cs
door csies May 4, 2010 om 10:36
Geldzaken & recht

Waar blijven de restanten van cadeaupassen?

Ik heb de afgelopen jaren nogal wat cadeaupassen ontvangen. M&S Mode, Douglas, etc. Je krijgt geen geld meer terug, het tegoed blijft op de pas staan en wordt daaropvolgend nooit meer gebruikt! Het gaat misschien maar om kleine bedragen, maar toch vind ik dit diefstal! Ik kan niet eens bij mijn 'eigen' geld!

3675 15 Rapporteer

varabas
door varabas - May 4, 2010 om 11:05
450 Antwoorden / 35 Vragen

csies,

Je vraag is: "Waar blijven de restanten van cadeaupassen?"
Die blijven op je cadeaupas staan, het bedrijf waar je de cadeaupas heb gekocht heeft het geld wat je voor de cadeaupas betaalde al binnen gekregen toen je hem bij de kassa betaalde.
Deze restanten zijn leuke inkomsten voor bedrijven, denk hier bij niet alleen aan restanten op cadeaupassen maar ook aan b.v.
- Niet gebruikte beltegoeden op prepaid telefoons.
- Beltegoeden op telefoonkaarten voor de ouderwetse telefooncel, deze kaarten werden vroeger massaal gekocht door verzamelaars.
- Niet gebruikte postzegels, veel gekocht door verzamelaars.

enz., enz.

Verzamelaars zijn (waren) mooie "objecten" voor b.v. KPN en TNT, immers je verkoopt "een dienst" in de vorm van beltegoed of verzendkosten, die nooit wordt afgenomen.
Dus gebruik je cadeaupas gewoon helemaal op en laat je dan niet verleiden tot de aanschaf van iets duurders, want dan wordt er weer aan je verdiend.

Bassie (heeft nog een half velletje kerstpostzegels liggen, maar daar kun je gewoon bijplakken)

stacey
door stacey - May 4, 2010 om 12:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---het tegoed blijft op de pas staan --

Weet niet hoelang die passen geldig zijn maar als hij nog geldig is kun je bij een volgende aankoop toch eerst het restant van die pas laten halen en de rest anders bijbetalen lijkt me

cs
door csies - May 4, 2010 om 12:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Moet ik dan bijhouden van elke cadeaupas hoeveel er nog op staat? Die anderhalve euro bij Douglas besteed ik liever aan een ijsje of een zak patat!

druifje01
door druifje01 - May 4, 2010 om 12:07
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@csies. Ja, het is me wat, je moet bijhouden wat er in je eigen portemonnaie=cadeaupas zit. Lijkt me logisch. Je kunt het resterende geld natuurlijk ook laten verlopen of liggen. Dat is inderdaad makkelijker, maar je krijgt er dan ook nooit meer iets voor.

stacey
door stacey - May 4, 2010 om 12:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=csies schreef op dinsdag 4 mei 2010, 12:02]Moet ik dan bijhouden van elke cadeaupas hoeveel er nog op staat?

Hoef je toch niet bij te houden, laat hem gewoon in je portmonee en je geeft hem gewoon af bij de kassa als je gaat afrekenen, blijkt hij leeg of is hij daarna leeg dan kan hij gelijk weg.

En ijsje kon je er sowieso niet voor kopen, dat hebben ze niet bij douglas ;-)

druifje01
door druifje01 - May 4, 2010 om 12:18
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Daar schiet mij te binnen dat op de afrekenbon van een met cadeaupas betaald artikel het resterende bedrag vermeld staat, tenminste in mij bekende gevallen. Je kunt het bewaren tot een volgende aankoop. Wisselgeld wordt in zeldzame gevallen en onder bepaalde vooorwaarden wel eens gegeven.

cs
door csies - May 4, 2010 om 12:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dus word ik verplicht een hele administratie bij te gaan houden? Geef mij in het vervolg maar gewoon contant geld cadeau, dan kan ik zelf bepalen waaraan en wanneer ik het uit wil geven. Ik denk dat veel mensen dit echt allemaal niet bijhouden en dat het uiteindelijk valse winst is voor de betreffende bedrijven. Lekker makkelijk!

mariegh
door mariegh - May 4, 2010 om 13:43
263 Antwoorden / 13 Vragen

Lijkt me dus het handigst dat je de goede gevers vraagt om je geen cadeaupassen meer te geven omdat weigert om 'de administratie bij te houden'. Makkelijk zat.

tucker
door tucker - May 5, 2010 om 11:11
136 Antwoorden / 10 Vragen

*zucht* Zoals al is aangegeven hoef je helemaal geen addministratie bij te houden, je hoeft alleen de pasjes bij je te hebben en deze bij de kassa afgeven als je er iets koopt. Ze zien dan vanzelf hoeveel er nog op staat en verrekenen dat, en is hij leeg dan gooi je hem gewoon weg. Ik snap niet wat hier nou zo moeilijk aan is, maar sommige mensen maken er blijkbaar een sport van om overal problemen te zien die er niet zijn. Lastig voor henzelf en vooral voor anderen...

ti
door tiny65 - May 5, 2010 om 11:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een administratie??? U doet een beetje moeilijk. U kan gewoon bij de volgende keer de pas geven en u hoort vanzelf of er voldoende opstaat. Het geld wat op de pas staat heeft het bedrijf al binnen en volgens mij is er geen limiet aan verbonden zoals vroeger aan cadeaubonnen, het blijft dus altijd geldig.

En dat ijsje of zak patat die koopt u toch wel, of er nog € 1.50 op die pas staat of niet.

lo
door loekiepoes - May 5, 2010 om 12:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=csies schreef op dinsdag 4 mei 2010, 10:36]Ik heb de afgelopen jaren nogal wat cadeaupassen ontvangen. M&S Mode, Douglas, etc. Je krijgt geen geld meer terug, het tegoed blijft op de pas staan en wordt daaropvolgend nooit meer gebruikt! Het gaat misschien maar om kleine bedragen, maar toch vind ik dit diefstal! Ik kan niet eens bij mijn 'eigen' geld! Cadeaupassen vind ik gewoon ondingen. Je hebt al zoveel pasjes, bankpas(sen), tankpas, air miles, klantenkaart, bonuspas etc. Die cadeaupas kun je ook thuis bewaren, maar als je dan iets koopt heb je toevallig die pas weer niet bij je. Cadeaubonnen zijn wat dat betreft wel iets beter, maar waren ooit een beperkte tijd ‘geldig’. Dat laatste was al je reinste dievenpraktijk want ze hebben het geld dus al lang binnen. Ook tegoedbonnen zijn erg a-sociaal omdat die gemakkelijk kwijtraken of per abuis weggegooid kunnen worden. En het is dan allemaal ‘kassa’ voor de zaak die het uitgeeft. Verder de restbedragen op die pasjes. Daarmee ben je verplicht om in die zaak weer iets te kopen, terwijl je ook vaak niet meer weet hoeveel erop staat. Ik vraag me trouwens ook af waarom worden er nog steeds cadeaubonnen gegeven? Geef toch gewoon geld. Het bedrag dat je geeft staat toch ook op de cadeaubon? Het is toch niet de bedoeling dat zo’n zaak ervan profiteert, maar wel degene aan wie je het cadeau geeft?

druifje01
door druifje01 - May 5, 2010 om 12:45
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ben ook niet zo'n voorstander van cadeaubonnen. Ze verplichten om in een bepaalde winkel een aankoop te doen. En dan moet die winkel je maar liggen.Dat is dus een vreemde manier van zelf bepalen. Maar goed, het is goed bedoeld en een gegeven paard....

druifje01
door druifje01 - May 5, 2010 om 12:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ach ja, mensen zijn gewoon te onhandig en gemakszuchtig met "geven" geworden. Persoonlijk geven is toch het mooist.

Lsk520
door Lsk520 - May 5, 2010 om 17:23
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=csies schreef op dinsdag 4 mei 2010, 12:02]Moet ik dan bijhouden van elke cadeaupas hoeveel er nog op staat? Die anderhalve euro bij Douglas besteed ik liever aan een ijsje of een zak patat!

Wat is dan je probleem? Wel aangeven dat verstrekkers van cadeaupassen diefstal plegen, maar er zelf iets mee doen, homaar!
Neem je toch lekker een patatje!

Typisch nederlandse zeurpieten-mentaliteit!

Linski
door Linski - May 7, 2010 om 13:53
22 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap dat je liever contant hebt dan cadeaupas, dat heb ik zelf ook, maar als je er dan toch mee opgescheept zit; neem een CDschrijfpen of ander soort merkstift, schrijf het resterend tegoed op de pasjes en laat ze in je portemonnee zitten op een irritante plek zodat je er steeds aan herinnerd word.