huis kopen

hallo mensen, ik ben tweede hypotheekhouder van een huis en nu wordt dit pand via een huizenveiling geveild. ik wil dit huis eigenlijk zelf wel heel graag kopen. ik ben bij de notaris die de veiling regeld geweest.en hij heeft tegen mij gezegd dat ik een onderhandsbod kan doen. de bank ( eerste hypotheekverlener)krijgt nog 156000 euro en ik nog 43000 euro. de bank zal als het een bod krijgt van boven de 156000 het onderhands willen verkopen. dan heeft de bank zijn geld natuurlijk zijn geld terug. mijn vraag is: stel ik bied de 156000 euro voor de bank + 43000 euro er boven op ( waar ik recht op heb), krijg ik dan die 43000 euro min de veilingkosten en kosten koper weer terug omdat ik de tweede hypotheekverlener ben???? ik wil dus eigenlijk (156000 euro + 43000 euro ) een bod van 199.000 euro doen op het huis. mocht er toch iemand zijn die dan b.v. 200.000 euro bied en het huis krijgt, heb ik mijn geld terug maar ik heb eigenlijk liever het huis. het huis is getaxteerd op 240.000 euro.

1175 2 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 23, 2010 om 14:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het huis is getaxeerd op € 240.000,--? Dan mag de 1e hypotheekhouder/veiler een bod van € 156.000,-- helemaal niet zomaar accepteren. Haar schuld is dan wel ingelost, maar bij een executieveiling met de executant ook rekening houden met het belang van de geexecuteerde. Een bod van nog 65% van de werkelijke waarde zal te laag zijn om door de geaccepteerd te mogen worden. De president van de Rechtbank zal dit dan ook niet toestaan.

Als je € 199.000,-- biedt wordt het een ander verhaal. Dan moet je wel de koopsom met bijkomende kosten, zoals veilingkosten, overdrachtsbelasting, ontruimingskosten, achterstand zakelijke lasten, eventuele heraansluitingskosten nutsvoorzieningen etc voorschieten. Dan wordt vervolgens in de regel eerst de 1e hypotheekhouder volledig voldaan en het restant gaat dan naar jou als 2e hypotheekhouder. Hoeveel je van je € 43.000,-- dan terugziet weet ik, maar het zal niet veel zijn.

co
door courier - Aug 9, 2010 om 21:09
226 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag bij de veilende notaris de algemene en de bijzondere veilingvoorwaarden op; daarin staat precies om welke kosten het gaat en hoe die verder zijn gespecificeerd. Wellicht moet er ook nog inzet- of plokpremie worden betaald, soms neemt de 1e hypotheekhouder die voor z'n rekening, maar dat lijkt me in dit geval niet waarschijnlijk.
Trek daarna je plan, maar ik denk dat het hoogst haalbare is dat je je geld terugkrijgt.