ko
door kolub Apr 12, 2016 om 09:49
Huishouden & energie

Kan je artikelen ruilen met een bankafschrift i.p.v. een bon?

Ik heb laatst een dekbed gekocht bij de IKEA. Toen ik hem thuis eenmaal eenmaal uit de verpakking haalde, kwam ik er achter dat er een grote scheur in zit. De bon had ik inmiddels niet meer, maar ik heb natuurlijk het bankafschrift nog wel. Kan ik dit artikel met het afschrift als bewijs nog ruilen?

50158 8 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 12, 2016 om 09:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Proberen kan altijd maar een bankafschrift omschrijft niet wat u heeft gekocht, alleen welk bedrag er is besteed.
Ikea is over het algemeen wel soepel maar in dit geval is het voor u lastig te bewijzen dat het dekbed onlangs is aangeschaft, het had ook een doos servies kunnen zijn.
Ik zou ze gewoon een belletje geven en de situatie uitleggen, dan weet u snel waar u staat.
Succes
Diewilik

hutch
door hutch - Apr 12, 2016 om 10:41
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Over het algemeen mag een verkoper niet alléén (maar) een kassabon eisen. U mag ook op een andere wijze aantonen/bewijzen dat u het artikel gekocht heeft bij een bepaalde zaak. Staat toevallig op uw bankafschrift ook dat artikel vermeld, moet dat ook geaccepteerd worden.

Maar zoals @Diewilik al schreef, ga in overleg. Neem ook een kopie bankafschrift mee.

Misschien wel een tip voor een volgende keer: bewaar altijd de kassabon, minimaal voor de periode dat de garantie geldt.
Stop al die bonnen (...) in een doosje o.i.d. Lijkt mij een kleine moeite.

jo
door jorisw Apr 12, 2016 om 12:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer staat bij een PIN betaling op het bankafschrift wat voor product het betreft?

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 12, 2016 om 10:45
234 Antwoorden / 16 Vragen

bij IKEA is het zo dat de papieren afschriften van je bank met de vermelding betaling gedaan aan IKEA geaccepteerd worden door elk filiaal ,anders even bellen met de service lijn maar daar heb ik deze info ook vandaan.

marita5
door marita5 - Apr 12, 2016 om 11:30
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kolub ,

Neem contact op met Ikea , zoals eerder al is aangegeven . zie ook hier :

Ik heb de bon niet meer. Wat nu?

Wilt u teruggaan naar de winkel omdat het gekochte product ondeugdelijk is? En hebt u de bon niet meer? Dan kunt u misschien op andere manieren bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken, wanneer daaruit blijkt wat u hebt gekocht, en op welke datum u de aankoop hebt gedaan .

Bron consuwijzer.nl

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 12, 2016 om 18:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Marita5,
Op bankafschriften staat doorgaan nooit wat je hebt gekocht alleen wanneer, waar, welke tijd en het bedrag maar er staat nooit bij: fiets, matras, dvd speler dus dat consuwijzer dit schrijft is eigenlijk een beetje vreemd. Dit weten ze vast dus het advies is aardig bedoeld maar in de praktijk zijn veel ondernemenrs niet van plan dit als bewijs te accepteren.
MVG Diewilik

marita5
door marita5 Apr 12, 2016 om 18:29
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi Diewilik , Ikea hoeft dit niet te accepteren , maar als je niet probeert weet je ook niks .mvg .

lo
door lotje1992 - Apr 12, 2016 om 14:49
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een tijdje bij de praxis gewerkt en daar deden wij het zo. (Wel hetzelfde filiaal hiervoor).

Bij de Praxis konden wij in het systeem de aankoopbonnen terug vinden. Met het bankafschrift heeft u de tijd van de aankoop erop staan. Met de datum en tijd konden wij snel de bon terug opzoeken. Misschien dat dit bij de iKea ook kan.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 12, 2016 om 18:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is nu eens meedenken met de klant en hem/haar willen helpen. Superoplossing.
Maar helaas doen de meeste ondernemers echt moeilijk in dit soort zaken.
Maar als het systeem dit toelaat is dit klantvriendelijk en ouderwetse service.
Diewilik

pi
door pieterwolters Apr 12, 2016 om 18:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het wel meevalt met die "meeste ondernemers". Alleen de uitwassen zie je. Over een bedrijf als Praxis zie je veel klachten op sites als deze en nu blijkt dat het helemaal niet van die boemannen zijn... Uiteindelijk bestaan bedrijven ook maar gewoon uit mensen zoals jij en ik.

diumenge
door diumenge - Apr 12, 2016 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Google: ikea bon kwijt. Eerste resultaat: garantie - Ikea.

Kassabon = garantiebewijs
Alleen met de kassabon of indien je op een andere manier kan aantonen waar en wanneer het IKEA product is gekocht, kan je aanspraak maken op onze garantie. De kassabon is je garantiebewijs, bewaar deze dus goed! Hieronder vind je de garantiebepalingen per productgroep.

Dus, indien er maar één product is gekocht, dan moet het niet zo moeilijk zijn. Bedrag op afschrift is immers gelijk aan de prijs van het artikel.

ko
door kolub - Apr 13, 2016 om 13:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is gelukt! Aan de tijd van het bankafschrift konden ze in hun eigen administratie de bon terugvinden. Daar stond het dekbed op, dus ik heb het netjes vergoed gekregen. Bedankt voor jullie reacties!

marita5
door marita5 - Apr 13, 2016 om 13:59
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Kolub ,

Fijn om te horen dat het gelukt is , bedankt voor terugmelding .