anouksanne
door anouksanne Mar 29, 2013 om 18:26
Huishouden & energie

Beste kattenvlees

Mijn kat heeft mogelijk FIP. Mijn dierenarts denkt dat ze ermee kan leven en wil haar zoveel mogelijk voedingsstoffen op laten nemen. Hiervoor had ze bevroren vleesrondjes met vlees dat het allernatuurlijkst was voor de kat (van muizen geloof ik, met botjes en kraakbeen en al). Hier zouden de darmen dan het best op moeten functioneren. Ze wil het vlees alleen echt niet eten. Ik heb het al gemengd met vlees dat ze wel lust en het al meerdere keren aangeboden maar ze wil het echt niet. Ik ben daarom ook op zoek naar het beste merk kattenvlees dat het dichtst bij natuurlijk vlees in de buurt komt maar nog wel op het gewone blikvlees lijkt (dat eet ze wel).
Wie kent een goed merk? Prijs is niet relevant, haar gezondheid is belangrijker!

12258 35 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Mar 29, 2013 om 18:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je schrijft dat je kat mogelijk FIP heeft.
Uit je vorige posts, toen je kat een hoestje had, hebben we begrepen dat je niets van dierenartsen moest hebben.
Wie heeft nu de diagnose gesteld, weer jij zelf?

anouksanne
door anouksanne - Mar 29, 2013 om 18:49
38 Antwoorden / 27 Vragen

Dat hoestje was niets. Dat was praktisch weg toen ze het ineens benauwd kreeg. We zijn daarmee weer naar de dierenarts gegaan, die hoorde haar longen en hartje niet heel goed en heeft röntgen foto's gemaakt en haar twee keer een plasprikje gegeven. Er heeft vocht achter haar longen gezeten wat haar benauwd maakte maar door de injecties was dit weg. Op de foto's was verder niets te zien en de dierenarts kwam met de diagnose FIP. FIP is alleen tijdens leven bijna niet met zekerheid vast te stellen dus dit was een waarschijnlijkheidsdiagnose. Haar advies was om voedselopname in de darmen te optimaliseren. Daarvoor krijgt ze Hyndolac en zou ze zo natuurlijk mogelijk vlees moeten hebben. Het vlees wat we daarvoor van de dierenarts kregen wil ze alleen dus niet eten.

gompy2
door gompy2 - Mar 29, 2013 om 19:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anouksanne schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:49]FIP is alleen tijdens leven bijna niet met zekerheid vast te stellen dus dit was een waarschijnlijkheidsdiagnose. Haar advies was om voedselopname in de darmen te optimaliseren. Daarvoor krijgt ze Hyndolac en zou ze zo natuurlijk mogelijk vlees moeten hebben. Het vlees wat we daarvoor van de dierenarts kregen wil ze alleen dus niet eten.
Begrepen van dat hoestje.
FIP is niet zo eenvoudig te diagnosticeren dacht ik, alleen d.m.v. biopten uit organen en inderdaad bij een sectie is een zekere diagnose te stellen.
Via bloedonderzoek zijn alleen antilichamen tegen het virus te bepalen, maar dat zegt nog niets. Antilichamen hebben heel veel kattenpopulaties en daarom vind ik het raar dat je aangeeft dat jouw dierenarts FIP als diagnose heeft gesteld maar het zal wel.

Ik heb inmiddels wat leesvoer gevonden voor je mocht je zelf nog niet gezocht hebben, maar dat zal best wel.
Klik-> FIP

Het beste met je kat in ieder geval.
Goed merk kattenvoer weet ik zo niet, in mijn optiek zijn de meeste wel goed maar de smaak van een kat kan verschillen en de kat moet ook wennen, als ze honger krijgen beginnen ze vanzelf wel.

anouksanne
door anouksanne - Mar 29, 2013 om 20:05
38 Antwoorden / 27 Vragen

De dierenarts verwees ons ook naar die website maar toch bedankt!
Ik vind FIP zelf inmiddels ook niet meer een voor de hand liggende diagnose maar toch kwam ze hier echt mee. Voor het maken van de foto's dacht ze aan een tumor of het hart maar een tumor zat er niet en het hart zag er op de foto's goed uit. Ik hoop ook ontzettend dat het geen FIP is, FIP is echt een rotziekte.

cr
door crushpuppie - Apr 3, 2013 om 21:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

FIP is inderdaad een rotziekte. Weet dat helaas uit ervaring.
Wat betreft voer. Probeer Cat Lovers Gold eens.
http://shop.dogloversgold.eu/ (helemaal onder aan de pagina)
Mijn katten zijn echt dol op dit voer.

ki
door kinnie - Apr 8, 2013 om 09:25
36 Antwoorden / 21 Vragen

Is kant en klaar vers vlees misschien iets? Informeer eens bij TamRo diervoeding in Roden.

jo
door jorisw - Apr 8, 2013 om 11:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je niet (diepvries) muizen kopen? Ik weet dat sommige dierenwinkels bevroren ratten verkopen voor bijvoorbeeld slangen. Wellicht dat ze ook muis op het menu hebben staan.

jo
door johansje - Apr 8, 2013 om 12:11
5 Antwoorden / 5 Vragen

Van FIP weet ik niks maar je vraagt naar een goed kattenvlees. Ik neem aan dat je echt vlees bedoelt en niet de zogenaamde brokjes van Whiskas e.d.
Mijn kat eet al jaren echt rauw vlees van het merk Tinlo. Dat is een kant en klaar diepvriesvlees, in de goede verhouding van orgaan, bot en spiervlees. (ze stapte meteen over, zo lekker was dat rauwe vlees.)
Je hebt dit in verschillende vleessoorten, konijn, makreel, kip, enz.
Dit rauwe vlees is er in meerdere merken maar je kan het niet overal krijgen. Zoek eens naar 'barfen' voor de kat bij een zoekmachine. Daar kan je meerdere merken vinden.
Heel veel succes met je zoektocht.

hennyb86
door hennyb86 - Apr 8, 2013 om 12:11
106 Antwoorden / 5 Vragen

wat er ook medisch wel of niet fout is, het gaat in dit geval om de poes. en als u echt naar een oplossing zoekt-- het dichtse bij muizen zijn toch echt eendagskuikens. heel cru, ik weet het , maar ze zijn nou eenmaal te koop. proberen mag, he. sterkte !! zeker voor de poes in kwestie.

js
door jsn - Apr 8, 2013 om 12:16
10 Antwoorden / 0 Vragen

Of kijk eens naar "Carnibest" (middels google),
als je de voeding zo natuurlijk mogelijk wilt houden.

ju
door juul8 - Apr 8, 2013 om 12:21
6 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi, Misschien doe je dat vanzelf maar het stond er niet bij, geloof ik: heb je het dan ook geprobeerd met het nieuwe eten langzaamaan-toenemend-gemengd te geven met wat ze wél graag lust. Succes.

hennyb86
door hennyb86 - Apr 8, 2013 om 12:24
106 Antwoorden / 5 Vragen

juul8 -- staat al in de eerste vraag, hoor. hielp niet.

co
door coper - Apr 8, 2013 om 13:40
5 Antwoorden / 5 Vragen

U kunt ook kijken op www.kattengedragstherapie.nl daar staat ook veel over voeding en kunt u ook vragen stellen.

to
door toneus - Apr 8, 2013 om 13:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

to
door toneus - Apr 8, 2013 om 13:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien lust je kat wel gekookte kipfilet met een beetje rijst de kat moet toch iets eten anders heet hij helemaal geen weerstand meer.
Groetjes en succesHallo
De kat van mijn dochter had regelmatig last van de darmen/diarree met regelmaat naar de dierenarts
niks hielp van alles geprobeerd voor de katten is haar niks teveel.
Ze is toen Probiotica gaan gebruiken en ze heeft al een paar jaar geen dierenarts meer gezien ik zal de link er bij zetten ik wil echt geen reclame maken voor een product maar dit helpt echt.
Onze hond had regelmatig dikke darm ontsteking ook dat is niet meer terug gekomen na gebruik van Probiotica

http://www.accense.nl/puur-probiotica-hondkat-gram-p-356506062.html?pk_campaign=merchant&gclid=CPfH85ClqbYCFabLtAodqy0ArQ

to
door toneus - Apr 8, 2013 om 13:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal
Ik zit een beetje te klungelen maar ik kan volgens mij het berichtje niet wijzigen.
Groetjes en succes moeten natuurlijk onderaan staan.

anouksanne
door anouksanne - Apr 8, 2013 om 14:28
38 Antwoorden / 27 Vragen

Bedankt voor alle reacties, super!

@ jorisw, johansje, hennyb86:
Het vlees van de dierenarts is gemaakt van prooidieren die een kat in het wild zou eten. Het is ook ingevroren puur vlees.

@ jsn: Carnibest heb ik aan de dierenarts voorgelegd en zij gaf aan dat dat inderdaad erg lijkt op wat ze nu krijgt. Omdat het er op lijkt ben ik dat niet gaan proberen, ze is met dit vlees al erg moeilijk.

Ze eet het inmiddels gelukkig wel een beetje. Ze krijgt nu alleen nog vlees van de dierenarts, brokken van de dierenarts, Hyndolac om haar darmen te ondersteunen en gekookte kip omdat ze anders soms de Hyndolac weer niet wil eten (en als ze antibiotica heeft gehad, dan is haar eetlust heel slecht). Ze mag verder bijna niets omdat ze eigenlijk geen conserveringsmiddelen binnen moet krijgen. Ze krijgt dus bijna alleen maar voedsel dat volledig verteerbaar is voor haar.

@ toneus: ze krijgt dus inderdaad ook gekookte kipfilet. Dit kreeg ze altijd al vanwege haar gevoelige darmen en nu des te meer omdat dat inderdaad soms een van de weinige dingen is die ze wil eten. Fijn dat de probiotica voor u gewerkt heeft! Mijn kat heeft erg veel baat gehad bij de Hyndolac en ik vind dit ook zeker een aanrader. Haar darmen zijn al sinds ze een kitten was erg gevoelig (ze is nu net 3) en na 3 weken Hyndolac waren de darmen volgens de dierenarts weer helemaal in orde.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 16:05
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 19:26][quote=anouksanne schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:49]FIP is alleen tijdens leven bijna niet met zekerheid vast te stellen dus dit was een waarschijnlijkheidsdiagnose. Haar advies was om voedselopname in de darmen te optimaliseren. Daarvoor krijgt ze Hyndolac en zou ze zo natuurlijk mogelijk vlees moeten hebben. Het vlees wat we daarvoor van de dierenarts kregen wil ze alleen dus niet eten.
Begrepen van dat hoestje.
FIP is niet zo eenvoudig te diagnosticeren dacht ik, alleen d.m.v. biopten uit organen en inderdaad bij een sectie is een zekere diagnose te stellen.
Via bloedonderzoek zijn alleen antilichamen tegen het virus te bepalen, maar dat zegt nog niets. Antilichamen hebben heel veel kattenpopulaties en daarom vind ik het raar dat je aangeeft dat jouw dierenarts FIP als diagnose heeft gesteld maar het zal wel.

Ik heb inmiddels wat leesvoer gevonden voor je mocht je zelf nog niet gezocht hebben, maar dat zal best wel.
Klik-> FIP

Het beste met je kat in ieder geval.
Goed merk kattenvoer weet ik zo niet, in mijn optiek zijn de meeste wel goed maar de smaak van een kat kan verschillen en de kat moet ook wennen, als ze honger krijgen beginnen ze vanzelf wel.

Mee eens. De antilichamen zeggen alleen dat de kat in aanraking is geweest met het Corona virus. meer dan 85 % van alle katten is met het Corona virus in aanraking geweest en zal dus positief uit de test komen.
Pas als het Corona virus muteert en dat gebeurd altijd in het lichaam van de gastheer, kan de kat FIP krijgen. De huidige opvatting is dat FIP niet besmettelijk zou zijn en dat erfelijke zwakheden in het afweer mechanisme van de kat mede oorzaak kunnen zijn bij het ontwikkelen van FIP.

Kijk eens op http://www.voernatuurlijk.nl/forum/ De eigenaar van dat forum zal graag adviseren en daar staan ook linken naar verkoop adressen van KVV .

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 16:09
11 Antwoorden / 0 Vragen

Valium wekt de eetlust bij katten, als de kat zo slecht is dat echt een aanrader.

an
door annawalraven - Apr 8, 2013 om 21:12
11 Antwoorden / 3 Vragen

L.S. Wat is FIP ?? nog nooit van gehoord. Mijn kat 10 jaar had constant dunne ontlasting. Na 5 dagen 2 tabl. anti worm werd geadviseerd Prins stukjes vlees uit de diepvries te geven. Ik laat dat ontdooien = 25 gram snij het fijn, doe daar 25 gram felix vlees in saus bij uit een zakje en prak het flink door elkaar. Het is binnen no time op.
daarbij krijgt hij ook nog brokjes. Ik vind het echter een gedoe met dat vlees en over enige tijd ga ik over op Prins vlees uit een blikje aangevuld met probiotica poeder voor huisdieren. Misschien een idee ?? Het is puur natuurlijk

fp
door fpo - Apr 8, 2013 om 22:04
87 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Anouksanne,

Als dieren (geldt ook voor mensen, waar ik me het meest in gespecialiseerd heb) iets zijn gaan mankeren, dan dienen ze het beste voedsel te krijgen wat er maar is. Voor mensen is dan een bepaald dieet noodzakelijk, gebaseerd op puur natuur voeding, en bij dieren werkt dat net zo. In jouw geval betreft het een kat en die is een rover.
Ik heb zelf jarenlang katten gehad en weet uit ervaring dat ze het best gedijen met jachtvoedsel. Dat kan de mist in gaan als ze ziek zijn geworden en niet meer op jacht kunnen gaan. In dat geval kan je bij de dierenwinkel eendagskuikens kopen. Die hebben de eierdooier nog in hun lijf zitten en dat is nu precies wat onontbeerlijk is voor de kat, zeker als die ziek is. Geef de kat een ontdooid kuiken, liefst op kamertemperatuur gemaakt, want dan lijkt het nog een beetje echt, dat prikkelt zijn jachtzin. Grote kans dat de kat die eendagskuikens wil eten.
Een kat heeft altijd voeding nodig waar voldoende vocht in zit. Dat wij in de afgelopen decennia kattenvoer hebben gemaakt, is voornamelijk uit oogpunt van menselijk gemak. Maar dat is heel erg bewerkt voedsel. In voeding die je niet bij de dierenarts koopt, zit veel te vaak zouten in, en as, en dat zijn schadelijke stoffen voor het gestel van de kat. Zowel nieren als darmen kunnen daardoor ontregeld raken. Daarom zou ik een tweede tip willen geven: geef hem geen droogvoer meer (is veel te uitdrogend) en ook geen blikvoer. Hou het gewoon eens een tijd bij eendagskuikens. Mijn katten zijn er over de 20 jaar mee geworden.....
Heel veel succes gewenst!

hennyb86
door hennyb86 - Apr 8, 2013 om 22:17
106 Antwoorden / 5 Vragen

fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 23:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=annawalraven schreef op maandag 8 apr 2013, 21:12]L.S. Wat is FIP ?? nog nooit van gehoord. Mijn kat 10 jaar had constant dunne ontlasting. Na 5 dagen 2 tabl. anti worm werd geadviseerd Prins stukjes vlees uit de diepvries te geven. Ik laat dat ontdooien = 25 gram snij het fijn, doe daar 25 gram felix vlees in saus bij uit een zakje en prak het flink door elkaar. Het is binnen no time op.
daarbij krijgt hij ook nog brokjes. Ik vind het echter een gedoe met dat vlees en over enige tijd ga ik over op Prins vlees uit een blikje aangevuld met probiotica poeder voor huisdieren. Misschien een idee ?? Het is puur natuurlijk

Jouw kat had waarschijnlijk Coccidiose of Giardia. Ik denk de eerste omdat Giardia een langere kuur nodig heeft om bestreden te worden. Beiden zijn eencellige parasieten die in de darm leven, ten koste van de gastheer. Ze zijn besmettelijk, ook voor de mens.

Wat is FIP... niet makkelijk om in een paar woorden samen te vatten... Er zijn twee uitings- vormen van FIP, de natte en de droge vorm.
Bij natte FIP loopt op korte tijd buik of borstholte vol ontstekings vocht en zal de kat binnen korte tijd (enkele dagen) overlijden... Een zeer pijnlijke nare door.

Droge FIP verloopt trager, er kunnen tal van verschijnselen optreden door ontstekingen die het neurologische schade achter laten, de kat zal na enkele maanden zo gehandicapt raken dat inslapen de enige keus is om het diertje verder lijden te besparen.

De kat komt (meestal) als kitten al in aanraking met het Corona virus en blijft na enkele dagen milde diarree het leven lang drager van het Corona virus dat in het ruggenmerg van de kat aanwezig blijft. Op het moment dat de weerstand verzwakt (door stress of ziekte of tekorten) kan het virus opnieuw actief worden en muteren. De mutatie is de veroorzaker van FIP en tast de weerstand van de kat zodanig aan dat genezing niet mogelijk is.

FIP kun je dus echt niet vergelijken met simpele diarree die veroorzaakt wordt door wormen, coccidiose of Giardia.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 23:34
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17]fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 23:35
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fpo schreef op maandag 8 apr 2013, 22:04]Hallo Anouksanne,

Als dieren (geldt ook voor mensen, waar ik me het meest in gespecialiseerd heb) iets zijn gaan mankeren, dan dienen ze het beste voedsel te krijgen wat er maar is. Voor mensen is dan een bepaald dieet noodzakelijk, gebaseerd op puur natuur voeding, en bij dieren werkt dat net zo. In jouw geval betreft het een kat en die is een rover.
Ik heb zelf jarenlang katten gehad en weet uit ervaring dat ze het best gedijen met jachtvoedsel. Dat kan de mist in gaan als ze ziek zijn geworden en niet meer op jacht kunnen gaan. In dat geval kan je bij de dierenwinkel eendagskuikens kopen. Die hebben de eierdooier nog in hun lijf zitten en dat is nu precies wat onontbeerlijk is voor de kat, zeker als die ziek is. Geef de kat een ontdooid kuiken, liefst op kamertemperatuur gemaakt, want dan lijkt het nog een beetje echt, dat prikkelt zijn jachtzin. Grote kans dat de kat die eendagskuikens wil eten.
Een kat heeft altijd voeding nodig waar voldoende vocht in zit. Dat wij in de afgelopen decennia kattenvoer hebben gemaakt, is voornamelijk uit oogpunt van menselijk gemak. Maar dat is heel erg bewerkt voedsel. In voeding die je niet bij de dierenarts koopt, zit veel te vaak zouten in, en as, en dat zijn schadelijke stoffen voor het gestel van de kat. Zowel nieren als darmen kunnen daardoor ontregeld raken. Daarom zou ik een tweede tip willen geven: geef hem geen droogvoer meer (is veel te uitdrogend) en ook geen blikvoer. Hou het gewoon eens een tijd bij eendagskuikens. Mijn katten zijn er over de 20 jaar mee geworden.....
Heel veel succes gewenst!

(Y) mee eens.

hennyb86
door hennyb86 - Apr 8, 2013 om 23:44
106 Antwoorden / 5 Vragen

nou dacht ik toch dat de kat van de vraagsteller ziek was, he. niet echt kapot malen, maar net in stukken. zoals gezegd-- het eet makkelijker, want anders slepen ze ze het hele huis door. en ik heb 4 katten , dus kom ik ze overal tegen. niet echt fris en hygienisch. !!!!

=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:34:
=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17: fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 23:48
11 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee of het qua afstand voor jou mogelijk is, maar de dierenarts van de link heeft zich gespecialiseerd in katten. Volgens mij is zij de beste in Nederland. Heb er zelf al vaker ruim een uur voor gereden.

si
door sihircinin - Apr 8, 2013 om 23:54
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 23:44] nou dacht ik toch dat de kat van de vraagsteller ziek was, he. niet echt kapot malen, maar net in stukken. zoals gezegd-- het eet makkelijker, want anders slepen ze ze het hele huis door. en ik heb 4 katten , dus kom ik ze overal tegen. niet echt fris en hygienisch. !!!!![quote=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:34][quote=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17]fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

Alleen om de kat aan prooi te laten wennen verdeel je de prooi in kleinere stukken, ook voor een kat die iets mankeerd is gewoon hele prooi beter.
Ik heb negen katten en kom ze ook overal tegen als ik de deuren niet sluit en mijn katten krijgen alle dagen prooidiertjes.... Ren of kattenkamer mogen ze eten :-)

hennyb86
door hennyb86 - Apr 9, 2013 om 00:07
106 Antwoorden / 5 Vragen

ieder z'n meug, maar ik wil die dooie beestjes niet overal tegenkomen. dit onderwerp raakt offtopic, dus laten we het hier maar bij.

=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:54:
=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 23:44: nou dacht ik toch dat de kat van de vraagsteller ziek was, he. niet echt kapot malen, maar net in stukken. zoals gezegd-- het eet makkelijker, want anders slepen ze ze het hele huis door. en ik heb 4 katten , dus kom ik ze overal tegen. niet echt fris en hygienisch. !!!!
=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:34:
=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17: fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

Alleen om de kat aan prooi te laten wennen verdeel je de prooi in kleinere stukken, ook voor een kat die iets mankeerd is gewoon hele prooi beter.
Ik heb negen katten en kom ze ook overal tegen als ik de deuren niet sluit en mijn katten krijgen alle dagen prooidiertjes.... Ren of kattenkamer mogen ze eten :-)

si
door sihircinin - Apr 9, 2013 om 00:50
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 00:07]ieder z'n meug, maar ik wil die dooie beestjes niet overal tegenkomen. dit onderwerp raakt offtopic, dus laten we het hier maar bij. [quote=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:54][quote=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 23:44] nou dacht ik toch dat de kat van de vraagsteller ziek was, he. niet echt kapot malen, maar net in stukken. zoals gezegd-- het eet makkelijker, want anders slepen ze ze het hele huis door. en ik heb 4 katten , dus kom ik ze overal tegen. niet echt fris en hygienisch. !!!!![quote=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:34][quote=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17]fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

Alleen om de kat aan prooi te laten wennen verdeel je de prooi in kleinere stukken, ook voor een kat die iets mankeerd is gewoon hele prooi beter.
Ik heb negen katten en kom ze ook overal tegen als ik de deuren niet sluit en mijn katten krijgen alle dagen prooidiertjes.... Ren of kattenkamer mogen ze eten :-)

Ieder zijn mening, alleen jammer dat jij daar slecht tegen lijkt te kunnen en anderen in dit topic al vaker minder aardig wenst te corrigeren.

hennyb86
door hennyb86 - Apr 9, 2013 om 01:04
106 Antwoorden / 5 Vragen

en dat allemaal alleen omdat ik het niet helemaal met jou eens ben ? grow up !!!!

=sihircinin schreef op dinsdag 9 apr 2013, 00:50:
=hennyb86 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 00:07: ieder z'n meug, maar ik wil die dooie beestjes niet overal tegenkomen. dit onderwerp raakt offtopic, dus laten we het hier maar bij.
=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:54:
=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 23:44: nou dacht ik toch dat de kat van de vraagsteller ziek was, he. niet echt kapot malen, maar net in stukken. zoals gezegd-- het eet makkelijker, want anders slepen ze ze het hele huis door. en ik heb 4 katten , dus kom ik ze overal tegen. niet echt fris en hygienisch. !!!!
=sihircinin schreef op maandag 8 apr 2013, 23:34:
=hennyb86 schreef op maandag 8 apr 2013, 22:17: fpo --- goh. ik dacht dat ik dat al voorgesteld had. niet zo uitgebreid, maar toch. als je er niet vies van bent kan je ze ook even malen. dat eet makkelijker en ziet er niet zo smerig uit. ik doe er nog een beetje vitamines ( druppels ) door. maar omdat ze verder niets mankeren krijgen ze dat maar afentoe. ook zo worden ze 20 jaar, hoor.

Waarom malen? Juist in het geheel moet de kat er voor werken om de prooi op te eten. Het voed beter en helpt ook nog bij het schoon houden van het gebit.

Alleen om de kat aan prooi te laten wennen verdeel je de prooi in kleinere stukken, ook voor een kat die iets mankeerd is gewoon hele prooi beter.
Ik heb negen katten en kom ze ook overal tegen als ik de deuren niet sluit en mijn katten krijgen alle dagen prooidiertjes.... Ren of kattenkamer mogen ze eten :-)

Ieder zijn mening, alleen jammer dat jij daar slecht tegen lijkt te kunnen en anderen in dit topic al vaker minder aardig wenst te corrigeren.

ch
door chevyrolf - Apr 9, 2013 om 19:19
60 Antwoorden / 12 Vragen

probeer toch vers vlees ( vet dan hebje weinige nodig, zou ook geen kip doen vanwege bacteriën en alargie reactie)er is zoveel op de markt , en lees goed , niet duurdere merken zijn beter ik heb lotgering ,( ook op marktplaats staan er een aantal die goed en betaalbaar vlees verkopen) ,vanwege vele vlees en weinig tot geen groentes en meelproducten wat in duurdere vlees wel zit en niet goed is voor de vertering en dier, poepen ze zo uit, zoals in brokken veelal zit ( veel afval en andere stoffen er is ja al ontdekt dat er in een bekend merk stoffen zit als een kind het at dood aan gaat )) en in blikvoer heel veel water zit en boilion ed voor de smaak ,

si
door sihircinin - Apr 9, 2013 om 20:14
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=chevyrolf schreef op dinsdag 9 apr 2013, 19:19]probeer toch vers vlees ( vet dan hebje weinige nodig, zou ook geen kip doen vanwege bacteriën en alargie reactie)er is zoveel op de markt , en lees goed , niet duurdere merken zijn beter ik heb lotgering ,( ook op marktplaats staan er een aantal die goed en betaalbaar vlees verkopen) ,vanwege vele vlees en weinig tot geen groentes en meelproducten wat in duurdere vlees wel zit en niet goed is voor de vertering en dier, poepen ze zo uit, zoals in brokken veelal zit ( veel afval en andere stoffen er is ja al ontdekt dat er in een bekend merk stoffen zit als een kind het at dood aan gaat )) en in blikvoer heel veel water zit en boilion ed voor de smaak ,

Helemaal mee eens. De stoffen die in fabrieksvoer worden gebruikt zijn BHA, BHT en ethoxyquin, als men al brokken of natvoer wil aanbieden is het belangrijk erop te letten dat er GEEN chemische conserveermiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers in verwerkt zijn.

anouksanne
door anouksanne - Apr 9, 2013 om 20:31
38 Antwoorden / 27 Vragen

Ze krijgt nu zoveel mogelijk ontdooit rauw vlees. Het is samengesteld door mijn dierenarts en bevat prooidieren inclusief botjes en kraakbeen. Ik ontdooi het met wat heet water en voeg ook extra water aan het vlees toe. Dit vul ik aan met Hyndolac van de dierenarts omdat haar darmen dan veel beter functioneren (is 100% gevriesdroogde paardenmelk). De Hyndolac los ik op in water of krijgt ze over haar vlees gestrooid. Als ze moeilijk eet doe ik er wat gekookte kip doorheen om het lekkerder te maken maar dit is niet haar belangrijkste voedingsbron. Verder mag ze brokjes eten als ze dat wil. Van de dierenarts hebben we Leonardo Sensitive gekregen omdat dit volgens haar ook goed ondersteunt bij zieke katten (en als ik de website mag geloven is het goed spul). Vers water is ook altijd beschikbaar en daar drinkt ze redelijk van. Volgens de dierenarts zou dit een goed dieet voor haar moeten zijn. Ze lijkt ook te verbeteren, bij de laatste controle was ze volgens de dierenarts helemaal in orde (darmen goed, geen ontstekingen en geen vocht bij de longen).

si
door sihircinin - Apr 9, 2013 om 21:40
11 Antwoorden / 0 Vragen

Wat fijn dat het beter gaat :)