ve
door versluis129 Mar 28, 2008 om 13:21
Geldzaken & recht

Verandering van werktijden

Ik ben werkzaam als Ambulant Begeleider van mensen met een verstandelijke beperking.Het betreft hier dus wisselende hulpvragen.Mijn werkgever neemt nieuwe clienten aan en gaat daarna bekijken hoe de hulpvraag in is te passen in het team.Hier gaat mijn vraag ook over.Wij werken in diensten volgens een vast rooster.Er ontstaat nu echter een verandering van diensttijden.Dit brengt nogal forse verchuivingen van de werktijden met zich mee.

Voor mij geen probleem op dit moment dacht ik, er is n.l een clausule in mijn kontrakt waar in staat dat ik 3 maanden doch uiterlijk 2 maanden voor de verandering op de hoogte gesteld moet worden door mijn leidinggevende. Mijn veronderstelling is dus:over 2 maanden vanaf het moment dat ik op de hoogte gebracht ben ga ik pas die andere tijden werken.

Nee, zegt de werkgever, we willen dat je het per direkt doet.

Is dat juridisch gezien zo?

275 1 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 29, 2008 om 01:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Versluis,

In het contract staat dat u uiterlijk 2 maand voor de verandering ingaat, u op de hoogte gesteld moet worden door de leidinggevende. Er staat niet bij dat dit schriftelijk dient te gebeuren. Dan mag dit mondeling. Als u dit 2 maand geleden terloops is gezegd dan kan dit voldoende zijn en hebt u daar aan te voldoen.

Is er nooit tot nu gewag van gemaakt, dan kan het pas over 2 maand werkzaam zijn.

Nu wil men dat u er nu al aan voldoet.
Als het geen probleem voor u is, kunt u even (schriftelijk) op de clausule wijzend stellen dat u in voorkomende gevallen toch graag hebt dat de leidinggevende zich aan deze clausule houdt die toch niet voor niets opgenomen is,  omdat u ook een privéleven hebt en zaken moet regelen.

Als u op de letter dwars gaat liggen, kan u dat ooit voor de voeten lopen. Uw coöperatie zal hopelijk op hoge prijs gesteld worden.

Hardware ERror MAN.