va
door valkje Jun 13, 2012 om 11:39
Geldzaken & recht

WSNP en een huurschuld

Hallo,

Samen met mijn partner zijn we in de WSNP gegaan (2010).
Mijn partner zit inmiddels niet meer in het traject. Dit kon, omdat we niet getrouwd zijn en beide een eigen dossier hebben.

Bij ons beide was een huurschuld opgenomen, dus in feite spaarden wij beide de huurschuld bij elkaar.

Nu blijkt dat bij mij het bedrag wel nog in de WSNP staat en de verhuurder de restschuld wilt opeissen.
BW geeft aan dat zij hoofdelijk aansprakelijk is en dat de verhuurder het recht heeft.

Naar mijn gevoel krijgen we nu toch een heel raar beeld.

Nu zou ik dus in feite een schuldeiser af gaan betalen die in de WSNP staat.
Dit zou volgens de regels helemaal niet mogen.
BW haalt dan deze eiser niet uit de regeling en gaat na afloop het volledige bedrag aan de schuldeiser uitkeren.

Mag dit nu zomaar? Had de schuld niet gedeeld moeten worden?

1263 1 Rapporteer

geld_wolf
door geld_wolf - Jun 16, 2012 om 08:40
90 Antwoorden / 0 Vragen

De bewindvoerder heeft het juist gedaan.

Voor de huurschuld zijn u en uw ex-partner beiden hoofdelijk aansprakelijk. Het maakt voor de verhuurder (=schuldeiser) niet van belang wie betaalt. Als blijkt dat de verhuurder de volledige vordering heeft kunnen innen, dan zal deze vordering op jouw schuldenlijst geschrapt worden.

Stel dat de huurschuld € 1.000,00 is en uw ex-partner betaalt € 900,00 dan betaalt u nog € 100,00. De totale aflossing kan nooit meer dan 100% van de vordering bedragen.

Stel dat u € 800,00 voor de verhuurder heeft gespaard, dan betaalt u alsnog € 100,00 en de overige € 700,00 wordt onder uw overige schuldeisers verdeeld.

In bovenstaand voorbeeld kunt u te maken krijgen met het regresrecht, omdat uw ex-partner meer dan 50% van de vordering heeft betaald.

Dus nee, de schuld wordt niet gedeeld.