pe
door peterbee Jun 14, 2021 om 17:08
Huishouden & energie

Greenchoice tarief eenzijdig 11% verhoogd

Heb een 3 jarig contract bij Greenchoise

tarief stroom Laag : 0,21088 € / KWh
tarief stroom Hoog : 0,22661 € / WKh

Nu stopt per 1 juli het toonfrequentsignaal, en daar ik nog 1 oude meter heb, komt hoog (normaal) - en laagtarief voor mij te vervallen.

In plaats hiervan biedt Greenchoice nu een nieuw normaal tarief aan, van € 0,2513 € / KWh

Dit is bijna 11% duurder dan mijn huidige tarief van mijn " Huismerk 3 Jaar Zeker Prijsvoordeel " pakket

Mag dit ?  wat is een "vast" contract dan nog waard ?

8855 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2021 om 17:18
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Mag dit ?
Ja dit mag. U mag ook opzeggen en naar een andere leverancier gaan wegens prijswijziging. Immmers, zij veranderen de prijzen.
Wel zult u bij alle andere verkopers dezelfde problemen hebben. Ik denk dat u bij een normaal gezinsverbruik met die "goedkope" tijd t.o.v. de "dure" in totaal wel heel nacht stroom moet gebruiken om meer dan € 10 a € 15 op jaarbasis te verdienen, want alle tarieven stijgen, bij iedereen.

wat is een "vast" contract dan nog waard ?
Als de maatregelen vanuit den haag komen dan kan niemand anders als die lijnen volgen.

Let ook op bij overstappen op het vastrecht, dat kan zomaar € 5 schelen. U heeft nu trouwens 2 x vastrecht, dat moet dan ook 1 keer worden.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je betaalt bij dag en nachtstroom  ook maar één keer vastrecht.

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2021 om 17:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat je het contract dan kan beeindigen vanwege die verhoging?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 14, 2021 om 17:23
2098 Antwoorden / Vragen

Ze hadden u het bijbehorende enkel tarief moeten geven tussen uw oude tarieven in maar blijkbaar zien ze hun kans schoon om u op een geheel nieuw tarief te zetten. Heel flauw. Heeft u zelf de nieuwe meter geweigerd of is u niet eens een nieuwe meter aangeboden?

pe
door peterbee - Jun 14, 2021 om 17:37
58 Antwoorden / 5 Vragen

HENKDEZEVENDE

Nieuwe meter is een jaar geleden wel aangeboden, maar dit heb ik geweigerd.

Ik wilde liever een meter die terugdraaide, dan een meter welke ( ongunstig ) zou kunnen gaan salderen, omdat een KW kopen in de toekomst wellicht duurder is dan een KW terugleveren.

Niet wetende dat Greenchoice met dit soort verrassingen zou komen

DIUMENGE

Vrag is of huidige tarieven ergens tussen de € 0,21  en €0,22 gaan inkomen. Denk het niet.  Greenchoice laat de oude tarieven gewoon vallen en gaat nu ineens uit van het huidige tarief ...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 14, 2021 om 18:58
2098 Antwoorden / Vragen

Tsja, wat het belangrijkste is moet het zwaarste wegen dus u bent de gelukkige "eigenaar" van een meter die terugdraait. Ik ken meer mensen die op financiële motieven die nieuwe meter verweigerd hebben en als je slim wil zijn moet je wel goed weten wat je doet. Vind ik ook weldat die leverancier u een kunstje flikt dus wellicht is een gang naar de geschillencommissie te overwegen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die omschakeling tussen hoog en laag zou komen te vervallen voor draaistroommeters is al heel lang bekend. Heeft niets met Greenchoise van doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 16, 2021 om 15:18
2098 Antwoorden / Vragen

Nee, maar iedereen weet dat er op het moment van afsluiten van het contract een hoog-, een laag- en een middentarief was en dat kunnen ze er zo bij pakken, nu doen ze alsof je een nieuw contract nodig hebt en dat vind ik, geheel op eigen titel, een beetje een kunstje.

ro
door ronny530 - Jun 14, 2021 om 17:50
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Het tarief van € 0,2513 is de huidige prijs en mijn vermoeden is dat Greenchoise u een nieuw contractsvoorstel doet omdat Greenchoice het huidige contract niet in stand kan houden omdat u geen dubbel tariefstroom af kunt nemen. Het staat u vrij om dat voorstel af te slaan en op zoek te gaan naar een andere gasleverancier.

me
door mein33 - Jun 14, 2021 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat Greenchoise doet mag niet, zij moeten leveren voor het contractuele 'hoge' tarief.
Dat u geen laagtarief meer krijgt ligt aan u zelf, u heeft de 'slimme meters' immers geweigerd.

Toen Huismerk energie werdt overgenomen door Greenchoise had ik nog een half jaar te gaan en kreeg te maken met een zeer klantonvriendelijk  Greenchoise.
Beloften gedaan door Huismerk energie over de nieuwe tarieven na de overname werden niet nagekomen en er viel ook niet over te onderhandelen.
Snel Greenchoise de wacht aangezegd en naar een andere  pure groenestroom leverende energieleverancier overgestapt.

Thecla58
door Thecla58 Jun 16, 2021 om 12:42
862 Antwoorden / 3 Vragen

@Mein33

Greenchoice levert groene stroom en gas. Toen ik heel lang geleden naar hen overstapte heb ik dat echt uitgezocht en had geen reden om daaraan te twijfelen. Ieder jaar, tot en met vorig jaar, verlengde ik mijn contracten en kreeg (in de branche) niet het goedkoopste tarief maar pretty close, ik betaal juist een beetje meer vanwege de voortreffelijke (imho) klantservice.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2021 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je had een 3 jarig contract bij Huismerk Energie. Huismerk Energie is overgenomen door Greenchoise.
De voorwaarden van je contract blijven gelijk tot je contract is afgelopen.
Daarna gelden de normale tarieven van Greenchoise.
Nu zit je met het probleem dat je de slimme meter hebt geweigerd en de meter die je hebt niet meer hoog en laag tarief kan berekenen. Dus het contract kan niet meer uigevoerd worden.
Je kunt dus overstappen naar een andere leverancier, maar op 1 juli stopt het toonfrequent signaal door de netbeheerder.
Dus bij een andere energiemaatschappij kun je ook niets met die meter.
Greenchoise biedt je een nieuw enkeltarief contract aan. Ga je daarmee akkoord, dan zit je er voor 3 jaar aan vast.
Dus neem een slimme meter,
https://www.greenchoice.nl/tarieven/?utm_term=%2Bgreenchoice%20%2Btarieven&utm_campaign=BR+-+Algemeen+-+BMM+(1814700627)&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_cam=1544284922&hsa_src=g&hsa_net=adwords&hsa_kw=%2Bgreenchoice%20%2Btarieven&hsa_mt=b&hsa_grp=64565929411&hsa_ver=3&hsa_ad=457498114799&hsa_tgt=kwd-532958151792&hsa_acc=7688994484&gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRVUuo6SwlJXdmzq_eFdpB7E1XB8phTjZJ2F9xhvsRXh7jNmh_UNE5RoCbRgQAvD_BwE

Ag
door Agamemnon - Jun 14, 2021 om 18:42
82 Antwoorden / 7 Vragen

Heb een 3 jarig contract bij Greenchoise
tarief stroom Laag : 0,21088 € / KWh
tarief stroom Hoog : 0,22661 € / WKh

Ik denk niet dat u een contract voor deze bedragen heeft. Hierin zitten namelijk ook allerlei belastingen en de Opslag Duurzame Energie verwerkt. En die worden jaarlijks (fors) verhoogd. Vast contract of niet. U heeft alleen een vast contract voor de kale energieprijs en vaste vergoedingen van de leverancier, niet voor de overheidsheffingen. Wanneer is dat contract afgesloten?

Thecla58
door Thecla58 Jun 16, 2021 om 12:47
862 Antwoorden / 3 Vragen

Agamemnon,

Dat je betaalt voor de overheidsheffingen zitten ook in die prijs. Omdat het al langer speelde dat die tarieven verhoogd zouden worden heb ik vorig jaar, bij verlengen van mijn contract een vijfjarig contract afgesloten tegen de voor toen geldende tarieven. Toen bekend werd dat de rekening voor energie aanmerkelijk hoger zou worden dit jaar heb ik gebeld met de vraag of dit voor mijn huidige contract iets zou betekenen. Nee was het antwoord. Ik heb dus nog vier jaren het huidige contract zonder die overheidsverhogingen.

pe
door pebk Jun 18, 2021 om 16:28
583 Antwoorden / 0 Vragen

@Agamemnon
Dat zijn wel normale tarieven voor het deel dat per kilo Watt uur gerekend wordt.
Ik heb net het nieuwe tarieven van mijn leverancier mogen ontvangen.
Nee, niet de goedkoopste, maar wel een tevreden klant.

Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)     € 0,23919 / kWh

Laat dat nou net het totaal zijn van de volgende kosten:

Variabele leveringskosten Normaal                                                             € 0,08881 / kWh
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh)                                               € 0,11408 / kWh
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,03630 / kWh

Het volgende komt er nog bij, maar betaal je per periode, niet per verbuik:
Vaste leveringskosten (€ 6,49 per maand) € 0,21323 / dag
Capaciteitstarief T/M 3X25A of T/M 1X80A (€ 274,18 per jaar) € 0,75117 / dag

Ook is er nog een toeslag per dag:
Vermindering energiebelasting (€ -558,56 per jaar) € -1,53030 / dag

ne
door neodutchio - Jun 14, 2021 om 21:20
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een vast contract is veel waard, maar het mag hopelijk voor u geen verrassing zijn dat bij de oude meters het hoog/laag tarief komt te vervallen. Op dit moment stijgen de kosten behoorlijk en in de overeenkomst zal geen vast tarief afgesproken zijn voor een enkele meter.

Er zijn dus 2 opties, accepteren of elders een nieuwe overeenkomst aangaan.

gerbera
door gerbera - Jun 14, 2021 om 22:16
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Probleem is dat u de slimme meter heeft geweigerd anders had uw contract gewooon doorgelopen. Omdat zij niet meer volgens contract (dubbel tarief) kunnen leveren komen ze met een nieuwe aanbieding. Dat het laag tarief vervalt, bij draaistroonmeters, is al langere tijd bekend en het is de netbeheerder die stopt met het sturen van het signaal voor draaistroommeters, daar heeft de energieleverancier geen invloed op. Als uw draaistroommeter wordt afgekeurd, en dat kan al op korte termijn zijn, wordt deze vervangen door een digitale meter en indien u alsnog een slimme meter zou willen hebben zal u de kosten voor plaatsing, mogelijk, zelf moeten betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2021 om 09:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, als al gezegd: u had beter gedaan om de slimme meter niet te weigeren. Daarbij is aan de orde (zoals u zelf al aangeeft) dat  het 'frequentiesysteem' dat het omschakelen van hoog naar laag tarief en v.v. woredt uitgeschakeld en dat geldt dan voor alle leveranciers die daar gebruik van maken.

U kunt ook m.i. overstappen op basis van de wijziging maar u zult dan bij andere leveranciers met hetzelfde worden geconfronteerd.

Normaliter kunt u bij eenzijdig niet naleven van een overeenkomst een ingebrekestelling doen maar bij Greenchoice zal men dan tegenwerpen dat men niet anders kan (overmacht beginsel) en zal een dergelijke actie u onnodig geld kosten.Dus ook m.i. : een slimme meter laren plaatsen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 15, 2021 om 10:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Van Dubbel naar Enkel tarief is het probleem.

Dat U de slimme meter weigerde is eigen schuld, jammer maar het mag zo wel.

Iv
door Ivo W - Jun 15, 2021 om 13:15
734 Antwoorden / Vragen

Anno 2021 zijn vaste contracten zeker wat waard. Echter geldt voor alle contracten dat er voor beide partijen verplichtingen gelden. Greenchoice moet leveren, maar uw kant van de verplichtingen gaat verder dan alleen het betalen van de rekeningen. U moet het aan Greenchoice en de netbeheerder ook toestaan om de handelingen uit te kunnen voeren die nodig zijn om het contract uit te voeren. Voor het voortzetten van een contract met hoog-laag tarief is een slimme meter noodzakelijk. Die slimme meter is u door de netbeheerder aangeboden. Maar u heeft geweigerd om die slimme meter geheel kosteloos te laten installeren.

Als gevolg van uw eigen handelen (het weigeren van de slimme meter) is Greenchoice nu genoodzaakt om het lopende contract te ontbinden. En dat mag Greenchoice in dit geval dus ook doen.

Vervolgens is Greenchoice verplicht om met u haar variabele energietarieven te communiceren die gelden vanaf het moment dat uw huidige contract afloopt. Immers, zolang u zelf geen acties onderneemt blijft u na (vroegtijdig) aflopen van uw contract voor bepaalde tijd nog wel klant bij uw laatste energieleverancier. Totdat u zelf bij Greenchoice of een andere energieleverancier een nieuw contract heeft afgesloten voor bepaalde of onbepaalde tijd.

gerbera
door gerbera - Jun 15, 2021 om 16:14
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Wat het overstappen betreft, zo u dat overweegt, blijft het probleem dat zolang u geen digitale of slimme meter heeft, nergens een contract met dubbel tarief kunt afsluiten.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 16, 2021 om 12:37
862 Antwoorden / 3 Vragen

@Peterbee

Ik ben al meer dan een deccenium aangesloten bij Greenchoice en heb regelmatig contractverlengingen gedaan. De laatste keer was vorig jaar en ik heb toen een 5-jarig contract afgesloten tegen de toen, voor mij erg gunstige, tarieven. Onlangs kwam er naar buiten dat er tarieven omhoog gaan, ik heb greenchoice gebeld en gevraagd of het voor mijn contract van toepassing was. Neen, ik heb dus nog vier jaar de voor mij gunstige tarieven van 2020.

Bel eens met Greenchoice en vraag het na en of ze iets voor je kunnen betekenen met je huidige tarief.

Oh ja, een slimme meter is niet verkeerd hoor.

mo
door mof - Jun 16, 2021 om 13:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit lijkt me niet in orde. Ofschoon het laag tarief kan niet meer berekend worden (of liever men wil dat niet meer berekenen om zodoende mensen de slimme meter op te dringen) is het hoogtarief nog steeds geldig.

Greenchoice mag niet zonder meer het tarief dat met u is afgesproken wijzigen maar moet uitgaan van de situatie alsof u alles tegen hoogtarief inkoopt.

gerbera
door gerbera Jun 16, 2021 om 14:46
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft niets met opdringen van de meter te maken, er worden geen draaistroommeters meer geplaatst en het aantal is zo geslonken dat het sturen van het frquentiesignaal te duur wordt. Verder is het niet de leverancier die dat besloten heeft maar de netbeheerder dus de leverancier kan niets meer berekenen omdat de meter niet meer overschakeld. De TS had gewoon kunnen kiezen voor digitale meter maar heeft straks een probleem met de afkeuring van zijn draaistroommeter. Zal die alsnog moeten kiezen met mogelijke kosten omdat in eerste instantie een andere meter geweigerd is.

pe
door peterbee - Jun 16, 2021 om 18:22
58 Antwoorden / 5 Vragen

Greenchoise meldt vandaag : het nieuwe vaste tarief wordt €0,22056

dus niet de 0,25 die mij eerder was beloofd ( de prijs die je betaald bij een nieuw abonnement )

Zouden ze daar dit forum in de gaten houden ......?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 18, 2021 om 16:05
2098 Antwoorden / Vragen

Zoals ik al eerder zei, die tariefaanpassing zo in uw nadeel vind ik echt een kunstje flikken en waarschijnlijk hebben ze dat ingezien, al dan niet mbv dit forum. Afijn tijd voor een nieuwe meter is het langzamerhand wel.

ma
door malhy2 Jun 19, 2021 om 01:19
309 Antwoorden / 13 Vragen

Kijk dat hebben ze dan toch maar weer fijn opgelost. Mijn antwoord zou overigens zijn geweest dat u niet het contract open zou breken maar het oude behouden en dat zou dan betekend hebben dat bij U alleen de normale meter was blijven draaien maar dat dat gunstiger zou zijn dan het nieuwe contract tegen 25 ct te accepteren.
Ik ben overigens ok een meer dan tevreden klant van greenchoice vanaf het begin , dus een beetje gekleurd dat wel.

1paul
door 1paul - Jun 17, 2021 om 08:38
3174 Antwoorden / 0 Vragen

per 1 Juli stijgend e tarieven behoorlijk en Greenchoice maakt hier nu gebruik van een omstandigheid die hen even goed uitkomt.

bel ze op en zeg hen dat u overstapt als u het oude tarief niet kunt houden, let wel op de netwerk kosten die doorberekend worden die zijn bij de een 2 euro en bij de ander meer dan 5!!!!

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2021 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het oude hoge tarief is hoger, dus waarom dat eisen?

1paul
door 1paul Jun 18, 2021 om 15:57
3174 Antwoorden / 0 Vragen

ik reageer op de OP en daarin staat iets geheel anders....

misschien typo geweest?

he
door henkie.penkie - Jun 17, 2021 om 15:15
150 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu het Toon-Frequent (TF) signaal er niet meer is echt dom van U om de slimme meters te weigeren. Het wordt zo wie zo verplicht per 1 januari 2023 om te kiezen voor de slimme meter want er is maar een methode om dit waar te maken dat alle draaischijf en digitale meters die met het TF signaal werkte afgekeurd worden. Maar dan zullen er wel plaatsing kosten ervoor neer geteld moeten worden terwijl je een aanbod van je netwerkbeheerder en niet van Green Choice hebt gehad dat dit plaatsen gratis is. Dit is nog tot 2022 gratis. Na deze datum zullen de kosten tussen €70 en €100,00 liggen. Dus dan ook nu niet zeuren dat je een nieuw contract heb gekregen. Als je van het piek en dal tarief nog steeds gebruik had willen maken dan had je niet zo eigenweis moeten zijn om voor geen slimme meter te kiezen. Nu kost het extra geld omdat ze je nu pakken met deze prijsverhoging en dat mogen ze.

1paul
door 1paul Jun 18, 2021 om 15:59
3174 Antwoorden / 0 Vragen

meters zijn nog niet afgekeurd, waar haal je dat vandaan????

Als de nieuwe meter verplicht word en jij geeft geen opdracht voor plaatsing kunnen ze in rekening brengen wat ze willen maar hoef jij niet te betalen, jij geeft immers geen opdracht!!!!

als je nu opdracht geeft betaal je wel....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 19, 2021 om 08:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het probleem hier is Dubbel Tarief  vragen.

Als je met oude  draaischijf een  Enkel tarief vraagt  tellen ze beide bij elkaar op.
Dat word dan straks   0 kwh  +  werkelijke verbruik en dat kan prima.

Maar Hoog/Laag en dan  slimme meter weigeren?
Als ze geen Hoog / Laag kunnen leveren mogen ze  dat  ontbinden en  vandaag geldende  25 Cent vragen.
Mooi dat ze toch dit opgelost hebben door gemiddelde te nemen.

Zelf heb ik mijn Hoog/Laag berekend en wat als ik maar Enkel tarief had?

Dan was ik maar liefst  €0,17 cent per jaar voordeliger uit geweest!
Wel een slimme meter in de nieuwe woning... met werkplaats.
Als ik komende jaren vooral overdag ga Wassen en klussen is enkel tarief goedkopere keuze.

pe
door peterbee - Jul 2, 2021 om 19:37
58 Antwoorden / 5 Vragen

en om het nog simpeler te maken : krijg nu post van Liander.

Nu is mijn meter ineens aan vervanging toe omdat deze te oud zou zijn .....

en dat mag je niet weigeren

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 2, 2021 om 20:07
2098 Antwoorden / Vragen

Ineens? Nee, alle draaischijf meters zullen de komende tijd afgekeurd worden en om het heel oneerbiedig te zeggen; dat was altijd de bedoeling. Als je hier nou iets van wil leren denk je eens goed na op wiens advies je die meter nou geweigerd hebt en luister je daar nooit meer naar .