jo
door joel9 Mar 13, 2011 om 13:48
Huishouden & energie

Structuurverschil fauteuil


Ik heb bij Natuzzi twee leren stoelen gekocht. Bij de stoelen is gebruik gemaakt van verschillende structuren van leer. Op een zitting is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van leer met een gladde structuur, terwijl de zitting van de andere stoel bekleed is met leer met een relief-structuur. Het leer in de relief-structuur had ik uitgekozen bij Natuzzi.

Tijdens de aflevering van de twee stoelen op ons adres is mijn man en mij niet opgevallen dat er iets met het leer aan de hand was. De stoelen werden in de winter om 7 uur 's morgens bezorgd. Het was buiten nog donker, dus we hadden het licht aan.
We hebben dus gewoon voor akkoord getekend. Bij
daglicht bleek de afwijking van leer.

Ik ben in de loop van de week naar de winkel van Natuzzi gegaan om nog eens naar het showroommodel te kijken. Daar was geen enkel structuurverschil te zien.

De verkoopster heeft ons er destijds bij de aankoop van de stoelen wel op gewezen dat er hier en daar wat verschil in leer zou kunnen zijn, iedere huid is immers anders. We moesten dan meer denken in de trant van insectenbeten, kleine afwijkingen dus.

Tijdens een telefoongesprek met een van de medewerkers van Natuzzi werd mij medegedeeld dat ze niks voor ons konden betekenen. We moesten ons erbij neerleggen dat iedere huid nou eenmaal anders is. Wel erkenden ze de structuur-verschillen, aan de hand van de foto's die we via de mail verzonden hadden.

Wat ik nu graag zou willen weten is wat onze rechten in deze zijn. Is het terecht dat ik deze stoelen zo niet accepteer en zo ja, welke stappen moet ik dan ondernemen?

2220 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

moeder56
door moeder56 - Mar 13, 2011 om 14:23
483 Antwoorden / 2 Vragen
0

Er van uitgaand dat je de stoelen niet gebruikt hebt.
Vraag of je jouw stoel mag omruilen met het showroonmodel.

jo
door joel9 - Mar 13, 2011 om 15:23
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht! Het showroommodel is wel veel donkerder dan onze stoelen.

Ik vraag me af wat mijn rechten zijn, het structuurverschil is namelijk echt opvallend (ook pér stoel verschil in zitvlak/leuning). Ik zou dus nieuwe of andere stoelen (zelfde prijscategorie) willen.

moeder56
door moeder56 - Mar 13, 2011 om 15:41
483 Antwoorden / 2 Vragen
0

Wat kleur betreft, door kunstlicht kan dat anders lijken. Enige optie , naast elkaar neerzetten in de showroom. Wat de eigenlijke klacht betreft: als er zoveel verschil in zit dat het uiteindelijk twee verschillende stoelen zijn, dan kan ik dat geen minimale afwijking noemen. Meldt in ieder geval aan Natuzzi , indien zij geen oplossing aanbieden, dat je je klacht voorlegt aan Radar en Kassa. Bedenk wel altijd dat je in eerste instantie meer vliegen vangt met stroop dan met azijn. Zoek een druk tijdstip uit. Sjouw je stoelen de winkel in en leg je klacht en de reactie daarop nog eens voor. Probeer iets luider te communiceren op het moment dat er andere klanten in de buurt zijn.

jo
door joel9 - Mar 13, 2011 om 15:52
2 Antwoorden / 1 Vragen
0



Heb ik ook al aan gedacht om mijn klacht voor te leggen aan Kassa of Radar. Om de stoelen naar de zaak te slepen vind ik vrij rigoureus, maar zou wellicht kunnen helpen. Hiermee wil ik echter wachten, aangezien dit niet zo onze stijl is. Ik zou graag willen weten of ik in mijn recht sta.

Alvast bedankt voor de reactie, groetjes

moeder56
door moeder56 - Mar 13, 2011 om 16:05
483 Antwoorden / 2 Vragen
0

Je moet de oplossing zoeken die bij je past. Maar hoe meer tijd er verstrijkt des te problematischer wordt het. Mijn stijl is dus aanpakken bij de bron en dat is de winkel.
Succes in ieder geval.
Zij schatten hun klanten ook in, laat dat niet in uw nadeel werken.

mobi-z
door mobi-z - Mar 14, 2011 om 14:06
12 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo joel9,

Even een korte simpele uitleg:

Structuurverschil komt vooral voor bij de duurdere leersoorten/huiden. Deze worden aniline geverfd (door en door). Hiervoor worden de betere (meestal Europese) huiden gebruikt, welke niet voorzien worden van een print, waardoor fouten etc. zichtbaar blijven. De minder goede huiden worden geschuurd, geplamuurd en voorzien van een print, waardoor de fouten nagenoeg niet opvallen. Bij aniline leder kan dus kleurverschil en structuurverschil aanwezig zijn
in één en dezelfde huid. Echter.. indien een klant 2 stoelen besteld, dan zal doorgaans de fabrikant enigszins rekening houden met de stoffeerwijze.Met name de zichtdelen, zoals voorrug en zitting, zullen worden bekleed met gelijkwaardig leer zonder structuurverschil onderling. Bij extreme verschillen kan het dan ook verstandig zijn om de Geschillencommissie te raadplegen (indien detaillist aangesloten is bij CBW).

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

re
reuben748 - May 20, 2024 om 15:19
Huishouden & energie

Koken op gas of inductie

Dear forum members,

A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible). 
Intellectually I  should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an ... Lees meer

Mu
Murp - May 19, 2024 om 15:32
Garantie & verzekeringen

Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering

Hoi iedereen,

Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.

Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie. ... Lees meer

Ky
Kyletwee - May 20, 2024 om 10:06
Geldzaken & recht

Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?

Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer