hu
door huizehoog Jan 24, 2012 om 16:41
Huishouden & energie

Electriciteit/groepenprobleem Keuken

In mijn keuken valt regelmatig de stroom uit als ik de oven aan doe.

Ik ben huurder. Het is een benedenflat met tuin, gebouwd in de jaren 70, ca. 70 m2 en de staat van onderhoud is matig. Ik betaal kaal € 476 en € 9,50 servicekosten.

In mijn keuken (half-open) heb ik aan eigen elektrische apparaten staan: een koel/vriescombi, een magnetron, een vaatwasser, een waterkoker, een afzuigkap en gasfornuis met heteluchtoven. De magnetron, waterkoker, afzuigkap, oven en vaatwasser staan meestal uit (bijv. door middel van stekkerdoosschakelaar). In de keuken is ook de kast met de verwarmingsketel. Deze valt ook uit als de stroom in de keuken uitvalt en is het laatste half jaar al 7 x gerepareerd.

Telefoontje met mijn verhuurder over het stroomprobleem, antwoord: "ja, het huis heeft 3 groepen, dit probleem kan verholpen worden door de keuken op een aparte (4e) groep te zetten. Maar dat is voor uw eigen rekening of de huur wordt ervoor verhoogt". Ik vraag: "maar heb ik geen recht op normaal gebruik van mijn keuken, ik bedoel het is toch niet normaal dat ik mijn koelkast uit moet zetten om de oven te gebruiken". Verhuurder: "ja wat niet kan kan niet, het is zoals het is". En dit is een redelijk grote woningbouw hier in Assen (Actium).

Mijn vraag aan jullie: wat kan ik verwachten voor mijn huur? Is het onredelijk dat ik de, in mijn ogen, normale keukenapparatuur wil gebruiken? En ja, ik begrijp ook wel dat ik niet alles tegelijk aan kan zetten, maar een koelkast en oven??? Is het normaal dat een huurder op eigen kosten een 4e groep in een huurhuis moet aanleggen?

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal maar vreemd.

9053 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2012 om 17:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wat u verwachten kunt voor wat u voor huur betaald is eigenlijk niet eens relevant. De apparatuur die u gebruikt komt in elk normaal huishouden voor en zou gewoon tegelijkertijd gebruikt moeten en kunnen worden. Het valt me wel op dat u schrijft:
in mijn keuken valt regelmatig de stroom uit als ik de oven aandoe.
Heeft u enig idee of dat er mee te maken kan hebben, m.a.w. is de oven nog in orde of is de oven de veroorzaker? Hier is onlangs een nieuwe groepenkast geplaatst, maar gewoon door de woningbouw betaald. Naar mijn mening is er of iets mis met de oven of moet toch de woningbouw een nieuwe groepenkast plaatsen. Daar zouden ze sowieso wijzer aan doen gezien het feit dat ze al 7 maal iemand hebben moeten laten komen om het (niet) te verhelpen.

tr
door trappist - Jan 24, 2012 om 17:24
240 Antwoorden / 0 Vragen

Een heteluchtoven en een (pomp van een) CV ketel moeten volgens mij best samen op een groep kunnen, ik krijg toch het gevoel dat er iets niet in de haak is met die oven, is er niet iets uit te proberen door de oven tijdelijk met een verlengsnoer op een andere groep aan te sluiten?

Eventueel kunt u de vraag stellen op het forum van www.klusidee.nl , daar zitten de experts...

valerius-2
door valerius-2 - Jan 24, 2012 om 17:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult voor u keuken een aparte groep laten plaatsen voor het zware gebruik, dit is u keuze en niet van de verhuurder. Er is een standaard voor oude huizen die niet aan deze tijd zijn gebonden. Ik kook electrisch toen ik hier kwam wonen heb ik zelf dus aansluiting hier voor moeten betalen. Wat volkomen normaal is.

poltol
door poltol - Jan 24, 2012 om 18:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Vliegt er een zekering uit?
Valt de aardlekschakelaar?

Wellicht is het voorstel van @trappist nog wel het beste.
Zet de mogelijke veroorzaker eens op een andere groep.
Wie weet is de oven van binnen "gaar" geworden.

We horen/lezen het wel.

Succes, poltol

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 18:27
355 Antwoorden / 1 Vragen

TS, dit is idd zoals woningbouwverenigingen reageren.
In nieuwbouw moeten tegenwoordig 6 (of toch nog 4?) groepen aanwezig zijn, maar dat is geen reden (voor wb) om oudere huizen aan te passen.
Ik heb iets soortgelijks, bijkeuken en keuken zit op 1 groep: waterkoker en wasdroger gaan niet samen, heb ik gemerkt.

ma
door mascherm - Jan 24, 2012 om 19:50
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste huizehoog,
Probeer de volgend tips in chronologische volgorde na te lopen.
- In uw meterkast hangt een 3 groepenkast. Het is mij niet duidelijk of er ook een aardlekschakelaar aanwezig is.
Er zal 1 groep bedoeld zijn voor een wasmachine en de twee andere groepen voor verlichting en apparatuur.
- Controleer of er in huis ook nog andere apparatuur in gebruik is die ook op de keukengroep staat geschakeld.
- Kijk op de glaasjes van de zekeringhouder of u een rode stip op de zekering ziet , waarde zekering is dan 10 ampere, of dat u een grijze stip ziet. Dan is de waarde van de zekering 16 ampere.
Met een zekering van 10 ampere kunt u op die groep maximaal 2200 watt afnemen en met een zekering van 16 ampere kunt u maximaal 3500 watt afnemen.
-Zijn de zekeringen 10 ampere 9 rode stip) vraag dan aan een installateur of die de passchroeven en de de zekeringen kan vervangen voor 16 ampere.
Dit niet zelf doen want er is speciaal gereedschap voor nodig!!!!

U heeft vrij veel appartuur in de keuken staan waarbij er problemen kunnen ontstaan als er teveel wordt ingschakeld.
U schrijft zelf: "Het is toch niet normaal als ik mijn koelkast uit moet zetten om mijn oven te gebruiken".
Mijn conclusie is dan dat u dan te veel ingeschakelde apparatuur heeft.

U kunt de conclusie controleren door alle stekers van de keukengroep uit de stopkontacten te halen. Schakel dan een aantal malen eens de heteluchtoven in om te zien wat er gebeurt.
Schakelt de oven uit dan is er waarschijnlijk een sluimerende sluiting of als de groepenkast een aardlekschakelaar heeft dan is er een te grote lekstroom.

Blijven de groepen in de groepenkast intact, schakel dan één voor één de apparatuur van de keuken in.
U ziet dan welke apparaten er gelijktijdig kunnen worden gebruikt.
Succes.

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2012 om 22:20
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder de ideeën en antwoorden van de collegae te vergeten:

Wat is het Wattage van de betreffende oven?

Is het mogelijk om de oven (met een goede verlengkabel) op een andere groep aan te sluiten, en aan te zetten zodat je zelf kan testen of de oven wellicht de boosdoener is van het doorslaan van de stoppen of het uitvallen de stroom.

hu
door huizehoog - Feb 6, 2012 om 18:16
6 Antwoorden / 3 Vragen

Inmiddels is er een "mannetje" langs geweest om de boel te checken namens de woningbouw. Zelf heb ik de oven laten nakijken. Daar ligt het dus niet aan. Het huis heeft 4 groepen, 1 voor de schuur (waar ik dus alleen de lamp aan en uit doe), 1 voor de wasmachine, en 2 voor de rest van het huis en dus ook de keuken. Achter het fornuis zit wel een dekplaatje over de buis die de draden naar een andere (extra) groep kan leiden in de groepenkast, maar hier is (nog) niets op aangesloten. Het stopcontact voor de oven dat hier op aangesloten zou moeten zijn, zit dus op de 2e groep waar ook de CV-ketel, de rest van de keuken, de gang, het toilet en de logeerkamer op is aangesloten. De woningbouw stelt dat het "mijn probleem" is, maar ik mag wel een extra groep bijtrekken. Waarom ze dat alvast een lege buis hebben aangelegd en er verder niets mee hebben gedaan is mij een raadsel. Het "mannetje" raadde mij aan het fornuis aan te sluiten op de groep van de schuur, dus....nu ga ik maar op zoek naar een niet al te duur bedrijfje dat voor mij een draadje kan trekken.....

poltol
door poltol - Feb 6, 2012 om 19:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=huizehoog schreef op maandag 6 feb 2012, 18:16]Inmiddels is er een "mannetje" langs geweest om de boel te checken namens de woningbouw. Zelf heb ik de oven laten nakijken. Daar ligt het dus niet aan. Het huis heeft 4 groepen, 1 voor de schuur (waar ik dus alleen de lamp aan en uit doe), 1 voor de wasmachine, en 2 voor de rest van het huis en dus ook de keuken. Achter het fornuis zit wel een dekplaatje over de buis die de draden naar een andere (extra) groep kan leiden in de groepenkast, maar hier is (nog) niets op aangesloten. Het stopcontact voor de oven dat hier op aangesloten zou moeten zijn, zit dus op de 2e groep waar ook de CV-ketel, de rest van de keuken, de gang, het toilet en de logeerkamer op is aangesloten. De woningbouw stelt dat het "mijn probleem" is, maar ik mag wel een extra groep bijtrekken. Waarom ze dat alvast een lege buis hebben aangelegd en er verder niets mee hebben gedaan is mij een raadsel. Het "mannetje" raadde mij aan het fornuis aan te sluiten op de groep van de schuur, dus....nu ga ik maar op zoek naar een niet al te duur bedrijfje dat voor mij een draadje kan trekken.....

Heeft 't mannetje goed gekeken hoe die groep [voor de schuur] afgezekerd is?
Toen ik nog in een huurappartement woonde was de schuur heel laag gezekerd omdat de WBV niet wilde dat men in de schuur bv ging frituren of iets dergelijks.
Je kon nog net een gaatje boren maar niet te lang want dan viel de zekering uit.

Vr.gr. poltol

hu
door huizehoog - Feb 6, 2012 om 19:58
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, volgens hem was het een "krachtgroep", een groep die dus sterk genoeg was voor bijv. electrische oven, wasmachine, wasdroger, e.d. Zonde dus dat daar alleen de schuur op staat. En ik ga het ook niet zelf doen hoor! Ik laat het bij zelf mijn lampjes ophangen, maar met groepenkasten rommelen daar huur ik wel iemand voor in ;-) Hopelijk weet dat ingehuurde bedrijf dat wel wat ze doen hahaha