anonimus
door anonimus Jun 24, 2017 om 10:22
Geldzaken & recht

Worden we aan het lijntje gehouden of niet?

Dit is een beetje ingewikkeld probleem.
In 2014 is onze sociale huurwoning gerenoveerd tot een 0 op de meter woning.
We kregen zwart op wit gesteld......de garantie dat de woonlasten niet zouden veranderen en er geen verschil zou zijn na de renovatie.
In 2014 was er nog GEEN sprake van EPV (Energieprestatie vermogen) dat was nog in ontwikkeling en men moest de regelgeving nog instellen.
De woningbouw heeft toen een "Energiedienst" ingesteld en voor iedere bewoner een individuele berekening gemaakt op basis van 3 jaarafrekeningen van het energiebedrijf.........en dit bedrag moest als apart bedrag afgedragen worden aan de woningbouw naast de huur en servicekosten.
De rekening van het energiebedrijf zou komen te vervallen.
Met ingang van Mei dit jaar introduceert onze woningbouw onder het mom van een "Administratieve wijziging" nu de EPV.
Geen probleem.........maar het toegestane bedrag is aanzienlijk LAGER dan wat we vanaf de renovatie aan de woningbouw betaald hebben.
Om het "gat" te dichten wat er voor de woningbouw nu ontstaan is.........verhoogd men met 30 euro de huur......NOG VOOR 1 Juli wanneer er nog eens 1½ procent overheen komt.
Het is ons bekend dat na renovatie de huur verhoogd mag worden maar dat moet dan gebeuren binnen 2 of 3 maanden........en NIET na 2½ jaar.
Door de extra verhoging van 30 euro VOOR 1 juli.......hebben wij nu te maken met een totale huurverhoging van 8½ procent.
Wij hebben daar bezwaar tegen aangetekend en hebben dit schriftelijk gedaan.
We betalen gewoon de oude huur........+ sevice kosten.......en de EPV.......echter de 30 euro verhoging niet omdat deze verhoging naar ons idee onrechtmatig is.
In juli wordt de OUDE HUUR gewoon met 1½ procent verhoogd.....en betaald......alleen de 30 euro verhoging NIET.
Omdat er nog geen jurispudentie is m.b.t. EPV is het een lastig probleem. Huurcommissie heeft nog geen ervaring......Juridisch Loket niet........Woningbouw niet.........enz.
Woningbouw heeft het bij de eigen juriste neergelegd........maar we horen of zien NIETS....
Toch zal er een uitspraak moeten komen........het voelt zeer onaangenaam zo in de lucht te hangen......
Wel hebben we voor alle zekerheid de 30 euro gereserveerd.
Lopen we risico op huisuitzetting of als wanbetaler te boek te staan? Wordt dit dan gezien als achterstallige huur?

915 2 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2017 om 10:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op deze site http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels-gebouwen/energieprestatievergoeding vind je veel informatie over de EPV. Klik ook de links aan in het betreffende artikel.

O.a. staat in bovengenoemde link:

Bezwaar EPV

Is een huurder het niet eens met de voorgestelde vergoeding van de verhuurder? Of vindt hij dat de woning onvoldoende energie opwekt? Dan kan de huurder bezwaar maken bij de verhuurder. Misschien worden zij het samen niet eens. De huurder kan het geschil dan aan de huurcommissie voorleggen. Geeft de huurcommissie de huurder gelijk? Dan hoeft de huurder een lagere RPV of geen EPV meer te betalen aan de verhuurder.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2017 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo gauw wordt u niet uit uw huis gezet hoor. En als die € 30 verhoging echt als tussentijdse extra huurverhoging is aangekondigd, zitten ze volgens mij al helemaal fout.

Wel verstandig dat bedrag te reserveren.

Ik mag toch ook aannemen dat u met uw buren gezamenlijk optrekt tegen de wbv? Staat u in ieder geval sterker.