me
door meerkoet_1 Jan 16, 2012 om 22:20
Huishouden & energie

Gastransport

Ik krijg vandaag een mail dat de transportkosten van het gas gestegen zijn en ze daarom mijn maandbedrag verhogen met 20% (Van 70,- naar 84,-) Kan en mag dat zomaar?

3466 18 Rapporteer

freya
door freya - Jan 16, 2012 om 22:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo meerkoet,

Tja, je kan ook je maandbedrag weer terugschroeven naar €70 en dan waarschijnlijk aan het eind van het jaar een flink bedrag bijbetalen.....
Aan jou de keus....

m.vr.gr. Freya

me
door meerkoet_1 - Jan 16, 2012 om 22:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat is ook de reden waarom ze het maandbedrag verhogen. Dat snap ik wel. Mijn vraag is meer: mogen ze zomaar het bedrag met TWINTIG % verhogen. Dat is toch idioot veel!? Zó sterk zullen die kosten toch niet gestegen zijn? Laat ze dat dan maar hard maken eerst en dàn eventueel verhogen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 16, 2012 om 23:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het zal wel opkijken geweest zijn, dat kan ik mij voorstellen. Maar het mag uiteraard en je verliest er niets op. Op den duur worden de betalingen weer recht getrokken met je verbruikskosten. 20% verhogen betekent niet per definitie ook 20% duurder worden.

Zwemmer

haarp
door haarp - Jan 17, 2012 om 00:03
514 Antwoorden / 62 Vragen

Wat betreft de afname van gas en electriciteit heb je volop keuze en kun je het voor een gunstige prijs afnemen.
De transporteur geeft je die keuze niet. Gemiddelijk betaal je € 20.00 aan transportkosten p/m.

Ja dit mag allemaal in dit kikkerlandje: een stuiver erin een gulden eruit ....

jantje7
door jantje7 - Jan 17, 2012 om 06:56
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het voorschot van 84,- euro is gebaseerd op netwerkkosten van ca 14,- euro per maand en ca 70,- euro voor levering gas. Dit komt overeen met een verbruik van ca 1350 m3 per jaar. (Prijsindicatie januari 2012)
Mocht het echte gasverbruik veel van deze waarde afwijken kan het voorschot aangepast worden zonder het risico dat je bij de jaarafrekening veel moet bij betalen of terug krijgt.

Jantje

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2012 om 07:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

VEMW oneens met forse stijging transporttarieven elektriciteit en gas

wo 07 dec 2011

De regionale elektriciteits- en gastransporttarieven stijgen ook in 2012 weer fors, gemiddeld met bijna 9 procent. Voor individuele afnemers van energie kan de stijging variëren van 10 tot zelfs 25 procent. De stijging kan volgens de NMa worden toegeschreven aan een inflatie van 2,6 procent en een gemiddelde negatieve doelmatigheidskorting (x-factor) van 6,3 procent. VEMW plaatst grote kanttekeningen bij deze tariefstijgingen van gemiddeld bijna 30 procent in 3 jaar tijd.

Het volledige artikel vemw.nl

switchcompany
door switchcompany - Jan 18, 2012 om 10:11
12 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen ze het verhogen: ja (blijkbaar)
Mogen ze het verhogen: ja, mits ze het kenbaar maken en argumenten hebben.

Ik weet niet bij welke leverancier je zit en in welk gebied in Nederland. De verhoging is inderdaad nogal fors, 168 euro per jaar. Als je denkt dat het te hoog is, zou je kunnen bellen met je leverancier en om uitleg en aanpassing te vragen. Elke leverancier zal die service graag verlenen verwacht ik.

me
door meerkoet_1 - Jan 19, 2012 om 21:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Onderstaande reactie kreeg ik van United Consumers via welke ik gas betrek; het is me nu duidelijk waar het misverstand zit. Dank voor alle reacties!

Het klopt inderdaad dat de kosten die u voorheen betaalde aan Liander komen te vervallen. UnitedConsumers gaat uw transport kosten direct berekenen in uw gas voorschot. Voor de transportkosten van uw stroom betaalde u de netwerkkosten al rechtstreeks aan UnitedConsumers.
Mocht u nog vragen hebben neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!
Met vriendelijke groet,
Joshka Seuntiëns
UnitedConsumers

peedee
door peedee - Jan 20, 2012 om 00:20
96 Antwoorden / 10 Vragen

"Wij helpen u graag"

Ja, van mijn geld af...

f1
door f16 - Jan 20, 2012 om 12:33
16 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi, Ik zit bij Essent en die hebben de verbruiksmanager.Je kunt dan online je meterstanden invullen.Je ziet dan gelijk of je eindafrekening in de pas loopt met je voorschot.Je kunt dan gelijk je voorschot verhogen of verlagen.Ik weet wel dat je uiteindelijk wel betaald voor wat je gekregen hebt,maar aan de hand van die verbruiksmanager is het wel zo dat je het min of meer zelf in de hand hebt.Ik vind het in ieder geval een makkelijk hulpmiddel.

rs
door rst77 - Jan 20, 2012 om 13:58
18 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig, dezelfde mail heb ik ook ontvangen (ik ben ook klant bij UnitedConsumers).

Voor zover ik begrepen heb, betaalde ik voorheen de leveringskosten van gas (circa 100 euro per maand) aan UnitedConsumers, en de netwerkkosten van gas aan mijn Netbeheerder Enexis (circa 12 euro per maand).

UnitedConsumers neemt nu de netwerkkosten van Enexis over, waardoor ik nog maar 1 rekening krijg voor leveringskosten en netbeheerkosten tegelijk. Het is dus logisch dat mijn voorschot bij UnitedConsumers met 12 euro verhoogd wordt naar 112 euro. Netto betaal ik dus nog even veel, alleen voortaan aan 1 partij i.p.v. 2.

guilli_1
door guilli_1 - Jan 20, 2012 om 14:10
13 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=peedee schreef op vrijdag 20 jan 2012, 00:20]"Wij helpen u graag"

Ja, van mijn geld af...

hehe wat flauw...als je nix te melden hebt bemoei je er dan ook niet me'...

Op de website van United consumers staat o.m.:
"Het wijzigen van het maandelijks voorschotbedrag kan door contact met ons op te nemen, telefonisch of per e-mail. Wij kunnen voor u aan de hand van uw werkelijk jaarverbruik het maandelijks voorschot herberekenen en eventueel aanpassen."

unitedconsumers
door unitedconsumers - Jan 20, 2012 om 14:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Meerkoet,

Wij hebben gezien dat u reeds een bericht heeft gehad van een van onze medewerkers maar wij willen u toch nog voor de volledigheid een reactie geven.

UnitedConsumers is per 1 januari begonnen met het in rekening brengen van de netwerkkosten voor gas. Voor 1 januari werden deze kosten nog apart betaald aan de netbeheerder in uw gebied.

Omdat de kosten die u apart betaalde nu komen te vervallen bij de netbeheerder is het maandelijkse voorschot bij UnitedConsumers verhoogd.

Uiteindelijk zullen uw maandelijkse kosten gelijk blijven alleen zijn dit niet meer 2 losse bedragen maar is dit één bedrag dat u direct aan UnitedConsumers betaald.

Wanneer u nog vragen heeft horen wij dit natuurlijk graag van u.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
UnitedConsumers

haarp
door haarp - Jan 20, 2012 om 19:05
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ben van plan over te stappen naar de NEM, dus van de NUON naar de NEM. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De transporteur € 20.00 p/m blijft, ten minste dat hoop ik.Zoals de NEM het voorschoteld zeg een 3 jaar contract lijkt mij voordelig.

te
door terpstra - Jan 22, 2012 om 17:44
174 Antwoorden / 5 Vragen

Vanwege de zachte winter is er minder gas verkocht. Dus minder winst. Op de gasprijs is controle. Dan ga je als energie mij. het transport verhogen.
Eertijds was dat inclusief. U betaald een veelvoud aan transsportkosten van de werkelijke kosten.
Het zelfde geld voor stroom levering. 21,94 per mnd voor 3 zekeringen. Heb je meer zekeringen, dus 4 of 6 betaal je het dubbele. Driefase kost meer.
Let wel, de aangelegde kabel heeft u betaald via de Kwh. prijs.
Dit is een staaltje van geliberaliseerde politiek.
Nutsbedrijven bestaan er al meer dan 25 jaar niet meer.
Gaat u nog stemmen? Ik niet.

eenigma
door eenigma - Jan 23, 2012 om 12:00
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=haarp schreef op vrijdag 20 jan 2012, 19:05]Ik ben van plan over te stappen naar de NEM, dus van de NUON naar de NEM. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De transporteur € 20.00 p/m blijft, ten minste dat hoop ik.Zoals de NEM het voorschoteld zeg een 3 jaar contract lijkt mij voordelig.

Ik ben van NUON overgestapt naar Essent en de transporteur is nog steeds Liander, ben een zuinige gebruiker met een heel laag energieverbruik en die 171 euro die je contant op de bank krijgt komt mij wel erg goed uit nu, de prijsverschillen in gas en elektra zitten in 2 of 3 cijfertjes achter de komma dus dat is zo weinig dat ik het niet uitmaakt bij wie ik zit. Volgens mij merk je van wat prijsverschil alleen iets als je een gezin hebt met bijvoorbeeld twee tieners, dan wordt er meer verbruikt ;-)

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 23, 2012 om 12:25
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Helaas mag dat, en deze kosten verhoging (plus extra overheid maatregel) worden door alle netbeheerders in rekening gebracht, en zijn dan ook voor iedereen in verhouding even hoog, en wat sommige anderen u willen doen geloven dat u bij hun minder transport kosten betaald, kan dan ook naar het rijk der fabelen.

Succes er mee.

haarp
door haarp - Jan 23, 2012 om 19:12
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op maandag 23 jan 2012, 12:25]Hallo

Helaas mag dat, en deze kosten verhoging (plus extra overheid maatregel) worden door alle netbeheerders in rekening gebracht, en zijn dan ook voor iedereen in verhouding even hoog, en wat sommige anderen u willen doen geloven dat u bij hun minder transport kosten betaald, kan dan ook naar het rijk der fabelen.

Succes er mee.

Privatisering zou een betere concurentie en prijskeuze moeten bieden dus niet !