Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid Jul 23, 2016 om 10:19
Huishouden & energie
Lichtoverlast van lichtmast

Sinds 1,5 heeft de gemeente Den Helder vlak voor onze, kleine, woning een lichtmast geplaatst met twee armaturen. Het fietspad dat vlak voor de woning heeft een armatuur dat pal in onze woonkamer schijnt. Het tweede armatuur dat naar de weg schijnt geeft ook een enorm licht naar onze woon- en slaapkamer.
Sinds het plaatsen ervan hebben wij bij de gemeente verzocht om maatregelen. Deze zijn ook toegezegd maar tot op heden gebeurt er dus helemaal niets. Want, en nu komt de aap uit de mauw. De lichtmasten zijn geschikt voor provinciale- en hoofdwegen en staan op te geringe afstand van de woning. Deze laatste informatie is van de fabrikant zelf.

Onze woning wordt uitgelicht als ware wij het Rijksmuseum. Hoe krijgen wij de gemeente aangezet tot het nemen van actie.  De laatste brieven en mails worden niet eens meer beantwoord.

8146 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 23, 2016 om 10:38
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo PatriciaAdelheid ,

Probeer dit eens , klacht indienen bij de ombudsman van Den Helder / of bellen , klik op de rode regel .

https://www.nationaleombudsman.nl/instanties/den-helder

da
door datzoekikop - Jul 23, 2016 om 10:40
251 Antwoorden / Vragen

Gevalletje Rijdende Rechter?

hansje klein
door hansje klein - Jul 23, 2016 om 12:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geef uw ervaringen met de Gemeente eens door naar de (juiste) plaatselijke krant.......!

zoekster1
door zoekster1 - Jul 23, 2016 om 12:29
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe is die toezegging van de gemeente Den Helder gedaan, telefonisch, per mail, per brief? Is er een termijn aangegeven waarbinnen dit moet worden opgelost?

U kunt het nog eens proberen via het Digidloket. Zo dwingt u de gemeente om te antwoorden. U kunt in uw bericht ook zetten dat u overweegt naar de ombudsman te stappen, of naar de bestuursrechter.
Als u het via dit formulief doet, kunt u ook de stappen volgen die worden ondernomen (althans dat beweert men op de site). Doe het in ieder geval niet per telefoon.

klik HIER

ja
door jackyh - Jul 23, 2016 om 12:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wees blij dat u niet in een Stad woont maar nog maar sinds kort last heeft. Alles went.

marita5
door marita5 - Jul 23, 2016 om 13:06
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Jackyh ,

Hoe gaat u aan alles gemakkelijk , en klakkeloos voorbij .
Je zult maar moeten slapen met het licht van een lichtmast in je slaapkamer , lijkt mij geen pretje en dan praat je niet over alles went ( went nooit ) , maar wel over een verstoorde nachtrust .

DOOR JACKYH - 23 JUL. 2016 OM 12:38
345 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN
Wees blij dat u niet in een Stad woont maar nog maar sinds kort last heeft. Alles went..

Cookies
door Cookies Jul 28, 2016 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niemand hoeft te slapen met het licht van een lichtmast, daar zijn prima oplossingen voor. Maar blijkbaar wacht TS liever 1,5 jaar op de gemeente dan even naar de winkel te lopen. Dat is een eigen keuze.

Topantwoord

ph
door philip36 - Jul 23, 2016 om 13:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met lichtmasten zijn geschikt voor provinciale- en hoofdwegen?
De lichtmasten zelf of de armaturen?
Om een beetje gelijkmatige verlichting op de weg te krijgen moet, als de masten aan een kant van de weg staan, de hoogte van de lichtmast ongeveer gelijk zijn aan de wegbreedte.
Dus als de weg 6 m. breed is zou een lichtmast van 6 m. op onderlinge afstanden van 30 m. voldoende zijn.
Het armatuur kan wel geschikt voor belangrijkere wegen maar het hangt er maar vanaf wat voor soort lamp (lager wattage b.v.) de gemeente erin heeft gedaan.

Het is de vraag of de fietspadverlichting wel nodig is.
Het armatuur voor de straatverlichting geeft meestal nog voldoende licht naar de bermkant.
Kan natuurlijk dat de straatverlichting 'snachts uitgeschakeld wordt en de fietspadverlichting aanblijft waardoor het armatuur voor het fietspad niet gemist kan worden.
Het zal heel moeilijk zijn om de armaturen zo af te schermen dat er geen licht op de gevel van uw huis komt.
Armaturen met langwerpige TL buizen zouden een verbetering kunnen geven.
Maar ja, gemeente gaat natuurlijk niet de armaturen van een enkele lichtmast vervangen.
Weet niet hoe belangrijk die weg is, soort verlichting is afhankelijk van wegcategorie, doorgaande weg of woonwijk.

Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid Jul 28, 2016 om 10:07
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen van Philips,

hartelijk dank voor de reactie. De armaturen van Schreder zijn, zo staat in de catalogus, voor de genoemde wegen.
als gezegd. Wij wonen aan de Binndnhaven te Den Helder waar gewoon 50 km P/uur mag worden gereden.

er zit wel Philips led verlichting is. Ook zijn er dimmers aangebracht maar zoals je ziet op de foto. Wij kijken er rechtstreeks is en dat is gewoon niet prettig. De gem. Den Helder heeft de fout gemaakt de mast om 5 mrt van de woning te plaatsen en het fietsarmatuur op slechts 3 meter.

wanner er nog suggesties zijn van uw kant dan stellen wij die zeer op prijs.

bij voorbaat hartelijk dank, patty schmidt

r.kemperman
door r.kemperman Jul 28, 2016 om 10:58
423 Antwoorden / 4 Vragen

Niet Philips maar Philip reageerde

ph
door philip36 Jul 28, 2016 om 11:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Patty Schmidt,
Ik heb even op internet gekeken naar de Binnenhaven bij het witte gebouw van MGB.
Zoals ik het kan beoordelen zou de aparte fietspadverlichting niet echt nodig zijn.
Vraag aan de gemeente of ze de fietspadverlichting eens willen uitschakelen en kijken of fietspad dan nog voldoende licht krijgt van de straatverlichting.
Denk dat de fietspadverlichting de grootste hinder geeft.

I.p.v. het fietspadarmatuur uit te schakelen kunnen ze ook even een plastic afvalzak overheen schuiven.
Met een 3 m. lange stok is dat zo gebeurd.

Vond op internet een handboek openbare verlichting Amsterdam waarin op pag. 31 onder F gesproken wordt over hinderbeperkende maatregelen voor woningen.
zie https://www.publicspaceinfo.nl/media/uploads/files/AMSTERDAM_2012_0003.pdf

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2016 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als dit bij mij zou spelen, kocht ik een paar verduisterings (rol)gordijnen. Probleem opgelost. Bovendien heeft een 'in de schijnwerpers' staand huis het voordeel dat inbrekers wel een deurtje verder lopen.

DOOR MARITA5 - 23 JUL. 2016 OM 13:06
1406 ANTWOORDEN / VRAGEN

Je zult maar moeten slapen met het licht van een lichtmast in je slaapkamer , lijkt mij geen pretje en dan praat je niet over alles went ( went nooit ) , maar wel over een verstoorde nachtrust .

DOOR JACKYH - 23 JUL. 2016 OM 12:38
345 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN
Wees blij dat u niet in een Stad woont maar nog maar sinds kort last heeft. Alles went..

jo
door jorisw Jul 28, 2016 om 13:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zult maar over een slecht verlicht fietspad moeten met alle bijbehorende risico's....

marita5
door marita5 - Jul 23, 2016 om 13:31
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Zo denkt u , maar niet iedereen is hetzelfde .

DOOR CAROLA.83 - 23 JUL. 2016 OM 13:27
8770 ANTWOORDEN / 19 VRAGEN

Als dit bij mij zou spelen, koop ik een paar verduisterings (rol)gordijnen. Probleem opgelost. Bovendien heeft een 'in de schijnwerpers' staand huis het voordeel dat inbrekers wel een deurtje verder lopen.

ha
door harry25961 - Jul 23, 2016 om 13:59
23 Antwoorden / Vragen
ha
door harry25961 - Jul 23, 2016 om 14:03
23 Antwoorden / Vragen

Mijn buren hadden ook last van een dergelijke situatie, een handig iemand uit de straat heeft dat snel opgelost, en wel op een manier
dat iedereen tevreden is.  Ook de gemeente is tevreden met de door ons aangebrachte oplossing. Daarom ook bijgevoegd een foto-tje,
gemaakt met een telelens vanuit slaapkaner raam van hun buren. Die er geen last van hadden.  Zie hoe simpel een oplossing kan zijn.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2016 om 16:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie al 47 jaar het licht in mijn slaapkamer door de lantaarnpaal voor mijn raam. Heeft veel voordelen, hoef geen licht aan te doen, kan makkelijk mijn bed vinden en als ik mijn ogen dicht doe is het....jawel harstikke donker. En heb gewoon lichtdoorlatende rolgordijnen. Dus het duurt ff maar went op den duur wel.

Ma
door Mat Matheij - Jul 23, 2016 om 16:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft naar het lijkt overlast van een lichtmast die er -zo neem ik aan- staat voor beveiliging van fietsers en voetgangers. In de gemeente Utrecht heeft het jaren geduurd voordat een aanrander werd opgepakt. Ook dit licht gaat later op enige avond aan. U kunt ook gewoon de gordijnen sluiten.