ma
door marit86 Jun 8, 2016 om 12:11
Geldzaken & recht

Verhuizing kind niet goed gegaan bij gemeente

Onlang, 20 april, hebben we onze verhuizing online via digi-d doorgegeven bij de gemeente Amersfoort. We stonden met 3 personen (man, vrouw en kind van 2 jaar) ingeschreven in Leusden bij (schoon)ouders en verhuisden naar Amersfoort. Online leek mij handig, scheelt weer een ritje en parkeerkosten. Ik heb toen telefonisch contact gezocht met Amersfoort met de vraag: verhuist mijn zoon automatisch mee? Er werd mij verteld dat mijn zoon inderdaad automatisch mee verhuisd. Online zag ik zijn naam niet naar voren komen, maar doordat die man van de gemeente dit had bevestigd, ging ik ervan uit dat dit automatisch zou gebeuren.
Een maand later, op 18 mei, ontvangen we de bevestigingsbrieven van de gemeente. Ik en mijn man worden hierin vermeld, mijn zoon niet. Ik vond dit wel enigzins vreemd, maar vertrouwde nog steeds op het automatisch mee verhuizen. Ons hoofd stond ook niet naar dit soort dingen, we zijn erg druk met het huis.
Ineens viel daar een paar dagen geleden een aantal brieven op de mat. Belastingdienst en kinderbijslag. Over dat onze zoon niet meer bij ons ingeschreven staat en dus ook geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. De kinderbijslag was met een telefoontje snel opgelost, maar de belastingdienst niet.

Concreet staan we er nu zo voor;
De gemeente is heel stug en wilt de datum van verhuizing niet op terugwerkende kracht aanpassen naar 20 april. Wij moeten dan 2 maanden kinderopvangtoeslag inleveren, dit is ruim 700 euro en zullen wij ook nooit meer ontvangen. De wet bepaald namelijk dat alleen ouders waarvan hun kind bij hun in huis woont, recht hebben op deze toeslag. Onze zoon staat nog op een ander adres, dus we ontvangen dit niet meer van afgelopen periode.
Nu moeten we onze zoon opnieuw inschrijven en noteren dat het eigenlijk 20 april was en dan gaat de gemeente er juridisch naar kijken, maar geven ons een kleine kans.
Dit betekent voor ons 700 euro inleveren, wat natuurlijk echt belachelijk is.

Wat kunnen we doen?
Mijn man en ik verhuizen beide naar hetzelfde adres, moet de gemeente dan ook niet logisch nadenken? Daarbij is dit een fout van dat online systeem, want daar kwam niet de naam van onze zoon in voor én ben ik verkeerd geinformeerd.
De gemeente zegt daarintegen dat we zelf aan de bel hadden moeten trekken en een naam moeten hebben van wie we gesproken hebben toen. Ze schuilen zich achter het feit dat elke situatie anders is, maar welke ouders verhuizen nou naar hetzelfde adres zonder kind?

Groet,
Marit.

6872 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 12:17
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marit86 ,

U kunt een klacht indienen zie hier klik op de rode regel .

https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to/klacht-indienen.htm

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2016 om 12:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

moet de gemeente dan ook niet logisch nadenken?
Helaas heeft u dit telefonisch besproken en dat levert vaak problemen op omdat uw vraag anders kan worden uitgelegd. Begrijpelijk dat uw zoon van 2 jaar automatisch met u mee verhuisd echter moet dit wel aangegeven worden. De gemeente was op dat moment niet op de hoogte van de gezinszamenstelling en als het online al mis gaat had u er goed aan gedaan dit te melden. Ook bij ontvangst van de bevestigingsbrief had u direct aan de bel moeten trekken dat e.e.a. niet klopt. Er op vertrouwen dat het wel goed zit is in dit geval niet verstandig geweest.

getty
door getty - Jun 8, 2016 om 12:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In bezwaar gaan en situatie uitleggen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 8, 2016 om 12:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het probleem met ambtenaren is, dat ze niet voldoende meedenken.
Het probleem met de automatisering is, dat er helemaal niet gedacht wordt.

Uw probleem is nu, om een eenvoudig foutje en de gevolgen bij andere ambtenaren en computersystemen weer recht te trekken, waarbij de tijd die u moet gaan investeren tegen de eventuele opbrengst verrekend moet worden. Ik weet echter niet of u dan uiteindelijk nog iets overhoudt en de totale stress plus slaapmiddelkosten niet te hoog wordt.

Bedenk: U heeft tenminste de parkeerkosten kunnen sparen........  :.....((

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2016 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u al veronderstelt dat uw zoon automatisch mee verhuist, waarom gaat u daar dan nog naar vragen? En toen u die brieven kreeg, had er helemaal een belletje moeten gaan rinkelen en waarom toen nog niet even gebeld?

Afgezien daarvan is mijns inziens de datum van 1 april relevant. En als de SVB de datum herstelt, wordt dat automatisch doorgegeven aan de afdeling toeslagen voor het KGB en de KOT. Want de afdeling toeslagen baseert die uitkeringen op de informatie van de SVB.

Dus log eens in bij de SVB en kijk hoe een en ander vermeld staat.

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:09
38 Antwoorden / 0 Vragen

waarschijnlijk zal het wel opgelost worden voor de KGB. Want die volgt de SVB ( of er recht is WKB dan volgt automatisch KGB) maar voor de KOT ligt het ingewikkelder. Voor de KOT gelden de gegevens uit de BRP.

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2016 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de belastingdienst herstelt niet de ene toeslag wel en de andere niet.

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:25
38 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft niks met herstellen te maken. Voor de KGB doet de belastingdienst niets anders dan de SVB volgen. Indien er recht is op AKW dan volgt automatisch de KGB. Hier kijkt toeslagen alleen na of het gezamenlijk inkomen en het vermogen niet te hoog is.
Voor de KOT dient de wetgeving van WKKP en de AWIR gevolgt te worden.En die schrijft voor dat het kind bij de ouders ingeschreven moet zijn. Feit blijft dat ook al is er toch recht op KGB door het herstelrecht van de AKW dat de onjuiste inschrijving bij het BRP blijft staan. De gemeente zal dat ook niet corrigeren met terugwerkende kracht want die dient de BRP wetgeving te volgen. Namelijk alleen met terugwerkende kracht de inschrijving te herstellen als de fout bij de gemeente ligt.

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:30
38 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaar dat ik die wetteksten plaatsten, die kan je zien als een "escape" als er een fout met de inschrijving plaats vind. Maar daar is een bezwaar voor nodig.

ja
door jackyh - Jun 8, 2016 om 13:44
953 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt uw fout toch niet afschuiven op een ander. Pech gehad.

sn
door snitzel - Jun 8, 2016 om 15:03
38 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TS,

Een vervelende situatie maar niet onoplosbaar.

U kunt een bezwaar indienen bij Toeslagen. Waarin u de situatie uitlegt. Stuur hierbij ook het contract van de kinderopvanginstelling mee en de facturen.

Dit betreft een menselijke fout die meer mensen overkomen. De wetgeving geeft ruimte om alsnog voor die 2 maanden de KOT toe te kennen. In de wet AWIR ( paraplu wet voor alle inkomensafhankelijke regelingen ) staat  personen niet op zijn woonadres is ingeschreven, geacht wordt daarin wel op dat adres te zijn ingeschreven”. In de ministeriële regeling van AWIR staat onder art. 3 lid 2 sub c “Iemand die in de basisregistratie personen niet op zijn woonadres is ingeschreven, wordt geacht daarin wel op dat adres te zijn ingeschreven, indien blijkt dat sprake is van een onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen voor de periode tot aan de datum van adreswijziging.

Voor de volledigheid heb ik de beide wetteksten hieronder geplakt.

Gevalletje pech zoals ik in een reactie lees, gaat hier niet op. U kunt dit makkelijk herstellen bij Toeslagen. Omdat het hier om een kind gaat die bij uw huishouding hoort zal er niet anders worden geconcludeert dan dat uw bezwaar gegrond verklaart zal worden.

Artikel 6. AWIR Gelijkstelling met basisregistratie personen

3 Bij regeling van Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kunnen regels worden gesteld op basis waarvan iemand die in de basisregistratie personen niet op zijn woonadres is ingeschreven, geacht wordt daarin wel op dat adres te zijn ingeschreven.

Deze regeling verwijst naar zie hieronder;

Artikel 3. Regeling AWIR  Gelijkstelling met basisregistratie personen

2 Iemand die in de basisregistratie personen niet op zijn woonadres is ingeschreven, wordt geacht daarin wel op dat adres te zijn ingeschreven, indien

c. blijkt dat sprake is van een onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen voor de periode tot aan de datum van adreswijziging.

duif2
door duif2 - Jun 8, 2016 om 15:27
371 Antwoorden / 116 Vragen

U had dit zelf beter moeten controleren, zeker toen bij de bevestiging uw zoon niet genoemd werd.
het is al te makkelijk om de gemeente de schuld te geven.
Er bestaan omstandigheden waarbij een kind niet mee verhuist, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet.
u heeft gewoon pech en helaas kost u dat €700
U heeft ook een beetje mazzel, want je bent wettelijk verplicht een verhuizing binnen 3 dagen door te geven, u had dus ook een boete kunnen krijgen

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:33
38 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin. Ten eerste krijg je alleen een boete als er opzet in het spel is. Dat is dit overduidelijk niet.
En wat een pech? Nee, dit is eenvoudig te herstellen. De wet voor WKKP en KOT biedt hier uitkomst.
Dit gebeurt vaker dan men denkt. we zijn tenslotte mensen met z'n allen.

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:37
38 Antwoorden / 0 Vragen

En omstandigheden waarbij een kind niet mee verhuist? Ja die zijn er helaas. Maar het kind woonden eerst wel bij zijn ouders, toen 2 maanden niet ( volgens de inschrijving) en daarna weer wel. Menselijke fout, en zo zal Toeslagen het behandelen als er een bezwaar wordt ingedient.

duif2
door duif2 Jun 8, 2016 om 15:38
371 Antwoorden / 116 Vragen

Boete kan ook gegeven worden als er geen opzet in het spel is, want dat is moeilijk te bewijzen.
En omdat we allemaal mensen zijn hadden ze het zelf moeten controleren, want voor zover ik weet werken er bij de gemeente ook mensen.

sn
door snitzel Jun 8, 2016 om 15:43
38 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar de gemeente mag alleen met terugwerkende kracht het BRP aanpassen als de fout bij de gemeente ligt. Die volgen de wetgeving van het BRP. Daarnaast kan TS niet aantonen dat de fout bij de gemeente ligt. En opzet is makkelijk te bewijzen, als er financieel gewin is. In deze situatie is er juist geen financieel gewin. En Ts heeft haarzelf en man wel correct ingeschreven.
Daarom moet TS een bezwaar indienen bij Toeslagen. de WKKP en AWIR wet geeft haar die mogelijkheid.

ma
door marit86 - Jun 8, 2016 om 20:38
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp de makkelijkheid om te benoemen dat we zelf goed hadden moeten opletten, maar het online doorgeven was echt niet op orde en dit is niet onze schuld. Daarnaast hoop je toch dat je de juiste informatie krijgt van de gemeente als je belt en geen onjuiste informatie. Moeten wij er niet op vertrouwen en op eigen gevoel af gaan? Ja, dat klopt. Achteraf denk ik dat ook. Maar in de hectiek van de verhuizing is dit nou eenmaal niet gebeurd. De brief kwam ook een maand later dus veel tijd zit er niet tussen de brief en nu en toen stond de inschrijving toch al niet goed...

Maar bedankt voor de sommige handige tips, we gaan ermee aan de slag en nu duimen maar!