Re
door Reggealover May 11, 2017 om 12:02
Huishouden & energie

Termostaat batterijen leeg termostaat op hol hoog gasverbruik te claimen bij de

Al meerdere keren is het voorgekomen dat de temperatuur in huis op verschillende adressen in de flat hoog opliepen tot wel 37 graden!.
Bij controle van de batterijen in de termostaat bleken bij alle gevallen dat deze leeg waren, waardoor de termostaat niet meer naar behoren werkt. bij ons was in een periode vorig jaar 600% hoger verbruik dan normaal. ,kunnen wij de hoge rekening van €.380,00 nu verhalen op de woningbouw vereniging?De Woningbouw vereniging is al aangeschreven door mijn zoon ,het betreft in dit geval de MITROS uit Utrecht. Wij zijn nooit ingelicht dat er uberhaupt batterijen in de termostaat zitten die tijdig vervangen dienen te worden.
Inmiddels zijn de termostaten vervangen door andere met de mededeling dat de bewoners niet met de oude termostaten overweg konden. Mijn gedachten hierover zijn dat de MITROS geweten heeft van het probleem met de termostaten.
Misschien kunt u de consumenten over dit probleem in lichten Zodat duidelijk wordt dat het vooral de termostaten problemen geven!
[edit-red.]

10447 16 Rapporteer

fa
door familyman - May 11, 2017 om 12:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

De energie is verbruikt, dus iemand zal het moeten betalen. Wat was het antwoord van de woningbouw, dat schrijft u niet.

simon55
door simon55 - May 11, 2017 om 12:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals familyman schrijft de energie is verbruikt ,dus zal betaald moeten worden. Maar t lijkt mij als t 37 graden is je bijna in slaap moet sukkelen vanwege de enorme warmte. Of merkt niemand dat het snikheet is , wat me erg onwaarschijnlijk lijkt

ne
door neodutchio - May 11, 2017 om 12:37
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe lang heeft de verwarming op 37 graden moeiten loeien om op een verbruik van +600% te komen?

fa
door familyman May 11, 2017 om 12:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is bijna een sauna geweest.

ne
door neodutchio May 11, 2017 om 13:19
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik merk het verschil al als de thermostaat een paar graadjes hoger gezet is. Dit zou dan weken achter elkaar moeten zijn. Vreemd als je dat niet merkt.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2017 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken valt de verwarming uit als de batterijen leeg zijn.

En dan een verbruik wat 600% hoger is en u hoeft "maar" € 380 bij te betalen?

Ge
door Genee - May 11, 2017 om 12:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u dan helemaal niets ondernomen toen de temperatuur hoger werd dan waar u hem op ingesteld had?
Lijkt me dat u dan eens gaat kijken wat er aan de hand is.
37 graden is niet uit te houden.

panter22
door panter22 - May 11, 2017 om 13:46
6599 Antwoorden / Vragen

Als de cv maar door blijft branden en het wordt 37 graden?, dan is toch het eerste wat je doet Mitros bellen. Of je zoon.
En je draait de verwarming dicht.
Meestal heb je ook een onderhoudsabonnement voor de cv.  Als je dat nummer belt komt er een monteur of het wordt telefonisch opgelost.
Dat gaat toch geen dagen duren voordat er een oplossing komt?
Bovendien het vervangen van batterijen in een thermostaat, valt onder klein onderhoud en is voor rekening van de huurder.

costnix
door costnix - May 11, 2017 om 14:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Alle de ouderwetse Honeywell draaithermostaten hebben geen batterijen nodig!
Veder stopt de verwarmingsketel met branden, wanneer u de thermostaat uit zijn wandhouder haalt.

ro
door ronny530 - May 11, 2017 om 14:37
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt me vrij stug dat de thermostaat de oorzaak is want als de batterij leeg is kan de thermostaat niet meer met de cv ketel communiceren en zal de cv ketel niet aanslaan. Ook zal de thermostaat bij het leegraken van de batterij een melding genereren dat de batterij vervangen dient te worden. Bewijzen dat het aan de thermostaat heeft gelegen kan ook niet meer want de thermostaat is inmiddels door Mitros vervangen en wellicht vernietigd. De bijbetaling van €.380,00 is vrij fors maar zal meer met het betaalde voorschot en de toch koudere temperaturen in 2016 van doen hebben. Hoe u aan die 600% hoger gebruik komt kan ik niet plaatsen want stel dat u op jaarbasis €.1000,00 gas gebruikt zou €.6000,00 bij moeten betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 18, 2017 om 15:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

5000 bijbetalen want de 1e 1000 is sowieso al betaalt. :-)

Ge
door Genee - May 11, 2017 om 15:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Om eventueel de wbv aansprakelijk te kunnen stellen zult u merk en type thermostaat moeten weten en of er klachten te vinden zijn over dat type thermostaat.
Ook belangrijk te weten hoelang deze in de flats in gebruik waren en wanneer de eerste klachten kwamen want de reden voor vervanging, dat de bewoners er niet mee overweg konden lijkt me nogal vreemd.
Heb op internet wel een klacht gevonden dat bij lege batterij van de thermostaat, type onbekend, de cv ketel op vol vermogen gaat werken.
De beperking voor de temperatuur van de cv-water is dan de thermostaatinstelling op de ketel.

getty
door getty - May 11, 2017 om 16:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik ben ook wel heel benieuwd naar het rekensommetje hoe u aan 600% stijging komt.

Gr
door Grunn1 May 18, 2017 om 11:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

T.s. betaald ongeveer 35 euro per jaar aan gas blijkbaar en nu 6 keer zoveel. Geloof het zelf niet maar wie ben ik ......

Mi
door Mitros - May 18, 2017 om 08:22
1 Antwoorden / Vragen

Beste meneer of mevrouw,
Dit klinkt als een heel bijzondere situatie. De beste oplossing is om te bellen met Mitros of de installateur die direct kan ingaan op uw persoonlijke situatie en die al uw vragen rechtstreeks kan beantwoorden. U heeft de gegevens van onze installateur (Breman) én u kunt natuurlijk altijd Mitros bellen als u die niet meer heeft. Ons directe nummer is 030 880 39 00 en we zijn ook bereikbaar via whatsapp, twitter, facebook of kom bij ons langs op de Koningin Wilhelminalaan in Utrecht.
Dan zoeken we snel uit wat er aan de hand is.
Met vriendelijke groet,
Mitros

panter22
door panter22 May 18, 2017 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

De zoon van mevrouw heeft al een brief naar jullie gestuurd

Gerry1969
door Gerry1969 - May 18, 2017 om 15:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wij zijn nooit ingelicht dat er uberhaupt batterijen in de termostaat zitten die tijdig vervangen dienen te worden.

Maar hebben ze dat dan wel bij al.uw afstandsbedieningen verteld, uw zaklamp, de rookmelders in huis?
Dit is echt een onzinnig argument straks wilt u uw autodealer aanklagen omdat hij niet had verteld dat u moest tanken bij een lege tank. Mijn dealer heeft mij daar in ieder geval nog nooit op gewezen.
U weer dit donders goed!

je
door jediron - May 18, 2017 om 22:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen honeywell meter, maar een uitgebreide warmteregelaar met meerdere presets die je kan programmeren, alsook een ECO knop, die afgesteld staat op 16c. De 633% komt van Eneco zelf en klopt als een bus. Vorig jaar werd 3 Gj verstookt en dat jaar ervoor 5,75Gj. Dit jaar was het echter ineens 22 Gj, terwijl het stroomverbruik juist veel minder was. Wat ook klopt, want mijn moeder is het laatste jaar vaak niet thuis geweest.

De reden dat wij de hoge temperatuur niet opgemerkt hebben is omdat moeder ruim een week in het ziekenhuis heeft gelegen. Een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Uiteraard is direct bij thuiskomst actie ondernomen en o.a. de baterijen vervangen. Vind het trouwens spijtig dat hier door sommigen getwijfelt word over ons verhaal.

Wat er precies mis is gegaan, kan ik niet zeggen maar één ding weet ik zeker; onder normale omstandigheden zou mijn moeder nooit zoveel verstookt hebben.
Er zijn trouwens meerdere klachten geweest van buren van dit perceel, wat pakweg 4 jaar oud is. Alle "oude" meters zijn ondertussen vervangen en daar zal een goede reden voor geweest zijn anders doet Eneco dit niet. Dat is voor mij aanleiding om de oude warmtemeter te verdenken. We gaan hierover in conclaaf bij Eneco, want die blijkt verantwoordelijk te zijn. U moet begrijpen dat moeder een ernstige kwaal heeft en juist daarom het laatste jaar vaak niet thuis is, wederom een reden waarom het absoluut niet aannemelijk is dat ze zelf zoveel zou verstoken, vrijwillig. De jaarstanden van de voorgaande jaren tonen dat ook aan.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2017 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus ik begrijp uit uw toelichting dat er geen cv ketel is maar stadsverwarming?