lr
door lrozenberg Mar 9, 2021 om 17:06
Huishouden & energie

900 euro bijbetalen na verkeerde schatting Energiedirect

Ik mag €900 bij betalen op mijn jaarrekening. Dit omdat ik bij het binnenkomen bij hun veel te laag ben ingeschat. Ik woonde net in nieuwe woning en heb hun advies gevraagd wat het maand tarief zou moeten zijn. Ze zouden dit hebben gecheckt met vorige bewoners en hebben mij een advies gegeven. Dit was in maart vorig jaar en na die tijd vooral mooi weer gehad dus leek het te kloppen. Einde van het jaar ging ik nog eens even checken en toen stond er ineens dat ik €500 zou moeten bijbetalen! Hun gebeld en afgesproken dat als het nog zo hoog zou zijn in maart er een betaalregeling zou kunnen worden getroffen... Nu kreeg ik dus de jaarrekening en moet ik ruim €900 bijbetalen! Plus mijn maandbedrag is bijna keer 3 gegaan! Heb hun gebeld en ze schuiven mooi het probleem af op het callcenter die in het begin mij heeft geadviseerd en dat ik het zelf maar in de gaten had moeten houden. Sorry hoor.. Maar ik heb geen idee wat tarief zou moeten zijn en als ik dan advies krijg vanuit jullie dan volg ik dit. Ik mag het nu in 10 termijnen terugbetalen, maar ik mag dus straks elke maand €250 gaan betalen aan hun voor mijn kleine huisje waar ik alleen in woon!!

Het zou verboden moeten worden die callcenters die mensen voorliegen en ik vind het vreselijk slecht dat Energiedirect hier zelf niet hun verantwoording voor neemt!

5133 15 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Mar 9, 2021 om 17:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

Maar...u neemt toch zèlf ook geen enkele verantwoording om af en toe even uw eigen verbruik te checken met het vooraf geschatte gebruik? Wat is nu uw punt? U heeft energie afgenomen, dat is gemeterd en daar moet u, net als iedereen gewoon voor betalen. Eind van het jaar was u al op de hoogte en wist u dat er een betalingsregeling zou komen, dat is ook gebeurd. Wat is nu exact uw vraag?

redfloor
door redfloor - Mar 9, 2021 om 17:18
166 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de vorige bewoners gebruiken zegt natuurlijk lang niet alles over wat jij gaat verbruiken. Beter vergelijk je de tarieven, want de maandbedragen zeggen (wat je nu merkt) helaas niks. € 250 per maand betalen als alleenstaande is overigens wel ontzettend veel. Het is misschien een goed idee om eens te kijken wat er zoveel energie verbruikt.

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2021 om 17:24
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Telefonische verkopers die werken op basis van provisie hebben maar één doel: Contracten verkopen en provisie innen, als ze wat zeggen is dat 99,9 % OF een leugen OF een argument in hun persoonlijke voordeel.

Hoe komt u aan een maand-vooruit-betaling van € 250 (x 12 = € 3.000 op jaarbasis)? Stookt u dagelijks het hele jaar door 25 graden ceslius, heeft u 4 zonnebanken in huis en gebruikt u dagelijks de wasdroger voor 5 wassen? In uw eentje? Hier klopt iets niet.

Donuts
door Donuts - Mar 9, 2021 om 17:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Advies vanuit jullie? Ik heb u geen advies gegeven. Ik houd maandelijks mijn verbruik in de gaten, zodat ik mijn voorschot eventueel op tijd kan verhogen. Het is overigens algemeen bekend dat callcenters veel te lage vooschotbedragen doorgeven om zo klanten binnen te halen.

U kunt een betalingsregeling bij ED vragen. Tenslotte heeft u het verbruikt en verbruik moet betaald worden.

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2021 om 17:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd dat u uw gebruik niet weet. Ik, als voorbeeld, krijg iedere maand een overzicht van mijn verbruik (Eneco). Daar is ook op te zien of ik meer of minder ben gaan gebruiken ten opzichte van andere jaren. U verbruikt in uw eentje wel, n.m.m. erg veel, als alleenstaande. Ik betaal per maand €133,00, kreeg vorige week €1.100,00 terug. Maar ik betaal expres teveel, want zo'n goeie spaarster ben ik niet. ;-))

simon55
door simon55 Mar 9, 2021 om 17:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U kreeg € 1100,00 terug......,,,?

tenormin
door tenormin Mar 9, 2021 om 17:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja.

mahadma
door mahadma Mar 9, 2021 om 17:46
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Met een maandbedrag van € 135 krijgen wij gemiddeld 75 tot 100 euro cashback plus een 7 tot 800 euro terug, dus zo slecht zijn ze daar niet.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2021 om 18:15
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook zo. Maar ik ben alleen, dus als je schrijft "wij" dan is dat toch ook een leuk bedrag om terug te krijgen?

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2021 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ziveel "sparen" bij de energieleverancier is erg onverstandig.

En dan bijna € 100 per maand teveel betalen?

tenormin
door tenormin Mar 9, 2021 om 19:09
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom is "sparen" bij de energieleverancier onverstandig? We hebben het al vaker over gehad: ik heb een gat in mijn hand. En rente bij de bank is net zo veel als Eneco.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2021 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zal Eneco niet gauw failliet gaan, maar zou dat gebeuren, bent u uw geld kwijt.

mahadma
door mahadma Mar 9, 2021 om 19:22
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Sparen bij de "bank", dat levert toch ook niks meer op.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2021 om 19:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, ik zit gewoon goed bij Eneco, helemaal geen reclame hoor, ze hebben zelf contact met me gezocht: u betaald teveel per maand, dat kan minder. Ik ga ook niet met onbekende of niet goed bekend staande maatschappijtjes in zee: als mijn contract bijna verloopt zeg ik, bij bellen: dat ik daar en daar een paar centen goedkoper kan. Nou, geen probleem: dan krijg ik die centjes ook. Maar weet je: ik ben niet gevoelig voor aanbiedingen van leveranciertjes waar je van alles "cadeau" krijgt. Net als hun Toon: wat moet ik ermee? En ja, als Eneco failliet gaat: dan heb ik pech gehad. Ze zullen niet, net zoals de KLM, worden ondersteund door de Regering, mocht dat gebeuren.

mi
door miennaamishaaz Mar 9, 2021 om 20:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

@TENORMIN

Zeker weten, beter bij dezelfde blijven, en een leuke aanbieding scoren, als je om de 2-3 dagen belt, krijg je vaneigens een aantrekkelijke aanbieding.

Voorbeeld:

Als de nieuwe klanten aanbieding bij 1 jaar contract 150 euro cashback is, en je bent alsnog goedkoper uit dan bij de Concurent.
Probeer dan minimaal 100 euro cashback te krijgen.
En indien ze het op exact hetzelfde hebben voor bestaande klanten als nieuwe. Accepteer het telefonisch, en dan heb je alsnog 13-14 dagen om het Contract te accepteren.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2021 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de bank is een ton gegarandeerd. Energieflex werd aanbevolen door de Consumentenbond. Ging toch "fraai" failliet, waarbij heel veel mensen flinke bedragen verloren.

Ik zeg ook helemaal niet dat er iets mis is met Eneco, ben er jaren en jaren klant geweest, al toen ze nog het GEB heetten.

Redacteur
door Redacteur Mar 10, 2021 om 09:27
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dank voor de bijdragen, graag hierna weer on topic reageren d.w.z. ingaan op de kwestie van de topicstarter.

De redactie

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2021 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had eind van het jaar al maatregelen moeten nemen, door uw maandbedrag te verhogen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2021 om 18:13
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. Rozenburg,

Om wat voor een woning gaat het? (benedenwoning, welk bouwjaar, etc.)

Hoe groot is uw woning?

Ik raad u ook aan om een betalingsregeling te vragen en uw maandtarief te verhogen.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2021 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien even lezen? Er is een betalingsregeling en het maandbedrag is verhoogd.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2021 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Dat leuke kleine huisje is waarschijnlijk niet geisoleerd. En dan betaal je, ook als doe je het zuinig aan, zomaar €150 per maand aan gas en licht. Ik neem aan dat die aflossing van €90 per maand bij die €250 in zit.
Hoe laag hebben ze je wel niet ingeschat? €60 per maand?
Toen je in de warme maanden ongeveer net zo veel verbruikte als je maandbedrag, had je een lichtje op moeten gaan. De echte kosten maak je in de wintermaanden. Je had toen rap je mandbedrag aan moeten passen. In december met een achterstand van €500 zeker.
Heb je misschien in de wintermaanden thuis gewerkt in een verwarmde slaap/studeerkamer?

mi
door miennaamishaaz Mar 9, 2021 om 20:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

Of de kachel op 24 zetten, waarbij elke kamer geen slimme regelaar heeft, maar alle radiatoren open staan.
dit zie je vooral bij oudere huizen, waarbij de Radiatoren te oud zijn voor de moderne slimme thermostaten.

Hierdoor stook je elke kamer 24 graden, en niet de kamer die je op 24 wilt hebben.
Door dit gaan de kosten ook omhoog.
er zijn veel manieren om energie te besparen.
1 hiervan zou een Klokthermsotaat zijn. bij een 24V aan uit schakelaar/regelaar, kan je de oude honeywell chronotherm gebruiken.
Ik heb zelf de honeywell chronotherm 3, waarbij de thermostaat alleen stookt wanneer ik het wil.

Als je de draaischijf hebt, gaat deze niet automatisch uit na X uur, maar blijf je 24/7 het 24 graden stoken

gerbera
door gerbera Mar 9, 2021 om 21:34
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Hierdoor stook je elke kamer 24 graden, en niet de kamer die je op 24 wilt hebben.

Klopt niet, alleen de ruimte waar de thermostaat hangt bepaald de temperatuur ongeacht het type thermostaat. Is het in die ruimte 24 graden schakeld die uit maar kunnen de andere ruimtes koeler zijn. En dat heeft niets met oude radiatoren te maken, ook die kunnen gewoon op elk type thermostaat werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2021 om 08:44
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Uw melding roept bij mij de vraag op of u de scchatting die aan u werd voorgesteld wel vergelkeken met de energienota's resp. het energiegebruik van u in uw vorige woning?

Als u dat wel heeft gedaan zou er toch een groot verschil moeten zijn opgevallen omdat een drie voud wel heel erg veel is.
Afgezien van het feit dat u zelf ook de meterstanden had kunnen controleren is juist het hebben van een slimme meter hier dan een voordeel zou bieden omdat u dan iedere maand van Eenergiedirect een verbruiksoverzicht krijgt en voorstel voor tariefaanpassing als dat nodig blijkt.

'U heeft hen gebeld' en dat met een voor u negatief resultaat. Mogelijk is het dan zinvol om uw melding te doen aan Klacht oplossen? Meld je klacht op Klachtenkompas van de Consumentenbond.

gerbera
door gerbera Mar 10, 2021 om 08:58
7367 Antwoorden / 14 Vragen

ze zouden dit hebben gecheckt met vorige bewoners en hebben mij een advies gegeven.

Dat is op zich al een vreemde zaak om met het verbruik van de vorige bewoners een "advies" te geven en niet met eerder verbruik van de TS.

me
door mein33 - Mar 10, 2021 om 09:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij een energieboer krijg je zeldzaam een coorecte inschatting als je de eigen cijfers niet kent en dat cijfer is altijd en eeuwig (veel) te laag om klantjen binnen te halen.

Een jaar lang heeft u een te laag voorschotbedrag betaald en dat wordt nu, na het eerste verbruiksjaar, rechtgetrokken.

Nu u wel weet wat uw verbruikscijfers zijn en welk gemiddeld voorschotbedrag daarbij hoort maakt het al een stuk makkelijker.

Nu te betalen € 250,00 incl. € 75,00 voor de betalingsregeling geeft een netto verbruik van €  175,00 p.mnd. en dat lijkt mij in uw situatie een heel realistisch verbruik.

mo
door mof - Mar 10, 2021 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U betaalt voor wat u gebruikt dat is gewoon eerlijk. Dat energiedirect een inschatting heeft gemaakt op grond van de vorige bewoners, ja, dan had u beter moeten opletten .... u heeft ook een cotract getekend met de kosten van de energie, verder weet u zelf ook wel wat u aan gas en electriciteit gebruikt. Daar energiedirect de schuld van geven is heel erg onverantwoordelijk van u.

ha
door harrybre - Mar 10, 2021 om 12:28
240 Antwoorden / Vragen

Diverse keren heb ik dit verhaal doorgelezen, doch begrijpen ? ?

Iemand ( verkoper energiecontract) heeft een inschatting gemaakt op basis van ... ik mag aannemen UW gegevens. En anders met de dikke duim. Dat wist u, dus.. gewoon wat keertjes uw verbruik bekijken ( ik hield dat per maand bij, nu doet de "slimme mater" dat voor mij). Blijkt de werkelijkheid veel hoger/lager te zijn, dan is het wijs, uw voorschot ( = sparen voor de jaarlijkse eindafrekening) aan te passen.
Overigens: zelf gebruik ik in een vrij groot huis, koken op inductie = electriciteit: al jaaaaren rond de 2500 kWh/jaar * € 0,22/kWh = € 550 / jr. Mij dus een godsraadsel, waar u dat hoge verbruik vandaan haalt. Of net als mijn overbuurman vroeger, die de 8000 kWh/jr ( *€ 0,22 = € 1760/jr) toen aantikte: hele huis badend in het licht, electrische terrasverwarming aan enz... Is nu ook wat wijzer geworden...

audb
door audb - Mar 10, 2021 om 12:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Ik ben een energie leverancier en wil u voorhouden dat wij echt de aller goedkoopste zijn.

Ik woon zelf met 3 mensen in een groot huis en als ik bij een vergelijking site kijk dan zou ik zo €165 pm kwijt zijnmaar waar nooit om gevraagd wordt is de Energie label is mij opgevallen bij mij is die F.

Nou woon ik in een jaren '60 woning en de isolatie is hier gewoon slecht en daar is door de unesco status* niet veel aan te veranderen vandaar dat ik maar 5 personen opgeef en dan kom ik bij de goedkoopste toch op €193.71 permaand uit.

* Wij mogen niets aan de gevel of ramen veranderen zonder een vergunning aan te vragen waardoor niet aan de buitenzijde geisoleerd kan worden en aan de binnen zijde is dat door de smalle woonkamer ook amper te doen.

Ook staat deze woning direct op een zandbed waardoor wij geen vloer isolatie hebben.

1paul
door 1paul - Mar 10, 2021 om 14:47
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk maar er ging geen belletje rinkelen na het lezen van het bij te betalen bedrag????

Toen al wist je, er komt nog een winter aan dus zal het slim zijn om maandbedrag te verhogen!!!!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 10, 2021 om 17:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wie woonde daar voor jou?

Ik stookte  eerste week Februari, toen iedereen in Sneeuw zat en ging schaatsen erg veel hout....
Energie gebruik nihil.

Ook stroom verbruik....  de 32"  op slaapkamer is maar ¼ van wat de  59"  (1½ Meters Mark Rutte maat)  gebruikte.

En waren de vorige die gehele dag werkte? En als jij ging thuiswerken afgelopen jaar...
of stookte je  overdag  zonder kachel lager te zetten....?

Zo kan een flink verschil ontstaan... en na  koude  Februari  kan dit  een oorzaak zijn.

En voor je betaalde, kijk even of zowel de begin als eindstanden wel kloppen.
Bij oude  niet slimme meters is afleesfout mogelijk.