ju
door just1990 Sep 2, 2011 om 17:17
Huishouden & energie

Papegaai naar buitenland

hoi
ik zou graag mijn papegaai meenemen op vakantie alleen maak ik me zorgen of dit wel kan.

ik heb een blauw-gele ara die niet geringd is maar wel gechipt is.

kan iemand mij vertellen of ik hem kan meenemen naar het buitenland en nog belangrijker ook weer mee terug?

11675 27 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 2, 2011 om 17:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Naar welk buitenland. Per land kunnen er verschillende voorschriften en wetten gelden. Hoe reis je?

Vladja

tdehond
door tdehond - Sep 2, 2011 om 17:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Buitenland vind ik een breed begrip.
Naar welk buitenland wilt u deze vogel meenemen? Dan kunt u zich verdiepen in de invoer- en uitvoerregels van Nederland en buitenland en doorvoerlanden.

Heeft u een chipreader bij u, want niet elke chipreader kan elke chip lezen. Ook zult u zich ruim van te voren moeten verdiepen in ziekten die overdraagbaar zijn naar mensen en welke tests verplicht zijn, b.v. de Papegaaienziekte e.a.

Het lijkt mij ook veel stress met zich mee brengen voor uw dier. Hoe wilt u hem gaan vervoeren en waar slaapt u 's-nachts?

ju
door just1990 - Sep 2, 2011 om 17:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik bedoel duitsland ofzo, ik wil zoiezo niet te ver weg maar ik vroeg me af of het mogelijk is. mijn papegaai is gezond en heeft een gezondheidsverklaring. Reizen doe ik met de auto.

tdehond
door tdehond - Sep 2, 2011 om 18:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou eerst nagaan of deze ara soort door particulieren in Duitsland gehouden mag worden.

Info:
http://www.koppiekrauw.com/tips/vakantie/tips-vakantie-buitenland.htm

Is de vogel gewend om te reizen in een auto i.v.m. de stress?

snah
door snah - Sep 2, 2011 om 18:17
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,

Voor honden en katten bestaat er een dierenpaspoort , dit is wellicht ook toepasbaar voor een papagaai ( google eens dierenpaspoort )

Grenscontrole tussen duitsland en nederland is er niet meer . Wel kunt u aangehouden worden door de politie en dan moet u kunnen aantonen dat u geen illegale papagaatenhandelaar bent , aangezien uw papagaai geen ring heeft is zo'n paspoort misschien voldoende .

Hoe zou de papagaai zo/n reis vinden , er zijn papagaaien die een autorit leuk vinden en er zijn er die wagenziek worden .
Als de papagaai geen ervaring heeft met autorijden en reizen ( onbekende omgeving ) zou ik dit eerst goed uitproberen .

Hans

ju
door just1990 - Sep 2, 2011 om 18:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn papegaai is gewent om te reizen. In nederland gaat ze overal mee heen. Als ze gestrest zou worden zou ik het niet eens te sprake brengen. Ik weet wel hoe ik voor mijn vogel moet zorgen, maar omdat ze ook niet geringt is maar ik me een beetje zorgen dat ze van me afgepakt word. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen??

snah
door snah - Sep 2, 2011 om 18:38
654 Antwoorden / 61 Vragen
tenormin
door tenormin - Sep 2, 2011 om 19:14
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=snah schreef op vrijdag 2 sep 2011, 18:38]Info KLIK

snah, ik weet dat het erg is maar mijn Duits is niet zo fantastisch. Heb er wel iets uitgehaald over vogels, maar dat ging meer over vogels ingevoerd uit verre landen, niet over de papegaai in het bijzonder.

@just1990, waarom niet even contact met je dierenarts, die zal je er zo een antwoord op kunnen geven.

snah
door snah - Sep 2, 2011 om 19:32
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo tenormin ,

Een dierenarts raadplegen hierover is natuurlijk altijd raadzaam en dan met name een dierenarts gespecialiseerd in papagaaien .

In de link staat ook info over vervoer van vogels binnen de EU

Nog een tip aan TS :
Ik ken jouw gaai niet maar als deze niet gekortwiekt is zou ik dat ruim voor de reis toch laten doen . Hoe tam de gaai ook is , zij kunnen altijd schrikken en daarna opvliegen en dan ben jij hem / haar kwijt

Hans

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2011 om 19:51
16850 Antwoorden / 108 Vragen

snah, je kent de gaai niet, wel de papa(e)? Grapje, goede tip van kortwieken maar heb zo'n vermoeden dat dit al gedaan is, daar TS schrijft dat hij hem overal mee naar toe neemt.

tdehond
door tdehond - Sep 2, 2011 om 20:36
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=just1990 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 18:19]Mijn papegaai is gewent om te reizen. In nederland gaat ze overal mee heen. Als ze gestrest zou worden zou ik het niet eens te sprake brengen. Ik weet wel hoe ik voor mijn vogel moet zorgen, maar omdat ze ook niet geringt is maar ik me een beetje zorgen dat ze van me afgepakt word. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen??

Persoonlijk zou ik me ook erg zorgen maken over dat ze gestolen zou kunnen worden terwijl u op reis met haar bent.

robtien
door robtien - Sep 4, 2011 om 10:07
269 Antwoorden / 10 Vragen

Beste just1990,

ik zou het gewoon even bij de douna na vragen
die weten er een hoop vanaf.

Mvg robtien.

an
door annasophia - Sep 5, 2011 om 13:13
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ara's zijn groot, informeer eens bij de douane zij weten er meer van ,ook kunt u een dierentuin bellen..
Ik wens u veel succes..heb zelf ook een papegaai geel voorhoofd.. en is nu 45 jaar.. en kreeg haar toen ze een half jaar was..
En wist u dat een Papegaai verstandiger is dan een hond!!!!!!

kl
door kleinduimpje123 - Sep 5, 2011 om 13:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon lekker thuislaten bij een goede ,vertrouwde oppas,wat heeft dat beest eraan om mee op vakantie te gaan???

ma
door marleenvanh - Sep 5, 2011 om 13:21
453 Antwoorden / 1 Vragen

Paspoort is alleen verplicht voor honden, katten en fretten.
In de KLIK (goede site trouwens!) staat onderaan:
Reisen mit Heimvögeln innerhalb der EU (Reizen met vogels als huisdier binnen de EU)
Nach Paragraf 38 der Binnenmarkt-Tierseuchenschutzverordnung können im Reiseverkehr oder bei der Wohnsitzverlegung höchstens drei nicht zur Abgabe an Dritte bestimmte Vögel mitgeführt werden. (Volgens paragraaf 38 van de binnenmarkt verordeningen tegen -verspreiding van- dierziekten mogen niet meer dan drie vogels niet "voor derden" worden meegenomen)
Nur im Falle von Papageien oder Sittichen ist eine amtstierärztliche Tiergesundheitsbescheinigung erforderlich. (Alleen bij papegaaien en parkieten is een gezondheidsverklaring van een officiële dierenarts noodzakelijk)
Van daar kun je, door te klikken op Tiergesundheitsbescheinigung
een dergelijk document voor Papageien und Sittiche (voor papegaaien en parkieten) downloaden en afdrukken. Het is in het Duits EN het Engels. Dit door je dierenarts -die de vogel wel moet onderzoeken en gezondverklaren natuurlijk- laten invullen en ondertekenen. Dat is voor wat betreft papieren dan voldoende lijkt me. Bij "speciale kenmerken" kun je dan het chipnummer en eventueel type chipreader wat nodig is om het uit te lezen. Hopelijk heb je hier iets aan. De praktische kant....Jij kent je papegaai zelf het beste. Fijne vakantie samen!

ho
door hoorn23 - Sep 5, 2011 om 13:45
10 Antwoorden / 3 Vragen

Heel goed advies en juiste vertaling
ex. Douane man

keessie1
door keessie1 - Sep 6, 2011 om 11:02
138 Antwoorden / 9 Vragen

Papegaaien zonder ring of zonder CITES nummer zijn illegaal en mogen niet worden verhandelt ook als u de vogel al heeft en de papieren worden nagezonden bent u in overtreding en kan de vogel in beslag worden genomen door de A.I.D.
Ook vogels die voorzien zijn van een chip alleen zijn voor de wet illegaal en mogen niet worden verhandelt.
Bij twijfel kunt u altijd inlichtingen inwinnen bij de overheid te weten:

CITES-BUREAU LASER
REGIO ZUIDWEST
Postbus 1191
3300 BD Dordrecht
Tel : 078-6395340
Fax :078-6395350

snah
door snah - Sep 6, 2011 om 11:23
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=keessie1 schreef op dinsdag 6 sep 2011, 11:02]Papegaaien zonder ring of zonder CITES nummer zijn illegaal en mogen niet worden verhandelt ook als u de vogel al heeft en de papieren worden nagezonden bent u in overtreding en kan de vogel in beslag worden genomen door de A.I.D.
Ook vogels die voorzien zijn van een chip alleen zijn voor de wet illegaal en mogen niet worden verhandelt.
Bij twijfel kunt u altijd inlichtingen inwinnen bij de overheid te weten:

CITES-BUREAU LASER
REGIO ZUIDWEST
Postbus 1191
3300 BD Dordrecht
Tel : 078-6395340
Fax :078-6395350

Het gaat hier over reizen en niet over verhandelen .

keessie1
door keessie1 - Sep 6, 2011 om 12:04
138 Antwoorden / 9 Vragen

=snah schreef op dinsdag 6 sep 2011, 11:23:
=keessie1 schreef op dinsdag 6 sep 2011, 11:02: Papegaaien zonder ring of zonder CITES nummer zijn illegaal en mogen niet worden verhandelt ook als u de vogel al heeft en de papieren worden nagezonden bent u in overtreding en kan de vogel in beslag worden genomen door de A.I.D.
Ook vogels die voorzien zijn van een chip alleen zijn voor de wet illegaal en mogen niet worden verhandelt.
Bij twijfel kunt u altijd inlichtingen inwinnen bij de overheid te weten:

CITES-BUREAU LASER
REGIO ZUIDWEST
Postbus 1191
3300 BD Dordrecht
Tel : 078-6395340
Fax :078-6395350

Het gaat hier over reizen en niet over verhandelen .

Lees de VET gedrukte regel slimmerd , GEEN GESLOTEN RING is illegaal
dus ook niet mee reizen.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2011 om 14:15
16850 Antwoorden / 108 Vragen

keessie1, toch een "vriendelijk" antwoord van u aan snah. Iets beantwoorden kan ook zonder iemand te kwetsen.

snah
door snah - Sep 6, 2011 om 17:40
654 Antwoorden / 61 Vragen

keessie1 ,

Dank voor het compliment , word wel vaker gezegd dat ik slim ben .

Maar lees je eigen reactie nou eens goed , ik weet niet waar je die tekst vandaan hebt gehaald maar het gaat hier over verhandelen en dat is wat anders dan reizen . Met andere woorden stel dat eerder genoemde ongeringde papagaai in een dierenwinkel zou zitten dan kan de A.I.D. deze in beslag nemen .

Vergeet hierbij niet dat ook al is vogel van just1990 ongeringd hij wel kan aantonen dat hij de eigenaar is ik denk dan aan de chip , de gezondheidsverklaring eventueel bewijzen van inentingen en het feit dat de papagaat handtam is en een bepaalde band met zijn baas heeft , en misschien is er ook nog een aankoopnota .

Jouw tip om het cites-bureau te raadplegen is wel zinvol .

Slimpie

keessie1
door keessie1 - Sep 6, 2011 om 23:41
138 Antwoorden / 9 Vragen

@Snah,

Je snapt zelf wel dat als er staat "verhandelen" dat je daar verschillende woorden in kunt vullen n.l. "bezitten" "vervoeren" enz......

Als iets illegaal is mag je het nooit legaal "verhandelen" "vervoeren" "bezitten"
Een Knijp ring (een ring die later om de poot geknepen kan worden) of alleen een Chip zeggen niets over de afkomst van de Papegaai.
Een gesloten ring met Cites papieren kunnen alleen bij een papegaai zitten die hier in gevangenschap geboren is en niet zoals met een knijpring en een Chip, later bij een volwassen exemplaar om gedaan worden.

P.s. Als je slimmerd beledigend vind ik je wel erg gevoelig "slimmerd" :-)

Groetjes Keessie

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2011 om 23:53
16850 Antwoorden / 108 Vragen

keessie1, ik kan met geen mogelijkheid "verhandelen" in de vraag van just1990 lezen, alleen dat hij even op vakantie wil met papegaai en zich zorgen maakt of dit kan.

snah
door snah - Sep 6, 2011 om 23:59
654 Antwoorden / 61 Vragen

keessie1 ,

Je snapt zelf wel dat als er staat "verhandelen" dat je daar verschillende woorden in kunt vullen n.l. "bezitten" "vervoeren" enz......

Nee dit snap ik niet .

je
door jeriks - Sep 7, 2011 om 00:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Justen,

Wij zijn net terug van onze vakantie met onze papagaai! Hij gaat altijd met ons mee op vakantie in de Camper. Alleen als wij verre reizen gaan doen vliegen of zoiets dan hebben wij een gezin die onze lorre heel graag verzorgen en daar gaat hij dan ook altijd logeren. Duitsland is in ieder geval absoluut geen bezwaar. Wij hebben een speciale reiskooi voor hem, anders ka hij niet door de deur van de Camper. Maar hij gaat altijd met ons mee. Geen enkel probleem. Waar wij dan ook komen vind iedereen het nog leuk ook!

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2011 om 00:07
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jeriks schreef op woensdag 7 sep 2011, 00:01]Hallo Justen,

Wij zijn net terug van onze vakantie met onze papagaai! Hij gaat altijd met ons mee op vakantie in de Camper. Alleen als wij verre reizen gaan doen vliegen of zoiets dan hebben wij een gezin die onze lorre heel graag verzorgen en daar gaat hij dan ook altijd logeren. Duitsland is in ieder geval absoluut geen bezwaar. Wij hebben een speciale reiskooi voor hem, anders ka hij niet door de deur van de Camper. Maar hij gaat altijd met ons mee. Geen enkel probleem. Waar wij dan ook komen vind iedereen het nog leuk ook!

Wel Just, een beter antwoord van mensen die het vaak doen kun je niet krijgen. Wens je dus met papegaai een heel fijne vakantie!

keessie1
door keessie1 - Sep 7, 2011 om 00:17
138 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jeriks schreef op woensdag 7 sep 2011, 00:01]Hallo Justen,

Wij zijn net terug van onze vakantie met onze papagaai! Hij gaat altijd met ons mee op vakantie in de Camper. Alleen als wij verre reizen gaan doen vliegen of zoiets dan hebben wij een gezin die onze lorre heel graag verzorgen en daar gaat hij dan ook altijd logeren. Duitsland is in ieder geval absoluut geen bezwaar. Wij hebben een speciale reiskooi voor hem, anders ka hij niet door de deur van de Camper. Maar hij gaat altijd met ons mee. Geen enkel probleem. Waar wij dan ook komen vind iedereen het nog leuk ook!

Hallo Jeriks,

Je vergeet te vertellen of je papegaai ook alleen maar een Chip heeft en verder geen Cites Papieren en of je wel eens aan gehouden bent bij de grens voor controle.

Als je reis met een papegaai zonder een gesloten voetring en de bij behorende Cites Papieren heb je een probleem , ALS je tenminste gecontroleerd wordt.

Groetjes Keessie.

@Snah, dus klopt mijn opmerking "slimmerd" toch ....
Dacht ik al :-)