komsja
door komsja Jan 30, 2009 om 20:00
Geldzaken & recht

Wie kan frans helpen?

@dag collegae,

Namens frans1954 stel ik hier de volgende vraag.

Probleembeschrijving: frans1954@xxxxxxx heeft zojuist gereageerd op een een onderwerp waar u zich voor heeft aangemeld met de titel - Help elkaar bij de belastingaangifte 2008 - in het Geld & verzekeringen forum van Consumentenbondforum.

Dit onderwerp kunt u vinden op:
http://www.consumentenbond.nl/forum/showthread.php?t=5262&goto=newpost

Het bericht dat zojuist is geplaatst:
***************
Ik heb een vraag, het is tevens een stelling en misschien een tip maar ik ben geen fiscoloog dus ik leg het maar even voorzichtig neer. Ik heb in 2007 en 2008 best wel intensieve (en kostbare!) behandelingen gehad aan mijn gebit. De fiscus begrenst de reiskosten in bijna alle situaties op 0,20 per km behalve........-meen ik- bij de vervoerskosten van de zieke zelf. Ik heb in 2008 redelijk aantoonbaar niet meer dan 2200 km met mijn auto gereden. Ik heb alle kosten zoals: tectyleren, kleine onderhoudsbeurt, houderschapsbelasting, verzekeringspremie en de gemiddelde benzineprijs bij een gemiddeld verbruik van 1:10 X het aantal liters, bij elkaar opgeteld. Daarbij heb ik kosten als afschrijving van mijn oude auto en klein onderhoud (ruitesproeierantivries e.d.) buiten beschouwing gelaten. Daarbij ben ik uitgekomen op ? 0.87 per km. X 94 km= ? 81,78. en dat voer ik op als aftrekpost bij mijn overige ziektekosten. Als iemand mij op goede gronden kan uitleggen waarom mijn redenering niet klopt dan verneem ik dat graag. Zo niet, ook goed maar dan kan dit tevens wellicht als tip dienen voor anderen.

Frans den Oudsten

Zelf denk ik (read) dat frans dit zo niet mag opvoeren, maar het gekke is, dat ik dat niet op de site van de BD of Postbus51 terug kan vinden.

Met collegiale groet, Read.

1304 20 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 30, 2009 om 20:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het lijkt mij verdedigbaar.

Kosten vervoer van de zieke of invalide en van diens auto. De kosten verbonden aan het vervoer van en naar medische instellingen, behandelcentra, artsen en paramedice zijn altijd aftrekbaar. Dan volgen een aantal voorwaarden tav kuuroorden en dergelijke. En dan, tot uw auto- en vervoerskosten behoren de directe vervoerskosten (uw werkelijke autokosten, treinkaart of taxi).

Maar .... mocht de fiscus tot het oordeel komen dat de behandeling [mede] zal zijn ondergaan om niet-medische, consumptieve redenen, dan zal de aftrek - geheel of gedeeltelijk - worden geweigerd.

Succes, poltol

edwardus
door edwardus - Jan 30, 2009 om 20:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt mij iets te ver gaan.
Waarom niet meteen de banden, remschijven, APK, wasserette, rijles, verkeersexamen en als je dan toch bezig bent, meteen maar de aanschafprijs ook maar aftrekken? Je mag toch aannemen dat niet de vaste lasten en initiële investering doch de variabele kosten (brandstof, afschrijving) moeten worden verstaan onder "de kosten", net als een treinkaartje en strippenkaart bijvoorbeeld.

Frans is kandidaat opper-profiteur ofzo?

edwardus
door edwardus - Jan 30, 2009 om 20:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De BD zegt het al: "directe kosten", oftewel de extra kosten die het vervoer met zich meebracht boven de normale lasten. Je kan dus ook niet je OV-jaarkaart opvoeren om maar wat te noemen.

stacey
door stacey - Jan 30, 2009 om 20:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Je kan dus ook niet je OV-jaarkaart opvoeren om maar wat te noemen--

Goeie !

poltol
door poltol - Jan 30, 2009 om 20:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@edwardus,

De BD heeft het over de werkelijke autokosten. Dan zou je ook bij de ANWB kunnen kijken wat de werkelijke autokosten, voor het gebruikte model/type, per kilometer zijn. En die zullen dan aardig in de buurt komen denk ik zo. Afijn, dat is aan de vraagsteller. Die bepaalt wat zijn werkelijke kosten waren. de BD oordeeld of dit juist is. Zo niet, dan volgt minder of geen aftrek op dit punt. Maar, nogmaals, mij lijkt het verdedigbaar.

Vr.gr. poltol

la
door laptop - Jan 30, 2009 om 20:50
92 Antwoorden / 14 Vragen

het is in feite simpel. de bel dienst heeft een ongeschreven wet? dat men de anwb prijs per km aanhoudt van betreffende auto. maar door de bank genomen(praktijk) kan men tot 35cent per km opvoeren.
ik zelf heb meestal 31 cent per km opgegeven.maar omdat in 2009 nogal veel aftrekposten zijn gesneuveld!
geef ik volgend jaar over 2009 dus 35cent per km  op.

dit geld alleen voor kosten bezoek arts (tandarts) en  ziekenhuis. ziekenbezoek 19 cent en ook nog langer dan een bepaalde tijd! (even niet paraat)

jo
door jojanda - Jan 30, 2009 om 23:30
146 Antwoorden / 0 Vragen

1) De belastingdienst heeft geen ongeschreven wetten. Tegen ongeschreven wetten kun je niet in bezwaar gaan, en dus zijn er geen ongeschreven wetten.

2) de reiskosten van en naar het ziekenhuis/zorgverler zijn voor de patient aftrekbaar, en dan kun je inderdaad kijken naar de werkelijke kosten. Richtlijnen zijn zoals aangegeven inderdaad de anwb, maar als jij aan kunt tonen dat jou prijs per kilometer hoger is, dan kun je dat opgeven. Hou er echter wel rekening mee dat je dat aan zou moeten tonen, mocht de inspecteurdaar omvragen.

JOjanda

dirck
door dirck - Jan 31, 2009 om 00:20
3201 Antwoorden / 3 Vragen

tectyleren, kleine onderhoudsbeurt, houderschapsbelasting, verzekeringspremie

En dit gaat allemaal over die dikke 94 km die je gemaakt hebt voor je behandelingen?

Houderschapsbelasting en verzekeringspremie moet je sowieso al betalen, dus om die mee te nemen als aftrekpost vind ik wat te ver gaan.
En dat je auto opnieuw getectyleerd moest worden plus een kleine onderhoudsbeurt voor die 94 km???

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 00:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oh ja was ik toch bijna de 3 nieuwe airbags vergeten en het arbeidsloon voor de chauffeur.

me
door menneke - Jan 31, 2009 om 01:31
77 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo allemaal,

Ik vind het feit op zich al raar (sorry Read maar ik wil je niet beledigen) dat hier een vraag wordt gesteld die door een ander is gesteld op het forum van die Godsgruwelijke Consumentenbond. Frans heeft dat aan de CB gevraagd; laat deze ook maar het antwoord voor zijn rekening nemen!

Hij zal ongetwijfeld weten dat er zoiets als een Kassa-forum bestaat en de vraag hier zelf gewoon kan stellen. Ik denk dat er - wellicht - een benzineluchtje (vind ik vreselijk stinken!!) aan deze zaak zit. De belastingdienst heeft immers de buitengewone lastenregeling m.i.v. 2009 afgeschaft, dus iedereen maakt nu nog even gebruik van de oude en terecht natuurlijk. Mits men het - het klinkt kinderachtig maar het is o zo waar -  alle uitgaven met " de bonnetjes"  kan aantonen als je voor de inspecteur moet verschijnen.

En dit nu kan onze Frans met al zijn samenraapsels niet............wellicht dat hij zodoende net niet over de 11%?-drempel van zijn inkomen niet haalt?? In ieder geval: mij geeft dit alles een vreemd gevoel.

me
door menneke - Jan 31, 2009 om 01:32
77 Antwoorden / 24 Vragen

@read: het is geen fiscoloog maar fiscalist(e). ;).

kr
door krieties - Jan 31, 2009 om 11:11
442 Antwoorden / 0 Vragen

menneke:

Met het gestelde in de eerste alenia ben ik het wel eens. Wat vreemd dat de vraag hier terecht komt.

De drempel buit. uitgaven voor 2008 is geen 11% maar 1,65% en de vervoerskosten zijn voor 2009 niet helemaal afgeschaft.

kr
door krieties - Jan 31, 2009 om 11:23
442 Antwoorden / 0 Vragen

De werkelijke kosten zijn bij deze uitgaven (reiskosten voor bezoeken aan artsen e.d.) aftrekbaar, dus ook de kosten tectyleren, houderschapsbelasting, verzekeringspremies. Alle kosten omslaan over het aantal gereden kilometers.

Niet alleen de constante maar ook de variabele kosten mag je meenemen.

Alles dient wel aantoonbaar te zijn. Dus: in principe de benzinebonnen en niet de berekende benzineprijs of de ANWB normen. Om het aantal gereden kms te bepalen kunnen  bijvoorbeeld de garagenota's een bewijs zijn. Op die nota's staan de kilometerstanden. Voor de oude auto is al geen afschrijving berekend, dus ik zie helemaal niet in wat er fout aan is.

Het gaat er niet om wat iemand redelijk vindt, maar wat volgens de regels aftrekbaar is.

De kosten vallen niet onder de overige buit. uitgaven, maar onder de specifieke kosten, waardoor eventueel nog meer voordeel kan worden behaald.

dirck
door dirck - Jan 31, 2009 om 11:40
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als het nou over honderden kilometers ging, dan zou je het kunnen bewijzen door middel van bonnetjes.
Maar ik vraag me af hoe je dit wilt kunnen bewijzen, als het maar om 94 km gaat? (9 liter benzine is zo'n 11 euro)

kr
door krieties - Jan 31, 2009 om 12:02
442 Antwoorden / 0 Vragen

dirck: ik begrijp je niet. Het gaat maar om een zeer beperkt aantal kilometers. De aftrekpost stelt dan in feite ook niets voor. De prijs per kilometer moet berekend worden. Het aantal kilometers kan bijvoorbeeld aangetoond worden met een afsprakenlijst van de bezochte arts.

kr
door krieties - Jan 31, 2009 om 12:34
442 Antwoorden / 0 Vragen

Een goed verhaal, conform het door mij gestelde. Waarom autowaskosten niet zouden kunnen vraag ik me nog af, maar dat heeft uiteraard nauwelijks invloed op de kmprijs.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 31, 2009 om 16:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ read:

Goed hè? Van menneke. Ze heeft ons allemaal wat geleerd, want niemand wist natuurlijk dat het zo heet. Zijn we, denk ik, allemaal blij mee, met zo'n reactie. Goede bijdrage van haar!

Menneke, hier is (weer) een ongeschreven "wet" dat we niet zitten te hakken op een tik of taalfout, tenzij het onleesbaar is. Niet iedereen heeft een akte MO-Nederlands.

Overigens citeerde Read iemand anders ongecensureerd.

Hardware ERror MAN.

me
door menneke - Jan 31, 2009 om 20:45
77 Antwoorden / 24 Vragen

@ hardwareerrorman, (oh hemel ook weer fout natuurlijk ;)

Ik heb je opmerking gelezen en ik heb er niets mee bedoeld; integendeel. Het is maar hoe je de dingen leest. Ik had even later een verbetering ingevoerd naar Read toe, maar deze post is niet op deze pagina terechtgekomen.

En die Frans; als je wilt weten wat voor mannetje dat is, moet je even de link aanklikken die Read heeft gegeven. Hij heeft nog een post op dat forum staan n.l....

ridder_1
door ridder_1 - Jan 31, 2009 om 21:27
376 Antwoorden / 8 Vragen

@read

Vind het niet zo erg als we er allemaal ervan kunnen leren maakt het m.i. niet uit hoe en via wie vraag op dit forum komt.

Als jaarlijkse belastingforumlierinvuller van de FNV komt deze vraag veelvuldig voor en is altijd voor meerdere uitleg vatbaar.

Me spreekt bij de BD van de werkelijk aantoonbare kosten en veelal wordt de Km.prijs van de ANWB als goede richtlijn aangehoudem. De bijkomende kosten als autowaskosten, velgenspray, etc ogen NIET worden meegenomen. Kwestie is ook dat deze kosten door de diverse inspecteurs verschillend kunnen (en mogen , zie verder !!)  worden uitgeleged en worden goedgekeurd. Een inspecteur is rieel als bv. een ouder iemand met zijn eigen auto naar het ziekenhuis rijdt dan dat deze man bv. zijn eigen bijdrage aan de ziekentaxi of ambulance declareert. Dit zijn allen werkelike kosten.

Over autokosten voor ziekenhuisbezoek etc schijnt er bij de belastingdienst een verhaal over het "Mercedesarrest" rond te gaan. Een rijke mevrouw deed alles met haar mercedes, maar mocht deze kosten voor ziekenhuisbezoek blijkbaar niet opvoeren omdat het toen meer bedroeg dan de algemeen bekende (toen) o,18 cent per km. Ze heeft geprocedeert tot de hoge Raad der Nederlanden of het hoogste orgaan van de Belastingkamer en deze kwestie op alle fronten gewonnen. DE mevrouw was nu eenmaal met dit soort auto's gewend om jaarlijks haar reizen te maken en dus ook naar een ziekenhuis.De belastingdienst heeft hier weinig ruchtbaarheid aan willen geven en gedoogd daarom op dit gebied uitzonderingen vertaalt in een hogere km-telling bedragen voor dit soort reiskosten. Jammer is dat hierover weinig correpondentie is te vinden en men van de belastingdienst geen goede toelichting kan krijgen.

Wellicht is er gekleurde en dus geen grijze muis binen de belastingdienst die hierover eens een goede en fiscaal juiste uitspraak wil doen. De belastingbetaler die inmiddels ook de kosten van zakkenvullers van bankdirecteuren de komende jaren moeten betalen zouden u zeer dankbaar zijn. Wat denkt u van alle zieken en ouderen die helaas ook dit festijn uit eigen zak moeten betalen !

ni
door nicobart - Jan 31, 2009 om 21:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ja mag voor deze rubriek de normale WERKELIJKE kosten opgeven. Als je met een Lamborghini rondrijdt is dit dus meer dan met een Fiat. Zelf geef ik al jarenlang 30 eurocent op wat altijd is geaccepteerd.