st
door stut Apr 17, 2016 om 23:12
Huishouden & energie

Verlengen energiecontract

Gelden bij contractverlenging dezelfde voorwaarden als bij het 1e contract?
Ik heb in 2015 een jaarcontract bij Budget Energie afgesloten.

Ik heb daarvan netjes formulieren thuis gekregen, getekend en teruggestuurd.

Ook de bedenktijd van 14 dagen was duidelijk gecommuniceerd.

2 maanden voor het einde van de contractduur heb ik via de site van de krant een verlenging aangevraagd bij dezelfde leverancier (Budget Energie) voor een maandbedrag dat 15 euro lager was in vergelijking met het lopende contract.

Ik krijg dan een email van de leverancier: "Er staat al een verzoek tot verlenging voor u klaar. Wij zullen daarom uw laatste verzoek annuleren". En als ik dan per email reageer, krijg ik telefonisch antwoord, dat ik 3 weken daarvoor op een knop in een email heb gedrukt (en dat zou best per ongeluk gebeurt kunnen zijn) om tegen oude (hogere) maandbedrag te verlengen. En inderdaad vind ik in mijn spambox een email met die strekking en een bedenktijd van 14 dagen om te reageren als ik die verlenging niet wil.

Had ik niet schriftelijk geïnformeerd moeten worden en daar zelf accoord op moeten geven?

5753 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2016 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een maandbedrag stelt helemaal niets voor. Dat is slechts een voorschot. Dus lager of hoger is complete flauwekul. Aan het eind van het jaar moet u afrekenen voor het verbruik.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 18, 2016 om 00:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt veel beter jaarlijks overstappen via een -betrouwbare- vergelijkingssite, 'krijg' je een welkomstbonus. Googel vooraf wel even naar de ervaringen van het bedrijf, soms kan het beter zijn om maar niet voor de goekoopste te gaan.

Kl
door KlaasDeKoning Apr 19, 2016 om 13:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het helemaal met Akkerdistel eens. Ik zou voortaan een betrouwbare vergelijkingssite gebruiken, zodat je jaarlijks gunstig over kunt stappen zonder problemen. Zelf ga ik namelijk verhuizen naar een appartementje en ik ben druk bezig met het uitzoeken van een energieleverancier. Op de pagina energie vergelijken vond ik een nuttige energievergelijker die mij de meest gunstige aanbiedingen van verschillende energieleveranciers toonde. Sommige leveranciers bieden inderdaad een welkomstbonus met een cashback regeling, terwijl anderen geen eenmalige korting bieden maar een lager elektro- en gastarief hanteren. Wat voor jou gunstig is, is dus ook afhankelijk van je verbruik. Daarnaast kun je ook letten op het vastrecht dat je moet betalen. Dit wil ook nog wel eens verschillen en het is zonde als je een hoog vastrecht betaalt terwijl je verbruik laag is.

uwjurist
door uwjurist - Apr 18, 2016 om 08:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om het maandbedrag (enkel een voorschot) maar om eventuele verschillen in de tarieven. Hebt u die vergeleken?
Wat B.E. doet mag overigens niet. Ze geven niet voor niets aan: er staat een verzoek... klaar...
Neem contact met ze op en zeg dat u het meest gunstige tarief wil of anders opzegt. En check ook eens andere bedrijven. Misschien wilt u dan zeker opzeggen.
En dat mag (met in achtneming van de opzegtermijn, dus betaalt u misschien nog een maand langer, en dan het reguliere tarief).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

audb
door audb - Apr 18, 2016 om 12:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Schriftelijk is ook een Email dat is een fout die velen blijken te maken.

Maar lees eens goed door wat het echte verschil is en als je dat gaat doen dan is het echt geen 15 euro permaand wat je minder gaat betalen maar via een omweg ga je denkelijk juist meer betalen.

De kosten voor het transport is namelijk omlaag gegaan en dat maakt wel een verschil uit.

Maar trap nu ook niet in een "welkoms bonus" als je het namelijk gaat omrekenen dan krijg je ongeveer 5 tot 15 euro permaand korting maar dat is bij enkelijke bedrijfen excl. btw die daar dan ook weer vanaf gaat en dan hou je toch per maand minder over.

Daar komt dan ook nog eens bij dat ze meestal de korting wel weer terug krijgen door dat ze een paar centen per kw aan stroom en gas duurder zijn en juist bij een eind of jaar afrekening ga je dat terug zien.

Wil je echt goedkoop gas en stroom hebben dan moet je toch echt zelf bij vergelijking site`s gaan rond neuzen maar ook bij een energie collectief kan je goedkoper uit zijn maar ook daar is het zo dat je goed moet kijken en niet zomaar een die goedkoop lijkt er in stappen.

koekeloer
door koekeloer - Apr 18, 2016 om 13:15
562 Antwoorden / 18 Vragen

je hebt toch bericht gekregen? Helaas voor jou in je spambox, maar daar kan de zender niets aan doen.

Li
door Lisa Kaasbergen - Apr 18, 2016 om 14:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk is je contract (automatisch) omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, dat mag wel. Maar betekent wel dat het contract nu maandelijks opzegbaar is.