mebo
door mebo Dec 24, 2014 om 17:54
Huishouden & energie

Energielevering

Ik vraag mij af of het echt voordeel oplevert als je je voor de levering van energie aansluit bij een collectief zoals bv. de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis.
Van de verschillende vergelijkingssites wordt ik al helemaal niets wijzer, ze geven allemaal de volgens hen goedkoopste aanbieders, maar bij allemaal zijn dat andere energieleveranciers.
Wie heeft hier ervaring mee.

3418 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2014 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mebo,

Via zo'n collectief is in ieder geval voordeliger dan zelf afsluiten.
Je zou ook eens bij United Consumers kunnen kijken (bevalt me prima)
Ter info: klik hier.
Je zou dan de twee door jou genoemde met deze kunnen vergelijken.

Fijne feestdagen.

ho
door hopetobehelping - Dec 24, 2014 om 19:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mebo,

reclame is en blijft altijd reclame. Het 'mooie' wordt uitvergroot.

Vergelijkingssites moeten ook hun geld verdienen, het is maar de vraag hoe onafhankelijk ze zijn of dat het 'beste' aanbod gerelateerd is aan de verdiensten van de vergelijkingssite zelf.

Of u voordeel heeft door zich bij een collectief aan te sluiten kunt u het best helemaal zelf doorrekenen met uw verwachte verbruik. De vaste kosten dient u hier uiteraard ook bij in acht te nemen. Een iets goedkoper tarief per kWh/m3 (energie/gas) kan weleens teniet gedaan worden door een veel hoger vastrecht per maand.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met een collectief maar zou het helemaal doorrekenen voor mezelf alvorens ik me aan zou sluiten.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 24, 2014 om 20:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb familie die doet het elk jaar en volgens hem is het wel de moeite waard. Maar zelf omdat ik blok verwarming heb, dus alleen maar electra is het gewoon niet rendabel om voor 1000 kw uur dit te gaan doen.

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2014 om 22:57
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ben vorig jaar voor het eerst van mijn leven via VEH collectief overgestapt en het scheelt inderdaad als ik mijn eindafrekening van het afgelopen jaar vergelijk, en omreken met de tarieven van mijn vorige leverancier zo'n € 200,- dat ik goedkoper ben.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 24, 2014 om 23:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 24 dec 2014, 22:57]Ben vorig jaar voor het eerst van mijn leven via VEH collectief overgestapt en het scheelt inderdaad als ik mijn eindafrekening van het afgelopen jaar vergelijk, en omreken met de tarieven van mijn vorige leverancier zo'n € 200,- dat ik goedkoper ben.

Op een gebruik van?

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2014 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan dit maar eens lezen over de nadelen van zo'n collectief.

Klik hier

edrick3
door edrick3 - Dec 25, 2014 om 11:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 25 dec 2014, 00:21]Misschien dan dit maar eens lezen over de nadelen van zo'n collectief.

Klik hier

Dat gaat voornamelijk over een energieveiling.
Is m.i. iets anders als bv. de eerder genoemde UnitedConsumers.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 25, 2014 om 11:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Via mijn aanbieder, de Vaste Lasten Bond heb ik keuze uit Green Choice en Energie Direct, maar als ik op die 2 zelf ga kijken zie ik andere tarieven.
Zowel stroom, gas als vaste maandelijkse kosten.....

Dus via VLB krijg ik andere tarieven en geen eenmalige welkom maar langdurig voordeel....
Wel moet ik tijdig aan het einde op de mail reageren want na de contract periode van 1, 3 of 5 jaren ga je over op dagelijkse dure tarief van die aanbieder....
Dus om klant via VLB te blijven moet je daar het aanbod accepteren of andere keuze maken en voor einde.....

Dus zo werkt dat.

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2014 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 25 dec 2014, 11:25][quote=tijger1 schreef op donderdag 25 dec 2014, 00:21]Misschien dan dit maar eens lezen over de nadelen van zo'n collectief.

Klik hier

Dat gaat voornamelijk over een energieveiling.
Is m.i. iets anders als bv. de eerder genoemde UnitedConsumers.

Mijn reactie was bestemd voor de Ts. Zijn voorbeelden zijn veilingen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 25, 2014 om 12:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 25 dec 2014, 12:22][quote=edrick3 schreef op donderdag 25 dec 2014, 11:25][quote=tijger1 schreef op donderdag 25 dec 2014, 00:21]Misschien dan dit maar eens lezen over de nadelen van zo'n collectief.

Klik hier

Dat gaat voornamelijk over een energieveiling.
Is m.i. iets anders als bv. de eerder genoemde UnitedConsumers.

Mijn reactie was bestemd voor de Ts. Zijn voorbeelden zijn veilingen.

Lezen zegt hij altijd.

me
door mein33 - Dec 25, 2014 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk is deze leverancier iets voor u.

www.vandebron.nl

klik in het openingsscherm op de groene button (kies nu jouw boer).
Vul uw verbruiksgegevens in en klik op een foto van uw mogelijke stroomboer. U kunt verschillende stroomboeren met elkaar vergelijken, het verschil is echter minimaal. U krijgt dan direct alle kosten direct en gespecificeerd te zien.
Het grootste voordeel bij deze leverancier is te behalen bij de gasprijs.

Succes.

gerbera
door gerbera - Dec 25, 2014 om 12:52
7369 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 24 dec 2014, 23:35][quote=gerbera schreef op woensdag 24 dec 2014, 22:57]Ben vorig jaar voor het eerst van mijn leven via VEH collectief overgestapt en het scheelt inderdaad als ik mijn eindafrekening van het afgelopen jaar vergelijk, en omreken met de tarieven van mijn vorige leverancier zo'n € 200,- dat ik goedkoper ben.

Op een gebruik van? zoals ik al schreef tarieven omgerekend op een gelijk verbuik, 2013 en 2014 en daarbij de Kwu en gastarieven van 2014 bij gebruikt heb van zowel de vorige als huidige leverancier. Verder ook alle vaste kosten hierbij opgenomen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 25, 2014 om 16:03
4299 Antwoorden / 5 Vragen

tl;dr

Via zo'n collectief ben je vrijwel nooit goedkoper uit, als dit wel het geval is, gaat het om maximaal 'n paar euro per jaar.
Via andere wegen kun je wel meer besparen.

*disclaimer; mocht je opbouwende kritiek hebben op mijn bovenstaande reactie is dat uiteraard prima, echter vraag ik je dan heel vriendelijk om vooraf de dik gedrukte tekst nog eens goed tot je te nemen.

mebo
door mebo - Dec 27, 2014 om 17:48
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 25 dec 2014, 12:52]Mogelijk is deze leverancier iets voor u.

www.vandebron.nl

klik in het openingsscherm op de groene button (kies nu jouw boer).
Vul uw verbruiksgegevens in en klik op een foto van uw mogelijke stroomboer. U kunt verschillende stroomboeren met elkaar vergelijken, het verschil is echter minimaal. U krijgt dan direct alle kosten direct en gespecificeerd te zien.
Het grootste voordeel bij deze leverancier is te behalen bij de gasprijs.

Succes.

mein33,

Heeft u ervaring met www.vandebron.nl
De informatie op de site ziet er interessant uit, maar ik kan er verder niets over vinden.

Vr.gr. mebo

me
door mein33 - Dec 28, 2014 om 13:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mebo,

Nee, ik heb geen ervaring met deze energieboer. Ik kwam deze enige tijd geleden tegen op een vergelijkingssite omdat ik over een paar maanden aan verlenging of veranderen toe ben. Had hier nog nooit van of over gehoord en heb toen hun info op de site gelezen.
Vond de tarieven wel interessant, maar verder heb ik ook(nog) geen mening over hen.
Weet ook nog niet wat te doen en wat wijsheid is.

Succes met zoeken.

ak
door ake kho - Jan 19, 2015 om 16:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan interessant zijn om je aan te sluiten bij een energiecollectief of met een veiling mee te doen. Helaas is het wel zo dat je geen enkele hand hebt in verschillende wensen en opties. Ik lees onder andere de volgende informatie bij De Prijsvergelijkers.

'Als groep krijgen zij een gereduceerd tarief aangeboden. Daardoor lijkt het aantrekkelijk om een dergelijk collectief te vormen. Vaak kun je echter meer besparen door zelf je energie aanbieder te kiezen. Ten eerste is het zo dat de leverancier bij een collectief uitgaat van een standaard huishouden. Wanneer jouw situatie daarvan afwijkt betaal je dus meer dan nodig. Ten tweede vindt een energieveiling nooit plaats als de energietarieven op een laag niveau zijn en doen niet alle energie aanbieders mee. En ten derde kun je geen gebruik maken van de vele acties en kortingen die energieleveranciers aanbieden wanneer je persoonlijk overstapt.'

Mocht je het hele artikel willen lezen, dan kun je dat vinden op de website van dePrijsvergelijkers.com. Deze site biedt veel inzicht in energiebegrippen en geeft een duidelijk beeld wat leveranciers en hun producten betreft.
Hopelijk kun je zo de juiste keuze maken!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2015 om 16:36
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Let op! Als al gezegd is het zinvol een goede vergelijking te maken met uw verbruik en de kosten die men noemt. Overwegend zijn dat de kosten exclusief de transportkosten via bijv. Liander.

Let op: de aanbiedingen, ook bij niet collectieven zijn vaak gebaseerd op een (ik noem dat) welkomstarief en dat betekent dat u tegen het einde van de looptijd van het (voordelige) contract opnieuw moet nagaan of het dan nog wel zo goedkoop is!

ak
door ake kho - Apr 29, 2015 om 15:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mebo,

Ik ben benieuwd of je alsnog hebt aangesloten bij een energiecollectief? En zoja, wat je ervaringen zijn? Of zijn er nog anderen die me daar meer over kunnen vertellen?

Dank weer,
Ake