he
door henkveen Sep 12, 2010 om 15:43
Huishouden & energie

Scheurtje in bad

Ik heb onlangs een klein scheurtje in mijnn bad ontdekt.

Wie weet een manier om dit te repareren?

Wie kent een bedrijf(liefst uit de omgeving van Leeuwarden) die dit zou kunnen repareren?

18487 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het materiaal van het bad? Dat lijkt mij handig om te weten i.v.m. reparatiemogelijkheden.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bad is van kunstof

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel!
Hier een mogelijk antwoord vanuit de ervaring van het repareren van polyester (kano/kajaks)
Indien zo'n bad van vrijwel hetzelfde materiaal is dan die scheur V-vormig uitsteken tot wat voorbij het begin en einde van die scheur.
Dan googlen op Polyservice (zat vroeger in Amsterdam Oost) en dan halen/bestellen het (let op zeer brandbare!) reinigingsmiddel,kunsthars en losmiddel.
Kunsthars moet naar verhouding met een 'harder' gemengt worden in een (door hun) meegeleverd bekertje. en dan ingegoten in die scheur waarop met dat losser ingesmeerde plastic om een gladde laag te krijgen dus..... niet teveel hars!
Veel beter resultaat krijgt men als men vanaf de onderkant van dat bad kan werken!
Dan gebruikt men de hars met een kwastje aan die onderzijde insmeren, dan een stukje glasmat (ruim groter dan die scheur) en dan weer deppen met de kunsthars totdat het witte van de glasmat niet meer zichtbaar is (= geheel doordrenkt met de hars.
Om de kracht op te vangen van een in bad zittend persoon een aantal lagen aanbrengen waarbij elke laag goed moet zijn uitgehard.
Een goede harding krijgt men pas als de omgevingstemperatuur meer is dan 18 graden.
Met ietsje meer harder en met een fohn kan men het hardingsproces versnellen.
Te snelle harding verzwakt echter de hechting!.

Vanaf de bovenzijde is het slagen van zo'n reparatie twijfelachtig gezien de krachten op het materiaal uitgeoefend (het scheurde niet voor niets).
Vanaf de onderzijde werkend kan men met succes zo'n scheur heel goed repareren.
Let wel, alle gebruikte gereedschap;menghoutje,kwastje (of roller) en het bekertje kan men na elk gebruik weggooien. Dus voor elke aangebrachte laag een nieuw menghoutje,bekertje,kwast of roller.

Maar.......... vraag wel bij een badkamerspecialist welk soort kunststof en leg uw vraag met mijn gegeven antwoord aan hem voor (voor de zekerheid).

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal van Grootvader geld voor meeste baden, maar als het andere massieve kunststof is kan 2 componenten lijm ook op onder/achterzijde niet in het zicht.
Wel zou ik een groter stuk behandelen dan waar de scheur is en een stuk doek, liefst grof geweven is als versteviging in de lijm te drukken waardoor het op de scheur sterker word dan er naast.

Of zit er nog garantie op? Dan winkel vragen...

Een merk of materiaal vermelden en je hebt meer zekerheid van juiste antwoord.
Succes.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo henkveen, hetmeest voor de hand liggend is 2 componenten polyester het scheurtje met een verfkrabber in een vgroef uitkrabben de polyester aanmaken met verharder aanmaken en met een kwastje opvullen en proberen met een plastiek spateltje of je polyester nog in het scheurtje kan drukken, dan gelijk strijken met het oppervlakte, als je polyester aangemaakt heb moet dit wel in een kwartier gebeuren, dit spul is verkrijgbaar bij de bouwmarkt maar je kan ook bij een watersport centrum terecht en kun je ook navraag doen.
Ze repareren er ook polyester boten mee.

Sukses Nico

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar zit de scheur? aan zijkant of op de bodem?
Heeft u de financiele middelen om het bad te laten vervangen?

Als er eenmaal een scheurtje in zit blijft dit altijd een zwakkere plek.
Als de reparatie niet goed wordt uitgevoerd en u krijgt een lekkage bent u vervolgens verder van huis.
Dit wordt wel voor een deel door de verzekering vergoed maar de ellende die u er mee heeft lijkt me groter dan nu het bad vervangen.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op zondag 12 sep 2010, 17:44: Let wel!
Hier een mogelijk antwoord vanuit de ervaring van het repareren van polyester (kano/kajaks)
Indien zo'n bad van vrijwel hetzelfde materiaal is dan die scheur V-vormig uitsteken tot wat voorbij het begin en einde van die scheur.
Dan googlen op Polyservice (zat vroeger in Amsterdam Oost) en dan halen/bestellen het (let op zeer brandbare!) reinigingsmiddel,kunsthars en losmiddel.

Ik speel voor kritische consument. Ik zou dus NIET mijn badkuip openhakken, om dan op internet te googlen naar de materialen. Ik zou EERST googlen, dan de spullen kopen, en als ik de gebruiksaanwijzing uit mijn hoofd heb geleerd, pas DAN zou ik een gat in mijn badkuip hakken.

Andere oplossing: Voor 90 euri heb je bij de Gamma/Karwei/concurrenten een nieuw bad.