ha
door harryfemmy Jan 23, 2007 om 08:47
Huishouden & energie

Keuze nieuwe cv ketel

Wij zijn toe aan een nieuwe cv combiketel. Er worden voor onze situatie twee combi ketels voorgesteld. De NefitSmartline HRC 24/CW 4 en de Daalderop Combipact24/33. We wonen in een goed geisoleerde tussenwoning <400 m3., hebben geen bad, maar op een punt tegelijk warm water nodig. We willen wel van een thermosstaatkraan en watersbesparende douchkkop gebruik maken, met twee enthousiast douchende pubers.gasverbruik rond de 1350 m3 per jaar. VAnwege het milieu toch een HR ketel

Wat moet het nu worden een nefit die toch een naam op te houden heeft of een Daalderop die vijd jaar garantie geeft. Zijn er mensen die weten hoe storingsgevoelig of gebruiksvriendelijk de ketels zijn?  Op beide ketels zal een klokthermosstaat worden aangesloten.

Harry en Femmy

522 8 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Jan 23, 2007 om 09:10
229 Antwoorden / 7 Vragen

Wij hebben een Nefit smartline sinds 2003, prima ketel, een flinke straal warm douchewater en nog geen problemen gehad, dat is mijn ervaring.
Het liefst gebruiken met de originele klokthermosstaat van Nefit (helaas niet goedkoop) maar werkt modulerend, dat is comfortabel en scheelt stookkosten.

akkefiet
door akkefiet - Jan 23, 2007 om 17:40
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Beide merken zijn goed.

Dat Daalderop 'minder naam' zou hebben komt omdat ze minder bekend zijn
van de reclame, maar ook dit is al een oud merk met knowhow.

Dus ga niet af op de naam maar op de specificaties.

dr
door dreamworks - Jan 24, 2007 om 19:32
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

beide zijn goede cv ketels nefit is inderdaad een top naam  en ook goed ,de daalderop (die ik zelf ook in mijn huis heb ) stamt af van de daalderop electro boilers en is dus heel erg goed in grote hoeveelheden warm water of tappen op meerdere punten tegelijk.

ligt een beetje aan de warmwaterbehoeft die jullie gezin heeft  en aan het budget maar voor beide ketels geld :een goede keuze.

vriendelijke groet marijn

movieman
door movieman - Jan 24, 2007 om 20:24
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wat dacht u van Vaillant of Bosch? Die zijn ook super!

U moet zich wel realiseren dat een HR-ketel zeer veel (duur) onderhoud vergt en bovendien prijzig in de aanschaf is. Een beetje fatsoenlijke VR-ketel (verbeterd rendement) levert tegenwoordig tussen de 85 en 90% rendement. De HR's zo tussen de 90 en 95%.

Een kosten-batenanalyse lijkt mij in uw geval zeer verstandig. Die paar procenten energiebesparing worden mijns inziens teniet gedaan door de (extra) kosten van een HR en alles wat erbij kijken komt. Ik denk dat een HR iets voor grote bedrijven, kantoorpanden etc. is en niet echt geschikt voor een doorsnee woning/ huis (tenzij je een paleis of kasteel bewoont LOL).

Succes. ;-)

mi
door miraltje - Jan 24, 2007 om 20:49
462 Antwoorden / 0 Vragen

@ movieman

ik weet niet waar u deze info weg hebt,maar deze is wel al tien jaar achterhaald.

daar de meeste fabricanten geen of nauwlijks meer vr toestelen ontwikkelen en in het leveringsprogramma hebben.

zijn deze door de beperkte afname veelal duurder dan de huidige hr ketel.

maar dit terzijde

daalderop blinkt uit wat betreft hoeveelheid van warm water,geen ander combi cv ketel kan daar bij in de buurt komen.

ondanks ik zelf geen fan ben van nefit, is het een goed toestel en zult u er weinig problemen meehebben,al is het warmwatercomfort minder tov met de daalderop.

een thermostatische douchemengkraan is waterbesparend,een waterbesparende douchekop is dan ook overbodig.

deze kan de werking van een thermostaatkrasn negatief beinvloeden waardoor de ingestelde watertemperatuur gaat schommelen.

wat betreft de regeling van de cv ketel, weet wat u wilt, over het algemeen is een klokthermostaat lastig te bedienen.

vooral  de klokthermostaten van de ketelfabricant, deze wil nml zoveel mogelijk functie's in de thermostaat zetten en dat maakt het onnodig ingewikkeld..

de enige klokthermostaat die eenvoudig te bedienen is, is de chronotherm serie van honeywell.

gsm
door gsm - Jan 24, 2007 om 21:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb al twaalf jaar een Vaillant. Het was één van de eerste uit een serie en Vaillant is geweest om twee productiefouten in de ketel te herstellen (heel nieuw binnenwerk na twee jaar).
Wel is na 6 jaar de tapspiraal (warmtewisselaar voor warm water uit de kraan) defect geraakt en gaan lekken. €250 schade tot nu toe.
Het onderhoud is minimaal en dat doe ik helemaal zelf.

Let bij de aanschaf ook op het model, vanwege de plaatsing. Neem geen ketel met een te hoge capaciteit. Let op de geluidsproductie.
Mijn eigen ketel hoor ik nooit, maar wel het gebulder uit de schoorsteen

gsm
door gsm - Jan 24, 2007 om 21:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Uit de schoorsteen van de buren die een Nefit hebben!
(Ik klikte iets te snel op het rode knopje).

te
door techneut_1 - Jan 28, 2007 om 18:53
83 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Miraltje,

Kunt u onderstaande uitspraak eens toelichten?

een thermostatische douchemengkraan is waterbesparend,een waterbesparende douchekop is dan ook overbodig.

Waarom is zo'n kraam waterbesparend?

Ik vind trouwens in de meeste gevallen waterbesparende douchekoppen een beetje onzin; men zoekt eerst een ( veel duurder) CV-toestel die een grote plens water moet kunnen geven, en vervolgens wordt er een waterbesparende douchekop op aangesloten!!??

Wie verteld mij waar hier de logica zit?

Vr Gr Techneut