to
door toonvhoof Oct 29, 2013 om 23:59
Huishouden & energie

Contracten opzeggen na overlijden

Waarom is het onmogelijk om na het overlijden van je laatste ouder het contract met water, electra, telefoon en waterschapsbelasting op te zeggen per mail. Aanmelden kan wel maar opzeggen?
Het betreft Brabant water, KPN, Belastingsamenwerking Oost-Brabant, Essent.
Bij diverse kun je je mededeling doen cq vraag stellen maar krijg je ergens halfweg de melding dat je dit telefonisch moet doen. Moet ik hier ook weer vrij voor nemen.

3578 3 Rapporteer

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 30, 2013 om 02:38
619 Antwoorden / 29 Vragen

Bij KPN kunt u dit doen telefonisch, gratis, via 08000402.

Als oud-KPN-klant weet ik dat er een versnelde procedure is, meen ook via de website, voor de situatie gestorven.

In de overige gevallen een e-mail sturen of per brief (aangetekend) met als bijlagen kopie rouwkaart en kopie van de akte van overlijden van de gemeente. In sommige gevallen wordt - ten onrechte - geëist om een kopie van een notariële erfverklaring.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2013 om 08:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Moet ik ook hier weer vrij voor nemen" als dat al per se telefonisch zou moeten, is dat toch ook in een half uurtje gebeurd?

Ik weet wel dat hier in de omgeving van Rotterdam, dus met Eneco, Evides en het Waterschap dat juist wel per mail kan.

En nergens is natuurlijk een verklaring van erfrecht nodig en niet iedereen heeft een rouwkaart. Als u een uittreksel mee kunt sturen vindt men dat al prima. Maar dat is meestal niet eens nodig.

brabant_water
door brabant_water - Oct 30, 2013 om 13:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij ons is het mogelijk om dit via het contactformulier op onze website door te geven. De ervaring heeft ons echter geleerd dat even bellen beter werkt.

In een keer alles op de juiste manier regelen
Niet altijd betekent een overlijden ook beëindiging van het contract. Om dan toch de juiste noodzakelijke wijzigingen te kunnen verwerken, is het handig als wij aan de telefoon, op basis van de situatie, doelgericht vragen kunnen stellen. Zo weten we zeker dat we het contract in één keer op de juiste manier kunnen aanpassen of beëindigen. Afhankelijk van de situatie zijn er twee opties:

Optie 1: Naam of adres veranderen
Blijven een of meer nabestaanden op het adres wonen? Dan veranderen wij alleen de naam of het postadres. Wij maken dan geen tussentijdse afrekening, de bestaande overeenkomst blijft gelden. Wel maken we een nieuwe berekening voor het voorschot. Ook als de woning onbewoond is, bijvoorbeeld omdat de woning verkocht gaat worden. We hebben in dat geval de volgende gegevens nodig:

- de datum van overlijden;
- de watermeterstand op dit moment;
- een postadres.

Optie 2: Overeenkomst stoppen
Blijven er geen nabestaanden op het adres wonen? Dan kan de overeenkomst gestopt worden. Wij maken dan een eindafrekening.

Geeft u er de voorkeur aan om dit via de website aan ons door te geven? Vermeld dan in ieder geval een telefoonnummer. Zodat we bij vragen of onduidelijkheden contact kunnen opnemen.