jj
door jjromgens Mar 20, 2015 om 15:32
Geldzaken & recht

Wettelijke rente over terugbetaling.

Ik heb minder energie verbruikt het afgelopen jaar en kreeg een bedrag teruggestort.
Ik mis echter de Wettelijke Rente. Ik dacht dat dit voor iedere Nederlander geldt.
Desgevraagd aan de energie leverancier, kreeg ik een ontkennend antwoord.
Hoe zit dat nu?

3245 17 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Mar 20, 2015 om 15:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jjromgens,

het klopt dat u geen rente krijgt over het bedrag dat u terug krijgt van uw energie leverancier.
Net zoals dat aan u geen rente in rekening wordt gebracht als u moet bijbetalen (als het voorschot te laag was).
Uw energie leverancier heeft dus gelijk.

Hier ziet u wat consuwijzer erover zegt: klik hier.
Hier ziet u de informatie op consuwijzer over het termijnbedrag: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het is niet verstandig de energieboer als spaarbank te gebruiken.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2015 om 17:32
11566 Antwoorden / 51 Vragen

U krijgt géén rente (er bestaat in deze geen wettelijke rente) voor een voorschot betaling. Dit is een schattingsbedrag met wederzijds goedvinden.

Als, en ik zeg als, het zo zou zijn dat er rente betaald moet worden, zou u dus bij te weinig voorschot dus rente aan de leverancier moeten betalen, direct op de jaarafrekening.

U kunt natuurlijk wel als u (bijvoorbeeld) € 100 per maand voorschot betaat en weet dat dàt te weinig is, ZELF een eigen spaarpotje op de bank maken, dan krijgt u met een beetje mazzel wel zeker 1% (of minder) rente die u wel mag houden. Kunt u meteen de jaarafrekening voldoen.

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2015 om 17:49
16846 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 16:54]Dus het is niet verstandig de energieboer als spaarbank te gebruiken.

En een "echte" bank geeft rente? Die ene procent? Ik heb het dus niet over vermogende mensen.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Inderdaad, een echte bank geeft rente. Bv Leaseplanbank 1,61%. En daar hoeft men dus niet vermogend voir te zijn. Kan iedereen gewoon openen.

En de Ts vraag over rente over haar tegoed. Daar kan ze het krijgen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 20, 2015 om 19:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

En dan als u te weinig voorschot heeft betaald, rent betalen?

jj
door jjromgens - Mar 21, 2015 om 09:25
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stelde de vraag ook (de aangedragen oplossingen zijn zeker wel bevredigend) omdat het 'Wettelijke Rente' heet.
Volgens mij geldt het dan voor iedereen (ook als ik terug moet betalen).
Dit lijkt muggezifterij, maar daar (kan) misbruik van gemaakt worden.
Voorbeeld: Mijn oude Zorgverzekeraar schreef een half jaar na mijn vertrek nog de maandelijkse premie van mijn rekening af (overigens netjes terugbetaald).
Toen ik vroeg hoe het dan met de 'Wettelijke Rente' zat, kreeg ik als antwoord, dat men geen 'Wettelijke Rente' betaalde.
Het was geen groot bedrag (meer een principe-kwestie na elke maand bellen), maar op advies van het SKGZ kreeg ik na 1,5 jaar over en weer schrijven, dit bedrag toch vergoed.
Hoeveel mensen worden misschien afgescheept met "Wij betalen geen Wettelijke Rente"?

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die zorgverzekeraar schreef dus ten onrechte premie af. Heeft dus niets met een eventueel te hoog voorschot te maken.

Trouwens die premie was met een paar muisklikken per omgaande weer terug op uw rekening.

Verlaag uw voorschotbedrag bij uw energieboer, en dan hebt u het "voordeel".

jj
door jjromgens - Mar 21, 2015 om 09:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat me eigenlijk niet zo om het (zeer geringe) voordeel. Meer om aan te geven dat er willekeur en misbruik van gemaakt kan worden.

Helaas betrof het hier niet allen een paar muisklikken (storneren bedoelt u waarschijnlijk). Het was een 'administratieve fout' bij hun. En elke maand weer bellen om dat recht te zetten en de herinnerings dreigementen weg te krijgen.

Turien & Co splitste toentertijd af van IZA CURA. en had mij per abuis als klant meegenomen.
Ook het machtigings verhaal klopt, dan al zeker, niet. Volgens mij heb je wettelijk nog steeds een schriftelijke handtekening nodig.
Maar tegenwoordig hoeft dat blijkbaar niet via de computer.
En men kan zeer zeker geen handtekening voor machtiging mee- of overnemen.
Dit lijkt me pure diefstal en inbraak op mijn bankrekening.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat hele verhaal heeft toch niets te maken met uw tegoed van die energieboer.

En wat nou misbruik en willekeur. Dat geldt toch alleen maar als dat tegoed veel te laat terugbetaald wordt.

ro
door ron530 - Mar 21, 2015 om 10:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het betalen van het jaarlijkse verwachte gebruik wordt in 12 voorschotten omgezet. In het stookseizoen ligt het verbruik hoger dan u aan voorschot betaald, de energieboer legt er dan op toe. Pas als het zomerseizoen begint neemt het verbruik af en compenseert het totale jaarverbruik. Stel dat er wettelijke rente van toepassing is dan moet u in het stookseizoen rente gaan betalen want het bedrag dekt het verbruik niet en in het zomerseizoen rente ontvangen dat percentage dekt de lading niet. Het voorschot verhogen is behalve een spaarpot ook een risicodekking want aan het eind van de rit een bedrag terugkrijgen is nooit weg, een bedrag moeten betalen komt nooit gelegen.

jj
door jjromgens - Mar 21, 2015 om 10:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Voor Tijger1: Te laat of juist niet terugbetaald wordt, als men niet oppast.
Het voorbeeld/de vraag van/over mijn 'energieboer' is reeds lang afdoende beantwoord.

Het heeft te er mee maken dat er wetten zijn waar uitzonderingen op gemaakt (kunnen) worden. Dit zal sommigen er toe aan zetten om er misbruik van te maken. Zo is de wereld tegenwoordig helaas.
Omdat eventueel aan de kaak te stellen en te waarschuwen, is dit forum onder andere bedoeld, denk ik.

edrick3
door edrick3 - Mar 21, 2015 om 10:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jjromgens,

.....Ik mis echter de Wettelijke Rente. Ik dacht dat dit voor iedere Nederlander geldt......

Nee.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft.
Lees hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jjromgebs

U stelde anders een vraag over wettelijke rente, waarvan u veronderstelt dat tegoed te hebben als u nog een bedrag terugkrijgt van uw energieboer.

Dus wat dat met misbruik en aan de kaak stellen te maken heeft, ontgaat mij.

jj
door jjromgens - Mar 21, 2015 om 12:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Voor Tijger1:
Hierboven heb ik het over onder andere Zorgverzekeraar Turien & Co. Het SKGZ heeft hierin een uitspraak moeten doen. Deze Zorgverzekeraar verdenk ik er van hier misbruik van te hebben willen maken.

Ook Privépersonen hebben recht in een geval als met mijn Zorgverzekeraar op een
'Wettelijke minimale vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van € 40,-' Deze Zorgverzekeraar stoort zich daar niet aan.
Dus zou ik nu voor € 40,- naar de rechter moeten? Dat bedrag heeft het mij zeker gekost met arbeidsuren er bij (zo rekenen hun ook).

Ik heb eens de gerechtskosten moeten betalen van een rechtszaak waar ik niets van af wist. Toen ik de deurwaarder vroeg naar zijn correspondentie naar mij toe, antwoordde hij dat hij dat niet verplicht was te geven. Dat e.e.a. fout is gegaan, kan vanwege een straatnaamverandering (en dat is juist de taak van de deurwaarder om dit uit te zoeken).

Zo ken ik nog meer gevallen.
Dus alweer mijn vraag/stelling: Privépersonen moeten goed uitkijken. Net als ik in het eerste geval: de Wettelijke Rente. Dat wist ik niet. En daarom mijn eerste vraag.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch mooi dat u het dan nu wel weet.;-))

valerius-2
door valerius-2 - Mar 21, 2015 om 16:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is gewoon een discussie punt gaan worden.