pe
door pegasuss Sep 21, 2012 om 11:37
Huishouden & energie

Hoe te handelen, eerste dubbelglas erin of eerst kozijenen repareren

Beste kassa-vara forumleden,

Ik heb een appartement, hier is besloten om de achterzijde opnieuw te gaan schilderen en de kozijnen te repareren. Ik en vele met mij hebben nogal veel last van houtrot. Ook heb ik last van kieren van meer dan 1 cm waardoor het tocht. Nu heb ik daar handdoeken met tape voor gehangen.

Ze hebben een bedrijf aangesteld die naast het repareren en schilderen van de kozijnen aanbiedt om dubbel glas te plaatsen. Ik heb offerte van dit bedrijf met andere vergeleken en nu blijkt dat hij veel duurder is met het glas dan de andere bedrijven.

Tijdens de vergadering heb ik dan ook aangegeven dat ik hoogstwaarschijnlijk dan ergens anders dubbel glas wil laten plaatsen. Maar mijn vraag is zou je dit dan vooraf doen of achteraf?
Want stel dat ik dat vooraf zou doen en diegene die het glas wil komen plaatsen ziet dat houtrot en dergelijke en zegt bijvoorbeeld dat dit eerst gerepareerd moet worden voordat men dan het glas kan plaatsen. Of als ik het achteraf doe en de andere glaszetter komt dan gebreken tegen?

Op de vergadering werd ik van het kastje naar de muur gestuurd voor wie dan de kosten zijn. Zij hebben naar mijn idee het liefste dat je voor dat bedrijf kiest dat al komt schilderen.

En als het tocht in je huis en dat komt door de kozijnen? Voor wie zijn die kosten? Weet iemand toevallig ook of er nog subsidie verkregen wordt als je dubbel glas laat plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

10022 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kozijnen zijn normaal gesproken voor de vereniging. De ramen vaak voor de eigenaar. Voor de zekerheid zou je de akte van splitsing even na kunnen lezen.

Er zit verschil in de soorten gals. Misschien verklaart dat het prijsverschil. Glas achteraf plaatsen lijkt mij niet slim. Bij verwijderen van het oude glas, wordt ook aan de kozijnen gewerkt en dit zou dan ook weer gerepareerd moeten worden. Daarnaast moet je dan ook weer schilderen.

Vooraf is je enige optie, maar dan stuit je dus inderdaad op het probleem of je kozijnen niet eerst moeten gerepareerd worden. De glaszetter zou je dat kunnen vertellen, maar omdat je dat dan buiten de vereniging om doet, zouden de kosten wel eens voor jou kunnen zijn. ook krijg je er mee te maken dat je bedrijf A ramen laat zetten en dat daarna bedrijf B, dat door de andere bewoners gebruikt wordt, nog bij jou moet repareren en schilderen. Hoe hard denk je dat die nog hun best doen?

Ik zou in deze niet proberen te beknibbelen op de kosten, maar alles door 1 bedrijf laten uitvoeren. Dat levert toch minder overlast en je hebt bij problemen slechts te maken met 1 aannemer als aanspreekpunt en niet 2 die elkaar de bal toeschuiven.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar mijn vraag is zou je dit dan vooraf doen of achteraf. Natuurlijk eerst nieuwe kozijnen en dan de ramen.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Winterman,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb de splitsingsakte inderdaad over genomen en inderdaad zijn de ramen inderdaad voor de eigenaar.
Ik heb bij de offertes gevraagd om het zelfde soort glas.

winterman schreef op vrijdag 21 sep 2012, 11:55:
Vooraf is je enige optie, maar dan stuit je dus inderdaad op het probleem of je kozijnen niet eerst moeten gerepareerd worden. De glaszetter zou je dat kunnen vertellen, maar omdat je dat dan buiten de vereniging om doet, zouden de kosten wel eens voor jou kunnen zijn. ook krijg je er mee te maken dat je bedrijf A ramen laat zetten en dat daarna bedrijf B, dat door de andere bewoners gebruikt wordt, nog bij jou moet repareren en schilderen. Hoe hard denk je dat die nog hun best doen?

Ik zou in deze niet proberen te beknibbelen op de kosten, maar alles door 1 bedrijf laten uitvoeren. Dat levert toch minder overlast en je hebt bij problemen slechts te maken met 1 aannemer als aanspreekpunt en niet 2 die elkaar de bal toeschuiven.

Ik snap dat ook, ik wil niet zozeer beknibbelen op de kosten.En liever ook geen gezeur met twee aannemers. De verschillen zijn erg groot, ik heb 10 offertes opgevraagd, waarvan er 8 goedkoper zijn en 4 daarvan tot maar liefst 50% goedkoper zijn. Dat geeft toch te denken.

Ik zou het vreemd vinden als een bedrijf minder hard zijn best doet om dan te repareren omdat ik en ander bedrijf kies mijn glas te zetten. Dat is toch mijn eigen vrije keuzen.

Daarom dacht ik er ook aan om juist eerst het te laten repareren en schilderen. Aan te geven dat we dubbel glas te duur vinden en dat dus niet willen. En pas na het schilderen en repareren de ander in te schakelen.

Ik heb ook diverse glaszetters gehad die kwamen kijken en ze kunnen nu niet zeggen of ze reparaties moeten uitvoeren voor het glas. Ik denk dat ik nog eens een belletje waag aan de VVE met de vraag voor wie de kosten zijn als ik van te voren door een ander bedrijf glas laat zetten erachter komend dat er gebreken zijn om het nieuwe glas te kunnen zetten.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

pegasuss schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:07:

Ik zou het vreemd vinden als een bedrijf minder hard zijn best doet om dan te repareren omdat ik en ander bedrijf kies mijn glas te zetten. Dat is toch mijn eigen vrije keuzen.

Ja natuurlijk, mar dat bedrijf verdient dus minder aan jou. Daar zullen ze dus niet blij mee zijn. Zo werkt het nu eenmaal helaas.

pegasuss schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:07:
Daarom dacht ik er ook aan om juist eerst het te laten repareren en schilderen. Aan te geven dat we dubbel glas te duur vinden en dat dus niet willen. En pas na het schilderen en repareren de ander in te schakelen.

Ik heb ook diverse glaszetters gehad die kwamen kijken en ze kunnen nu niet zeggen of ze reparaties moeten uitvoeren voor het glas. Ik denk dat ik nog eens een belletje waag aan de VVE met de vraag voor wie de kosten zijn als ik van te voren door een ander bedrijf glas laat zetten erachter komend dat er gebreken zijn om het nieuwe glas te kunnen zetten.

Je kan eerst laten repareren en schilderen, maar bij het verwijderen van het oude glas treden er zowel binnen als buiten beschadigingen op aan je kozijnen. Die moeten dan ook weer gerepareerd worden en dan zal je opnieuw moeten schilderen. Iets wat je toch al moet, omdat het dubbelglas met glaslatten wordt vastgezet. Dat moet allemaal geschilderd worden.

Je kan het natuurlijk altijd voorleggen aan de VVE, maar ze zouden wel een erg slechte bestuurder zijn als ze tegen jou zouden zeggen, repareer maar eerst en stuur ons de nota, terwijl er een reparatieproject aan zit te komen.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:23:
pegasuss schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:07:

Ik zou het vreemd vinden als een bedrijf minder hard zijn best doet om dan te repareren omdat ik en ander bedrijf kies mijn glas te zetten. Dat is toch mijn eigen vrije keuzen.

Ja natuurlijk, mar dat bedrijf verdient dus minder aan jou. Daar zullen ze dus niet blij mee zijn. Zo werkt het nu eenmaal helaas.

pegasuss schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:07:
Daarom dacht ik er ook aan om juist eerst het te laten repareren en schilderen. Aan te geven dat we dubbel glas te duur vinden en dat dus niet willen. En pas na het schilderen en repareren de ander in te schakelen.

Ik heb ook diverse glaszetters gehad die kwamen kijken en ze kunnen nu niet zeggen of ze reparaties moeten uitvoeren voor het glas. Ik denk dat ik nog eens een belletje waag aan de VVE met de vraag voor wie de kosten zijn als ik van te voren door een ander bedrijf glas laat zetten erachter komend dat er gebreken zijn om het nieuwe glas te kunnen zetten.

Je kan eerst laten repareren en schilderen, maar bij het verwijderen van het oude glas treden er zowel binnen als buiten beschadigingen op aan je kozijnen. Die moeten dan ook weer gerepareerd worden en dan zal je opnieuw moeten schilderen. Iets wat je toch al moet, omdat het dubbelglas met glaslatten wordt vastgezet. Dat moet allemaal geschilderd worden.

Je kan het natuurlijk altijd voorleggen aan de VVE, maar ze zouden wel een erg slechte bestuurder zijn als ze tegen jou zouden zeggen, repareer maar eerst en stuur ons de nota, terwijl er een reparatieproject aan zit te komen.

Zover ik weet is er nog 1 iemand die overweegt om glas te laten zetten aan dat bedrijf, ze hebben namelijk weer een brief gezonden met deze optie aan de mensen omdat niemand had gereageerd. (we hoorden dat op de vergadering en van de meneer zelf, we hebben die namelijk ook laten komen kijken).

Ik ga de opties dan ook zeker navragen bij de VVE. De offertes zijn voor het zetten. Ik neem aan dat ze dan ook schilderen?

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou ik niet zonder meer van uit gaan. Normaal worden die glaslatten slechts in de grondverf gezet.

Je zal nu enkel glas hebben. Dat zit dus vast met stopverf. Die stopverf moet weggehaald worden en je kozijnen worden afgekrabd. Waarschijnlijk heb je binnnen nog van die leuke watergootjes. Die moeten ook verwijderd worden en dat levert dus binnen beschadigingen op.

Na plaatsen van dubbelglas moet je zowel binnen als buiten je kozijnen opnieuw schilderen. Daar ontkom je niet aan, dus je moet er ook goed opletten wat er dan in die offertes staat.

1,5X schilderen bijvoorbeeld betekent grondverf en 1 laagje verf.

Ook moet je na het plaatsen van de glaslatten de kieren dichtkitten voordat je gaat schilderen. Vraag is of dat dus allemaal wel in de offerte komt. Dit kan ook prijsverschillen verklaren.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2012 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 21 sep 2012, 12:44: Zou ik niet zonder meer van uit gaan. Normaal worden die glaslatten slechts in de grondverf gezet.

Je zal nu enkel glas hebben. Dat zit dus vast met stopverf. Die stopverf moet weggehaald worden en je kozijnen worden afgekrabd. Waarschijnlijk heb je binnnen nog van die leuke watergootjes. Die moeten ook verwijderd worden en dat levert dus binnen beschadigingen op.

Na plaatsen van dubbelglas moet je zowel binnen als buiten je kozijnen opnieuw schilderen. Daar ontkom je niet aan, dus je moet er ook goed opletten wat er dan in die offertes staat.

1,5X schilderen bijvoorbeeld betekent grondverf en 1 laagje verf.

Ook moet je na het plaatsen van de glaslatten de kieren dichtkitten voordat je gaat schilderen. Vraag is of dat dus allemaal wel in de offerte komt. Dit kan ook prijsverschillen verklaren.

Ik heb inderdaad nu enkel glas. Ik durf niet te zeggen hoe dat vast zit. In ieder geval niet heel stevig. Ze zijn al een aantal keren gebarsten en toen is er iemand geweest die heeft ze eruit gehaald en daarna met kit vastgezet. (denk dat het kit was) Watergootjes heb ik volgens mij niet. Ik ga de offertes er nog eens op nalezen, misschien verklaart dat het prijsverschil.

Daarnaast weet ik ook niet of diegene die komt herstellen/schilderen naast het plaasten van het dubbel glas dit wel allemaal doet. We kregen alleen een offerte van het glas + eventuele plaatsen van de roosters.