fa
door fastlane300 Jan 30, 2014 om 22:35
Geldzaken & recht

Wordt ik gekort op mijn AOW

Ik wordt in augustus 65 en ga dan met pensioen.
Nu hebben mijn dochter en haar vriend behoorlijke financiële problemen en zijn wij genoodzaakt haar met haar gezin, dat bestaat uit hun beide en hun twee kinderen in huis te nemen.
Ze hebben beide een inkomen en gaan wanneer alle schulden zijn betaald en ze met een schone lei kunnen starten weer op zichzelf wonen. Wordt ik nu op mijn pensioen gekort omdat ze bij mij en mijn vrouw tijdelijk komen inwonen?

10337 7 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jan 30, 2014 om 23:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Overigens krijg je pas AOW als je 65 + 2 maanden bent. In oktober dus.
Je krijgt AOW (50%) voor een gehuwde en evt. partnertoeslag (50%) als uw vrouw geen inkomen heeft.
Ik zie niet waarom je gekort zou worden als je een of meerdere kinderen in huisneemt.
Dat zou wel kunnen als je een ongehuwde aow zou hebben (70%).

zw
door zwaardvis - Jan 30, 2014 om 23:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En op je pensioen al helemaal niet. Pensioen (van je werkgevers) is niet hetzelfde als AOW (van de overheid). Pensioen gaat misschien wel op je 65e in.

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2014 om 23:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Eventuele huur/zorgtoeslag kan wel veranderen. De "vervuilings eenheid" staat al op 3, dus dàt zal niet veranderen. Wellicht is het een idee om (tijdelijk) de inboedelverzekering te controleren of die voldoende "gedekt" is dan.

zw
door zwaardvis - Jan 30, 2014 om 23:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@mahadma, bij huurtoeslag telt inderdaad het inkomen van medebewoners (bv kinderen) mee. Bij zorgtoeslag alleen de partner, net de andere medebewoners.

Cookies
door Cookies - Jan 31, 2014 om 06:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er van uitgaande dat topicstarter met pensioen de AOW bedoeld, heeft zijn vraag zeer waarschijnlijk met onderstaande plannen te maken:

Voorstel invoering ‘kostendelersnorm’ voor AIO, AOW en Anw
Staatssecretaris Klijnsma heeft een wetsvoorstel ‘WWB Maatregelen’ ingediend. Een van de maatregelen is de invoering van de zogenoemde ‘kostendelersnorm’.

Mensen die met meerdere volwassenen op één adres wonen en een AIO-aanvulling hebben, krijgen vanaf 1 juli 2014 te maken met de kostendelersnorm. Dit betekent dat ze mogelijk een lagere uitkering krijgen. De relatie tussen die mensen doet er niet toe.

Voor mensen die al AIO-aanvulling ontvangen is er een overgangsregeling tot 1 januari 2015. De kostendelersnorm gaat vanaf 1 juli 2015 ook in voor de AOW en Anw.

Het voorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd. Wij houden u op de hoogte via onze website.

Bron: SVB

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien zijn de kinderen na anderhalf jaar wel uit de schulden en kunnen ze weer op zichzelf wonen.

Vooropgesteld dat de plannen van de regering doorgaan.

zw
door zwaardvis - Jan 31, 2014 om 16:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Evt. Kostendelersnorm heeft geen invloed op gehuwden AOW zoals van TS:

Een onderdeel van het debat betrof de zogenaamde kostendelersnorm. Die houdt in dat in een huishouden met meerdere personen en uitkeringen de uitkering omlaag kan omdat de kosten van het huishouden gedeeld worden. De kostendelersnorm heeft ook gevolgen voor AOW’ers die nu een inwonend kind hebben, ook zij zullen worden gekort per januari 2015. De alleenstaande AOW’er wordt dan een samenwoner en ontvangt ongeveer € 330 bruto minder AOW.