ma
door marjolijn1981 Jun 21, 2013 om 11:06
Huishouden & energie

Waterdruk badkamer, oorzaak 12 mm?

Recent hebben wij onze badkamer laten verbouwen. Ik heb nu een prachtige badkamer maar douche nog helemaal niet lekker. De straal van de douche is meer dan zwak. De straal van de wastafel is daarentegen wel behoorlijk hard. Ik heb navraag gedaan bij onze badkamerinstallateur en die geeft aan dat dit komt doordat er 12 mm leidingen zitten bij de douche en 15 mm leidingen bij de wastafel. Kan dit de oorzaak zijn??

daarbij maakt de douche (enkel alleen als er warm water doorheen strromt) een behoorlijk hard zoem geluid... zou dit er mee te maken kunnen hebben.

De leidingen van de huidige douche zijn hiervoor een jaartje of drie niet in gebruik geweest...

de waterbesparende filter is al verwijderd en het vuil uit de filtertjes ook reeds verwijderd...

Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe we dit kunnen (laten) oplossen?

50823 38 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2013 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen
dearagain
door dearagain - Jun 21, 2013 om 12:57
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de diameter van de buis kan inderdaad de oorzaak zijn

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2013 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een normale douche en wastafel is 12mm genoeg, maar als u een speciale douche hebt, had daar juist die 15mm gemoeten.

Dus een massage douche of zo.

labren
door labren - Jun 24, 2013 om 12:08
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja je had bij de douche ook 15 mm moeten gebruiken en als de douche kop ook te groot is heb je geen druk daar , dan heb je een druppel effect daar of je kan ook een druk verhoger ertussen zetteen maar dan moet je wel de leiding naar 15 of 20 mm laten maken

labren
door labren - Jun 24, 2013 om 12:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

maar wel vreemd dat de loodgieter dat niet wist ????

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 12:20
41 Antwoorden / 0 Vragen

Achter de ww kraan aansluiting zit waarschijnlijk vuil , 12 mm geeft meer druk juist.

Een fiber/rubber ring tussen de slangen kraan te klein gat in.

Zeefje in het handvat misschien , probeer eens zonder handvat of er dan meer water uit komt.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de leiding naar de douche 15mm wordt, heb je natuurlijk geen drukverhoger nodig, maar die leidingen vervangen, zal niet mogelijk zijn.

Misschien hebt u hier iets aan? Klik hier

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 12:29
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 jun 2013, 12:23]Als de leiding naar de douche 15mm wordt, heb je natuurlijk geen drukverhoger nodig, maar die leidingen vervangen, zal niet mogelijk zijn.

Misschien hebt u hier iets aan? Klik hier

Het gaat om de hoeveelheid water die uit de douche kop moet komen, daar helpt een drukverhoging niet bij .

De druk van de water leiding is meestal tussen de 3 en 4 Bar.

ro
door ron530 - Jun 24, 2013 om 12:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat het aan de dikte van de leidingen ligt lijkt mij stug. De wastafelkraan is aangesloten op een 15 mm buis maar de leidingen van de kraan zelf hebben een dikte van 10 a 12 mm. Ik acht de kans zeer groot dat de douchekraan de oorzaak is.

gs
door gscager - Jun 24, 2013 om 13:07
200 Antwoorden / 110 Vragen

zit er geen water bespaarder in de slang , had ik ook , zat bij mij in de slang bij aan sluiting was een busje wat er uit kan ?

an
door antros28 - Jun 24, 2013 om 13:19
12 Antwoorden / 0 Vragen

De dikte van de leiding heeft er wel degelijk wat mee te maken.Levering van hoeveelheid water per minuut is volgens mij voor 12 mm 6 liter en voor 15 mm 9 liter.Wat er ook wat mee te maken kan hebben is heeft u een geiser of wordt het water door de cv ketel geleverd.Over het algemeen is de druk van een geiser( met name een oudere) wat minder.Verder heeft u een waterbesparende douchkop? Zo ja dan kan het zijn dat daar een zeefje in het handvat zit .Probeer dit voorzichtig te verwijderen en kijk dan eens of het douche wat beter gaat.Succes

ja
door jangmcoolen - Jun 24, 2013 om 13:23
77 Antwoorden / 12 Vragen

Ik woon op een flat, 6 hoog. zaterdags als veel mensen tegelijk douchen is de drukpomp van onvoldoende kracht om dezelfde waterstraal te produren als bijv om 11 uur 's avonds.
That's the problem

al
door alibama - Jun 24, 2013 om 13:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

die installateur weet wel wat er aan de hand is,maar dat gaat hij niet aan jou onder je neus smeren.Je moet vragen of hij dat bij hem ook zo wilden hebben.Ik vermoed dat bij de renovatie de leidingen plat geslaan zijn bij het bloot hakken.Het gaat er bij mij niet in dat een leiding 12 mm is en de ander 15 mm.Als dat zo was geweest had hij dat met jou moeten overleggen wat daar aan gedaan moest worden.er had dan wat meer kosten geweest zijn .uw was dan tevreden nu niet.De centjes zullen wel binnen zijn.

jo
door johnmarie - Jun 24, 2013 om 13:24
25 Antwoorden / 4 Vragen

Eerst zou ik moeten vragen wat voor een warmte bron hier achter zit, is het een keukengeiser met een cap. van ± 5 ltr./p./m. of een Badgeiser van ± 12 tot 15 ltr./p./m.
In princiepe maakt het niet veel uit welke leiding er op zit de oorzaak ligt in veel gevallen bij de toevoer.
Is het een 5 ltr. Geiser op dan is het vanzelf sprekend dat er een 12 mm leiding op aangesloten zit uitgaande van het aftap punt op de Geiser. waar men dan mee verder gaat en niet naderhand op een grotere diameter.
Zit er een Badgeiser dan is het aftap punt van de geiser 15 mm of 1/ 2 " .
Men zou kunnen kijken of de watertoevoer c.q. doorvoer, het zelfde is aan de Geiser als aan het aftappunt (douche) deze kan men verkrijgen met het doorvoerpunt aan de geiser los te maken en deze af te tappen in een emmer met liter verdeling. Met een klok er bij, kan men dan makkelijk kijken of de geiser ook wel ± 5 ltr. per min geeft. Mocht het inderdaad zo zijn mag men niet verwachten dat er een straal uit komt als de brandweer. vaak ligt het er ook aan wat voor een douche-kop de mensen kopen, is deze te groot kan men ook verwachten dat een kleine geiser een slappe straal geeft.
Daarbij is de regel hoe warmer het water van de Geiser hoe dunner of zachter de straal c.q. de druk
De vuistregel is altijd van groot naar klein en niet anders om.
Wat ook al voorgekomen is, dat de mensen zlef aan de slag zijn gegaan met het solderen van de leidingen waar dan te veel soldeer-tin aan de fittingen heeft gehouden zodat men onwillekeurig een Venturie heeft ingeboud zonder het te weten. waardoor een vernauwing in de leiding zit.
Succes

welcome
door welcome - Jun 24, 2013 om 13:31
39 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een fabeltje dat de dat de druk verschilt in een 12, 15 of 22mm pijp, de druk is altijd gelijk ongeacht de pijp diameter op dezelfde hoogte, alleen de doorlaat verschilt.

Waarschijnlijk zit er een water doorlaat begrenzer in de douche kop, deze er uithalen met een schroef, dan ook even los maken en dan zien wat er door de slang komt, niet goed, dan de slang onderzoeken en daarna de mengkraan.

ro
door ron530 - Jun 24, 2013 om 13:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat een dikkere leiding een hogere druk op levert durf ik te betwijfelen. Goed voorbeeld is de tuinslang Bij normaal gebruik gaat het water in een boog, knijp je de slang aan het uiteinde wat dicht dus je maakt de doorgang kleiner wordt die boog ineens een straal die meters ver kan reiken. De leidingen kloppen dus wel, om de kraan uit te sluiten kun je de doucheslang losnemen en zien of de kraan voldoende water doorlaat.

ch
door chrisantonis - Jun 24, 2013 om 14:12
63 Antwoorden / 4 Vragen

Nadat mijn badkamer verbouwd is heb ik ook een straal van niets in de douche, dit komt alleen maar door de dunnere leiding, 12mm, eingelijk word dit standaard gedaan, om ons te laten besparen, net zoals wc reservoirs ook kleiner geworden zijn, maar in vele gevallen ook omdat men gewoon een prijs per meter leiding in rekening brengt, en de prijs van 12mm natuurlijk goedkoper is dan 15mm. Reken maar uit hoeveel extra winst dat opleverd voor een installatiebedrijf!!

ro
door ron530 - Jun 24, 2013 om 14:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@crisantonis, beetje een kul verhaal. Op de leidingen staat druk genoeg, de kranen beperken de doorlaat van het water. Lees ook eens mijn bovenstaande bericht over de tuinslang.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 24, 2013 om 14:51
619 Antwoorden / 29 Vragen

Als de waterdruk niet volledig is dan stroomt er uit wastafelkraan onvolledige stroom of met haperingen.
Waterdruk is het niet!

Wat wel bij de douchemengkraan, stand 38º, dat er twee standen zijn om de waterstraal: de ecostand en de volledige stand die middels het hebben ingedrukt van een knop tot stand is gekomen.
Bij de ecostand wordt de watertoevoer gehalveerd. Waardoor het gevoel is van er komt geen genoeg water uit de douchekop.

Wel is het zo dat de mengkraan een hartafstand heeft van 120 mm of 150 mm. Bij aankoop altijd op letten dat u de juiste hartafstand neemt.

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 14:57
41 Antwoorden / 0 Vragen

@chrisantonis

Idd kort door de bocht dat 12 mm goedkoper is dat is niet de reden van de badkamer water hoeveelheid

ke
door kerstdag - Jun 24, 2013 om 15:47
68 Antwoorden / 9 Vragen

Je probleem is vaak niet zo lastig als men denkt. Eerst wat reacties. Een koperen waterleiding van 20 mm bestaat niet wel 22. Overigens gebruik je geen 22 mm op een warmwaterleiding.Of je moet in een gigantische bungalow wonen.Op de koudwaterleiding staat hooguit 2 tot 3 bar druk en geen 3 tot 4. Een keukengeiser geeft ongeveer 2 tot 3 liter. Ook hier zijn uitzonderingen op want je hebt ook een kleine badgeiser die dat wel kan leveren. Verder neem ik aan dat u deze niet heeft. Het is verschrikkelijk ouderwets. Dan verder. Vreemd dat de wastafel aangesloten staat met 15 mm Dit hoort met 12 mm in ons vak. De douche, heeft overigens zat aan een 12 mm leiding. Gebruikelijk is dat de koudwaterleiding met 22 binnen komt en bij iedere aansluiting ga je over op 12. Uitzondering hierop kan de keuken zijn.Voor de laatste 2 aansluitingen mag je gerust 15 gebruiken en bij de laatste 2 aansluitingen ga je over van 15 naar naar 2 x 12. Grohe gebruikt achter de koppelingen van de kraan, zeefjes! In de handdouche zit vaak een begrenzer. Niet alleen het kleine dopje eruit halen want dit is niet voldoende. Alles moet eruit anders hou je een flinke vernauwing over. Als de wastafel het goed doet, is geen geen reden te twijfelen aan het warmwater apparaat. Het probleem moet, volgens mij, gezocht worden in de kraan, douche slang, douchekop of sproeier. Maak de slang eens los van de kraan en probeer met een emmer te meten, hoeveel water er in een minuut uit komt. Wij gebruiken hier een watermeter voor maar dan wel een speciale om onder een kraan te meten of via de douche slang. Het lijkt mij niet logisch te twijfelen aan de installatie, tenzij u voorheen ook dezelfde klachten had.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 24, 2013 om 16:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 16:43
41 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20

Het gaat niet om de schuldvraag maar om het probleem op te lossen.

Laat de TS maar eerst al de antwoorden proberen voor we verder gaan speculeren .

Succes

ke
door kerstdag - Jun 24, 2013 om 17:17
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 16:33]Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

ke
door kerstdag - Jun 24, 2013 om 17:23
68 Antwoorden / 9 Vragen

Sorry. Echt onvakkundige opmerking. ! + ! x 10 = 20?
Je hebt uiteraard een aanvoer van 12 mm warm en 12 mm koud. Volgens uw formule moet dit dan toch echt 24 zijn en geen 20.
En waarom moet dit van een HR ketel zijn?
Er zijn er nog heel wat die verwarmen met een verbeterd rendement. Dit zijn ook gesloten toestellen maar..... Geen HR!!

=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 16:33: Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 24, 2013 om 17:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=kerstdag schreef op maandag 24 jun 2013, 17:23]Sorry. Echt onvakkundige opmerking. ! + ! x 10 = 20?
Je hebt uiteraard een aanvoer van 12 mm warm en 12 mm koud. Volgens uw formule moet dit dan toch echt 24 zijn en geen 20.
En waarom moet dit van een HR ketel zijn?
Er zijn er nog heel wat die verwarmen met een verbeterd rendement. Dit zijn ook gesloten toestellen maar..... Geen HR!!

[quote=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 16:33]Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 24, 2013 om 18:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kerstdag,
speciaal voor u heb ik 2 maal 10 mm genomen om voor u het rekenen wat gemakkelijker te maken.
Evengoed snapt u het niet.
Even een te begrijpen voorbeeld: uit een buis komt 1 liter water per seconde.
Uit een tweede, even dikke buis komt ook 1 liter water per seconde.
Hoeveel liter water vloeit er dan per seconde ?
Wimmi (van Wimmipedia) legt het even uit aan de Kerstman : het dubbele.
U noemt mijn opmerking onvakkundig, dat klopt enorm, ik ben geen loodgieter.
Maar ik kan wel rekenen.
U lijkt mij een enorme zeur.
U zeurt over de dikte van de buis.
U zeurt door over hoe het douchewater wordt verwarmd.
Beiden volkomen overbodig commentaar !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

=kerstdag schreef op maandag 24 jun 2013, 17:23: Sorry. Echt onvakkundige opmerking. ! + ! x 10 = 20?
Je hebt uiteraard een aanvoer van 12 mm warm en 12 mm koud. Volgens uw formule moet dit dan toch echt 24 zijn en geen 20.
En waarom moet dit van een HR ketel zijn?
Er zijn er nog heel wat die verwarmen met een verbeterd rendement. Dit zijn ook gesloten toestellen maar..... Geen HR!!
=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 16:33: Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 18:37
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 18:11]Kerstdag,
speciaal voor u heb ik 2 maal 10 mm genomen om voor u het rekenen wat gemakkelijker te maken.
Evengoed snapt u het niet.
Even een te begrijpen voorbeeld: uit een buis komt 1 liter water per seconde.
Uit een tweede, even dikke buis komt ook 1 liter water per seconde.
Hoeveel liter water vloeit er dan per seconde ?
Wimmi (van Wimmipedia) legt het even uit aan de Kerstman : het dubbele.
U noemt mijn opmerking onvakkundig, dat klopt enorm, ik ben geen loodgieter.
Maar ik kan wel rekenen.
U lijkt mij een enorme zeur.
U zeurt over de dikte van de buis.
U zeurt door over hoe het douchewater wordt verwarmd.
Beiden volkomen overbodig commentaar !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

[quote=kerstdag schreef op maandag 24 jun 2013, 17:23]Sorry. Echt onvakkundige opmerking. ! + ! x 10 = 20?
Je hebt uiteraard een aanvoer van 12 mm warm en 12 mm koud. Volgens uw formule moet dit dan toch echt 24 zijn en geen 20.
En waarom moet dit van een HR ketel zijn?
Er zijn er nog heel wat die verwarmen met een verbeterd rendement. Dit zijn ook gesloten toestellen maar..... Geen HR!!

[quote=wimmi20 schreef op maandag 24 jun 2013, 16:33]Ik ben maar een simpel mens.
Maar 1 plus 1 optellen lukt mij nog wel.
Het douchewater wordt toch niet aangevoerd door 1 buis ?
Er is een buis die koud water aanvoert en een tweede buis die heet water aanvoert vanaf de geiser of hr ketel.
Pas in de mengkraan komen beide watertjes bij elkaar.
Als koud wordt aangevoerd met een 10 mm pijp, en heet idem dito hetzelfde, dan praten we over een aanvoer van 20 mm pijp.
En dat moet voldoende zijn voor een flinke straal.
TS vertelt dat de leidingen van de huidige douche 3 jaar niet zijn gebruikt (er borrelt een lullige vraag op) dus de installateur heeft de leiding niet aangelegd.
Hoe was de straal dan vroeger ?

Hou eens op met uw gezeur, hier heeft de vraagsteller niets aan ,het word alleen zo nog onoverzichtelijker.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 24, 2013 om 18:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Frans1945
ik leg toch duidelijk uit dat de watertoevoer door 2 buizen geschiedt.
1 buis heet water, en 1 buis koud.
Dat zou voldoende moeten zijn voor een goede straal.
Als er dus een kleine straal uit de douchekop komt dan moet je het probleem vanaf de mengkraan zoeken.
Dat heb ik al eerder uitgelegd, dus waarom u stelt dat TS niets aan het antwoord heeft is mij niet duidelijk.
Tenzij uw commentaar voor de Kerstman is bedoeld.

ro
door ronnietherunner - Jun 24, 2013 om 21:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals jij zegt zijn de leidingen een jaar of 3 niet gebruikt, zijn voor dat de mengkraan de leidingen doorgespoeld zo niet dan kan er veel vuil zitten op de zeefjes tussen de kraan en de muurplaten deze zeefjes kan je verwijderen bij een gewone mengkraan.
Maar heb jij een thermostaat kraan dan moet je ze schoon maken en weer terug plaatsen, doe je dat niet dan beschadig je de keramische schijven in de kraan (dan is de temperatuur slecht te regelen. Blijft de druk nog laag, kan je de reduceer ring in de douchekop zelf verwijderen zoals een voorganger geschreven heeft.
Je hebt ook wat minder watertoevoer als de leidingen 12 mm zijn maar dat mag niets uitmaken daar dat standaard wordt uitgevoerd tijdens de bouw.
Voor vragen zijn mijn gegevens bekend bij de redactie

vr.gr.
Ronald

gerardk
door gerardk - Jun 24, 2013 om 21:52
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=jangmcoolen schreef op maandag 24 jun 2013, 13:23]Ik woon op een flat, 6 hoog. zaterdags als veel mensen tegelijk douchen is de drukpomp van onvoldoende kracht om dezelfde waterstraal te produren als bijv om 11 uur 's avonds.
That's the problem

Bij een goede drukverhogingspomp mag het en zeker niet op de zesde verdieping geen verschil maken of er een paar meer water gebruiken. Laat de afstelling van de installatie door de verhuurder of de VVE nakijken zodat je weer op ieder tijdstip comfortabel kan duochen

sh
door shine - Jun 24, 2013 om 22:26
107 Antwoorden / 1 Vragen

Dikte van de leidingen lijken mij er ook niet toe doen. Ik heb in mijn huis beide diktes en de stralen zijn allemaal ok.
Ik begrijp uit het verhaal dat de leidingen van de wastafel wel steeds gebruikt zijn, maar die van de douche de afgelopen drie jaar (!) niet. Dat op deze bestaande doucheleidingen gewoon de douchekraan geplaatst is en klaar.
Uit uw verhaal begrijp ik dat u de filtertjes van de douchekraan al hebt verwijderd en schoon hebt gemaakt. Ik stel dan vast dat het vies, verstopt (!?) raken van dat filtertje dan wel héél snel plaatsvindt. Dat vuil komt uit de leidingen die drie jaar niet gebruikt zijn.
In uw verhaal spreekt u van een zoem geluid als u de douche aanzet alleen op warm water. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit geluid ontstaat omdat er rotzooi in de leiding zit waarlangs het water geduwd wordt, maar door vastgekoekte rotzooi in die leiding afgeperst wordt en ongelijkmatig doorstroming vindt. Het laat zich raden wat erbij het eindpunt plaatsvindt.

Mijn dummie advies: laat die douche leidingen, die 3 jaar niet gebruikt zijn eerst maar eens goed doorgespoeld worden en hopen dat daarmee rotzooi in die leiding(en) verdwijnt.

Verder hoop ik dat u nog zult reageren op de verschillende vragen, wellicht dat een en ander dan nog meer duidelijk worden en nog betere adviezen gegeven kunnen worden.
Maar dikte van de leidingen als oorzaak is mijn inziens een kul verhaal.

ma
door marjolijn1981 - Jun 25, 2013 om 09:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om antwoord te geven op diverse vragen uit de vele reacties 9dank daarvoor)

- Het is een normale douche (type 2 van grohe)(dus geen grote kop o.i.d)
- Ook zonder de douchekop is het een zachjte straal. Zoals beschreven besparings ring is al reeds verwijderd uit de douchekop
- We hebben een cv ketel (deze is aan vernieuwing toe echt de druk kan daar niets mee te maken want zoals omschreven de druk op de wastafelkranen is veel hoger en wel goed)
- De kracht is altwijd zwak ongeacht het tijdstip. We wonen niet in een flat maar in een eengezinswoning
- We hebben zelf de oude badkamer gesloopt, en de leidingen zijn niet platgeslagen….
- Het huis is pas 12 jaar oud dus geknoeit aan de leidingen is er niet echt ….
- Aftappen en liter meten ben bang dat ik dat zelf niet kan maar zal eens hulp inschakelen als dat van toegevoegde waarde kan zijn
- Het zoem geluid is inderdaad het ergst op 38 graden bij volledig koud water of gloeiend heet water is het een stuk minder
- Uiteraard hebben we op de 12 mm leidingen gelet met de aankoop en ook 12 mm kranen gekocht
- Het dopje van de begrenzer van de douche is er inderdaad uit.. maar ik lees dat ‘alles ‘ eruit moet… wat is er nog mogelijk meer te verwijderen dan het (groene) besparingsdopje??
- De leidingen zijn 3 jaar zelden gebrukt moet ik eigenlijk vermelden er was een doucheinstallatie maar die gebruikte we niet wel tapte we er af en toe wat water uit voor het strijkijzer… dus volledig uit de roulatie is hij niet geweest….
- De zeefjes zijn reeds schoongemaakt. Er zat wat vuil op wat waarschijnlijk in de leidingen is gekomen tijdens het slopen en klussen in de badkamer wat vervolgens in de kraan is gegaan na het installeren???Maar zou er ook al vuil in de kraan kunnen zitten???? En zo ja hoe dit te reinigen?

welcome
door welcome - Jun 25, 2013 om 09:58
39 Antwoorden / 2 Vragen

Ik mag aannemen dat U ook een Grohe kraan gebruikt en Grohe heeft ook 2 zeefjes in de ¾ koppeling, dit is duidelijk te zien in het onderdelen boekje wat er bij wordt gegeven.

ke
door kerstdag - Jun 25, 2013 om 18:28
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marjolijn1981 schreef op dinsdag 25 jun 2013, 09:49]Om antwoord te geven op diverse vragen uit de vele reacties 9dank daarvoor)

- Het is een normale douche (type 2 van grohe)(dus geen grote kop o.i.d)
- Ook zonder de douchekop is het een zachjte straal. Zoals beschreven besparings ring is al reeds verwijderd uit de douchekop
- We hebben een cv ketel (deze is aan vernieuwing toe echt de druk kan daar niets mee te maken want zoals omschreven de druk op de wastafelkranen is veel hoger en wel goed)
- De kracht is altwijd zwak ongeacht het tijdstip. We wonen niet in een flat maar in een eengezinswoning
- We hebben zelf de oude badkamer gesloopt, en de leidingen zijn niet platgeslagen….
- Het huis is pas 12 jaar oud dus geknoeit aan de leidingen is er niet echt ….
- Aftappen en liter meten ben bang dat ik dat zelf niet kan maar zal eens hulp inschakelen als dat van toegevoegde waarde kan zijn
- Het zoem geluid is inderdaad het ergst op 38 graden bij volledig koud water of gloeiend heet water is het een stuk minder
- Uiteraard hebben we op de 12 mm leidingen gelet met de aankoop en ook 12 mm kranen gekocht
- Het dopje van de begrenzer van de douche is er inderdaad uit.. maar ik lees dat ‘alles ‘ eruit moet… wat is er nog mogelijk meer te verwijderen dan het (groene) besparingsdopje??
- De leidingen zijn 3 jaar zelden gebrukt moet ik eigenlijk vermelden er was een doucheinstallatie maar die gebruikte we niet wel tapte we er af en toe wat water uit voor het strijkijzer… dus volledig uit de roulatie is hij niet geweest….
- De zeefjes zijn reeds schoongemaakt. Er zat wat vuil op wat waarschijnlijk in de leidingen is gekomen tijdens het slopen en klussen in de badkamer wat vervolgens in de kraan is gegaan na het installeren???Maar zou er ook al vuil in de kraan kunnen zitten???? En zo ja hoe dit te reinigen?

frans1954
door frans1954 - Jun 25, 2013 om 18:36
41 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt erop dat alles schoon is dus als laatste zal de thermostaatkraan begrenst zijn oftewel teveel weerstand geven waardoor u niet de volledige waterhoeveelheid heeft als u wastafel .

Succes

avhelvoort
door avhelvoort - Jun 25, 2013 om 20:08
82 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt dat de straal van de douchekop erg zwak is, maar die van de wastafel (in dezelfde ruimte?) niet. Maar wat nu als u de slang loshaalt van de kraan is die dan nog erg zwak, zo ja dan ligt het of aan de kraan of is er iets met de leidingen. Maar wanneer er nu wel meer druk achter zit, zal het of in de slang zitten of in de douchekop, dan kun je nog proberen om de douchekop er af te halen en kijken of de druk nog steeds hoof is of juist niet.
Maar ik neem aan dat je de kraan en de slang met douchekop nieuw hebt gekocht, mogelijk weet de verkoper waar je het kunt vinden.

frans1954
door frans1954 - Jun 25, 2013 om 20:54
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=avhelvoort schreef op dinsdag 25 jun 2013, 20:08]Je zegt dat de straal van de douchekop erg zwak is, maar die van de wastafel (in dezelfde ruimte?) niet. Maar wat nu als u de slang loshaalt van de kraan is die dan nog erg zwak, zo ja dan ligt het of aan de kraan of is er iets met de leidingen. Maar wanneer er nu wel meer druk achter zit, zal het of in de slang zitten of in de douchekop, dan kun je nog proberen om de douchekop er af te halen en kijken of de druk nog steeds hoof is of juist niet.
Maar ik neem aan dat je de kraan en de slang met douchekop nieuw hebt gekocht, mogelijk weet de verkoper waar je het kunt vinden.

Dat is allemaal al aangeraden in de vorige berichten, er zal toch een vakman bij moeten komen die uitsluitsel kan geven.