Ge
door Geert Fokkens Mar 8, 2020 om 09:07
Huishouden & energie

Wat zijn de energiekosten als je een woning huurt

Het is allemaal leuk waar jullie over praten i.v.m. de engerie, maar er wordt alleen maar gepraat over mensen die een eigen huis hebben maar er wordt helemaal niet gepraat over wat de kosten zijn als je gewoon een huis huurt. En ik vindt het trouwens zo wie zo lachwekend want u praat maar over dat ierdereen van het gas afmoet en Enexis is in heel Brabant bezig om alle gasleidingen te vernieuwen, zouden die kosten hiervoor dan niet beter gebruikt kunnen worden voor de nieuwe energie???

1075 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vraag zou u dan aan Kassa moeten stellen of aan Enexis. Wij zijn "jullie" niet.

Ge
door Geert Fokkens Mar 8, 2020 om 09:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of u nog slaapt maar u zegt dat ik de vraag aan Kassa moet stellen, maar zover ik het  hier kan zien ik heb mijn vraag gesteld op de website van KASSA (dus aan wie stel ik dan mijn vraag? )

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2020 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben hartstikke wakker. Dit is het forum en Kassa geeft hier al helemaal geen antwoord.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2020 om 09:15
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben in de eerste plaats van het gas af gegaan vanwege de vele aardbevingen. Woon in een huurflat.
Hoe het verdere verloop is zal de toekomst moeten uitwijzen.

marita5
door marita5 - Mar 8, 2020 om 09:26
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geert Fokkens ,

N.a.v uw reactie .

U bent hier op het forum , u kunt uw vraag aan de Redactie stellen .

Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl.

DOOR GEERT FOKKENS 8 MRT. 2020 OM 09:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik weet niet of u nog slaapt maar u zegt dat ik de vraag aan Kassa moet stellen, maar zover ik het  hier kan zien ik heb mijn vraag gesteld op de website van KASSA (dus aan wie stel ik dan mijn vraag? )

sira
door sira Mar 8, 2020 om 09:48
2365 Antwoorden / 24 Vragen

Wij zijn klaarwakker, maar zoals Tijger1 en Marita5 al aangaven, u zit nu op het forum Vraag en Beantwoord van Kassa. Wij zijn allen vrijwilligers die algemene vragen proberen te beantwoorden, maar wij hebben niets met de redactie dan wel met de uitzendingen van Kassa te maken.

Als u een vraag o.d. heeft aan Kassa, volg dan de link van Marita5: Mail dan naar: kassa@bnnvara.nl

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2020 om 09:43
7374 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt nu wel commentaar hebben op het advies van @tijger1 en @marita5 dus blijkbaar verwacht u van ons, forumleden, een reactie. Bij deze dan, als u het programma een beetje gevolgd heeft kunt u daar uit opmaken dat de kosten voor het merendeel voor de verhuurder, die dus eigenaar van de woning is, zijn. U kan en mag als huurder zelfstandig geen zonnepanelen en warmtepomp e.d. plaatsen. Voor u blijven de kosten beperkt tot het aanbrengen van tochtstrippen en het vervangen van de gaskookplaat als u die nu heeft en mogelijk ook de pannenset. En wat dat vervangen van de bestaande gasleidingen betreft, dit zal te maken hebben met de huidige toestand van het leidingstelsel waarvan men verwacht dat deze de komende 20 jaar niet meer veilig is. Want ook gasleidingen hebben niet het eeuwige leven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 09:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Re. Ik kan uw vraag niet plaatsen. Als u zelf een woning huurt dan zou u moeten en kunnen weten dat de kosten dan voor de verhuurder zijn. Daarover is heel veel ook op het i-net te vinden en vooral ook op de site van https://www.woonbond.nl/

N.a.v. uw latere opmerking: uw heeft uw vraag NIET aan de kassa redactie gesteld (kassa@bnnvara.nl maar geplaatst op de Vraag en Antwoord site waar vrijwilligers, niet direct gebonden aan BNNVARA vragen van consumenten proberen te beantwoorden resp. adviezen te geven op basis van eigen kennis, ervaring en mening. Daarbij is er dan ook sprake om om goede antwoorden te waarderen, zowel door de vraagsteller als andere deelnemers aan dit forum.

Ge
door Geert Fokkens Mar 8, 2020 om 10:15
Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet u er toch eens over nadenken om de naam van de site te verandere van BNNVARA - KASSA in bijvoorbeeld FORUM KASSA want
dit is dan misleidend, want als de URL www.kassa.bnnvara.nl is (ook als je bij Google zoekt kom je hier terecht) verwacht je ook dat je bij kassa van BnnVara bent maar dat schijnt dus niet zo te zijn dus SORRY voor de storing!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 10:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Sorry heer Fokkens maar u bent opnieuw aan het verkeerde adres. Ook deze opmerking is dus bestemd voor de redactie. En deze siutepagina heet niet BNNVARA-Kassa maar https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/ en is het een kwestie van doorklikken. Op de BNNVARA Kassa site vindt u bovendien ook het contactadres van de redactie, als al genoemd: kassa@bnnvara.nl
  Dus nog een keer kassa@bnnvara.nl en niet de URL die u noemt en waar ik ook niet op uitkom maar herhaald dan nog een keer deze : https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2020 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fokkens

U snapt het blijkbaar nog steeds niet, geeft niet. Ook aan de naam kunnen wij niets veranderen.

panter22
door panter22 - Mar 8, 2020 om 10:38
6599 Antwoorden / Vragen

Voor een huurder leveren energiebesparende maatregelen niets op. Door isolatie, zonnepanelen en eventueel een warmtepomp, gebruik je wel minder energie. Maar daar tegenover staat een huurverhoging. Die huurverhoging wordt niet in de huurprijs meegenomen. Je krijgt er geen huurtoeslag voor.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2020 om 10:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt niet. Zodra de basis huur wordt verhoogd en je hebt huursubsidie dan telt die verhoging gewoon mee.

Bij ons zijn in de afgelopen maanden zonnepanelen geplaatst en nu is de huur verhoogd. mensen die huursubsidie hebben  merken nagenoeg niks van die verhoging omdat ze nu meer huursubsidie krijgen.

Door nog wat andere aanpassing zijn er nog wat service kosten gedaald die niet onder de huursubsidie vallen. Mensen die dus huursubsidie hebben gaan er nu op voorruit. De huurverhoging hoeven ze niet te betalen (extra huursubsidie) en de servicekosten gaan naar beneden. De totale huur incl servicekosten voor mensen met huursubsidie wordt dus lager en voor mensen zonder huursubsidie blijft deze in ons geval gelijk.

panter22
door panter22 Mar 8, 2020 om 11:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is namelijk het punt. De basishuur wordt niet verhoogd. Omdat de basishuur tegen de maximale huurtoeslaggrens van €600 aan zit. Wordt de basishuurverhoogd, dan krijgen de bestaande huurders wel huurtoeslag. Maar nooit zoveel als de huurverhoging. Heeft te maken met de aftoppingsgrens.
Komt er zo'n huurwoning leeg, dan is die woning niet meer geschikt voor de doelgroep, want de huur is dan te hoog. Vandaar 0 op de meter met een aparte niet subsidiabele huurverhoging.

Magnum007
door Magnum007 Mar 8, 2020 om 11:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Epcot,

Die huurtoeslag wordt weer betaald door de burgers,bijvoorbeeld via de hogere BTW....
Dus een sigaar uit eigen doos.

diumenge
door diumenge - Mar 8, 2020 om 11:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wie zijn 'jullie'? Kassa had een uitzending over de energietransitie, waar voor- en tegenstanders aan de woord kwamen.

mr
door mrmoto - Mar 8, 2020 om 11:29
167 Antwoorden / 4 Vragen

In duitsland wordt er zelfs subsidie gegeven bij het aanleggen van gasleidingen (is geen klets is echt waar) dus waarom hier van het gas af als er in een ander EU land door de regering subsidie word verstrekt?

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2020 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat ze daar nu min of meer willen stoppen met bruinkool en olie, stappen ze fijn over op schoon gas.

Hier krijg je de waanzinnige overstap op elektra.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2020 om 11:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MRMOTO: ja en dat is zelfs ook ook nog in andere landen aan de orde.
(Ik heb een tijdlang in België geoond op plekken waar geen gas aanwezig was en frappant maar waar, in de laatste nieuwbouwwoning was  de gehele wijk een aansluiting op het aardgasnet gerealiseerd).

Het is en blijft echter een feit dat fossiele brandstof opraakt / uitgeput raakt.

rj
door rjw - Mar 8, 2020 om 11:40
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is er zo lachwekkend aan dat Enexis gasleidingen vernieuwd die nog zo'n 30 jaar mee moeten gaan? Wat vooral lachwekkend is, is dat mensen die van toeten noch blazen weten het altijd zo goed weten hoe het zou moeten.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2020 om 11:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jullie? Zoals al een paar keer gezegd: wij zijn (de redactie) van Kassa niet.

Misschien wordt alles u duidelijker als u de uitzending nog een keer bekijkt én de spelregels hier gaat lezen, en uw verhaal dus aan (de redactie van) Kassa stuurt?