fa
door faithfull Feb 13, 2016 om 23:45
Geldzaken & recht

Zorgverleners halen gegevens door elkaar van tweelingbroers

Goedendag,

Het is nogal een complex verhaal dus ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

Het gaat om mijn vriend die heeft een tweeling broer met dezelfde geboortedatum en dezelfde voorletters. Sinds kleins af aan gaat het overal al mis omdat deze gegevens door elkaar worden gehaald , opzich zou het niet heel moeilijk moeten zijn want ze hebben natuurlijk beide een eigen BSN. Zo is mijn vriend al meerdere malen in het verleden bij de verzekeraar en huisarts uit het systeem gegooid. zelfs tijdens zijn zwemdiploma toen hij nog klein was ..

Nu blijkt dat er nog steeds rekeningen en gegevens van de tandarts, dokterspost, ziekenhuis (operaties), en apotheek verkeerd worden gedeclareerd, de rekeningen van zijn broertje moet mijn vriend dus betalen en andersom (sowieso vanaf 2010). Naar waar gaat het nu mis? ze wijzen allemaal naar elkaar of ze zeggen, het is de broers hun eigen verantwoording? de zorgverzekeraar wijst naar bijv. de apotheek. Ik heb contact gehad met de apotheek, volgens de apotheek en huisarts, waren de BSN nummers door elkaar gehaald en meneervan de apotheek heeft deze (WEER) aangepast in het systeem (mag een BSN nummer zomaar worden aangepast? apotheek heeft ook niet gevraagd of ik wel gemachtigd ben) meneer zegt dat het dus nu opgelost moest zijn, toen ik begon over de verkeerd gedeclareerde rekeningen uit het verleden werd het de apotheek nogal heet onder de voeten. dat de broers dit onderling maar moeten uitzoeken en dat hij niet alles gaat aanpassen, hooguit het afgelopen jaar, volgens de zorgverzekeraar valt dit onder fraude van de apotheek. apotheek is verantwoordelijk voor de administratie. Een paar dagen later sprak ik de huisarts die vertelde dat er door de apotheek niets is gewijzigd.

het klantnummer van de zorgverzekeraar kom ook niet overeen met die bij de huisarts....

Mijn vriend heeft nogal hoge schulden bij de zorgverzekeraar dus die staan niet om hem te springen en alles is naar de deurwaarder toegestuurd (ook de rentekosten voor diensten die niet van hem zijn), de zorgverzekeraar wijst dus ook weer naar de deurwaarder. Mijn vriend wil graag zijn schulden aflossen maar dan moet dit toch eerst kloppen?

Eerlijk gezegd vertrouw ik alle partijen niet want als ze een BSN al zo makkelijk kunnen aanpassen Terwijl dit persoonsgebonden is wat dan nog meer? Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Wie is nu uiteindelijk verantwoordelijk? hoeveel jaar is een zorginstelling verplicht om terug de boekhouding in te duiken en aan te passen? en zijn de systemen met zorginstellingen met zorgverzekeraar aan elkaar gekoppeld aangezien het op meerdere plekken fout gaat?

mocht er iets niet duidelijk zijn licht ik het graag toe, Alvast bedankt

986 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2016 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb uw hele verhaal al een keer gelezen. Was dat wellicht op een ander forum? En wat is het nut om dat hier nog een keer te plaatsen?

De broers zijn toch al bezig om uit te zoeken welke nota bij wie hoort?

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2016 om 00:08
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor @tijger1, was hier op dit forum. Alleen weet ik (nog steeds) niet hoe alles terug te vinden.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2016 om 03:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er problemen blijken te zijn met declaraties moeten de broers dat oplossen zodra die zich voordoen en niet jarenlang op hun beloop laten en dat dan verzekeraars e.d. dat jaren terug zouden moeten uitzoeken. Ze kennen het probleem al sinds jaar en dag dus moeten extra alert erop zijn, dus dan ook bijv. maar steeds nadrukkelijk de zorgpas tonen.
Zij weten toch wie wanneer gebruik gemaakt heeft van welke zorgverlener, dus dan lijkt me dat uitzoeken en laten corrigeren zodra het zich voordoet voor hen niet zo moeilijk.
En, zoals al is gezegd, de broers zijn toch al e.e.a. aan het uitzoeken? Als anderen er doorheen gaan lopen met eigen onderzoeken lijkt mij dat meer problemen te veroorzaken. Het is ook erg gemakkelijk om de schuld van e.e.a. elders te leggen.
En inderdaad, waarom hier hetzelfde verhaal dat al bij TrosRadar/Radartv op 16 januari jl is geplaatst en waarop daar al is gereageerd: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=46&t=161789

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2016 om 07:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Cookies
door Cookies Feb 14, 2016 om 10:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps, link was al door aurora geplaatst, zie ik nu. Te laat om te verwijderen.

fa
door faithfull - Feb 14, 2016 om 12:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

De reacties op het andere forum gaven mij geen duidelijk andwoord op mijn  vragen vandaar dat ik hier meer andwoorden hoopte te krijgen.  Ook al word er door de broers er op toe gezien dat het goed in het systeem komt zijn zei niet verandwoordelijk voor de administratie lijkt mij. Iedereen past zomaar wat aan in de computer en vervolgens gaat het weer mis.

wi
door wilhelmina59 - Feb 16, 2016 om 10:57
516 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem zou niet mogen vanwege het gebruik van BSN nummers.
Iemand doet iets dus waarschijnlijk erg fout.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2016 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, er zijn fouten gemaakt. Waar mensen werken, worden nu eenmaal fouten gemaakt.

Maar ik begrijp niet wat u verder nog wilt. Excuses?

Misschien kunt u een klacht indienen bij hun ouders, dat die zo dom geweest zijn om hun tweeling voornamen te geven met dezelfde beginletters. ;-))

reflecs
door reflecs - Feb 16, 2016 om 11:58