rb
door rbuisman Feb 20, 2008 om 12:34
Huishouden & energie

Voegen verwijderen

Hallo!

Ik wil enkele vloertegels in de gang vervangen waar scheuren in zitten. Om te voorkomen dat er meer tegels sneuvelen wil ik eerst de desbetreffende voegen er tussen uit halen. Heeft iemand een goede tip hoe dit het makkelijkste kan. Eventueel koop ik er specifiek gereedschap voor. Is altijd nog goedkoper dan iemand laten komen. :)

M.v.g.

Ryan

10678 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slijpen van voegen en iets voorbij de hoeken en dan voorzichtig van goede af weg tikken, waarbij de kapotte tegel nog verder zal breken...

Zorg voor goede bril want je hebt maar 1 paar ogen...
Door een stukje voeg tussen afval tegels te maken kun je het kleurverschil zien, omdat na het voegen en drogen het vaak sterke verschillen vertoonde...
Rustig werken en geen zwaar gereedschap nodig... maar een hand beitel is mogelijk als je vaste handen zou hebben, maar persoonlijk slijp ik liever maar dan ga je snel te ver...
Als je slijp wel de juiste dunne slijpschijf gebruiken dus niet een metaal versie die dicht gaat zitten en verbrande...

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is dat de voegen niet zo breed zijn, schat het zo op een mm of 4, en met mijn normale haakse slijper kom ik er niet tussen, zonder de rest ook te slopen. :(

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je aan een "dremel" of vergelijkbaar kunt komen, dan kun je daar een slijpkopje/freesje opzetten en kun je héél nauwkeurig de voegen uitslijpen. Vaak heeft de bouwmarkt ook een vergelijkbaar model want een "Dremel" is wel duur.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK heb effe gegoogled naar Dremel en ik denk dat ik zo maar eens naar de bouwmarkt ga om te kijken naar zo'n Dremel. Zoals gezegt, goedkoper dan een tegelzetter laten komen, en je hebt er later ook nog wat aan. Heb je ervaring met die voegenvrees?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ryan,

Met een 3 of 4 mm widiaboortje (widia=hardmetaal, dus steenboortje) in een gewone boormachine met variabel toerental deed ik het altijd, toen er nog geen dremel-achtige dingen waren. Je hoeft daarmee alleen de voegen langs de goede tegels uit te frezen. (Of fraisen, zo je wilt.) De rest is te hakken. Bril is een goede tip.
Boortje een klein eindje in de voeg en dan zijwaards bewegen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb het geprobeerd op die manier, maar dat heeft me al enkele boortjes gekost. :) En ik heb nog al wat voegen te krabben. (Oud huisje) En ik heb ook niet onbeperkt extra tegels liggen, dus ik moet voorzichtig aan doen. Maar toch bedankt voor je reactie!!