ekiem
door ekiem Oct 2, 2020 om 15:48
Huishouden & energie

Koken op gas of inductie

Beste forumleden,

Er gaat een nieuwe keuken komen maar nu zit ik met het volgende ..............waar ga ik voor kiezen ?
Momenteel wordt er hier op gas gekookt maar je hoort zoveel over koken op inductie. Ik heb me er zoveel mogelijk in verdiept ( voor zover dat mogelijk is ).
Verstandelijk zou ik voor inductie moeten kiezen maar ik zie er tegenop . Je hoort zoveel tegenstrijdigheden en ik ben daarnaast ook bang voor de kwetsbaar heid van het koken op inductie. Dat die platen makkelijk kunnen beschadigen en dan alleen maar worden vergoed uit een uit gebreide all-risk opstal verzekering.

Heeft er hier iemand ervaring met het koken op inductie ,ik hoor het graag .

Ekiem

5794 17 Rapporteer

rj
door rjw - Oct 2, 2020 om 16:00
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nu iets nieuws gaat kopen zou ik altijd voor inductie gaan. Kwestbaarheid valt wel mee. Je moet gewoon niet gooien en schuiven met je pannen. Ik ben een tijdje terug overgestapt naar inductie en het is een goed alternatief voor gas. Keramisch vond ik altijd verschrikkelijk omdat het zo traag is t.o.v. gas, maar dat is bij inductie opgelost. Bijkomend voordeel is dat je keuken veel schoner blijft. Het vettige dat veroorzaakt wordt door het verbranden van gas is weg.

ju
door juliomariner - Oct 2, 2020 om 16:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou voor inductie gaan. Gas is ouderwets

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2020 om 16:39
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik nu kon kiezen ging ik ook voor inductie. Ik kook keramisch nu en blijf het waardeloos vinden. Het enige waar je op met letten bij inductie is dat je de goede pannen hebt. Verder voordeel is inderdaad dat je ook geen probleem meer hebt met schoonmaken van gasfornuis. Mijn zus heeft het en ik vind het geweldig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2020 om 16:48
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reacties: ik ben al meer dan een jaar qua koken overgeschakeld op elektrisch koken en dat scheelt hoe dan ook behoorlijk in de portemonnee. Helaas is het geen inductie apparaat maar ik heb wel spijt dat ik een jaar of 4 terug bij een renovatie van mijn keuken en vervanging gaskooktoestel niet voor inductie heb gekozen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 2, 2020 om 18:31
1780 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Bedoelt u dat op gas koken goedkoper is?

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2020 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, HK bedoelt dat elektrisch veel voordeliger is, maar dat is dus helemaal niet waar

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2020 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Denk aan de kosten voor de verandering van de elektra.

Ik heb meer dan veertig jaar elektrisch gekookt, maar ben drie jaar geleden weer overgestapt op  gas. Bevalt weer prima.

mi
door miennaamishaaz - Oct 2, 2020 om 17:46
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de overheid in 2025 van al het gas af wil is het het beste om te kiezen voor inductie.

Ook nog enkele vragen:
1 Is het een koop of huur huis?
2 is er een vrije stop/stekker aansluiting in de keuken {perilex 2/3 fase aansluiting}
3 Wat is uw huidige keuken opstelling {paint/foto}
__________________
https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/elektrisch-koken

Wat u wel moet weten is als u gaat voor inductie u wel een aantal nieuwe pannen moet aanschaffen, omdat niet alle pannen geschikt zijn voor inductie.

Tevens zijn pannen die jaren op gas zijn gebruikt ook vaak beschadigt aan de bodem {oneffenheden}. wat krassen kan veroorzaken op inductie. dus ik raad u niet aan om oudere pannen te gebruiken op inductie.

Inductie is tevens wel het meest veilige/snelst reageerende manier van koken. het is meer vergelijkbaar met gas koken, omdat de kookplaat gelijk reageert.
De plaat koelt ook snel af, en is zeer gemakkelijk schoon te maken. {ontvetter erop sprayen, poetsen met een Microvezel doek, en dan met een papieren doek afvegen}

Keramisch is verschrikkelijk, omdat u weinig tot geen controle heeft over de Hitte van de pan, het reageert ook zeer traag, en de plaat blijft lang warm.

justmeagain
door justmeagain Oct 3, 2020 om 00:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat heeft de keuken opstelling met de keuze voor inductie te maken.
Koop of huur is ook niet van belang want je kunt de plaat zo meenemen. Maar als Ekiem een nieuwe keuken uit heeft gezocht waar ze al even mee bezig was dan zal het om een koopwoning gaan.

mi
door miennaamishaaz Oct 3, 2020 om 15:37
725 Antwoorden / 1 Vragen

@justmeagain.

Niet veel, maar als de keukenopstelling niet geschikt is voor te koken op inductie. {locatie lege stop/Perilex aansluiting}
Dan kan je niet zo goed koken op inductie

tenormin
door tenormin Oct 3, 2020 om 22:20
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@miennaamishaaz, u gelooft toch zelf niet dat heel Nederland in 2025 van het gas af is? Ik zelf, al kook ik (helaas) keramisch, dit is de slechtste beslissing ooit van de Regering: om van het gas af te gaan. Terwijl Duitsland juist aan het gas gaat. Vind gas de perfecte manier van koken: je hoort het. Controle enz. Het grote voordeel van inductie is: aanzetten is direct warmte, uit is direct afkoelen.

gerbera
door gerbera Oct 4, 2020 om 11:10
7371 Antwoorden / 14 Vragen

@miennaamishaaz, U weet weinig van het gebruik van een (glazen)keramische plaat. Reageert vrij snel, controle over de hitte van de pan?, (wordt de pan met gas of inductie dan niet warm) en wel eens gehoord van restwarmte zodat je de plaat eerder kunt uitschakelen. En als veiligheid is een indicatie aanwezig die brandt zolang de plaat nog niet tot handwarmte is afgekoeld. Het enige wat van belang is, is het juiste formaat pan op de juiste "brander"zetten.

ro
door ronny530 - Oct 2, 2020 om 18:02
2791 Antwoorden / 41 Vragen

Koken op inductie biedt veel voordelen zoals temperatuur controle en verschilt eigenlijk weinig van koken op gas. De glasplaat is van speciaal glas gemaakt en krasvast. Het stroomverbruik valt ook best mee want de elektra prijs ligt veel lager dan de gasprijs. Een goede pannenset is cruciaal en ik zou toch voor een pannenset gaan met kunststof handvatten want die worden tijdens het koken lauw warm. Metalen handvatten worden net zoals de pan heet en bij een schrikreactie valt de pan op de kookplaat. Als de aansluiting voor de inductie kookplaat al in de keuken aanwezig is een inductie de beste keuze maar als die aansluiting er niet is dan kiezen voor een gas kookplaat want de aanleg van de aansluiting kost bijna meer dan de aanschaf van een inductie kookplaat.

ti
door tilpend - Oct 2, 2020 om 18:25
134 Antwoorden / 0 Vragen

2 jaar geleden is ons hele flatgebouw gerenoveerd en is al het gas afgesloten. Toen ik hoorde dat het ging gebeuren, was ik niet blij maar na een week koken op inductie wilde ik al niet meer terug. Het is net zo makkelijk als koken op gas en veel veiliger. Als ik in jouw schoenen stond, koos ik voor inductie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 2, 2020 om 18:36
1780 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ekiem,

Ik heb persoonlijk geen ervaring met koken op stroom, maar wel veel kennissen, die dat doen.

Zij vertellen mij, dat als je kookt voor grote gezinnen en grote hoeveelheden, koken op gas voordeliger is.

Kijk maar eens bij veel restaurants : de meesten koken op gas.

ekiem
door ekiem - Oct 2, 2020 om 18:46
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties. De keuken en alles dat erin zit is ruim 28 jaar ,vandaar de vervanging . Er is zoveel veranderd en ik verwacht dat het inderdaad toch Induktie gaat worden.
Maar nu nog een vraag.....op het gas schuif ik vaak met de pannen. Is het nu zo dat je met inductie dat niet meer mag / kan i.v.m krassen ? Ken nl. niemand die op inductie kookt en heb sinds kort pas voor het eerst zo'n kookplaat gezien.

Ekiem

ma
door malhy2 Oct 16, 2020 om 05:44
309 Antwoorden / 13 Vragen

zoals gezegd in mijn reactie, doe een keukenrolpapiertje tussen je pan en de kookplaat.

Ar
door Arjan25 - Oct 2, 2020 om 19:42
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren op inductie gekookt en dat beviel mij super.
Nu zijn wij verhuist koken wij weer op gas, omdat ik anders een grote inbouw oven en fornuis moet veranderen.
Maar als je toch voor inductie gaat moet je niet voor de goedkoopste gaan.
Maar mijn voorkeur zou zeker voor inductie gaan, want het koken gaat sneller, stroom is goedkoper en het is veel makkelijker schoonmaken.
Zeker als je nog voor zonnepanelen zou gaan, dan is het helemaal een goede combi.(mocht je die nog niet hebben)

Schuiven met pannen moet je niet meer doen of de pan even iets optillen.
Dan dan krijg je krassen, maar als je het eenmaal gewent bent dan wil je waarschijnlijk niks ander meer :)

Iv
door Ivo W - Oct 2, 2020 om 21:39
734 Antwoorden / Vragen

Sinds wij inductie hebben, willen we niets anders meer. In vakantiehuisjes komen we vaak nog gas tegen, maar dat is toch eigenlijk maar behelpen.

Voordelen van een (goede) inductiekookplaat:
- Temperatuur/vermogen is uitstekend te regelen
- Geen brandgevaar als je per ongeluk een papieren of plastic verpakking op of naast je kookplaat zet.
- Veel makkelijker schoon te maken. Zelfs al zit de plaat helemaal onder de klodders saus en druppels vet, je hebt hem in een minuutje weer blinkend schoon.
- Veiliger in gebruik doordat pannen op de vlakke plaat veel stabieler staan dan op de rekjes van een gaskookplaat.

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2020 om 22:49
7371 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt rustig met de pannen schuiven mits u er maar voor zorgt dat er geen zand onder de bodem zit. De glasplaat is van speciaal krasvast materiaal. Kook zelf al ruim 25  jaar electrisch en nog geen krasje op deglasplaat te zien. Wel regelmatig onderhouden met daarvoor bestemd spul. En zoals al aangegeven kijk of uw groepenkast het aan kan, u heeft afzonderlijke groep(en) nodig zeker als u een 2 of 3 fase plaat neemt, en vaak zal ook de hoofdleidig, van 1 naar 3 fase, en hoofdzekering aangepast moeten worden. Neemt u 1 fase plaat hou er dan rekening mee dat de spanning over alle kookzone's verdeeld wordt, wat betekend dat als 1 kookzone vol aan staat en u een 2e inschakeld de 1e minder warmte zal leveren.

Dus laat u vooraf goed informeren alvorens tot aanschaf over te gaan.

tenormin
door tenormin Oct 3, 2020 om 23:18
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Vitro Clean? @gerbera? Vind wokken op Keramisch naadje. Maar goed, een chefkok in restaurant zweert nog steeds: gasfornuis met veel pitten. ;-))

panter22
door panter22 - Oct 3, 2020 om 15:17
6599 Antwoorden / Vragen

Niet van dat benauwde, gewoon een inductiekookplaat kopen. Extra groep in de meterkast, dan ben je in 1 keer klaar.
Het is altijd even wennen. Dat heb je met nieuwe dingen.
Je doet nogal lang met een keuken. Dan is het verstandig geen modekleur te nemen. Gewoon wit heb je het meest aan.
En vergeet de vaatwasser niet. Zelfs in een kleine keuken is dat mogelijk.

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2020 om 16:05
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Wat nog wel eens vergeten wordt, indien dit van toepassing mocht zijn;

Let op: magnetische straling met een pacemaker

De straling van een inductie kookplaat kan een gevaar vormen voor mensen met een pacemaker. Een inductiekookplaat is bij normaal gebruik veilig, zolang u gepaste afstand houdt. Een goede stelregel is: houd alle apparaten die een magnetisch veld opwekken tenminste een armlengte van je af. Raadpleeg daarom eerst uw cardioloog, daarna kunt u met een gerust hart de piepers opzetten.

Donuts
door Donuts Oct 3, 2020 om 16:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En wat is de bron van die onnodig bang makende tekst?

sjjoppy
door sjjoppy Oct 3, 2020 om 16:42
7206 Antwoorden / 3 Vragen
gerbera
door gerbera Oct 3, 2020 om 21:49
7371 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, dit heeft niets met bangmakerij te maken, draag zelf een ICD, welke dag en nacht gecontroleerd wordt op juiste werking, dus weet waar ik het over heb.

Raadpleeg daarom eerst uw cardioloog, daarna kunt u met een gerust hart de piepers opzetten.

Die kan nml vertellen of uw pacemaker/ICD gevoelig is voor magnetische straling.
Niet voor niets kunnen mensen die dit hebben op o.a. Schiphol niet zomaar door het controlepoortje.

tenormin
door tenormin Oct 3, 2020 om 22:49
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, heel goede toevoeging. Je had er een nieuw antwoord aan moeten wijden i.p.v. reageren op antwoord. Want wat je schrijft is volledig waar en volledig foute reactie van @sprietje: "onnodige bang makende tekst". Kennelijk iets wat ze niet weet. Mijn vriend heeft dit ook, dus niet door poortjes van vliegvelden, niet alleen op Schiphol hoor. World wide.

gerbera
door gerbera Oct 4, 2020 om 10:45
7371 Antwoorden / 14 Vragen
Donuts
door Donuts Oct 4, 2020 om 10:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Gerbera, dank u voor de link. Ik betwijfel ten zeerste de correctheid van die mededeling op CB. Ik kan u namelijk ook andere bronnen geven die dit tegenspreken. U zou dit eens voor 100% duidelijkheid voor kunnen leggen aan uw cardioloog.

@Tenormin, het gaat hier niet over de poortjes op Schiphol. Ik hoor graag van u waarop uw baseert dat mijn reactie volledig fout is.

gerbera
door gerbera Oct 4, 2020 om 11:33
7371 Antwoorden / 14 Vragen

@ sprietje, vandaar ook de verwijzing naar de cardioloog. Ik ken ook mensen die beweren dat het coronavirus er niet is. Het is nml afhankelijk van het type cq de fabrikant van de Pacemaker/ICD of deze wel of niet gevoelig is voor straling, en dat kan de cardioloog weten of informeren bij de fabrikant. De een kan er last van hebben en de ander niet maar dat is met heel veel dingen zo. En wat die poortjes betreft, dit geeft aan welke risico's er aan magnetische straling kunnen  wezen t.a.v. de pacemaker/ICD.
Het is dus geen angst zaaien maar een tip hier rekening mee te houden.

1paul
door 1paul Oct 18, 2020 om 08:37
3170 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat om de magnetisme van de inductieplaat, tegenwoordig zijn deze echter technisch goed afgeschermd maar de oudere platen konden nog wel eens last geven, net als de poortjes bij winkels en schiphol, je kunt er wel doorheen maar ga er niet tegenaan staan bijvoorbeeld....

gerbera
door gerbera Oct 18, 2020 om 11:11
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje laat uw reactie maar de poortjes van Schiphol kan ik echt niet door zonder dat mijn ICD van slag raakt. En weet u, ik vertrouw meer op de informatie van mijn cardioloog dan op de veronderstelling van u. En als u mijn bericht goed leest geef ik ook duidelijk aan dat het om het magnetisch veld gaat wat een inductieplaat kan genereren. En mag u mij uitleggen hoe men in staat is het magnetisch veld af te schermen, dit is alleen mogelijk door het gebruik van lagere stroomsterkte maar ja dan wordt de boel niet warm. En die zgn ciliconendoekjes zijn er ter bescherming van de plaat tegenkrassen.

de fabrikant van de Pacemaker/ICD of deze wel of niet gevoelig is voor straling, en dat kan de cardioloog weten of informeren bij de fabrikant.

ma
door malhy2 - Oct 16, 2020 om 05:42
309 Antwoorden / 13 Vragen

Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe keuken en zijn ook overgestapt op inductie. Kwetsbaarheid is tegen te gaan door een keukenpapiertje tussen plaat en pan te leggen, geen krassen meer en niet bang zijn voor brand, hebben wij in dat jaar niet meegemaakt en ook niet van gehoord. Wel een hogere investering, wat groepen erbij moeten maken in de meterkast enz. Onze inductie plaat heeft 2 maal 220 aansluiting nodig. En nieuwe pannen moeten kopen. 80 % van de oude waren niet geschikt voor inductie.
Water kookt sneller dan met gas.

ekiem
door ekiem - Oct 16, 2020 om 08:42
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemorgen,,

Bedankt voor uw reactie. Ik had ook al zoiets aan geboden gezien. Dat waren van die siliconen onderzoekers voor de bescherming van de inductie kookplaat. Vond het wel apart. Maar het is toch niet zo dat je dit bij alle pannen moet doen als je kookt. Dan ben je dus aan het koken en dan zit er onder iedere pan een papiertje of siliconen beschermer. Is het dan zo erg met die krassen als je met een pan schuift.

Ik hoor het graag.

ma
door malhy2 Oct 17, 2020 om 04:21
309 Antwoorden / 13 Vragen

Wij doen het onder elke pan. Maar de eerste kras doet meestal het meeste pijn.
En de papiertjes zijn enkele keren opnieuw te gebruiken.

Ed

Iv
door Ivo W Oct 17, 2020 om 23:21
734 Antwoorden / Vragen

Schoon werken voorkomt krassen. Wij gebruiken de inductie nu 3 jaar. Is een goedkope Whirlpool plaat en we hebben geen bijzondere slijtage.

Niet de pannen zelf zijn de grootste oorzaak van krassen, maar vooral vuil tussen pan en kookplaat kan voor krassen zorgen.

gerbera
door gerbera Oct 18, 2020 om 11:19
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang u maar zorgt dat de bodem van pannen schoon zijn heeft u die doekjes niet nodig. De bodem van pannen zijn (spiegel)glad en als u deze niet stoot of laat vallen blijven ze dat.